Förslag förbättra ekonomin

Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Re: Förslag förbättra ekonomin

Inlägg av Pastis »

Gösen skrev: tis 29 apr 2025, 14:24 Nä. Det är ju näst intill hopplöst att det händer gång på gång.

Men i princip så är det ju det man gör när man precis som Pastis föredömligt gjort går med som medlem. Köper sig en röst tillsammans med alla andra huvudägare.

Sen finns ju även Leksands supporterklubb som brukar dela ut sexsiffriga checkar emellanåt till ungdomshockeyn.

Problemet som jag ser med ytterligare en gruppering som samlar pengar och vill ha inflytande blev redan sammanfattat i just den meningen. Fler falanger som vill påverka är nog tvärtemot det som behövs. Ett Leksand som drar åt samma håll. Vilket håll det än må vara är nog vad som behövs.

Det bästa är om vi som är ägare, dvs Medlemmarna tar vårt ansvar och förstår den makt vi har genom nästan 90% av rösterna på stämman. Att vi engagerar oss och sätter oss in i frågorna. Väljer de som vi vill ska representera oss etc.
Alla behöver inte göra det såklart. Man kan bara stötta genom att bli medlem men om var tionde engagerar sig så kommer det vara medlemmarna som bestämmer vilken väg LIF ska gå.
Jag har tom anmält mig till det digitala medlemsmötet. :-B
Medlemsmöte.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Då ses vi där :YMPARTY: :d
“You build your future, It isn’t handed to you.”
-Frank Underwood
Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Inlägg av Mats_ume »

När en konklav avslutas så påbörjas en annan...
Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Inlägg av Pastis »

Gösen skrev: tis 29 apr 2025, 15:25 Då ses vi där :YMPARTY: :d
Nu händer det... en ny tid för Leksands IF! \:d/
Bild
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Om vi balanserar på gränsen till konkurs, hur blir det då med elitlicensen?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: tis 29 apr 2025, 18:24 Om vi balanserar på gränsen till konkurs, hur blir det då med elitlicensen?
Man har sänkt kravet till 5% i eget kapital.
Så länge vi "äger" arenan eller åtminstone ett värde på pappret av 10 miljoner så klarar vi en omsättning på 200 miljoner.

Andra kravet är en likviditetsbudget som går ihop och godkänts. Oavsett läge kommer såklart ingen klubb göra en budget som inte går ihop.

Fordringsägare som inte är villiga att förlänga sina krediter (vänta på att få betalt) typ skattemyndigheten är det stora hotet.
“You build your future, It isn’t handed to you.”
-Frank Underwood
Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Inlägg av Pastis »

Jjax skrev: mån 30 sep 2024, 11:37 Kanske en clickbait rubrik men mitt förslag för lite småslantar in som inte kommit annars är följande.

Jag bor långt ifrån Leksand och kan inte gå på matcherna. MEN jag skulle gärna delta med typ en hundring i 50/50 lotter varje hemmamatch. Skickade till Leksand och frågade om det var möjligt, vilket det inite var utan man hänvisade till Svenska spels "supporten" eller vad det hette (helt ointressant tycker jag). Antaglingen fanns det problem med lotteriinspektionen eller storsponsorn Svenska spel, vad vet jag.

Men i alla fall mitt förslag är att "Någon" som både är med på forumet och går på matcherna tar på sig att bli ombud för 50/50 lotter.
En ny matchtråd skapas som heter 50/50 där man kan anmäla sitt intresse och swisha sina lottpengar till denne "någon". Som innan matchstart köper dessa lotter och sen i ett inlägg redovisar vilket/vilka lottnummer man fick. "någon" vinstbevakar sen lotterna och vid eventuell vinst swishar vinsten till lottägaren.
Ponera att vi är några stycken som är intresserade och att vid varje hemmamatch köpa lotter för säg totalt 1000 kronor. Så har LIF 1000*26/2=13000 pengar rakt in som aldrig hade kommit annars.

Så frågorna är då två.
Finns det någon mer än mig som skulle vara intresserad av detta upplägg?
Finns denne "Någon/Några" som skulle kunna tänka sig att sköta marktjänsten?
Det här med lotterier kan vara problematisk av orsaker du nämner. Men om fler sofftittare oftare skulle köpa Soffbiljetten och kanske en "korv mä brö" skulle mer pengar ramla in. 2024/2025 kom dryga 800 000 kronor in, vi kanske ska försöka höja det till miljonen 2025/2026?
https://www.leksandsif.se/soffbiljetten
Bild
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Kanske man ska skriva något i den här tråden också. "Förbättra ekonomin" var ämnet.

Var en talangfabrik! Spotta ur oss unga spelare som sajnas av NHL-organisationer. Tre stycken ger över 10 miljoner.

Vägen till kontrakt går via speltid i Leksand.

Det är bättre med talang än falang https://idrottensaffarer.se/affarer/202 ... ar-leksand
Jjax

Inlägg av Jjax »

Pastis skrev: ons 30 apr 2025, 08:18
Jjax skrev: mån 30 sep 2024, 11:37 Kanske en clickbait rubrik men mitt förslag för lite småslantar in som inte kommit annars är följande.

Jag bor långt ifrån Leksand och kan inte gå på matcherna. MEN jag skulle gärna delta med typ en hundring i 50/50 lotter varje hemmamatch. Skickade till Leksand och frågade om det var möjligt, vilket det inite var utan man hänvisade till Svenska spels "supporten" eller vad det hette (helt ointressant tycker jag). Antaglingen fanns det problem med lotteriinspektionen eller storsponsorn Svenska spel, vad vet jag.

Men i alla fall mitt förslag är att "Någon" som både är med på forumet och går på matcherna tar på sig att bli ombud för 50/50 lotter.
En ny matchtråd skapas som heter 50/50 där man kan anmäla sitt intresse och swisha sina lottpengar till denne "någon". Som innan matchstart köper dessa lotter och sen i ett inlägg redovisar vilket/vilka lottnummer man fick. "någon" vinstbevakar sen lotterna och vid eventuell vinst swishar vinsten till lottägaren.
Ponera att vi är några stycken som är intresserade och att vid varje hemmamatch köpa lotter för säg totalt 1000 kronor. Så har LIF 1000*26/2=13000 pengar rakt in som aldrig hade kommit annars.

Så frågorna är då två.
Finns det någon mer än mig som skulle vara intresserad av detta upplägg?
Finns denne "Någon/Några" som skulle kunna tänka sig att sköta marktjänsten?
Det här med lotterier kan vara problematisk av orsaker du nämner. Men om fler sofftittare oftare skulle köpa Soffbiljetten och kanske en "korv mä brö" skulle mer pengar ramla in. 2024/2025 kom dryga 800 000 kronor in, vi kanske ska försöka höja det till miljonen 2025/2026?
https://www.leksandsif.se/soffbiljetten
Japp inser att det finns problem men tror på någon typ av matchlotteri/medlemslotteri där det finns en vinstchans kan öka intresset och intäkterna.
Sen håller jag med att soffbiljett är bra och en miljon borde vara nåbart.
CMB

Inlägg av CMB »

Leksands IF ska inte sälja saker till folk. Folk ska köpa saker av Leksands IF. Spela bättre hockey.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

CMB skrev: ons 30 apr 2025, 13:02 Leksands IF ska inte sälja saker till folk. Folk ska köpa saker av Leksands IF. Spela bättre hockey.
Det där kräver ett förtydligande ;)
CMB

Inlägg av CMB »

Pellefant skrev: ons 30 apr 2025, 13:42
CMB skrev: ons 30 apr 2025, 13:02 Leksands IF ska inte sälja saker till folk. Folk ska köpa saker av Leksands IF. Spela bättre hockey.
Det där kräver ett förtydligande ;)
Med ”folk” ovan så syftar jag på privatpersoner, ej sponsorer. Och där anser jag att LIFs fokus ska vara en webbutik (och fysisk butik i arenan) av hög genomtänkt klass på webbsidan. Med produkter som är av bra kvalitet och alltid på lager, viktigt. Och dit går folk lite extra när LIF spelar ”bra” (bra hockey, som kämpande underdogs i ett lag i ekonomisk kris, en Gidlöf, förlängt kontrakt med PZ, mm). Aktiv försäljning ska först och främst fokuseras på sponsorer.

Johan Hedberg och Niklas Persson ser jag som ett bra beslut utifrån den ekonomiska situationen. Familjen enas. Bra!
Ludde

Inlägg av Ludde »

Ligger ju mycket i det där, en tillräckligt bra produkt säljer sig själv, besparingar ur uppförsbackar brukar sällan funka i längden då man hamnar i negativ spiral.

Sämre produkt sämre försäljning sen börjar det om.

Reder man ut den akuta likvida krisen så han man alla möjligheter att ställa ett slagkraftigt lag på banan ändå.

Så fokus måste vara att få lag som är bra nog för att dra publiken till Tegera, annars komme vi sitta i en än sämre sits nästa vår när publiken och souvenirförsäljningen svikit.

Med det sagt så behöver inte ett slagkraftigt lag automatiskt betyda att man strösslar pengar runt sig, dock tror jag att Leksand får betala mer för spelare än vad många andra lag gör.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Ludde skrev: ons 30 apr 2025, 17:35 Ligger ju mycket i det där, en tillräckligt bra produkt säljer sig själv, besparingar ur uppförsbackar brukar sällan funka i längden då man hamnar i negativ spiral.

Sämre produkt sämre försäljning sen börjar det om.

Reder man ut den akuta likvida krisen så han man alla möjligheter att ställa ett slagkraftigt lag på banan ändå.

Så fokus måste vara att få lag som är bra nog för att dra publiken till Tegera, annars komme vi sitta i en än sämre sits nästa vår när publiken och souvenirförsäljningen svikit.

Med det sagt så behöver inte ett slagkraftigt lag automatiskt betyda att man strösslar pengar runt sig, dock tror jag att Leksand får betala mer för spelare än vad många andra lag gör.
Vad som helst utom ett lag som sladdar i botten - vi är inte HV som fyller hallen oavsett tabellplacering och division.

Publiken behöver se lite nya ansikten i laget, gärna några helt obekanta (AHL, ECHL, europeisk liga). Kontinuitet i spelartruppen var bra så länge LIF vann matcher i tillräcklig utsträckning.

Det måste kännas spännande inför säsong. För att behålla publiken krävs sedan att laget vinner någorlunda ofta.

Ett älskat lag som kostar mindre men säljer sig dyrt.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Pellefant skrev: mån 28 apr 2025, 12:10
Gösen skrev: tor 24 apr 2025, 10:32 Kan vår säljsida bli bättre. Utantvivelslöst.
Kommer högre intäkter lösa någonting. Nej.

Vi omsätter nästa år (om vi är kvar i SHL) 200 miljoner kronor ish. Problemet är inte inflöde av pengar. Problemet är att vi inte har den enklaste av ekonomisk styrning. Att väga av kostnaderna mot intäkterna.

Det är verkligen inte svårare än så.
Låter ju både positivt och negativt det där, "Kommer högre intäkter lösa någonting. Nej." låter väldigt jobbigt, trist och pessimistiskt om det nu skulle vara så.
De pratade om det på FK-podden igår - att de potentiella intäkterna inte tillnärmelsevis räcker.
Pengar ska ju hela tiden ut för dagliga driften och fordringar.
"40 miljoner är jättemycket pengar".
Summan för sign off-bonusar som aldrig lades undan.
Underlåtenhetssynden vi alltid kommer tillbaka till.