— Här och nu ser vårt ekonomiska läge bra ut. Väldigt bra skulle jag säga. Vi ligger bättre till än den plan och budget vi tagit fram, säger klubbdirektör Peter Wiklund.
(...)
LIF-basen tillägger dock att den viktigaste perioden vad gäller bolagets ekonomi nu står för dörren då SHL brakar igång under lördagen. Den budgeterade försäljningen samt att insatserna på isen attraherar besökare till Tegera Arena måste flyta på enligt plan.
— Lyckas vi med det så kommer vi lösa det.
(...)
Det vankas hemmapremiär mot Timrå IK och en god chans att fylla Tegera Arena, något som hade varit en bra start på resan mot att nå det uppsatta publikmålet. Leksands IF har till årets säsong budgeterat med ett publiksnitt på 7.000 besökare per match.
(...)
För att locka fler människor till Tegera Arena vill Leksands IF förbättra helhetsupplevelsen vilket man till årets säsong försöker göra genom en rad både mindre och större förändringar. Wiklund nämner exempel som ny match- och evenemangsbelysning, ett nytt och mer kraftfullt intro, ombyggnation av souvenirbutiken som nu blir både större och mer lättillgänglig samt möjlighet för besökare att förbeställa varor från såväl kiosk som souvenirbutiken som kan hämtas ut i en utlämningsdisk. https://www.siljannews.se/leksands-if/h ... gt-bra-ut/
Jag gillade detta citat:
— Vi inledde en ny biljettstrategi redan vid årsskiftet vilket vi tycker gav effekt redan under förra säsongen och som gjorde att vi till slut nådde ett publiksnitt på 6566 personer per match vilket var en förbättring mot tidigare. Vi jobbar utefter en modell där vi justerar biljettpriserna i relation till vilken typ av match som spelas, om det är en vecko- eller helgmatch, vilka vi möter, tidpunkt på året, och så vidare. Vi vill fylla arenan med folk och fokuserar inte lika mycket som förut på hur många kronor varje enskild biljett genererar. Nu jobbar vi med den totala matchintäkten per besökare vilket innefattar köp även när biljetten scannats. Det är den siffran som är intressant för oss.
Vi fick idag svaret på hur man har tänkt sig att höja snittet med 500 personer per match och lösningen är lika enkel som genial.
Vi köper helt enkelt 500 biljetter själva för en krona styck vid matchstart.
Hmm, jag tror jag avvaktar med flera åsikter om ekonomin tills debit/kredit redovisas efter säsongen. Helt klart så är insynen inte lättare/bättre när biljettpriserna varierar så mycket... Hoppas verkligen de vet vad det gör och har stenkoll på ekonomin!
Nu koncentrerar jag mig på en fin säsong, rent hockeymässigt!
Vi fick idag svaret på hur man har tänkt sig att höja snittet med 500 personer per match och lösningen är lika enkel som genial.
Gör man verkligen det?
På något sätt trollade man i vart fall fram ca 500 extra sålda biljetter då msn annonserade ut att vi var utsålda. Trots gapande tomma sektioner i hörnen och rapporter från både dig? Och Stjärnan som kollade status under dagen.
Även på swehockey har publiksiffran 7650 blivit registrerat.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Gör man verkligen det?
På något sätt trollade man i vart fall fram ca 500 extra sålda biljetter då msn annonserade ut att vi var utsålda. Trots gapande tomma sektioner i hörnen och rapporter från både dig? Och Stjärnan som kollade status under dagen.
Ok, att det inte var fullsatt det såg man och att inte alla sittplatser var upptagna kunde vi också se innan. Men jag trodde du hade läst någonstans att man gjort som du skrev i inlägget. Vi har ju haft 8000 någonting i premiären i arenan så jag tänker annars att man kanske har fler på ståplats/restaurang-läktaren, en del med säsongskort som inte dök upp osv som gjorde att det ändå var slutsålt om än inte fullsatt.
Ok, att det inte var fullsatt det såg man och att inte alla sittplatser var upptagna kunde vi också se innan. Men jag trodde du hade läst någonstans att man gjort som du skrev i inlägget. Vi har ju haft 8000 någonting i premiären i arenan så jag tänker annars att man kanske har fler på ståplats/restaurang-läktaren, en del med säsongskort som inte dök upp osv som gjorde att det ändå var slutsålt om än inte fullsatt.
Begränsningen från brandskyddsmyndigheten är 7650 personer. Det kan stå fler på norra än det finns ståplatsbiljetter förvisso. Men då har de köpt sittplatser någon annanstans. I övrigt tar jag mig friheter att fylla i obesvarade frågetecken helt efter eget tycke och antagande
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Hoppas verkligen de vet vad det gör och har stenkoll på ekonomin!
De vet nog vad de gör. Den stora frågan är om de gör rätt. Det visar sig -som du är inne på- efter säsongen. Att fiffla med antal sålda biljetter känns något "fishy" i mina ögon. Däremot lägger jag ännu ingen större värdering i det om det är rätt eller fel. Men jag kommer gärna fortsätta lyfta frågan.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Hoppas verkligen de vet vad det gör och har stenkoll på ekonomin!
De vet nog vad de gör. Den stora frågan är om de gör rätt. Det visar sig -som du är inne på- efter säsongen. Att fiffla med antal sålda biljetter känns något "fishy" i mina ögon. Däremot lägger jag ännu ingen större värdering i det om det är rätt eller fel. Men jag kommer gärna fortsätta lyfta frågan.
Det låter lite halvskumt men vi får väl se i efterhand
EFNbjorn
15 september 2025, 16:36
Angående publiksiffror och "orimlig" budgetering.
Frölunda t.ex. har väl redovisat slutsålt flera år i rad, där vill jag minnas att de har sponsorer som köper upp kvarvarande biljetter strax innan nedsläpp. Brynäs boostar också genom att ge bort många biljetter.
Tätt inpå matchstart i lördags var max 7000 biljetter sålda. Det redovisades 7650 trots att det gapade relativt tomt runt bortastå.
Är det så Leksands IF har tänkt nå 7000 åskådare per match? Förhoppningsvis har man fått in en sponsor som täcker upp.
Nedan citat tolkar åtminstone jag som att redovisad publiksiffra är något som man kan justera lite hur som helst då det inte är ett viktigt mått. Viktigare att det ska se bra ut utifrån.
Peter Wiklund:
"Nu jobbar vi med den totala matchintäkten per besökare vilket innefattar köp även när biljetten scannats. Det är den siffran som är intressant för oss."