LIF i media

Användarens profilbild
Gösen

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

CMB skrev: sön 22 jun 2025, 16:54
Lampa skrev: sön 22 jun 2025, 16:06

Data per 60 minutes

Kommentar: Det här en rättvis jämförelse av olika spelare. Vi räknar ut hur många poäng spelaren gör per 60 minuter. Det här är ett mer rättvist sätt att räkna ut poäng och data på olika spelare även fast en spelare har producerat lika många poäng fast den ena har mer speltid mot en annan. Exempelvis 6 poäng delat på 120 minuters spel - så multiplicerar du det värdet med 60 - då blir det ett poängsnitt på 3 poäng - per 60 minuter. På så sätt blir det bättre för den som har mindre speltid som gjort lika mycket poäng. Data per 60 minuter visar hur många poäng en spelare gör i snitt per 60 minuters speltid. Det ger helt enket en rättvis jämförelse mellan spelare med olika mycket istid.

Usain Bolt springer 10000m på ca 16 min. :YMPARTY:
Det där är ett av de mest missvisande jämförelser jag sett för att göra en rättvis jämförelse.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
harfager

Inlägg av harfager »

Från Hockeynews och Bergman:

Klart som fan att vi ska bli synade och ifrågasatta"

Publicerad: Idag 07:46
Hockeynews Mårthen Bergman möter Leksandstränaren Johan Hedberg i en lång intervju i två delar.
I del 1:
► Alla ”inofficiella” sportchefer i Leksand
► Den kapade spelarbudgeten
► Om att känna ”alla” i byn
► Sponsorers påtryckningar
ANNONS
Den här artikeln är exklusiv för dig med PLUS
För mig är Johan Hedberg målvakten vars tårar rann bakom masken när han under lockout-säsongen 2004/05 kom hem och spelade upp laget i sitt hjärta i finrummet igen. Då stod jag på södra stå och grät en skvätt jag med. När vi slår oss ner på Tegera Arenas läktare ungefär 20 år senare har södra stå blivit norra stå, Johan Hedberg har varit hyllad succétränare för rivalen Mora men hunnit få sparken från Örebro av en annan LIF-ikon, Niklas Eriksson.

Det blev också ett snabbt pitstop som assisterande tränare för Färjestad innan han tidigare i våras bestämde sig för att vända hem.
– Genom årens lopp har jag tänkt en del på hur det skulle vara att återvända hit.

När du tackade ja till det här jobbet, hur mycket visste du om hur den ekonomiska situationen är här mer än vad som har stått i press?
– Jag har nog varit ganska införstådd med den ekonomiska situationen länge. Jag satt även i styrelsen på mitten av tiotalet och har följt med på avstånd. Sen är det kanske ingen som vet exakt hur det ligger till. Man lyfter på stenar, alla som finns. Med den avsaknad av kontinuitet som har varit Leksands IF så har det blivit många halvpåbörjade projekt och många avslutade projekt. Och i det har det dolt sig en del saker, det är så jag tror. Men mer än så visste jag väl inte. Däremot så känner jag mig väldigt trygg i de människor som finns här nu.

– Att man gör den här genomlysningen och verkligen försöker gå till botten med problemet. Det här har hållit på för länge, och vi måste göra rätt saker från grunden. Och min känsla är att man verkligen försöker göra det nu.

Du har en bakgrund i föreningen både som spelare och i styrelsen, och nu som tränare. Vad är din ”take” på varför Leksand alltid hamnar i de här situationerna?
– Jag tror egentligen inte att man är ensam på något vis. Leksand är dock bra att skriva om, det blir rubriker som ger klick. Jag skulle nog tro att om du genomlyser svensk hockey och svensk fotboll, och säkert många andra idrotter, så kommer du hitta fler lag som är i samma situation som Leksands IF. Dock får de inte samma fokus på sig.

När du tog det här jobbet, hur mycket visste du om hur situationen låg till?
– Jag visste ju att vi måste vara noga med pengarna. Att det skulle bli en rejäl kapning av spelarbudgeten. Det var jag helt införstådd med och helt enig i det beslutet. Självklart vill jag som tränare ha ett så bra lag som möjligt, men det tycker jag att jag har ändå. Allt är inte pengar.
– Bara för att vi betalar stora löner innebär det inte att vi blir ett bättre lag. Jag tror att vi kan göra saker och ting på ett smart sätt och skapa samma förutsättningar som vi skulle kunna göra med en dyrare grupp. Titta på Malmö till exempel som har gjort det fantastiskt bra med den förhållandevis låga budgeten de har om man jämför med andra lag. Så det var absolut ingenting som påverkade mitt beslut om att komma till Leksand.

Utan att veta exakt hur mycket du visste, så visste du ju iallafall allting som stått i media senaste månaderna. Hur påverkades du av det?
– Jag kan skämmas lite när det blir så att vi återigen behöver be om hjälp. Men jag gillar att de rubrikerna som mestadels kommer ut nu är när folk i organisationen förklarar vad det är som händer. Det är inget som skett precis nu, utan det är ett sätt ett försöka informera alla om vad som har hänt och hur vi försöker komma till ordning med det. Det är den transparensen man vill ha som supporter och föreningsmedlem, och den ska man få också.
– Jag anser att det finns kompetent folk på plats nu för att rätta till den ekonomiska biten. Utifrån det kan vi skapa någonting snyggt tillsamman. Vi som är här, vi som jobbar ihop tillsammans med det enorma, enorma stöd som finns för Leksands IF ute i hockey-Sverige.
– Men jag vill verkligen att det ska vara rätt från grunden denna gång. Där vi gör saker och ting med kanske mindre medel än andra men vi gör det bättre än andra gör. Och gör vi det så tror jag att vi kan vinna tillbaka våra sponsorer och vår publiks förtroende. Jag tror att om alla som följer oss känner att vi verkligen försöker göra rätt för oss, så kommer de också vilja sluta upp bakom oss igen.

I en intervju med Falu-Kuriren sa Leksands kommunalråd, Sebastian Larsson, att som Leksands IF sköts senaste åren är det ”Uppenbart att det inte är förtroendebyggande. Det kan man konstatera. Vi är väldigt bekymrade över situationen som de befinner sig”. Hur känner du när du läser det?
– Jag känner Sebbe väl, och det är en väldigt sund man som har väldigt god insyn i hur situationen ligger till. Jag kommer inte uttala mig om specifika ekonomiska saker, det finns folk som kan det bättre än jag. Men Sebbe är väl inspelad på hur Leksands IF är uppbyggt och hur det ser ut, var problematiken ligger någonstans. Och det är klart att när de här rubrikerna kommer så blir det inte förtroendeingivande.
– Men jag hoppas att han, och alla andra, känner samma som jag. Att folket som nu är på plats verkligen vill gå till botten med detta. Har vi lyft på sista stenen? Har vi hittat alla läckage? Var har vi lyft på sista stenen? Har vi hittat alla läckage?
– Just nu tycker jag att man under lång tid bara släckt bränder. Jag hoppas att den sista branden här är släckt och att vi nu kan börja bygga upp det igen. På ett lugnt och metodiskt sätt. Den här arenan är ju inte billig. Det krävs intäkter och då måste vi se till att jobba hårt för att skapa det. Det bästa sättet att skapa det är att ha ett bra lag på isen som vinner hockeymatcher. Vi skapar intresse och drag. Men ett bra lag kostar pengar och det är ett ekorrhjul i den här branschen, där resultaten styr allt.
– Ibland kommer man komma i trubbel, men jag hoppas verkligen att vi kan bygga ett bra lag som vinner så att vi kan få lugn och ro på sportbiten. Det i sin tur kan ge lugn och ro till marknad, medlemmar och supportrar överhuvudtaget.

En ”utifrånanalys” av hur det är att jobba i Leksands IF, något jag baserar på många samtal med spelare, ledare och vad man läst och sett kring föreningen genom åren, är att det är ganska så speciellt. Det är ”inofficiella sportchefer” som verkar i kulisserna, sponsorer som vill bestämma över sporten och allsköns ”mäktigt folk” som vill ha inflytande och dra i trådar både här och där. Du som är härifrån, verkat både som spelare och i styrelseposition och nu tränare, hur är din uppfattning av allt sånt?

– Det är absolut någonting jag funderat på genom årens lopp när jag tänkt på att eventuellt jobba inom Leksands IF. Vad det skulle innebära för mitt privatliv och så vidare. Det här är där jag växte upp och jag känner de flesta människorna, och jag vet hur de bryr sig om hockeyn. Jag väljer att se på ett annat sätt. Jag vill gå in i det här väldigt ödmjukt och med inställningen att det faktiskt finns enorm kunskap i den här byn. Och man kan skoja och säga att det är bara massa experter och tyckare, men det finns rätt många experter där ute. Jag tror att i min roll vore det oklokt att inte lyssna på folk. Inte för att de ska ta upp hela min tid och att jag på något sätt ska dansa efter deras pipa.
– Men tittar man på vilka personer som rör sig kring hockeyn, vissa av dem har varit med sen 60-talet och gjort otroligt mycket saker i Leksands tjänst. Det är klart som fan att de har kunskap. Och det vill jag lyssna på och ta del av, jag vill lära mig någonting av det och förstå vad de tänker och ser.
– Antagligen så har vi samsyn på det mesta. Men det finns kanske också saker som jag kan göra annorlunda i min roll. Med all den kunskap som finns runt mig så vill jag vara öppen nog och känna att jag är mottaglig för den.

Hur ser du på den yttre påverkan som är från sponsorer/folk som tidigare jobbat i klubben? Olle Öst har väl på något sätt fått ”personifiera” detta i media, men han är ju inte ensam. Jag förstår att det är så i fler klubbar än Leksand, men det är ju speciellt här på grund av att det är så litet, alla känner alla och så vidare.

ANNONS
– Det är speciellt och samtidigt är jag väl av den övertygelsen att det är ingen som gör någonting för att förstöra. Alla som har någonting att säga gör det för man tror att man kan hjälpa till. Men vissa gånger kanske det bästa man kan göra för Leksands IF är att vara tyst och istället stötta de som är valda att styra skeppet. Sen har jag blivit så van vid att det är såhär i Leksand, det har varit påtryckningar från alla möjliga håll.
Det är människor som tycker sig ha kunskap, sitter på en del makt och vill ha sin vilja igenom. Det enda som jag känner kring det är att jag önskar att de tror på det vi gör. Att vi kan övertyga dem om att vi är på rätt spår.

Han påpekar snabbt att eventuell kritik inte är något han räds.
– Om vi inte är bra nog så är det klart som fan att vi ska bli synade och ifrågasatta. Det är upp till spelarna på isen, oss coacher i tränarrummet och personerna som sitter i styrelsen att göra ett så pass bra jobb att folk tror på det vi gör. Det är en stor utmaningen, för det är en kräsen skara tyckare kring Leksand som kan mycket hockey, mycket om Leksands IF och alla vill att det sköts på rätt sätt. Vi har en tuff och rolig utmaning framför oss. Men jag tror att om vi kan göra rätt saker, röra oss åt rätt håll, då kan vi också få en snöbollseffekt som blir väldigt stark. Och då är Leksand svårt att stoppa.

Johan Hedberg var ledamot i Leksands IF AB:s styrelse mellan 2014 och 2017. Han är van att hantera påtryckningar från olika håll.
– Jag respekterar givetvis att storsponsorer känner att man vill ha insyn, man vill ha tillbaka något för det man lägger ner. Samtidigt är vi farligt ute om man ska kunna köpa sig den makten. Det spelar ingen roll hur stor sponsor du är, det är inte du som bestämmer. Ytterst är det medlemmar som bestämmer. Sen har vi anställda människor, tjänstemän, som ska göra jobbet.
– Samtidigt måste man också respektera de människor som lägger ner både pengar och engagemang i föreningen. Om det leder till någon sorts påverkan eller informationsfördel, där får man väl försöka navigera så gott man kan. Men jag tror också att du bör ge de människorna som verkligen satsar och hjälper till att dra skeppet framåt lite information så att de förstår situationen. Lika som det kommer ut medlemsbrev i förhand till medlemmarna innan det går publikt så ska väl de som är närmast kärnan få veta först.

Jag läste en intervju med dig i Sportbladet, precis när det blivit officiellt att du skulle ta över. Då sa du att du hade tänkt mycket på hur det skulle vara att träna ”din klubb”, att du skulle vara tufft med den personliga kopplingen du har. Jag har alltid varit en förespråkare av att man inte ska jobba i klubbar där man har för mycket känslor. Det rationella försvinner där känslorna kommer in, och om jag läser in rätt så har du också reflekterat en hel del över det. Vad var det som gjorde att du kände att du ändå ville ta det?
– Jag är helt med dig på det, och det är något man måste ta i beaktning innan man går in i ett sånt här jobb. När jag kom tillbaka till Sverige för fem år sedan så var ”att träna Leksand” en sak jag funderade på. Att det nog skulle bli svårt. Men jag har upplevt en del efter det, och jag tycker att jag har mycket kött på benen både som coach, spelare och person. Jag känner mig redo för uppgiften nu.

Varför kände du tidigare att det skulle vara jobbigt?
– Jag vet ju hur mycket Leksands IF påverkar folk i min närhet, och mig själv. Det blir lätt personligt då. Jag måste däremot säga att jag aldrig själv upplevt, inte ens i de stunder som jag inte spelat speciellt bra hockey här, att det varit några problem utanför isen. Klart att folk kan vara besvikna men det har aldrig hänt något som är över någon gräns. Jag tycker de flesta man träffar är väldigt förstående och stöttande, de vill väl. Sen finns det väl alltid folk med andra åsikter som sitter bakom tangentbordet, men det är den världen vi lever i.
– Och visst, vill jag ge mig in i det svarta hålet, olika forum och så, så kan jag säkert hitta hur mycket skit som helst om mig själv, men till vilken nytta? Jag har personer runt om mig som jag litar på och jag väljer att lyssna på dem istället för att lyssna på de som mest vill tala om hur dåligt allting är. För mycket dålig energi blir sällan bra. Den kommer jag aldrig att ducka för någon som vill komma fram och prata med mig på stan. Jag har inga problem att svara upp på varför jag har gjort si eller så, även jag kommer göra misstag. Men förhoppningsvis kommer jag alltid ha en bra anledning till att jag tagit de beslut jag tagit.

Samtidigt så vet du ju inte hur det är att träna ett lag du håller på, på en plats där du ”känner alla” och jag… klassikern att det är svårt att bli ”profet i sin egen hemstad” ligger det väl någonting i?
– Nej, det är sant. Det här blir en erfarenhet jag inte varit med om. Leksand berör. Men om någon skriver en anonym text hit eller dit så kommer det inte röra mig i ryggen. Kommer folk fram och pratar så bemöter jag det gärna.

Känner du att du kommer träna ”ditt lag” nu?
– Ja, men så är det ju. Trots att jag har tillhört andra lag under många år nu så är detta ändå hemma. När jag sett på mig själv i framtiden, som en äldre herre, då har jag sett mig själv sitta här på läktaren och titta hockey som en supporter.
– Det är också därför mitt hjärta brinner för att klubben tas om hand om, så det finns någonting att gå till sen. Ynnesten att ha en folkfest i den här byn minst en gång i veckan under vinterhalvåret, det är helt otroligt. Att se rader av människor på väg till arenan med förhoppningar, glädje, skoj och sånger. Att leva upp så i november, december, januari, februari är rätt otroligt.

Johan lyser upp och säger att han bara måste hylla svenska hockeysupportrar.
– Jag känner enorm respekt för de här människorna som lägger den tiden och de pengarna. Jag älskar att se det. När jag är på bortaplan brukar jag gå ut i arenan lite innan och titta på supportrarna som är på plats. Man har hört om vissa arenor, vilket bra drag det är, vilken introlåt de har och sånt. Jag tycker det är en så härlig känsla att ta del av det. Nu ser jag verkligen fram emot att se den här vitklädda publiken match efter match. Jag tycker det ska bli så jäkla coolt.

Skönt att höra att du inte blivit blasé inför det efter alla år i proffshockeyn.

– Snarare tvärtom. Publiken betyder jättemycket för mig, och jag njuter verkligen av bra stämning.

(Imorgon kommer del 2)
fisherman

Inlägg av fisherman »

ohan Hedberg har levt ett helt hockeyliv utanför sitt Leksand – nu är bygdens pojk tillbaka för att rädda klubben i hans hjärta.

I en stor intervju berättar 52-åringen om:

✓NHL-ikonen som formade hans tränarprofil.

✓Varför han står fast vid spelfilosofin – som gav honom sparken: ”Jag är en obotlig optimist.”

✓Bränslet från medias nederlagstippning: ”Det hjälper bara, hacka på ni.”

Viggo Ekebjär
Text

Viggo Ekebjär
Johan Hedberg i en intervju med FK-sporten i början av juni.
Öppna bild i helskärmsläge
Johan Hedberg i en intervju med FK-sporten i början av juni.

Bild: Markus Bäckström

Sommarsolen har nått centrala Leksand och Siljans konditori.

Gåendes från sitt hem – som ligger knappa hundra meter bort från det populära lunchstället – kommer Johan Hedberg.

Personal och besökare hälsar glatt när 52-åringen kommer in i entrén och han får stanna upp flera gånger innan vi hinner slå oss ner på restaurangens uteservering.

Mitt under FK-sportens intervju stannar den lokala sömmerskan sin bil och kastar över en påse med Hedbergs frus nysydda klänning.

Det är tydligt.

Han är bygdens pojk – och han är hemma.

Johan Hedberg var assisterande tränare i Färjestad den föregående säsongen.
Johan Hedberg var assisterande tränare i Färjestad den föregående säsongen.

Bild: JEANETTE DAHLSTRÖM

Ni initierade har redan koll på Johan Hedbergs hockeyresa.

Den 19-årige masen slog igenom säsongen 1992/93 efter att han blev upplockad i Leksands a-trupp då målvaktsduon Åke Lilljebjörn och Jonas Levén gick skadade.

Därefter blev det fyra raka säsonger som självklart förstaval i LIF-målet innan flyttlasset gick över till Nordamerika, en flytt som ledde till totalt 22 säsonger som spelare och ledare i NHL.

Under sin tid i världens bästa hockeyliga formades Johan Hedbergs ledarskap av stora hockeyikoner som legendariska Lou Lamoriello, Scotty Bowman och i synnerhet, enligt Hedberg själv, Peter DeBoer.

Fakta: Hedbergs legendariska läromästare
Lou Lamoriello: Verksam inom NHL i 39 år i klubbarna New Jersey Devils, Toronto Maple Leafs och New York Islanders.

Scotty Bowman: Verksam inom NHL i 58 år i klubbarna St. Louis Blues, Montréal Canadiens, Buffalo Sabres, Pittsburgh Penguins, Detroit Red Wings och Chicago Blackhawks.

Peter DeBoer: Verksam inom NHL i 17 år i klubbarna Florida Panthers, New Jersey Devils, San Jose Sharks, Vegas Golden Knights och Dallas Stars.

Det är lätt att man sitter och snackar för mycket som ledare och bara bajsar ur sig massa skit

– Alla tränare har sina sätt, sina starka och svaga sidor. Men den som har präglat mig mest är Peter DeBoer som jag spelade för New Jersey och sedan jobbade med i San Jose i nästan fem år. Det är den tränare som jag har lärt mig allra mest av om det här yrket.

Hur då?

– Peter var överlägsen i att ha substans i det han sa och att kommunicera. Han kunde vara stenhård men jag tyckte alltid att han hade ett sansat uttryck, ett sansat budskap till oss spelare. Han var så otroligt bra på att se varför vi förlorade och varför vi vann. Att bryta ner en match och hitta det som var viktigt för oss och för honom också, säger han och fortsätter:

– Mycket substans i få ord. Det är lätt att man sitter och snackar för mycket som ledare och bara bajsar ur sig massa skit.

Peter DeBoer är för tillfället tränare i Dallas Stars, som nyligen åkte ut i conference-finalen mot Edmonton Oilers.
Peter DeBoer är för tillfället tränare i Dallas Stars, som nyligen åkte ut i conference-finalen mot Edmonton Oilers.

Bild: Jerome Miron

När Hedberg fick sparken som målvaktstränare i San Jose 2019 – tillsammans med hela staben med läromästaren Peter DeBoer i spetsen – valde han att flytta hem till Sverige igen.

Ett år senare blev han klar som huvudtränare för LIF:s ärkerival Mora IK.

Under tiden tillbaka i Dalarna satte den forne stormålvakten sin prägel på MIK med en intensiv, offensiv och fartfylld hockey samt en förmåga att utveckla unga spelare.

Ett recept som till slut gav honom chansen att vara huvudansvarig i SHL och Örebro. Men där blev klubbvalet och tajmingen hans fall.

En banderoll utanför Behrn arena med orden ”Dags att agera, skicka hem JH till Tegera”.
En banderoll utanför Behrn arena med orden ”Dags att agera, skicka hem JH till Tegera”.

Bild: Skärmdump från X

Jag kan inte coacha någon annans spel, som jag inte känner mig trygg i

Efter 32 spelade matcher och endast 43 inspelade poäng krävde Örebrosupportrarna att Johan Hedberg skulle bort.

Budskapet skickades ut genom en banderoll utanför Behrn arena med orden ”Dags att agera, skicka hem JH till Tegera” efter 0–5-förlusten borta mot Frölunda den 11 januari.

Tre dagar senare fick Leksandssonen sparken.

Utöver resultaten handlade det i stor del om en krock kring hur klubben och Hedberg ville spela sin ishockey.

I hans ställe klev tidigare lagkamraten Niklas Eriksson åter ner i båset från sin sportchefsposition.

– Det är en ganska stor skillnad på mitt spelsätt och Örebro som klubb. Det blev en liten clash. Så det kom någon banderoll efter någon förlust och sedan tog det inte lång tid innan jag var borta. Det är läropengar. Jag var nog rätt övertygad om att de förstod vad de fick i mig. Och jag var ganska övertygad om att de förstod uppdraget. Som jag ser det i Sverige är det väldigt mycket snack om att föreningen äger spelsättet och identiteten, säger han och fortsätter:

Johan Hedberg ersattes av sin dåvarande chef (till höger i bild) Niklas Eriksson.
Johan Hedberg ersattes av sin dåvarande chef (till höger i bild) Niklas Eriksson.

Bild: Gabriel Rådström

– Det är ju inte riktigt så i Nordamerika. Jag kan inte coacha någon annans spel, som jag inte känner mig trygg i. Det är klart att man kan försöka förändra det, men om jag inte gillar sättet du vill spela på är det svårt. Man behöver känna att man har trovärdighet i det man sysslar med och man måste också tro på det system man lär ut.

Känner du med facit i hand att du skulle ha vridit på saker mer? Eller tror du att spelsystemet hade gett resultat i längden?

– Det hade gett resultat.

Du är helt säker på det?

– Absolut. Jag är en obotlig optimist. Jag tror alltid att vi kan vinna. Jag vet att det här hade funkat. Men det gäller att få folk att tro på det. Det var väl det jag misslyckades med. Jag lyckades inte övertyga alla om att ”det här är rätt väg att gå”.

Hedberg är van vid att det blåser kring Leksands IF.
Hedberg är van vid att det blåser kring Leksands IF.

Efter sparkningen i Örebro klev Johan Hedberg in som assisterande tränare bakom Tomas Mitell i Färjestad den föregående säsongen.

Men det blev bara en säsong i Karlstad och nu är bygdens pojk tillbaka i sin moderklubb för första gången sedan han satt i LIF:s styrelse som sportsligt ansvarig 2014–17.

Vad har hänt sedan du var i Leksand senast?

– Att jag har mycket mer kunskap givetvis. Sedan är det en mycket mer operativ roll, att vara coach jämfört med att vara styrelseledamot. Men på sätt och vis finns vissa saker som är liknande.

Hur då?

– Det är att jag vill att alla delar ska funka. Jag bryr mig om träningen. Jag vill att det ska gå bra för ungdom, junior och dam och att ekonomin ska funka. Hela det här. Den biten är ju samma och nästan som att sitta i styrelsen.

Johan Hedberg under Leksands IF:s årsmöte 2014.
Johan Hedberg under Leksands IF:s årsmöte 2014.

Bild: Johan Solum

Under sin tid i LIF:s styrelse jobbade Johan Hedberg på distans från Nordamerika.

Något som väckte reaktioner och kritik mot urleksingen.

Att kombinera styrelseuppdraget med sitt tränarjobb i NHL blev till sist för mycket.

Efter tre år i ledningen var därmed sejouren över.

När han själv får blicka tillbaka på den perioden håller han med om att upplägget inte var optimalt.

Men menar även att det, likt 2025, var stormigt runt föreningen.

– Jag kan inte säga att jag minns så mycket av det ekonomiska. Men det var ju turbulent. Byten av tränare och sportchef, SHL-uppflyttning och nedflyttning. Samtidigt satt jag i USA och jobbade. Det var många långa nätter. Jag behövde synka med nio timmars tidsskillnad. Det var ingen optimal situation. Men samtidigt var det bra att inte vara inne i det här ekorrhjulet. Det blir väldigt mycket snack.

Johan Hedberg trivs med närheten och sammanhållningen i Leksand.
Johan Hedberg trivs med närheten och sammanhållningen i Leksand.

Det är bara att gå till centrum dagen efter vi har torskat för att veta vad jag behöver göra

När Johan Hedberg placerades i Leksand redan i mitten på februari menade han att hans nära anknytning till klubben inte skulle vara ett problem.

Snarare tvärtom.

En ståndpunkt han står fast vid.

– Jag känner mig otroligt optimistisk och positiv. Det känns äkta på något vis. Här har jag ju mitt hjärta med på ett annan sätt och ett intresse för att allt ska funka. Så det blir en annan känsla än att bara gå till ett jobb, säger han och utvecklar vidare:

– Det är bara att gå till centrum dagen efter vi har torskat för att veta vad jag behöver göra (skratt). Det är klart att det kommer att snackas, tyckas och funderas på alla håll och kanter. Men det ingår i jobbet. Och som jag sa tidigare också: Jag känner mig ganska trygg i det här nu. Jag vet vad jag vill, vad jag kan och vad jag tror på. Det är klart att det är lätt att sitta här nu och säga att ”det här är lugnt”. Det kommer att blåsa, men det är ingenting som jag känner mig orolig för.

Matt Caito är en av de mer rutinerade backarna i lagdelen som Johan Hedberg beskriver som ”rörlig”.
Matt Caito är en av de mer rutinerade backarna i lagdelen som Johan Hedberg beskriver som ”rörlig”.

Bild: CHRISTIAN ÖRNBERG

Frångår inte sin spelidé
När Johan Hedbergs återkomst blev officiell i början av april var klubbens nya huvudtränare tydlig med vad vad LIF-supportrarna kan förvänta sig för ishockey den kommande säsongen:

”Spelmässigt står jag för en rak, snabb och intensiv ishockey där jag vill att vi ska spela med pucken och spendera så mycket tid som möjligt i anfallszonen”.

Med andra ord frångår inte Hedberg sin spelfilosofi, trots att den gav honom sparken i Örebro.

Håller truppen för din spelfilosofi?

– Det tycker jag. Jag tycker att vi har en rörlig backsida. Bra förstapass. Alla kan flytta pucken och röra fötterna. Det är mycket energi, ungdomlig entusiasm och en del rutin. Självklart så behövs ju ett par till spelare, men jag tycker att det som jag har på papperet idag rimmar ganska bra med hur jag vill spela.

Hur villig är du att vrida på saker och ting om det inte funkar?

– Det är ett levande dokument tycker jag. Då är jag dum i huvudet om det inte fungerar och jag inte börjar vrida på saker. Om jag ser att det inte fungerar så får jag titta på andra lösningar. Men det är också väldigt svårt att göra förändringar mitt i en säsong. Det är klart att vi kan förändra en del saker hit och dit, men att ändra en hel identitet är svårt. Är vi sedan helt värdelösa så kan vi ju byta. Men det ska vi inte vara.

LIF-tränaren skickar en passning till media.
LIF-tränaren skickar en passning till media.

LIF tippas i botten av SHL
Naturligt inför en ny säsong rullar förhandstipsen in från de olika tidningshusen.

Många – nästintill alla – tippar Leksand att tampas i botten.

Bland andra utryckte FK-sportens reporter Markus Josefsson sig så här i tidningens LIF-panel på frågan om vilken plats Leksand hamnar på:

”Rimligen är laget sämre än förra säsongen, då det blev en elfteplats. Då gäller det att undvika de två sistaplatserna för i ett kval vill Leksands IF inte hamna, så svaret får bli tolfte plats.”

Att vara nederlagstippad är en situation Johan Hedberg trivs med.

– I det här med allt negativt som är runt oss så kommer vi ihop tajtare som gäng. Vi kan bara fokusera på det vi ska göra, att spela hockey och vinna matcher. Det hjälper bara, hacka på ni.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Tack fisherman och harfager.
Nu är del 2 uppe ;) https://hockeynews.se/nyheter/spela-tra ... en-coachen
harfager

Inlägg av harfager »

I del två av intervjun med Leksands nye tränare Johan Hedberg:

►”Vi ska inte vicka på rumpan i mittzon”
► Därför gillar han inte Växjös stil – men hyllar deras resultat
► Därför är inte statistik allt – ”Ger du mig grafer lägger jag dem åt sidan”
► Så blir LIF:s offensiv - utan Elvenes: ”Behöver mer attack mot mål”
ANNONS
Den här artikeln är exklusiv för dig med PLUS
När man träffar Johan Hedberg slås man direkt av hans tydlighet. Han är rak, eftertänksam och bär på en tydlig övertygelse om hur hockey ska spelas, men också om hur människor bör behandlas.
– Den är nog mest präglad av hela USA-tiden. Framför allt mina fem år i San Jose Sharks, och ännu mer av Peter DeBoer, som var min chef där. Jag tyckte han var en fantastisk tränare och människa. Så mycket av mitt ledarskap härstammar från honom. Hans sätt att kommunicera, vara tydlig, kravställande men ändå empatisk. Det har påverkat mig starkt.
– Jag tror verkligen på ärlighet. Oavsett om det är positiva eller negativa besked. Spelare vill veta hur det ligger till. ”Vad behöver jag göra för att vinna ditt förtroende? För att få spela mer?” Och där försöker jag vara så rak och tydlig jag bara kan. Men utan att bryta ner någon. Jag kan säga ”det här räcker inte” eller ”det här måste bli bättre”, men det finns alltid något ”uppbyggande” i botten. Mitt ledarskap är förhoppningsvis varmt, men också rakt och kravställande.

När du blev klar för Färjestad blev jag lite förvånad över att du tog ett jobb som assisterande tränare. Du känns inte som en assisterande tränare. Det känns som att du så tydligt vet hur du vill ha det, en stark tro till din idé och att du vill kunna ha kontroll på grejerna.
– Jag tror du har huvudet på spiken: jag är inte den typiska assisterande tränaren. Jag är van att leda. Men samtidigt dök det inte upp något huvudtränarjobb då som jag kände riktigt lockade mig. Däremot var jag nyfiken på Färjestad. Klubben i sig. Hur de lyckats vara så framgångsrika så länge. Jag ville förstå vad de gör, hur de tänker.
– Jag hade också ett gott intryck av Thomas Mitell, som jag tyckte verkade både intelligent och modern som tränare. Och Richard Wallin. När samtalet kom så väcktes något i mig. Ibland måste man ta ett steg åt sidan, eller tillbaka, för att kunna ta två steg framåt. Det var väldigt utvecklande för mig, både i mitt hockeykunnande och som ledare. Men ja, jag ska vara ärlig: det var många gånger där jag kände att jag önskade att det var jag som bestämde.

Sportbladet hade rubriken "Vi ska inte spela som Växjö" i sin första intervju med dig efter att du blev klar. Och det skrattade jag till lite över för det är alltså samma som ”Vi ska inte spela som det mest framgångsrika laget i Sverige de senaste tio åren”. Även om jag förstår vad du menar.
– Haha, ja… det var nog en snabb kommentar som blev en rubrik. Självklart har jag stor respekt för Växjö. Det vore dumt annars, de har varit ett av Sveriges mest framgångsrika lag det senaste decenniet. Men deras sätt att spela hockey tilltalar inte mig. Det är inte den hockeyn jag gillar att titta på. Inte den jag gillar att coacha.
– Jag vill spela rakare. Snabbare. Mer intensivt. Det är mycket åkning, det är mycket hög press. Vi ska inte åka runt och vara dumma i huvudet men jag tror att du kan åka lite fel rent taktisk i en åkning om du har fötterna igång, för då kan du ändå reparera det. Jag blir hellre slagen på det sättet än att vicka på rumpan i mittzon och åka baklänges. Det kommer vara framåtlutat, om jag ska ta ett modernt svenskt ord som alla tycker om att slänga sig med med.
– Vi ska vara engagerade. Vi ska komma in med ett engagemang som publiken här förhoppningsvis känner att vi är både för att vinna och underhålla er. Det tror jag också är ett spel som spelarna gillar att spela.

Under de här åren Leksand varit i SHL har det varit väldigt mycket upp och ner i spelet under säsongerna. Covidåret var det en fantastisk grundserie, otrolig hockey stundtals och den underliggande statistiken visade att Leksand skapade mest men också släppte till massor. Men sen dess har Leksand fastnat mycket i att när de väl förlorat har det varit många förluster på rad, sen när de vunnit har det varit många vinster på rad. Och det känns som att när laget börjat spela med styrspel, ”trap” i mittzon, sånt som kanske inte är så kul att titta på, det är då man fått slut på förlustrader och börjat vinna. Vad tänker du om det?
– Det är en relevant tanke och det är något som jag själv har funderar kring också. Är jag ute på rätt spår? Jag tycker att Leksand har varit super effektiva med det ”trap”-spelet. De har haft en av de bästa mittzonsspelen i SHL. Micke Karlberg ligger bakom mycket av det. Han är en supersmart hockeymänniska. Det finns alltid olika sätt att göra saker på. Det är viktigt att man gör det man tror på och sen gör man det så bra som möjligt.
– Däremot är jag mer glad i att se, precis som du säger, det första året när Björn Hellkvist kom från Modo. Med den omställningsintensiteten, den farten i uppspelen, den glädjen i anfallsspelet. Det attraherar mig mer. Och vi vill spela i anfallszonen så mycket det bara går. Jag tror snarare att kritikerna mer kommer reflektera och säga att vi ”ser runda ut” ibland. ”Fan ni bara snurrar runt runt runt i anfallszon”. Och det har jag inget problem med. För jag spenderar hellre 65% i sarghörnen i anfallszonen än i egen zon. Att man kontrollerar spelet. Sen ska vi hitta strategier för att omsätta det i målchanser, och det är det svåraste för alla lag i den här ligan är så bra på att försvara sig. De flesta målen görs på rusher, omställningarna, power play. Och där ska vi givetvis också vara minst lika effektiva som de andra.
– Sen vill jag inte ändra för mycket. Men vi kommer sätta ett spel här under sommaren, jag och staben, som vi tror på och som visar att det här kommer vi att hålla fast vid. Vi kommer fokusera mest på hur vi vill spela. Vi kommer inte fokusera speciellt mycket på vad motståndaren gör. Gör vi det vi ska på ett bra sätt så kommer vi vinna fler matcher än vi förlorar. Och det blir förhoppningsvis bättre och bättre under säsongens gång.

Vissa lag som du nämner som ”förebilder”, som Skellefteå och Frölunda, de har varit framgångsrika. Men det känns som att den enkla vägen till att det ska gå lite bättre om man har motgång är att spela lite ”tråkigare”.
– Det finns absolut tidpunkter i matchen som måste göra det, men jag vill ju ha pucken. Så länge vi har pucken så kan ju inte de göra mål. Jag förstår din tanke och de tankarna har kommit till mig också efter varje gång man förlorat mot Växjö, haha. Jag tänker att ”vi kanske skulle spela lite mer som Växjö kanske”. Men jag är inte den coachen.

Jag såg att Norrköpings nye tränare i fotboll, Martin Falk, hade sagt inför premiären att han hellre vinner med 4-3 än 1-0. Vilket de också gjorde.

– Jag är inte riktigt hemma i den tankegången. Vi gjorde det lite med Färjestad, där hade vi ju ett otroligt powerhouse offensivt. Men det leder sällan till att du vinner hela vägen. Försvarsspel vinner mästerskap. Försvarsspelet är ju basen i allting. Men ett försvarsspel är också att ha ett bra anfallsspel. Och ha pucken. Men det kommer ju vara gånger som vi kommer vara tillbakatrycka och vi måste vara bekväma i det. Vi måste kunna vara bekväma och spela 45-50 sekunder i egen zon utan att få panik av den. Men är det där vi spelar sex av tio matcher? Nej, absolut inte. Jag vill snarare vara åt andra hållet. Men när vi väl är i de situationerna så ska vi klara av det på så tryggt och bra sätt så att vi ska kunna vinna med 1-0 också.

På vilket sätt kommer Leksand spela annorlunda, sett till vilka spelare som lämnat/kommer in?
– Den här upplagan av Leksand kommer att bli lite annorlunda. Du tappar en sån som är Lucas Elvenes till exempel som vill ha mycket puck, mycket east-west, mycket finess. Kanske inte så rakt alla gånger. Han är en jättehärlig gamebreaker att ha men det som jag tycker man saknat lite grann i Leksand är just attacken mot mål. Att ta sig in där, vara jobbig och vara i målvaktens ögon.
– Tittar man på de underliggande siffror visar de att Leksand är ett av de lag som haft minst antal skymda skott och det är någonting som vi ska bli bättre på. Dels att komma in, skymma målvakten, men också styra och skapa kaos. Det är svårt att göra mål SHL, det är jävligt svårt. Och man måste göra det svårt för målvakterna och försvararna att försvara sig. Då måste vi ha folk in på kassen. Det blir sjukt viktigt för oss.

På tal om underliggande statistik. Din sportchef Thomas "Tjomme" Johansson är känd för att gilla sånt. Hur förhåller du dig till den världen?
– Alltså det är ingenting som jag bygger mitt dagliga bröd på. Men däremot så har jag lärt mig att uppskatta det. Många gånger kan det vara en eye-opener. Jag kan tycka en viss sak om vårt spel, hur vi ser ut, och sen ser man andra saker som tyder på något annat. Som man hajar till på och tänker, jaha, varför är det såhär? Är det någonting som är beroende på att vi spelar på ett visst sätt? Då kan jag acceptera att vi inte har så många kontrollerade ingångar som andra lag, för vi spelar inte på det sättet.
– Om du har en rimlig förklaring till det utifrån vårt spelsystem och speltänk, då kan jag stå på sidan känna att det är lugnt.
Är det någonting som verkligen tyder på på ett strukturellt eller personbaserat eller tankesättfel som vi kan korrigera, då vill jag veta vad vi kan göra annorlunda. Och hur det påverkar resten av spelet.
– Men där är det ju bra för mig om Petter Carnbro kan vara den som bryter ner saker och ting. Komma med kalla fakta. Ger du mig ett papper med en massa siffror och nummer och grafer så kommer jag antagligen bara ta och lägga det åt sidan. För det är inte jag. Niklas Persson är bättre på det än jag, vilket är bra. Han kommer säkert sitta och cruncha mer Sport Logic-siffror än vad jag gör.

Varför har du den inställningen du har till det?
– Det finns sätt att lura underliggande siffror. Jag är också lite på min vakt för att folk börjar spela alibi-spel. Man ligger kvar i en situation för att man vet att det här kommer ge mig en positiv sak, en underliggande siffra som kommer hjälpa mig med nästa kontrakt eller i sättet som tränarna ser på mig. Sen finns det vissa spelare som inte ens vet vad corsi är. Jag är väl någonstans mitt emellan.

Är det en mindre förändring av spelsätt du behöver göra här än det du försökte göra i Örebro?
– Absolut. Leksand är ändå ett lag som vill spela hockey. Man vill spela framåt, man vill spela med fart i grund och botten. Sen tycker jag att man har haft stunder under säsongen som man har gjort det och stunder man har blivit väldigt passiva. Men jag vill att vi ska vara mer konsekventa i vårt spel.
– Du kan möta Frölunda vilken dag som helst i veckan, när som helst på säsongen och du vet att du kommer ha en jävla tuff kväll. De kommer se ut på det här sättet, de kommer göra såhär och de kommer göra såhär. Och om inte vi matchar det så kommer de att vinna. Och matchar vi det så har vi en chans att vinna. Men det kommer aldrig bli enkelt. Jag vill hellre ha det laget som du vet vad du får kväll efter kväll efter kväll. Och inte är så mycket beroende på varken motstånd eller humör.

Hur hamnar man där?
– Det tror jag ligger mycket i det dagliga jobbet. Vilken tanke du kommer in till träningar och matcher med. Hur gör vi? Hur bedriver vi vår verksamhet? Hur tränar vi på isen? Vilken mindset har vi? Och där vill jag vara väldigt konsekvent.
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Gösen skrev: sön 22 jun 2025, 20:17
Hejalif skrev: sön 22 jun 2025, 13:47 Okej killen kunde inte hantera en petning utan blev en bebis som satt och sura. Sen istället för att ta till sig och utvecklas så är alla andra dumma.. okej lycka till HV
Hur man lyckas få ut det ur den intervjun är lite smått imponerande.

Någonstans får man bestämma sig om man ska klaga på floskler eller om man ska klaga när någon svarar ärligt.
Det är en sak att vara ärlig det är en annan att gnälla och han gnäller. Att han inte klarar av att bli petad framgår ju direkt
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Är det någon som har Länstidningen/lt.se? :mrgreen:
Eller kommer man t.o.m. åt artiklarna genom prenumeration av vissa andra tidningar?
Jag vill läsa detta:
”Tittar både som ett fan och som coach”
16 februari 2025 06:00

Han har vunnit tre Stanley Cup som assisterande coach i NHL. I veckan har amerikanen synts i Scaniarinken. Nolan Stevens pappa John är nämligen och hälsar på sonen i Södertälje tillsammans med mamma Stacy.

– De bor hemma hos mig så klart, ler SSK-forwarden.
https://www.lt.se/2025-02-16/tittar-bad ... som-coach/
fisherman

Inlägg av fisherman »

Han har vunnit tre Stanley Cup som assisterande coach i NHL. I veckan har amerikanen synts i Scaniarinken. Nolan Stevens pappa John är nämligen och hälsar på sonen i Södertälje tillsammans med mamma Stacy.

Leif Granlind
Text

Leif Granlind
John Stevens är assisterande coach i Vegas Golden Knights som just nu ligger fyra i Western Conference och därmed på slutspelsplats. Han var med och vann Stanley Cup för två säsonger sedan åt huvudcoachen Bruce Cassidy. Han har även två NHL-mästerskap med Los Angeles Kings åt Darryl Sutter, 2012 och 2014.

Nu är han i Södertälje under Four Nations-uppehållet och hälsar på sin son Nolan tillsammans med mamma Stacy. Paret har synts i Scaniarinken hela veckan på träningar och på match.

– Vi spelade mot Boston på lördagen och vi flög söndag kväll från New York och kom hit måndag morgon, säger John Stevens till LT-sporten.

Stacy var och hälsade i Södertälje en vecka i november men för pappa John är det första gången på nästan ett halvår som han får se sin son.

Annons

– Han lämnade ju i början av augusti så jag har inte träffat honom på länge, men vi har sett matcherna på tv. Men det är kul att komma hit och uppleva en annan kultur och se hur han har det och få chansen att se honom live i några matcher. Nu ser vi två kanonmatcher mot två topplag så det är en bra tajming för oss att komma hit.

De var på väg att även se Nybromatchen live, där sonen gjorde tre poäng i 5–0-segern.

– Vi såg den på tv, vi var på väg att köra ner men vi var lite för trötta på grund av jetlag. Laget spelade väldigt bra och den unge målvakten var väldigt duktig. Det var en bra bortaseger, säger John Stevens.

Stacy och John Stevens har varit bänkade i Scaniarinken hela veckan. De åker hem efter matchen mot AIK på söndagen.
Stacy och John Stevens har varit bänkade i Scaniarinken hela veckan. De åker hem efter matchen mot AIK på söndagen.

Bild: Leif Granlind

Den meriterade NHL-coachen, han har även varit huvudtränare i både Philadelphia Flyers och Los Angeles Kings, följer SSK med stort intresse.

– Jag tittar både som ett fan och som coach. Hockeyn som Södertälje spelar är väldigt lik vår i Golden Knights, defensivt spelar de exakt det zonspel som vi gör. Det är väldigt bra strukturerat. De har fyra kedjor som alla spelar för varandra. Fjärdekedjan är byggd som vår, de är stora och tunga och forecheckar hårt. Det har varit kul att se. Det är en sak att se på tv men det har varit väldigt bra att komma hit och se det med egna ögon, berättar John Stevens och fortsätter:

– I NHL kanske det är en tredjedel av lagen som spelar det zonspelet. Annars är det ju mer man-man eftersom det är en mindre rink. Men vi har haft mycket succé efter att ha spelat så. Och det kan vara ett väldigt lyckat system även här, helt klart.

Vad säger du om din sons karriärval att lämna USA för spel i Europa och i Södertälje?

– Det är en väldigt bra erfarenhet för Nolan. Komma hit och uppleva en annorlunda typ av träning. Hockeyn är väldigt lik, det är bara rinken som är lite större. Men du måste fortfarande driva på kassen för att göra mål.

Annons

Dina tankar om hans säsong?

– Han har haft en bra säsong. Även i de matcherna som han inte har gjort poäng så har han spelat bra. Han skapar många chanser och han är bra både defensivt och offensivt. Laget är välcoachat och han spelar det spel han är van att spela.

Hade du förväntat dig att han skulle vara så här bra, han är bäste utespelare i laget?

– Han spelar i ett bra lag också och det har hjälpt honom. Han har spelat med många bra spelare. Man vet aldrig, han var en riktigt bra collegespelare. Han hade några bra år i AHL, och han har alltid trott att han kunde bli en bra spelare, säger John och fortsätter:

– Det var skönt att han kom hit och fick chansen. Det beskrev för honom att han skulle få spela i förstakedjan och i powerplay, vilket han har fått gjort, han har fått en stor roll. Och coacherna har varit smarta också, han har alltid varit bra framför mål i powerplay och det är där som dom har satt honom. Han är stor och har bra händer runt målet.

Men en sak har John Stevens noterat jämfört med NHL förutom den uppenbara nivåskillnaden förstås.

– Träningen är lite annorlunda här. Det är mer mängd här. Och mer träning utanför isen för att hålla spelarna i konstant bra form. Skillnaden i träningen har varit väldigt bra för honom.

Hur klarade Nolan av anpassningen till den större isen så snabbt?

– Under sommaren så jag skötte jag hans träning med några andra proffs, vi tittade mycket på video från den här ligan. Vi kollade på var spelarna fick sina målchanser, vilka typer av spel som man kunde hitta. Vi lade ner mycket tid för att förbereda oss för den övergången.

Nolan Stevens har tidigare själv i LT berättat om att även om isen är större så måste man fortfarande komma på insidan för att göra mål, något John också återkommer till.

– Du kan inte tillbringa för mycket tid i hörnen eller på utsidan. Och det är något som han alltid har varit bra på. Och det passar honom bra här. Han får lite mer utrymme och får ha pucken mer för att det är en större is men du måste fortfarande komma på insidan för att göra mål, som sagt.

Annons

Har han lyckats acklimatisera sig bra i Södertälje, för det är väl också viktigt när man kommer som nordamerikan till Europa?

– Ja, det är det och det har han. Han kom hit själv först, sedan kom hans flickvän sex veckor senare. Men eftersom det var sommarträning och han kunde spela golf och hänga med sina nya lagkamrater så var det bara bra för honom. Här har man en lång försäsong där man spelar många träningsmatcher. Så den tiden var bra för att honom att vänja sig vid kulturen här och hur saker och ting är i den här ligan.

Nolans gjorde sex säsonger i sin tidigare liga, AHL, ligan under NHL.

– Han var på väg att bli en av de äldre spelarna i AHL, han var fortfarande en mycket bra spelare, men i AHL är det alltid de unga talangerna som får de flesta chanserna offensivt. Så hans roll ändrades. Att komma hit ger honom chansen att vara den spelskicklige spelaren som han vill. Men han kan döda utvisningar också, det har han gjort förut. Nu har en stor roll i en riktigt bra liga i ett bra lag. Jag ser på honom att han har kul när han spelar, han trivs verkligen att vara i ett riktigt bra lag. Det här har blivit så bra som han hade hoppats.

Finns det ännu mer att få ut Nolan, tror du, till slutspelet?

– Det tror jag. Hans spel är byggt för slutspel.

Stacy Stevens har redan varit i Södertälje men för John var det första gången på nästan ett halvår som han fick träffa sin son.
Stacy Stevens har redan varit i Södertälje men för John var det första gången på nästan ett halvår som han fick träffa sin son.

Förutom att titta när sonen spelar så försöker familjen tillbringa så mycket tid tillsammans som de kan.

– I går tog vi tåget till Stockholm och kollade in historian i staden. Vi gick på Vasamuseet bland annat. Det var imponerade att se det skeppet, säger Stacy Stevens.

Hon är precis som pappan stolt över sin son.

– Jag är alltid en stolt mamma, jag har två söner som båda spelar hockey och vi älskar att se dom båda spela.

Annons

Och den 28-årige SSK-centern är så klart glad över att ha mamma och pappa på besök.

– Det är underbart, vi har sett fram emot deras besök under en lång tid. Med pappas schema så är det så klart svårt att komma till Sverige. Vi försöker göra det mesta av det. Det är alltid skönt att träffa sina föräldrar när man är så långt hemifrån. Det är stora supportrar till laget och ser varje match, det är nog häftigt för dom att komma hit och se oss live och heja på oss, säger Nolan Stevens.

Var bor dina föräldrar under tiden här?

– De bor hemma hos mig så klart, haha. Vi skulle aldrig göra det på något annat
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

fisherman skrev: tor 26 jun 2025, 20:32 Han har vunnit tre Stanley Cup som assisterande coach i NHL. I veckan har amerikanen synts i Scaniarinken. Nolan Stevens pappa John är nämligen och hälsar på sonen i Södertälje tillsammans med mamma Stacy.

Leif Granlind
Text

Leif Granlind
John Stevens är assisterande coach i Vegas Golden Knights som just nu ligger fyra i Western Conference och därmed på slutspelsplats. Han var med och vann Stanley Cup för två säsonger sedan åt huvudcoachen Bruce Cassidy. Han har även två NHL-mästerskap med Los Angeles Kings åt Darryl Sutter, 2012 och 2014.

Nu är han i Södertälje under Four Nations-uppehållet och hälsar på sin son Nolan tillsammans med mamma Stacy. Paret har synts i Scaniarinken hela veckan på träningar och på match.

– Vi spelade mot Boston på lördagen och vi flög söndag kväll från New York och kom hit måndag morgon, säger John Stevens till LT-sporten.

Stacy var och hälsade i Södertälje en vecka i november men för pappa John är det första gången på nästan ett halvår som han får se sin son.

Annons

– Han lämnade ju i början av augusti så jag har inte träffat honom på länge, men vi har sett matcherna på tv. Men det är kul att komma hit och uppleva en annan kultur och se hur han har det och få chansen att se honom live i några matcher. Nu ser vi två kanonmatcher mot två topplag så det är en bra tajming för oss att komma hit.

De var på väg att även se Nybromatchen live, där sonen gjorde tre poäng i 5–0-segern.

– Vi såg den på tv, vi var på väg att köra ner men vi var lite för trötta på grund av jetlag. Laget spelade väldigt bra och den unge målvakten var väldigt duktig. Det var en bra bortaseger, säger John Stevens.

Den meriterade NHL-coachen, han har även varit huvudtränare i både Philadelphia Flyers och Los Angeles Kings, följer SSK med stort intresse.

– Jag tittar både som ett fan och som coach. Hockeyn som Södertälje spelar är väldigt lik vår i Golden Knights, defensivt spelar de exakt det zonspel som vi gör. Det är väldigt bra strukturerat. De har fyra kedjor som alla spelar för varandra. Fjärdekedjan är byggd som vår, de är stora och tunga och forecheckar hårt. Det har varit kul att se. Det är en sak att se på tv men det har varit väldigt bra att komma hit och se det med egna ögon, berättar John Stevens och fortsätter:

– I NHL kanske det är en tredjedel av lagen som spelar det zonspelet. Annars är det ju mer man-man eftersom det är en mindre rink. Men vi har haft mycket succé efter att ha spelat så. Och det kan vara ett väldigt lyckat system även här, helt klart.

Vad säger du om din sons karriärval att lämna USA för spel i Europa och i Södertälje?

– Det är en väldigt bra erfarenhet för Nolan. Komma hit och uppleva en annorlunda typ av träning. Hockeyn är väldigt lik, det är bara rinken som är lite större. Men du måste fortfarande driva på kassen för att göra mål.

Annons

Dina tankar om hans säsong?

– Han har haft en bra säsong. Även i de matcherna som han inte har gjort poäng så har han spelat bra. Han skapar många chanser och han är bra både defensivt och offensivt. Laget är välcoachat och han spelar det spel han är van att spela.

Hade du förväntat dig att han skulle vara så här bra, han är bäste utespelare i laget?

– Han spelar i ett bra lag också och det har hjälpt honom. Han har spelat med många bra spelare. Man vet aldrig, han var en riktigt bra collegespelare. Han hade några bra år i AHL, och han har alltid trott att han kunde bli en bra spelare, säger John och fortsätter:

– Det var skönt att han kom hit och fick chansen. Det beskrev för honom att han skulle få spela i förstakedjan och i powerplay, vilket han har fått gjort, han har fått en stor roll. Och coacherna har varit smarta också, han har alltid varit bra framför mål i powerplay och det är där som dom har satt honom. Han är stor och har bra händer runt målet.

Men en sak har John Stevens noterat jämfört med NHL förutom den uppenbara nivåskillnaden förstås.

– Träningen är lite annorlunda här. Det är mer mängd här. Och mer träning utanför isen för att hålla spelarna i konstant bra form. Skillnaden i träningen har varit väldigt bra för honom.

Hur klarade Nolan av anpassningen till den större isen så snabbt?

– Under sommaren så jag skötte jag hans träning med några andra proffs, vi tittade mycket på video från den här ligan. Vi kollade på var spelarna fick sina målchanser, vilka typer av spel som man kunde hitta. Vi lade ner mycket tid för att förbereda oss för den övergången.

Nolan Stevens har tidigare själv i LT berättat om att även om isen är större så måste man fortfarande komma på insidan för att göra mål, något John också återkommer till.

– Du kan inte tillbringa för mycket tid i hörnen eller på utsidan. Och det är något som han alltid har varit bra på. Och det passar honom bra här. Han får lite mer utrymme och får ha pucken mer för att det är en större is men du måste fortfarande komma på insidan för att göra mål, som sagt.

Annons

Har han lyckats acklimatisera sig bra i Södertälje, för det är väl också viktigt när man kommer som nordamerikan till Europa?

– Ja, det är det och det har han. Han kom hit själv först, sedan kom hans flickvän sex veckor senare. Men eftersom det var sommarträning och han kunde spela golf och hänga med sina nya lagkamrater så var det bara bra för honom. Här har man en lång försäsong där man spelar många träningsmatcher. Så den tiden var bra för att honom att vänja sig vid kulturen här och hur saker och ting är i den här ligan.

Nolans gjorde sex säsonger i sin tidigare liga, AHL, ligan under NHL.

– Han var på väg att bli en av de äldre spelarna i AHL, han var fortfarande en mycket bra spelare, men i AHL är det alltid de unga talangerna som får de flesta chanserna offensivt. Så hans roll ändrades. Att komma hit ger honom chansen att vara den spelskicklige spelaren som han vill. Men han kan döda utvisningar också, det har han gjort förut. Nu har en stor roll i en riktigt bra liga i ett bra lag. Jag ser på honom att han har kul när han spelar, han trivs verkligen att vara i ett riktigt bra lag. Det här har blivit så bra som han hade hoppats.

Finns det ännu mer att få ut Nolan, tror du, till slutspelet?

– Det tror jag. Hans spel är byggt för slutspel.

Förutom att titta när sonen spelar så försöker familjen tillbringa så mycket tid tillsammans som de kan.

– I går tog vi tåget till Stockholm och kollade in historian i staden. Vi gick på Vasamuseet bland annat. Det var imponerade att se det skeppet, säger Stacy Stevens.

Hon är precis som pappan stolt över sin son.

– Jag är alltid en stolt mamma, jag har två söner som båda spelar hockey och vi älskar att se dom båda spela.

Annons

Och den 28-årige SSK-centern är så klart glad över att ha mamma och pappa på besök.

– Det är underbart, vi har sett fram emot deras besök under en lång tid. Med pappas schema så är det så klart svårt att komma till Sverige. Vi försöker göra det mesta av det. Det är alltid skönt att träffa sina föräldrar när man är så långt hemifrån. Det är stora supportrar till laget och ser varje match, det är nog häftigt för dom att komma hit och se oss live och heja på oss, säger Nolan Stevens.

Var bor dina föräldrar under tiden här?

– De bor hemma hos mig så klart, haha. Vi skulle aldrig göra det på något annat
Det trodde jag inte. Tack!
Och artikeln var över förväntan. Mycket matnyttigt.
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Kan vi värva pappa med? Det var en sund artikel där pappa är saklig och konstruktiv. Så en hockeypappa ska vara😉 Det känns som att vi får en hockeyspelare som har ett skyddsnät som kan fånga upp han när det går trögt och självförtroendet kanske sviker.
Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Hockeynews går allin på Fortier till Leksand

https://hockeynews.se/nyheter/tv-analys ... ns-styrkor