Tränarna

Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Tränarna

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: sön 05 nov 2023, 09:28
Stjärnan skrev: sön 05 nov 2023, 09:06 Blir nog en intern lösning oavsett vad som är bäst. TJ verkar inne på det spåret.
Har vi någon som är "glad och positiv"? Challe B ville ha en sådan (liksom Challe K ville ha "ett glatt ansikte" för en del år sedan). Är exempelvis Bemström glad och positiv? Eller är han allvarlig och bara försiktigt positiv?
Tur… att vi inte enbart gick på intern/glad o positiv spåret. Då hade vi väl fått in Jonas Leven. :-O
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Tränarna

Inlägg av Lillgud »

Den stora frågan är ju VEM som skall ställa kraven….
Vem skall vara på spelarna….

Lättsam och lattjo avslappnad stämning under Berglunds ledning….
(Bra för humöret och glädjen i truppen)

Och Karlberg är väldigt snäll och lågmäld person.
Printz sticker inte heller ut eller kommer kunna kliva in och ta den rollen.

Karlberg leder träningar och Berglund styr matcherna.
Men vem kliver in som Hellkvist gjorde och markerar om spelarna uppträder för bekvämt på våra träningar. Det kan lätt smyga in sig en farlig känsla på sikt i Leksand när Hellkvist är borta att allt blir väldigt bekvämt och trevligt bra i Leksand när Hellkvist är borta. Men det behöver inte bara vara av godo.

20dec 2022 Printz har inte synts till i Rögles bås under de senaste matcherna , det visar sig att han drabbats av en allvarlig sjukdom…
Och han kommer att missa flera matcher framöver meddelar Rögle.

3 januari 2023.
- Jag känner att jag mår bra igen.
-Jag har samma uppgift som förut. Jag vill hålla backarna lugna och ge dem ett bra självförtroende.
(Här säger Printz själv lite vad hans roll då var i Rögle tidigare)
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Tränarna

Inlägg av Stjärnan »

Lillgud skrev: lör 11 nov 2023, 16:37Mycket
Jag håller med till fullo i allt (utom möjligen att han var den sämsta backen, för det vet jag inget om. Har svårt att se Golubovsky ligga över någon annan men han kanske hörde till gamla Elitserien)
Men allt annat är mycket bra poängterat tycker jag. Jag hade några invändningar klara men de manövrerade du skickligt undan i nästa del hela tiden… så högst intressant och instämmande.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Tränarna

Inlägg av Lillgud »

Stjärnan…angående hans prestationer på isen…

Jag tror aldrig att jag och Lampa tex vart direkt överens om särskilt mycket….
Men jag då inte ensam om att sågat/ifrågasatt hans prestationer ute på isen….
Lampa skrev: Lampa
Postat: tis 19 apr, 2016.
David Printz är fruktansvärt dålig. Top 10 sämsta backar i SHL nästa säsong garanterat.
Detta skrevs 2016….(Innan hans 4st sista säsonger i SHL)
Så innan hans 2st SHL säsonger med Karlskrona…
Och sin kortare period efter det i Timrå då han blev bortbytt därifrån av Timrå så att han hamnade i Frölunda…
Så 0,5 säsong i Timrå och sen 1,5 säsong i Frölunda avslutade han ju med.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Tränarnas för och nackdelar

Inlägg av Wittgenstein »

Spelar det någon roll vad han presterade på isen när han ska vara tränare? Han har ju mer erfarenhet av SHL-hockey än många andra tränare i samma serie. Även en klappkass spelare kan bli en fantastisk tränare.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Tränarna

Inlägg av Stjärnan »

Wittgenstein skrev: lör 11 nov 2023, 17:27 Spelar det någon roll vad han presterade på isen när han ska vara tränare? Han har ju mer erfarenhet av SHL-hockey än många andra tränare i samma serie. Även en klappkass spelare kan bli en fantastisk tränare.
Nej, förmodligen inte även om det ju kan vara en positiv inverkan om vår backtränare vet något… vilket kanske den sämsta backen inte riktigt gör…?

Men det var nog mest en parantes gissar jag, i sammanhanget.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Tränarna

Inlägg av Lillgud »

Wittgenstein….

Exakt… Det har verkligen `noll betydelse ´ vad han uträttade på isen.
(Du har helt rätt så)

I mitt huvud kom bara upp en slags `deja vu ´. När just hans namn nämndes.
Jag har alltid varit livrädd att han som *spelare* någongång skulle hamnat i Leksand…
För han var en spelare som kunde hamnat lite vartsomhelst bara det fanns en lucka ledig.
Han var en kringresande spelare.

Han hade lite meriter fick som sagt även några NHL-matcher på cvet ,men efter sina säsonger i Djurgården och de bröt med honom där efter säsong 11/12.

Så mycket tack vare det.… lyckades han sen på någotvis fortsätta hänga kvar…
Han gör ändå hela 8säsonger efter Djurgårdsåren….
Han var en sån som i brist på annat alltid ändå lyckades få kontrakt någonstans…
En dörr öppnade sig någonstans och han ramlade in…

Sen är väll också just bristen att finns inget direkt att rapportera om hans tränarkarriär då han är så färsk där. Förde en osynlig tillvaro bakom Abbott och Janne Larsson i Rögle.
Att vill man ens få sig en bild av honom får man kanske lite se även hans spelarkarriär varför jag tex länkade den. Det en spelare som då har bred erfarenhet och sett mycket och vart på många platser så han har helt klart då en bredd och mycket erfarenhet och upplevelser från sin egna karriär.

Många spelare via sina karriärer kan även snappa upp saker från gamla tränare tex…
Tex i Djurgården han haft både Särkijärvi , Mikael Johansson , Hardy Nilsson , OCH…

Och…. han haft tex just Charles Berglund som coach själv…
Samme Charles Berglund han nu skall assistera….

Så Printz har haft Charles Berglund som coach…
Och Printz spelat ihop med Thomas Johansson….
Det går ett litet mönster….

Från när TJ och Berglund diskuterat VEM de sen tog in som assisterande….
Båda två… har kopplingen till Printz… Så de kunde antagligen lätt enas då…
Båda visste lite vad de får för person….
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Tränarna

Inlägg av Lillgud »

Dammsög lite till…

2020/2021 var första säsongen som tränare, men inte var det mycket, inte.
– Det blev väl endast sju matcher före corona slog till, säger Printz om jobbet som assisterande tränare för Djurgårdens J18.

Mer erfarenhet behövdes inte innan han sen fick frågan om att kliva in i Rögles bås.

Hans sätt att vara, allt var enormt uppskattat såväl av lagkamrater som klubbledning efter hans tid i Frölunda.

När anslöt till Rögle…
- Jag har mina egna idéer om hur man spelar försvarsspel och det är mitt primära uppdrag här i Rögle , samt penalty kill. Säger Printz.

Det är en kille som vi har fått bra rekommendationer på. Säger Chris Abbott.

När tog steget in till J18 Djurgården.
-Han är lyhörd och nyfiken på att utveckla både sig själv som ledare och våra spelare.
David är samtidigt väldigt målinriktad och vet vad han vill på kort som lång sikt.

Sanny Lindström…
Jag vet att Printz plockade upp och lärde sig mycket av Rönnberg/Näslund i Frölunda.

Printz om Leksand : Jag är superglad och jättetaggad att få komma på plats och sätta igång.
Han hade en klausul som gjorde att han kunde ta ett tränarjobb om det dök upp och lämna tjänsten i Rögle han hade.

Jag har snackat med både Challe Berglund och Thomas Johansson…
Leksand känns på rätt spår och det är en bra stämning i truppen.
Senast redigerad av Lillgud den lör 11 nov 2023, 20:46, redigerad totalt 1 gång.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Tränarna

Inlägg av Sundsvalll »

Det där känns som det står och väger fast okej.
Nu tänker jag högt här vi vill ju ha någon som är blank utan en massa intryck och här fick vi det
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Tränarna

Inlägg av Stjärnan »

Lillgud skrev: lör 11 nov 2023, 20:24 Dammsög lite till…

2020/2021 var första säsongen som tränare, men inte var det mycket, inte.
– Det blev väl endast sju matcher före corona slog till, säger Printz om jobbet som assisterande tränare för Djurgårdens J18.

Mer erfarenhet behövdes inte innan han sen fick frågan om att kliva in i Rögles bås.

Hans sätt att vara, allt var enormt uppskattat såväl av lagkamrater som klubbledning efter hans tid i Frölunda.

När anslöt till Rögle…
- Jag har mina egna idéer om hur man spelar försvarsspel och det är mitt primära uppdrag här i Rögle , samt penalty kill. Säger Printz.

Det är en kille som vi har fått bra rekommendationer på. Säger Chris Abbott.

När tog steget in till J18 Djurgården.
-Han är lyhörd och nyfiken på att utveckla både sig själv som ledare och våra spelare.
David är samtidigt väldigt målinriktad och vet vad han vill på kort som lång sikt.

Sanny Lindström…
Jag vet att Printz plockade upp och lärde sig mycket av Rönnberg/Näslund i Frölunda.

Printz om Leksand : Jag är superglad och jättetaggad att få komma på plats och sätta igång.
Han hade en klausul som gjorde att han kunde ta ett tränarjobb om det dök upp och lämna tjänsten i Rögle han hade.

Jag har snackat med både Challe Berglund och Thomas Johansson…
Leksand känns på rätt spår och det är en bra stämning i truppen.
Just den biten i extra svart.. är intressant i W’s fundering, om det spelar roll hur bra han var på isen.
Än en gång, förmodligen inte. Men om hans idéer bygger på hans egna erfarenheter, vilket det med stor sannolikhet gör, så vore det önskvärt om han varit en ledande spelare. Men ingen garanti åt något håll oavsett hans skills.
Då är jag mer orolig över det som
Lillgud tidigare hänvisade till, dvs en mjäkig tränartrio.
Vem ska ryta i om nästa efter Roma börjar fuska vid blålinjen på träning. Kommer någon att göra det öht?

Annars får vi nog se ett lag som blir bekvämare och bekvämare framöver och i bösta fall åker ut i åttondelen.

Nu kanske Challe B och Prinsen är lite mer kravställande än så och det blir inget problem, men väl värt att gundera på.

Osvsett är det skönt att konstellationen är klar redan. Samma gäng får fortsätta det dom gav 4 segrar. Bra!
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Tränarna

Inlägg av Stjärnan »

Ursäkta stavfelen. Är inte full men svårt på mobilen ibland. 8-)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: Tränarna

Inlägg av Jjax »

Ja det är inte lätt att passera nålsögat.
Prinz utvärderas efter hur han var på isen.
Tänker då att det är tur att inte Hallam, Rönnberg och Wallson blev bedömda innan det blev tränare. Mjäkigt är då nästa grej. Curre Lindström och Tommy Sandlin vann en del på sin filosofi. Tuffingarna Bulan och Abbot har mig veterligen inte vunnit så mycket på sin hårda linje. Krav kan ställas utan gapande så jag väntar med min dom.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Tränarna

Inlägg av Lillgud »

Skall jag lyfta fram något…
Är det att just Printz `har dock något´….

Det är något kring eller med han….
Man skall komma ihåg att han spelade i SHL tills han var 39-40 år !!!!!

Det är just det att han hade verkligen drivet ,och ville fortsätta och att han även lyckades få fortsätta… (Hade han själv fått bestämma hade han fortsatt ännu längre med)
Han var långt ifrån den bästa , men han tillförde bevisligen ändå något allafall till laget…
Så han uppfyllde ändå en funktion i sina lag , han bidrog med något mer än att bara vara hockeyspelaren Printz. Samtidigt är han kanske ändå inte den självklara naturliga ledaren på så vis heller….om kikar hans karriär även om vart i lag som Karlskrona tex… Man ser inte att han i någon klubb har tilldelats varken tex A eller C på tröjan. (Spelare som Kolan och Gunnarsson båda med Leksands anknytning tog bokstäver före Printz i tex Karlskrona)

Så det svårt att sätta fingret riktigt på `vad´….exakt med Printz det är.

Men trots allt `något´ verkar han då ändå bidra med.
Och det är väll det som Challe och TJ vet om….. Och tänker att de kan dra nytta av även i Leksand.

————————-

Samtidigt även om alla 3st är bra trevliga som personer Challe-Karlberg-Printz.
Så är viktigast att de ju ska få spelarna även att leverera på isen…
De skall vara glada att de tog dessa 4st segrar innan uppehållet så de köpte sig lite tid.
För det ingen lätt sits som TJ sätter dessa 3st i…..om det sen skulle börja blåsa.

Printz har endast 2säsonger som assisterande (nr3 i teamet) i Rögle. (Inga meriter egentligen alls)

Challe Berglund om bortser några få matcher inhoppet ifjol i HV71 som assisterande….hade han inte ens stått i ett bås på typ 10år….
Det är ändå lång tid att hinna bli ringrostig på och tappa lite.
Och innan dess hans tränarkarriär var ingen dunderhit direkt.

Medans Karlberg har 4st säsonger som assisterande på seniornivå i Leksand , varav egentligen mer dom 2st senaste som just (nr2 i teamet) , de första åren var Hallberg mer nr2 i rang.
Och även egentligen i år när Charles Berglund kom in samtidigt som Hellkvist var kvar var Karlberg mer nere i rank som nr3 i båset. (Så inga tunga meriter direkt alls , och misslyckades helt med lagets powerplay ifjol tex trots flertal namnkunniga spelare)

————————-
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Tränarna

Inlägg av Stjärnan »

Det är en extremt svår sits vi hamnat i. Rent krasst ska man fråga sig om ett byte fr Björn till Berglund är vad vi behöver.. om svaret är nej så är detta inget positivt. Om svaret är Ja så är det positivt.

Magkänslan säger att denna konstellation inte vinner guld men allt återstår att se.
Känslan är att vi inte ens lyfter utan fortsätter harva runt 10e platsen. Men förstås ska jag ge det en chans. Blir spännande att följa. Förhoppningsvis får vi lite ny energi nu efter uppehållet mot ett alltid svårspelat Örebro.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Tränarna

Inlägg av CMB »

Jag vill se Kalmars tränare Viktor Tuurala i LIF så snabbt som möjligt, gärna från igår. Våga ta chansen LIF! Som forwardsansvarig till att börja med, sen om det levereras bra så även som huvudtränare. I de fåtal intervjuer jag sett med honom så ger han ett väldigt avigt/speciellt intryck - i alla fall på mig - som initialt kanske inte är det bästa. Men hans hockey! Ung. Tycks mig mycket målmedveten. Vad hans relativt sett begränsade spelare utför individuellt och kollektivt är både underhållande och offensivt framgångsrikt. Det verkligen syns att spelarna även får detaljträning. Trots en typ halv div1-trupp så är det bara Björklöven, Brynäs, och AIK som gjort fler mål.

Tuurala i tränarstaben och jag skulle tycka att det blev riktigt intressant och kul att följa LIF igen!