LIF i media

Användarens profilbild
Wiborg

Re: LIF i media

Inlägg av Wiborg »

Pellefant skrev: tis 27 maj 2025, 15:38
Eastis skrev: tis 27 maj 2025, 15:30 Det kan väl inte stämma!?

I texten står det att de som investerar får tillbaka sina 500.000kr plus 250.000kr år 2030. Med 20 andelar får föreningen idag in 10 miljoner men ska 2030 betala tillbaka de 10 miljonerna plus 5 miljoner om allt går som det är tänkt.

Vad ger varje övergång till NHL?

Det här är ju ytterligare ett sätt att skjuta problemen på framtiden, på samma sätt som sign-out bonusar. När vi når 2030 kommer de 15miljonerna ses som en utgift som ingen kan förklara för då har vi bytt styrelser fyra-fem gånger.

Nä, se till å red ut problemen här å nu! Tro inte att det löser sig nån gång i framtiden!
En övergång till NHL ger väl 3 miljoner om jag minns rätt, så det skulle ju ge 30 miljoner, där 15 går till Leksand och 15 till investerarna, så jag ser inget fel i det förslaget, men jag kanske tänker fel?
Plus att man får in 10 miljoner nu så av de 30 miljoner man eventuellt får in så är det ju bara 5 miljoner om inte går till Leksand då övriga är avbetalningar. Dessutom så betalar man bara tillbaka 6 miljoner om ingen spelare skriver NHL-kontrakt och i så fall går plus 4 miljoner. Skulle säga att det är en riktigt bra deal som gynnar Leksand väldigt mycket.
Pain is temporary, glory is forever
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Okej jag ser ett problem med detta. vad händer om en spelare når nhl och inte dom andra? Måste vi betala alla ändå? Skulle vara bättre om vi knöt investering till spelare kanske?
https://www.sverigesradio.se/artikel/3236681
VSK fotboll planerar att sälja andelar i VSK-spelare som ett sätt att få in pengar till klubben.

– Som ekonomiansvarig har jag jättsvårt att se hur VSK ska kunna överleva om vi inte gör en sådan här satsning, säger Fredrik Jireteg, kassör i VSK fotboll.

De senaste åren har ekonomin varit ett stort bekymmer för VSK fotboll. Just nu är det inga akuta problem, enligt Fredrik Jireteg, i å med att spelarna gick med på tillfälligt sänkta löner, men fortfarande måste klubben få in mer pengar.

Därför har VSK tittat på hur klubbar som Degerfors, Mjällby och Åtvidaberg gör, och kommer att bilda ett aktiebolag eller en fond där det ska gå att köpa andelar i några av VSK:s spelare. Enligt planerna ska vem som helst – företag, organisationer, privatpersoner – kunna köpa andelar. Vilka spelare det kan bli frågan om vill inte Fredrik Jireteg säga ännu, även om han redan vet:

– Vi kommer inte att nämna dem innan vi lämnar ut det men vi har jättebra koll på vilka som är intressanta för marknaden, säger Fredrik Jireteg.

Den som köper en andel i en spelare kommer att få möjlighet att träffa "sin" spelare då och då. Rent ekonomiskt fungerar det så att andelsägaren får pengar om spelaren säljs vidare till en annan klubb, men om spelaren inte säljs blir det inga pengar.

– Det här är en högriskfond egentligen, du satsar på spelare, på människor, att bli bra fotbollsspelare, säger Fredrik Jireteg.

– Vad tror du om intresset för att köpa en andel i en spelare hos er?

– Intresset är stort, vi har ju fått information från marknaden om att det finns ett intresse för det här och det är det som har gjort att vi har tittat på det från första början säger Fredrik Jireteg, som hoppas att det från och med januari – februari någon gång ska gå att köpa andelar i VSK:s spelare.

Något sådant tänkte jag att det skulle kunna bli
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Man köper alltså en andel i en specifik spelare.
Satsar på en häst på placering.
Når denne spelare inte NHL återbetalas 60% av insatsen.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Johan Hedberg tog över klubben i sitt hjärta – och måste nu leda ett Leksands IF med begränsade resurser mot ett nytt SHL-kontrakt, först och främst.

För Hockeynews berättar han om utmaningen, och:

✓ Ekonomiska läget: "Bra att det kommer upp"
✓ Dialogen med Patrik Zackrisson
✓ Ökade pressen på laget
✓ Förväntningarna på stjärnspelarna
✓ Nya spelsättet
https://hockeynews.se/nyheter/hedberg-b ... -till-ytan
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: Igår, 10:50
Johan Hedberg tog över klubben i sitt hjärta – och måste nu leda ett Leksands IF med begränsade resurser mot ett nytt SHL-kontrakt, först och främst.

✓ Ökade pressen på laget
✓ Nya spelsättet
https://hockeynews.se/nyheter/hedberg-b ... -till-ytan
Någon som kan dela?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
deatknut

Inlägg av deatknut »

✓ Ökade pressen på laget
✓ Nya spelsättet
ANNONS

Försäsongsträningen är igång hos SHL-klubbarna – och så även hos Leksand, där nya huvudtränaren Johan Hedberg ser fram emot det som väntar.

– Det är spännande, en intressant blandning av ungt och erfaret. Det finns mycket fart och intensitet. Jag vill spela en snabb rak ishockey, truppen passar mallen bra tycker jag. Sen saknar jag ett par gubbar men det är vad ”Tjomme” jobbar med.

Hedberg har täta diskussioner och bollar namn med "Tjomme", sportchefen Thomas Johansson, och kallar lagbygget för ett levande dokument. Men planen är att ha åtta backar och 13 forwards när serien börjar.

– Vi vill att det ska finnas en rimlig chans för spelare från juniorlaget att slåss om en plats också. Det är en ”usp” nu för oss, energin och viljan från J20 och J18. Ingen dörr ska vara stängd, de ska kunna komma upp och pusha de etablerade spelarna, säger Johan Hedberg.

ANNONS

Men valet att ha en tunnare trupp hänger givetvis också ihop med ekonomin i klubben. Och det gör också att Johan Hedberg kommer behöva få ut så mycket det går av de välbetalda spelare LIF har kvar från de senaste åren då man uppenbarligen spenderat mer än man borde.

– Vi måste luta oss mot alla vi har, men speciellt de etablerade stjärnspelarna måste vara stjärnspelare. De behöver göra personbästa, säger Hedberg.

Max Veronneau
Max Veronneau är en av stjärnorna som måste höja sig jämfört med 24/25.
Men det hänger inte bara på dem, påpekar han. Att forma ett lag där delarna tillsammans blir starkare än vad de är var och en för sig blir Hedbergs främsta uppgift nu.

– En stor del i ett lag handlar om att få utveckling på folk. Jag är positiv till den truppen vi har. Kan alla höja sig 5–10 procent så kommer det göra stor skillnad, säger Hedberg.

ANNONS

Lagkaptenen Patrik Zackrisson är ett frågetecken. Leksand vill behålla honom, men enligt Hockeynews uppgifter är parterna en bit ifrån varandra ekonomiskt. Johan Hedberg har också pratat med ”Zacke”, säger han.

– Leksand är inte stort, man springer på varandra här och där. Det finns en dialog. Han har givetvis varit en stor del av laget i många år nu, han står för vad Leksand är och har gjort. Vi får se var det landar.

Det utsatta ekonomiska läget kommer påverka hur starkt lag LIF kan ställa på benen nästa säsong, och bolagsordföranden Andreas Gärdsback gjorde i en intervju med Hockeynews nyligen klart att en degradering från SHL skulle vara förödande för klubben och påverka den plan man satt upp för att rädda ekonomin.

Hedberg ger dock ett tryggt intryck när han får frågan om situationen och hur det påverkar laget.

ANNONS

– För oss förändrar det ingenting, det ger oss snarare mer tändvätska. Vi tillsammans måste göra det. Vi lägger ingen energi på det, utan vi har full tro på de som sköter det och vi har full tro på det vi ska göra på isen. Jag tror att allt negativt runt omkring kommer svetsa oss samman.

Hur ser du på situationen?

– Det blir mycket negativa skriverier. Men i min värld är det ingen nyhet, det är nåt som pågått under lång tid. På ett sätt är jag glad att man tar tag i det på riktigt, är ärliga och transparenta. Det är bra att det kommer upp till ytan. Det går inte att skjuta fram problem hur länge som helst. Men det enda vi kan är att vinna hockeymatcher. Det andra får de andra i klubben sköta.

Tog du dig an tränaruppdraget under dessa förutsättningar?

ANNONS

– Allihop som har nån relation till Leksand och följer klubben och följer resan vet att det är tuffa förutsättningar. Men killarna i laget som sagt, det är unga killar, de hare helt andra saker i huvudet. De vill spela hockey. Det med ekonomin påverkar oss inte i det dagliga och inte under säsongens gång.

Anton Johansson och Arvid Eljas
Anton Johansson och Arvid Eljas, två unga spelare som LIF får förlita sig på 25/26.
Om det unga laget och att ersätta namnkunniga spelare till nästa säsong, säger han:

– När någon annan försvinner får någon chansen. Vi har många som är redo att ta kliv och göra vad som krävs för att bli bättre. Det finns engagemang, ett jävla go i det vi gör. Du kommer inte se oss hänga med huvudena, det kommer vara fullt blås. Vi ska ge fansen ett lag att vara stolta över, säger Hedberg.

Han kommer att införa ett nytt, mer fartfyllt spel.

– I Leksand tidigare har det varit lite mer fokus på att vara tajta i mittzonen, sakta ner farten. Det är inte den hockeyn jag är van att coacha. Jag vill ha skridskoåkande lag, som vill ha puck och spela snabbt, spela i anfallszonen.

Faktum är att Leksands framgångsrika juniorlag enligt Hedberg spelat en annan mer fartfylld hockey. Nu kommer spelsättet att synkas mellan alla elitlagen i klubben och A-laget kommer spela på ett mer likt sätt som J20.

– Det blir en ”blå tråd” genom föreningen, samma spelidé gör det enklare att lyfta upp spelare från J20. Jag tycker det är en spännande tid vi står inför, som passar bra nu var vi är och vad vi vill. Vi vill jobba med killarna för att de som individer ska bli bättre. Vi kommer jobba mer med skills coach och individuell utveckling, säger Johan Hedberg.
Ämnen i artikeln
SHL

LEKSANDS IF

Har du missat?
Artikelbild
deatknut

Inlägg av deatknut »

Pellefant skrev: tis 27 maj 2025, 15:38
Eastis skrev: tis 27 maj 2025, 15:30 Det kan väl inte stämma!?

I texten står det att de som investerar får tillbaka sina 500.000kr plus 250.000kr år 2030. Med 20 andelar får föreningen idag in 10 miljoner men ska 2030 betala tillbaka de 10 miljonerna plus 5 miljoner om allt går som det är tänkt.

Vad ger varje övergång till NHL?

Det här är ju ytterligare ett sätt att skjuta problemen på framtiden, på samma sätt som sign-out bonusar. När vi når 2030 kommer de 15miljonerna ses som en utgift som ingen kan förklara för då har vi bytt styrelser fyra-fem gånger.

Nä, se till å red ut problemen här å nu! Tro inte att det löser sig nån gång i framtiden!
En övergång till NHL ger väl 3 miljoner om jag minns rätt, så det skulle ju ge 30 miljoner, där 15 går till Leksand och 15 till investerarna, så jag ser inget fel i det förslaget, men jag kanske tänker fel?
425k dollar får man för ett signerat NHL kontrakt
kommer inte ihåg hur många andelar han sa på mötet att dom sålt dock