Silly season 25/26

Användarens profilbild
bjernagris

Re: Silly season 25/26

Inlägg av bjernagris »

deatknut skrev: Igår, 16:30
bjernagris skrev: Igår, 15:22 Officiellt nu.
Robin Christoffersson är klar för en hemkomst till Leksands IF, målvakten ansluter från Vimmerby HC och avtalet är skrivet över den kommande säsongen.
https://www.leksandsif.se/article/7m9asvs-30ead/view
känns bara som slöseri med pengar att ta in en optövad målvakt när vi har oprövade juniorer 😢
Han lär ha jobbat med A. Millner tidigare och de ser väl potential i honom. Vår målvaktstränare har lyckats tälja guld av gråsten tidigare.
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Robin Christoffersson är klar för en hemkomst till Leksands IF, målvakten ansluter från Vimmerby HC och avtalet är skrivet över den kommande säsongen.
Det låter som att Tjomme har tänkt sig att låna ut en målvakt, vilket lär bli Hellsten.
deatknut

Inlägg av deatknut »

bjernagris skrev: Igår, 16:52
deatknut skrev: Igår, 16:30
känns bara som slöseri med pengar att ta in en optövad målvakt när vi har oprövade juniorer 😢
Han lär ha jobbat med A. Millner tidigare och de ser väl potential i honom. Vår målvaktstränare har lyckats tälja guld av gråsten tidigare.
i artikeln i falu kuriren så säger han att han inte har haft speciellt mycket med millner att göra när han var i leksand
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Wiborg skrev: Igår, 11:24
deatknut skrev: Igår, 09:53
Wiborg skrev: Igår, 07:34
Fast GSAA tar ingen som helst hänsyn till vilken typ av avslut man får på sig och är därmed ganska värdelös som mått på hur bra en målvakt presterar. Har man ett offensivt lag likt Färjestad så får man antagligen ett lågt GSAA trots att man är ett topp lag och spelar man i ett defensivt inriktat lag likt Örebro så får man antagligen ett högt GSAA trots att man hamnar längre ner. Det enda mått jag vet idag som är någorlunda bra mått på att visa om en målvakt är bra eller inte är expected goals i jämförelse med hur många insläppta mål man har. Färre insläppta mål än expected goals så har målvakten räddat mer än förväntat och gjort det bra. Vad jag vet så har vi inte tillgång till dessa siffror...

Sedan är jag helt med på att målvaktsspelet till viss del är överskattat, det är samarbetet mellan försvaret och målvakten som är det viktiga. Sedan är det klart att i enstaka matcher och jämna matchserier så kan en målvakt vara tungan på vågen.
Jag kanske skulle lagt till att jag i det här fallet varken säger bu eller bä om Christoffersson utan bara att GSAA är ett dåligt mått. GSAx30 däremot är klart bättre även det som alltid inte säger hela sanningen. Var du hittat informationen skulle jag gärna veta dock, i motsats vad många tror så är jag väldigt fascinerad av statistik och siffror, speciellt den mer avacerade. Däremot dra slutsatser av enskilda siffror har jag väldigt svårt för.
Jag har också blivit mer och mer intresserad av statistiken bakom framförallt spelare, men även lagstatistik. Vad tittar ni på för sidor för att hitta olika statistik och vilka sidor anser ni är bäst på detta? Ni får väldigt gärna komma med tips.
deatknut

Inlägg av deatknut »

Aggeman skrev: Igår, 17:10
Det låter som att Tjomme har tänkt sig att låna ut en målvakt, vilket lär bli Hellsten.
va har du emot hellsten egentligen?
han spelade riktigt bra i de flesta matcherna han fick stå
skulle säga att om man tar bort armalis matcher så fick gidlöf och hellsten mer än godkänt förra säsongen och såg till att stoppa 9 mål till att bli gjorde i lika styrka. Leksands offensiv i 5v5 och även i pp var under all kritik förra säsongen där dom fick ett GAx på -22,62 vilket var näst sämst i ligan så hellsten å gidlöf är inte problemet när det gäller leksand om man kollar på säsongen som var
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Med tanke på att etablerade målvakter brukar vara en tung lönepost tar man troligen höjd för framtiden med dagens värvning.
- Bredd 2025/26
- Hellsten/Christoffersson den dag Gidlöf lämnar för Nordamerika.
- Rysarscenariot är naturligtvis att Gidlöf försvinner redan i höst.
- Borta kommer väl #1 vara ett antal matcher och då går RC in som back-up.
deatknut

Inlägg av deatknut »

Sniper skrev: Igår, 18:02 Med tanke på att etablerade målvakter brukar vara en tung lönepost tar man troligen höjd för framtiden med dagens värvning.
- Bredd 2025/26
- Hellsten/Christoffersson den dag Gidlöf lämnar för Nordamerika.
- Rysarscenariot är naturligtvis att Gidlöf försvinner redan i höst.
- Borta kommer väl #1 vara ett antal matcher och då går RC in som back-up.
hoppas vi får behålla honom en säsong till iallafall så hellsten och christofferson får utvecklas en säsong till om gidlöf drar nu så tror jag att jag storknar
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Kommentarer här på X:
Fy fan en sån äcklig jävla råtta som bara går efter pengarna!
Tur han gillar spela golf den lilla horan.
Kom aldrig ”hem” igen jävla posör.
Judas. Hoppas innerligt du går sönder likt Rydahl gjorde!
Posör fitta
Att jämföra med forumet där allt än så länge är sansat http://hockeyforat.com/d/656-truppen-25-26/1548
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

"Båda klubbarna ska dessutom ha erbjudit Lennström 300 000 kronor i månaden över ett treårskontrakt"

...är han värd det? :-??
SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Pellefant skrev: Igår, 19:33 "Båda klubbarna ska dessutom ha erbjudit Lennström 300 000 kronor i månaden över ett treårskontrakt"

...är han värd det? :-??
250-300 ja
Södra Siljan speglar vinnare
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

deatknut skrev: Igår, 17:55
Aggeman skrev: Igår, 17:10
va har du emot hellsten egentligen?
han spelade riktigt bra i de flesta matcherna han fick stå
skulle säga att om man tar bort armalis matcher så fick gidlöf och hellsten mer än godkänt förra säsongen och såg till att stoppa 9 mål till att bli gjorde i lika styrka. Leksands offensiv i 5v5 och även i pp var under all kritik förra säsongen där dom fick ett GAx på -22,62 vilket var näst sämst i ligan så hellsten å gidlöf är inte problemet när det gäller leksand om man kollar på säsongen som var
Det började med att Hellsten stod för en riktigt svag insats i sin SHL-debut och det har etsat sig fast. Därefter stod han för en del dåliga insatser, bra och mycket bra insatser. Totalt sett var hans säsong lite av en berg- och dalbana. Man visste aldrig vad man fick. Har med det sagt inget emot honom, men jag ser Gidlöf som en mycket tryggare och bättre målvakt.

Därför är det rimligt att Hellsten lånas ut för att han ska få mycket matcher och att Gidlöf är klar förstaspade. Christofferson kan agera backup. Det är föga troligt att skriva 1 år med Christoffersson och låna ut honom hela året.
Användarens profilbild
Catami

Inlägg av Catami »

Jag tror de lånar ut Christoffersson till Vimmerby.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Kan det inte vara bara för att ha en reserv i fall en av Gidlöf eller Hellsten går sönder, en reserv som går att kalla hem i nödfall? I J20 lär det ju inte finnas någon av Gidlöfs klass nösta säsong?
Lampa

Inlägg av Lampa »

Catami skrev: Igår, 21:39 Jag tror de lånar ut Christoffersson till Vimmerby.
Varför skriver man då bara ett år? Rimligast hade varit så, men man undrar ju.

Eller så är det så att man redan nu kan säga att Gidlöf kommer stå 95% av alla matcher, och att man då vill ge Hellsten mycket matcher.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Eller så vet Tjomme någonting om Gidlöf som vi andra än så länge är besparade från att veta.
Hur stor är Wikegårds pung?
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.