Mathörnan

Användarens profilbild
Catami

Re: Mathörnan

Inlägg av Catami »

Gösen skrev: fre 27 jun 2025, 19:36
Catami skrev: fre 27 jun 2025, 19:33 Jag grillar en bit korv eller fläsk över den öppna elden på stranden. Efteråt kokas det kaffe i en sotig gammal kanna. Kokkaffe ska de va!
Dubbla uppkok?
Självklart!
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
Leksing i vargaland

Inlägg av Leksing i vargaland »

SteveY skrev: fre 27 jun 2025, 15:50
Själv kör jag gasolgrill denna sommar, alltid kört kol tidigare. Jag är inte imponerad, saknar kol. Men det går fort!
Gasolrgill är ett finare namn på köttkremering
Gösen skrev: fre 27 jun 2025, 19:02 Själv grillar jag inte under sommaren. Grillsäsonger = September - November samt mitten Februari - mitten av Maj. Då eldas det med ved. Björk och Al.
Men det är mestadels för att jag är snål.
Grillning är en sysselsättning för hela året. Att stå i ett lätt snöfall i januari är hur trevligt som helst, men man står närmare grillen då mot sommartid :grin: Var inre så snål och lägg på lite ved från äppelträd eller andra fruktträd. Finns ingen bättre krydda än rök.
Lat Värmlänning
Korven

Inlägg av Korven »

Leksing i vargaland skrev: lör 28 jun 2025, 09:56
SteveY skrev: fre 27 jun 2025, 15:50
Själv kör jag gasolgrill denna sommar, alltid kört kol tidigare. Jag är inte imponerad, saknar kol. Men det går fort!
Gasolrgill är ett finare namn på köttkremering
Gösen skrev: fre 27 jun 2025, 19:02 Själv grillar jag inte under sommaren. Grillsäsonger = September - November samt mitten Februari - mitten av Maj. Då eldas det med ved. Björk och Al.
Men det är mestadels för att jag är snål.
Grillning är en sysselsättning för hela året. Att stå i ett lätt snöfall i januari är hur trevligt som helst, men man står närmare grillen då mot sommartid :grin: Var inre så snål och lägg på lite ved från äppelträd eller andra fruktträd. Finns ingen bättre krydda än rök.
Kul att vi är fler rökare här!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Korven skrev: lör 28 jun 2025, 11:36
Leksing i vargaland skrev: lör 28 jun 2025, 09:56 Grillning är en sysselsättning för hela året. Att stå i ett lätt snöfall i januari är hur trevligt som helst, men man står närmare grillen då mot sommartid :grin: Var inre så snål och lägg på lite ved från äppelträd eller andra fruktträd. Finns ingen bättre krydda än rök.
Kul att vi är fler rökare här!
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Det pågår just nu, i flera olika tråder, intressanta diskussioner om matchtröjor, matchställ och färgsättning. Vad tror vi om att låta tredjestället bli genomkommeriellt? Låta Leksandsknäcke ha en knäckeinspirerad tröja? Eller låta Korven kontakta favoritcharken och göra en korvtröja?
Något åt detta hållet?
Bild
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: mån 30 jun 2025, 16:27 Det pågår just nu, i flera olika tråder, intressanta diskussioner om matchtröjor, matchställ och färgsättning. Vad tror vi om att låta tredjestället bli genomkommeriellt? Låta Leksandsknäcke ha en knäckeinspirerad tröja? Eller låta Korven kontakta favoritcharken och göra en korvtröja?
Något åt detta hållet?
Bild
På tal om Augusta så drar ju årets sista major igång näst nästa torsdag. Den 153e The Open på the Royal Portrush, Nordirland. Men först är det John Deer classic i Illinois följt av ett genrep i som alltid Scottish Open. Nackdelen med Europeisk mark är ju att allt spelas på dagtid så det blir väl mest bara söndag vi sitter klistrade.
Senast redigerad av Gösen den mån 30 jun 2025, 20:35, redigerad totalt 1 gång.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gör ett försök att ta tillbaka mattråden: denna angusburgare vinner Aftonbladets test https://www.willys.se/produkt/Angusburgare-101473460_ST
++++
Omdöme: Fin doft av kött möter juryns näsor. Färsen är lagom grovt malen och konsistensen saftig och pucken perfekt löspackad. Köttsmaken är hög och neutral med god smörighet. Samtliga testare har den här som sin favorit och Köttkultur sopar hem en överlägsen seger. ”Den här burgaren är på riktigt!”
https://www.aftonbladet.se/tester/a/Xj7 ... ast-i-test
Finns också på Hemköp och Coop, enligt tidningen.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: mån 30 jun 2025, 20:22 Gör ett försök att ta tillbaka mattråden: denna angusburgare vinner Aftonbladets test https://www.willys.se/produkt/Angusburgare-101473460_ST
++++
Omdöme: Fin doft av kött möter juryns näsor. Färsen är lagom grovt malen och konsistensen saftig och pucken perfekt löspackad. Köttsmaken är hög och neutral med god smörighet. Samtliga testare har den här som sin favorit och Köttkultur sopar hem en överlägsen seger. ”Den här burgaren är på riktigt!”
Övrig sport var länge kidnappad av pizza recensioner. Ett golfinlägg av Wittgenstein följt av ett tillägg från mig bör passera under dubbelmoralens vingar.
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Den här recensionen avstod jag från att posta på grund av längden - men nu åker den upp ändå. Förbaskat trevliga människor från start till mål!

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Vad är skillnaden på 7,9 och 8,1?
Fråga mig om valfri serie på IMDb och jag kan ge ett svar. Men kanske inte efter enbart två tuggor.
Skulle betyget på detta klipp höjas med 0,2 om man kortade ner det från 13:26 till låt säga 4 minuter blankt? Från min synvinkel, absolut. Men jag tillhör inte finsmakarna som konsumerar dessa alster i all absurdum så jag har varken någon sägan eller påverkan på hur dessa individer fungerar.
Det enda jag kan säga som synkar i frågan är att ju längre golfsändning, desto bättre.
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: mån 30 jun 2025, 21:39 Vad är skillnaden på 7,9 och 8,1?
Fråga mig om valfri serie på IMDb och jag kan ge ett svar. Men kanske inte efter enbart två tuggor.
Skulle betyget på detta klipp höjas med 0,2 om man kortade ner det från 13:26 till låt säga 4 minuter blankt? Från min synvinkel, absolut. Men jag tillhör inte finsmakarna som konsumerar dessa alster i all absurdum så jag har varken någon sägan eller påverkan på hur dessa individer fungerar.
Det enda jag kan säga som synkar i frågan är att ju längre golfsändning, desto bättre.
Du ska komma ihåg att jag inte sett på vanlig tv sedan 2015 - här får jag lite berättelser och glimtar från olika miljöer. Och ibland, när recensionerna är som bäst, handlar det inte ens om pizza utan småföretagande.

Och: ju längre baseballsändning desto bättre. En del tycker nog att det räcker med några highlights (ja, att t.o.m. det är för mycket). Men när jag 2012 fick tillgång till baseball igen, via ESPN, sög jag i mig varje sekund av händelselöshet under de tre timmar långa matcherna. När sedan just den ESPN-kanalen försvann blev det abonnemang på MLB TV. Numera blir det dock oftast bara motsvarigheten till Swehockey. Och ett antal highlights som inte upptar mer tid än en normallång pizzarecension.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: mån 30 jun 2025, 16:27 Vad tror vi om att låta tredjestället bli genomkommeriellt?
På tal om kommersiellt. Jag funderade på Skoglunds titel häromdagen (i samband med mejlandet). Kommersiell Chef, Företag https://www.leksandsif.se/personal Undrar hur beslutsprocessen ser ut, vem eller vilka som egentligen bestämmer hur matchtröjan ska se ut?

Känns som det saknas en anställd i länken ovan.

Bild
Ludwig Wittgenstein
Matchtröjeansvarig
Användarens profilbild
Leksing i vargaland

Inlägg av Leksing i vargaland »

Sniper skrev: mån 30 jun 2025, 20:22 Gör ett försök att ta tillbaka mattråden: denna angusburgare vinner Aftonbladets test https://www.willys.se/produkt/Angusburgare-101473460_ST
++++
Köp köttfärs så kan man välja storlek och konsistens själv, jag ger inte mycket för dessa produkter. Och absolut inte dessa som dom har blandat ut med diverse saker men fortfarande kallar hamburgare. En hamburgare innehåller 100% nötfärs
Lat Värmlänning
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Leksing i vargaland skrev: tis 01 jul 2025, 13:37
++++
Köp köttfärs så kan man välja storlek och konsistens själv, jag ger inte mycket för dessa produkter. Och absolut inte dessa som dom har blandat ut med diverse saker men fortfarande kallar hamburgare. En hamburgare innehåller 100% nötfärs
Jag ser inga större fel på innehållet i den här burgaren.
Innehåll

Nötkött 99,5% (högrev av angus), salt.
Angusfärs är väl inte jättelätt att få tag på annars.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

"This is the original oven"
- Chicago-Dalastark -