Mathörnan

Användarens profilbild
Gösen

Re: Mathörnan

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tor 05 jun 2025, 17:14 - Signaturen Lill-Lillgud skriver att han ska äta svartsoppa ikväll. Idag med.
- Matredaktionen själva har inte bestämt sig än. Men lasagne på kalvfärs är en möjlighet.
Jag vet inte jag.
Förrätt blev en tjeckisk öl. Möjligtvis Svovakisk?. Lustigt namn hursomhelst.

Sen kom jag på att det är nationaldagsafton aka Zacke-lämnardag så jag köpte även en lokalförankrad öl till varmrätt. Tällbergs Ale för typ 44 kr. Tillbehör blir lite smakrika ostar samt ICA selections spanska charkuterier.

Köpte även Snälleröds utvalda snaps 5x5 till dessert.

Efter det tänker jag somna i soffan framför golfen i ett lätt vredesmod över Tjommes envishet att ständigt och totalt tondövt gå all-in på årets värvningsstrategi.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

- Signaturen Gula ärtan skriver att allt kommer bli pannkaka i vinter. Inte bara torsdagsmatcherna.
- Matredaktionen orkade inte göra lasagne igår utan gick ner och köpte en kebabrulle. Men idag blev det av. Står nu och svalnar. Beräknad middag 17:00. Alltså nästan kaptenstid.
Mats_ume skrev: tor 05 jun 2025, 18:34 Matredaktionen består alltså inte av människor som äter kvällsmaten runt 16:30?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: Igår, 16:56 - Signaturen Gula ärtan skriver att allt kommer bli pannkaka i vinter. Inte bara torsdagsmatcherna.
- Matredaktionen orkade inte göra lasagne igår utan gick ner och köpte en kebabrulle. Men idag blev det av. Står nu och svalnar. Beräknad middag 17:00. Alltså nästan kaptenstid.
Mats_ume skrev: tor 05 jun 2025, 18:34 Matredaktionen består alltså inte av människor som äter kvällsmaten runt 16:30?
Själv tyckte jag nationalrätten pizza var lämpligt idag. Intogs 17:00. Och på tal om Bosporen så intogs den på Bella Pizza i Rättvik. Josef som ägaren heter drev Bosporen under några år. Tills Bröderna Bibic drog söderöver och deras far och tidigare ägaren av Bella Pizza följde efter. Josef är även meriterad som både svensk och nordisk mästare i pizzabakning.

Jag tillhör skaran som tycker sharialagar med spöstraff är högst rimligt att införa för att få bukt med otyg som att ha pommes frites eller bearnaise eller kebab på pizzor och beställde således en Capricciosa. Två topping är en pizza. Mer än så och det är en finladsfärjabuffe på bröd.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Roade mig med att kolla upp min gamla favoritpizzeria i Hammarbyhöjden där jag brukade köra Pescatore* med lök.

Bild

Bagaren till vänster fanns där redan 1988, när jag blev kund. De håller tydligen fortfarande stilen. 4,1 (350 recensioner https://www.google.com/search?sa=X&sca_ ... 3BESUpnEAE).
A J
+++++ för en månad sedan
Godaste pizzan jag nånsin ätit. Köper alltid deras margherita extra välgräddad och blir aldrig besviken. Har testat pizzor över hela stockholm och detta är helt klart den godaste. Dom har hållit på i över 20 år med detta så dom kan sin grej!
Alexander Ljungberg
+++++ för 5 månader sedan
Tveklöst Stockholms bästa pizzeria. Har flyttat från Hammarbyhöjden nu men tänker fortfarande ofta på deras pizza.
"Har flyttat från Hammarbyhöjden nu men tänker fortfarande ofta på deras pizza". Jag med.

*Tonfisk
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

En motsvarighet till crossover-mat är crossover-inlägg - ett inlägg som kan placeras i flera trådar. Exempelvis kulturtråden och mattråden. Men eftersom det inte finns någon LIF-koppling i boken nedan placeras inlägget här. Ej heller förekommer Ludwig Wittgenstein i den trots alla välkända namn i registret (som Schopenhauer, Nietzsche, Kierkegaard, Hegel, Kant, Foucault, Derrida, Heidegger, Baudelaire, Rimbaud, Rilke, Goethe, Kafka, Dostojevskij för att nämna några).

Bild

På baksidan av mitt exemplar av boken läser jag:
Vad gör vi när vi läser och när vi skriver? Har det någon relation till ätandet och till ordet som föda? Är kulturen som helhet en enda stor matsmältningsapparat?
När Kristofer Lundström inte läser äter han pizza.
”…Anjas pizzeria i Bandhagen gör en god vedugnsbakad pizza.” - Kristofer Lundström, journalist och programledare på SVT
Anjas Vedugn - som matstället egentligen heter - är i ett avseende en motsvarighet till Leksands IF. LIF släpper en nyhet i souvenirshoppen och har en illustration av senaste SM-guldet 1975 på tygväskan, och Anjas Vedugn skriver på startsidan:
Sveriges bästa pizzeria – 2005.
Christian Åhman, Nordiska Konsulting AB
Kungsbacka 2005-04-09
https://www.anjasvedugn.se/
Skillnaden mellan Anjas Vedugn och Leksands IF är att Anjas har 4,3 på Googles recensionssida (329 recensioner varav många är färska) medan LIF missade slutspelet 2024/25 och just nu har en trupp som kanske bara får 2,0 av neutrala bedömare.

Personligen har jag endast ätit på Anjas Vedugn en gång - 2013. Jag tycker de var överskattade och alldeles för dyra. Leksand kommer framöver ha ett billigare lag. Frågan är om de också kommer underskattas?
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Idag blir det ingen pizzarecension från Dave Portnoy utan hockey. Mål istället för mål mat.

Hjälpte dock inte - Florida utjämnade till 1-1 i matcher.
Användarens profilbild
Masjavel_

Inlägg av Masjavel_ »

Den där #97 McDonalds eller vad han heter, skulle han kunna centra i tredjelinan mellan Östman och Karlberg kommande säsong? Jag tror han kan vara ett lätt byte för Tjomme om det erbjuds fika på Siljans.
CMB

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: Idag, 09:41 En motsvarighet till crossover-mat är crossover-inlägg - ett inlägg som kan placeras i flera trådar. Exempelvis kulturtråden och mattråden. Men eftersom det inte finns någon LIF-koppling i boken nedan placeras inlägget här. Ej heller förekommer Ludwig Wittgenstein i den trots alla välkända namn i registret (som Schopenhauer, Nietzsche, Kierkegaard, Hegel, Kant, Foucault, Derrida, Heidegger, Baudelaire, Rimbaud, Rilke, Goethe, Kafka, Dostojevskij för att nämna några).

Bild
”Kannibalism” läste jag på omslaget och fann det lustigt att jag för nån dag sen satt och letade efter bluray/dvd av kultfilmen Cannibal holocaust från 1980. Mitt intresse av den kom från när jag hörde Riz Ortolanis enkla men vackra musik (huvudtemat) till filmen. Regissören blev alltså mordåtalad pga att scenerna (då i alla fall) var så realistiska, så han fick jaga rätt på skådespelarna, ta dem till rättegången, och visa att de fortfarande levde. Självklart är det den oklippta versionen jag ska beställa.

Bild

Musiken:

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Vi hyrde den på spelhallen search.php?keywords=spelhallen och den är fullkomligt vedervärdig. Första och enda gången jag varit förstörd efter en film.
CMB

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: Idag, 19:24 Vi hyrde den på spelhallen search.php?keywords=spelhallen och den är fullkomligt vedervärdig. Första och enda gången jag varit förstörd efter en film.
”Åk absolut inte den bergochdalbanan, du kommer att ångra dig!!”

Bild

:mrgreen:
Användarens profilbild
Leksing i vargaland

Inlägg av Leksing i vargaland »

Har precis kommit hem från vårat grannland Norge. Vilket djävla U-land när det gäller mat, tror inte det finns en endaste krydda i detta land förutom salt
Lat Värmlänning