Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Gösen

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Men jag vet inte om kassalikviditet uträknat från bokslut egentligen säger så mycket. Speciellt om sign offer inte finns med som väl ändå var fallet vid förra bokslutet. Gissar även att man "skruvat" upp varulager rätt rejält. Helt klart är att nog att de flesta svenska hockeyklubbor har kassa likviditeter under sensommaren.
“You build your future, It isn’t handed to you.”
-Frank Underwood
VonGustaf

Inlägg av VonGustaf »

När får man nästa säsongs pengar från SHL organisationen?
Kommer dessa isf enbart gå till skuldsanering?
Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!

"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
deatknut

Inlägg av deatknut »

VonGustaf skrev: tis 13 maj 2025, 20:37 När får man nästa säsongs pengar från SHL organisationen?
Kommer dessa isf enbart gå till skuldsanering?
vad jag har hört så är utbetalningen uppdelad i två omgångar så man får 25 millar till säsongsstart samt 25 senare längre in på säsongen.
Användarens profilbild
Einar Berg

Inlägg av Einar Berg »

Sniper skrev: tis 13 maj 2025, 10:52 Det finns en övertygelse hos Emil att om man gör saker rätt - i det här fallet värnar om föreningsdemokratin - kommer också allt annat falla på plats. Vi kommer t.o.m. vinna femte SM-guldet (källa: insomnade ettleksandsif.se). Det goda kommer segra.

Hur ofta segrar det goda? Är inte detta bara idealism? Tänk om fiffel och trixande, krasshet och Lakers-anda, är enda vägen till någorlunda framgång?

Tänk om det är när vi gör allt rätt - efter decennier av fiffel och trixande - det är DÅ vi går under, då vi går i konkurs. Fiffel och trixande kanske var enda vägen för Leksands IF att hävda sig.

Jag förespråkar inte fiffel och trixande, men jag ser heller inget vackert i att spela i division 3 för den demokratiska renhetens skull.

Världen är och förblir smutsig. Deal with it.
För min del så är det skitsamma med föreningsdemokratin. Bättre att hitta en styrelse full av styrelseproffs. De får gärna bo i Mora och Gävle. Det är också skitsamma om de är medlemmar eller inte när de blir invalda i styrelsen.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

För mig är det också skitsamma med föreningsdemokratin bara styrelse och ekonomi sköts på ett professionellt sätt, a-laget får gärna bestå av norrbottningar, skåningar och utlänningar bara vi presterar och håller oss i högsta serien. Där det möjligen kan behövas insyn och demokrati är kanske för det lägre åldrarna, J20, damer etc? Går det separera eller blir det bara krångligt. Vet iofs inte om det är nödvändigt heller utan är bara en tanke som slog mig.
Tanken med en lägre division och hemvävt i truppen är dock inget som jag förespråkar på något sätt, däremot skulle det kanske och möjligen vara en idé att spela med J20 i seriesystemet istället för i J20-serien så att säga.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

När det gäller den konkreta frågan i blogginlägget får man väl kalla det tjuv- och rackarspel. Några vill ha genom något men måste runda föreningsdemokratins väktare. 97 % av medlemmarna bryr ju sig inte. Knappt ens de tre andra procenten om det inte piskas upp stämningar.

Undrar vad det är de vill ha igenom utan att de tre procenten kommer och stör? Om det nu handlar om att "ha genom något". Det kanske kan formuleras annorlunda.
Användarens profilbild
Einar Berg

Inlägg av Einar Berg »

Ingen Tjomme i morgon på medlemsmötet.
Hedberg och Pajen ska hålla den sportsliga infon.

Är Tjomme på scoutingresa i Sthlm kanske?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Einar Berg skrev: ons 14 maj 2025, 22:28 Ingen Tjomme i morgon på medlemsmötet.

Åt sig själv?

Mötet hålls via Teams. Ni som är mötesmänniskor är naturligtvis bekanta med den plattformen iochmed och post covid. Men inte jag.
Fungerar det på en mobiltelefon eller måste man jobba med data för att det ska funka?

Om inte får Pastis eller annan frivillig simultantolka och vidarebefordra informationen till färjan.
-Frank Underwood
Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Inlägg av Pastis »

Gösen skrev: tor 15 maj 2025, 01:51

Åt sig själv?

Mötet hålls via Teams. Ni som är mötesmänniskor är naturligtvis bekanta med den plattformen iochmed och post covid. Men inte jag.
Fungerar det på en mobiltelefon eller måste man jobba med data för att det ska funka?

Om inte får Pastis eller annan frivillig simultantolka och vidarebefordra informationen till färjan.
Teams funkar på både dator och mobil. Se till att installera den om du inte har den redan. Sedan klickar du på möteslänken vi fick från Leksands IF. Man ska sedan stänga av video- och ljud på sin sida i appen/programmet...
Bild
Användarens profilbild
Einar Berg

Inlägg av Einar Berg »

Gösen skrev: tor 15 maj 2025, 01:51

Åt sig själv?

Det funkar på mobilen.

Men...varför håller inte Tjomme i den infon, undrar jag...
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Det kommer att finnas möjlighet att ställa egna frågor och du får gärna skicka in det du undrar över redan nu. Det är inte säkert att vi hinner med att besvara allt, men det blir tydligare för oss vilka ämnen det finns mest intresse kring. Skicka din fråga till medlem@leksandsif.se senast tisdag 13 maj.
https://www.leksandsif.se/article/2ucasw0-30ead/view
Nu är det försent att skicka - men två brännande frågor är:
- Finns det pengar för någorlunda meriterade nyförvärv som ersätter Kloos och Elvenes?
- Innebär degradering slutet? Alltså konkurs.
Användarens profilbild
Einar Berg

Inlägg av Einar Berg »

Sniper skrev: tor 15 maj 2025, 11:30
Det kommer att finnas möjlighet att ställa egna frågor och du får gärna skicka in det du undrar över redan nu. Det är inte säkert att vi hinner med att besvara allt, men det blir tydligare för oss vilka ämnen det finns mest intresse kring. Skicka din fråga till medlem@leksandsif.se senast tisdag 13 maj.
https://www.leksandsif.se/article/2ucasw0-30ead/view
Nu är det försent att skicka - men två brännande frågor är:
- Finns det pengar för någorlunda meriterade nyförvärv som ersätter Kloos och Elvenes?
- Innebär degradering slutet? Alltså konkurs.
Jag skulle tippa på på att svaret är Ja, på båda dina frågor.
Kanske inga topp-topp-spelare dock...
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Synd man inte noterade detta med att skicka in frågor tidigare.
Jag skulle vilja höra mer kring vad man tror det finns för möjligheter med att ordna upp det ekonomiska underskottet, man kan ju inte bara förlita sig på lägre lönekostnader och lån. Jobbar man på några flera seriösa områden för att verkligen lösa de ekonomiska problemen.
Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Inlägg av Pastis »

Digitala mötet: Just nu bara 177 anslutna, mer än 400 anmälda... Vi väntar fortfarande på starten...
Bild
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Pastis skrev: tor 15 maj 2025, 18:06 Digitala mötet: Just nu bara 177 anslutna, mer än 400 anmälda... Vi väntar fortfarande på starten...
Själv har jag försökt med teams I en halvtimme och nu är tålamodet slut efter flertalet återställande av lösenord och verifieringskoder och säkerhetskoder.
När jag äntligen trodde jag var klar fick jag ett meddelande att det på kort tid varit ovanligt hög aktivitet på mitt konto🤦 och att jag behövde återställa lösenordet.
-Frank Underwood