Läktarkultur

LeftHook

Re: Läktarkultur

Inlägg av LeftHook »

Leksingtillsjagdör! skrev: fre 10 okt 2025, 19:29

Tråkigt att det här forumet har blivit en klubb för inbördes beundran, där någon som tycker något annat än ni gör ska kallas ”tuffingar” och hånas.

Hellre död än röd är en del av en gammal ramsa som sjöngs för ett gäng år sedan.

Ena stunden sitter ni och ojar er över kiss-cams för att i nästa stund inte förstå problematiken med att Leksands IF och Mora lånar spelare med varandra.

Jösses förstå problematiken det gör i alla fall inte du. Fokus på helt fel grejor

Leksingtillsjagdör!

Inlägg av Leksingtillsjagdör! »

LeftHook skrev: fre 10 okt 2025, 21:42
Leksingtillsjagdör! skrev: fre 10 okt 2025, 19:29

Tråkigt att det här forumet har blivit en klubb för inbördes beundran, där någon som tycker något annat än ni gör ska kallas ”tuffingar” och hånas.

Hellre död än röd är en del av en gammal ramsa som sjöngs för ett gäng år sedan.

Ena stunden sitter ni och ojar er över kiss-cams för att i nästa stund inte förstå problematiken med att Leksands IF och Mora lånar spelare med varandra.

Jösses förstå problematiken det gör i alla fall inte du. Fokus på helt fel grejor

Vad är problematiken då? Att någon i föreningen får lite kritik? Kritiken är ju inte riktad mot Altörn utan mot Tjomme och de övriga som tycker att rivalitet inte har en plats i dagens hockey.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Hur var reaktionerna generellt när vi lånade in Moras lagkapten 2021/2022? Kommer inte ihåg, men det var väl ett övertramp om något om man jämför med en utlånad 20-åring som knappt varit ombytt under inledningen av säsongen.
Hur många J18/J20-spelare har inte bytt sida av Siljan dom senaste åren? Var drar vi gränsen om vi ska dra någon gräns?

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

SteveY skrev: fre 10 okt 2025, 23:25

Hur var reaktionerna generellt när vi lånade in Moras lagkapten 2021/2022? Kommer inte ihåg (...)

Namn: Supporter sedan 30 år
Stad: Mora
Skickat: 14:01 - mån 08 nov 2021
Mitt intresse är då nere på fryspunkten.
Kommer inte gå på matcher innan de som är inblandade i detta fiasko är utbytta.
https://www.mik.se/

Det var sista inlägget. Sedan dog forumet. Men det var ganska dött redan innan.

Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Jag hade bestämt att inte lägga särskilt mycket energi på detta men resonemanget att det inte är lika illa då lagen inte spelar i samma divison köper jag inte. Rivalitet har inget med division att göra. Skellefteå-Löven, Djurgården-AIK och West Ham- Millwall är alla rivaliteter som inte pausas då de inte inte möter varandra månadsvis.

För att värna om bilden av rivaliteten skulle givetvis inte denna utlåning genomföras. Det skadar båda klubbarna och är ett steg från det som är fint med svensk hockey.

Ullvi, typ

Inlägg av Ullvi, typ »

Sniper skrev: fre 10 okt 2025, 13:23
Ullvi, typ skrev: fre 10 okt 2025, 13:16

Det är väl en härlig förnedring att de får damma av våra bänkkillar lite så även Mora är till lite nytta nån gång?

Förnedring är ordet. Och "märkligt" i inläggen ovanför.
Det är märkligt att denna klick supportrar inte ser det förnedrande i att återkommande bli hysteriska över ett lag som inte utgjort något hot sedan 2019.

Jo verkligen! Men nu när hardcorefansen är för unga för att ha upplevt rivaliteten med brunsås återstår ju bara halmstrået mora. Tänk på Malmö FF som inte har några rivaler. Ett tomt innehållslöst liv för en supporter.
Å andra sidan är ju Altörn-gate inte ett direkt utlån av hypad stjärnmålvakt till avgörande final för ett lag som ska upp och stångas med oss kommande säsong.
Mora för ju nu en tillvaro totalt utan nån som helst chans till avancemang.
Men om mora hade varit i allsvensk final 2025. Hade Tjomme lånat ut sin stjärnmålvakt till dom? Nej, aldrig. Att han gjorde det till dif är fortfarande det mest skandalösa han gjort på alla år. Vi har inte glömt finalen -89. Jag behöver fortfarande ta blodtrycksmedicin krossad i single malt när jag tänker på den…

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

I samma ögonblick som vi åter ställs mot Mora i tävlingssammanhang
kommer rivaliteten våldsamt flamma upp.
Jag behöver inte vara där med en blåsbälg och underhålla elden.
Det är något krystat över det som pågår,
som om det finns en rädsla att rivaliteten ska dö.
I got news for you: den kan inte dö,
den går mycket längre tillbaka än 2000-talets HA-sejourer och SHL-kval.

Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Inlägg av Mats_ume »

Aggeman skrev: lör 11 okt 2025, 08:50

Jag hade bestämt att inte lägga särskilt mycket energi på detta men resonemanget att det inte är lika illa då lagen inte spelar i samma divison köper jag inte. Rivalitet har inget med division att göra. Skellefteå-Löven, Djurgården-AIK och West Ham- Millwall är alla rivaliteter som inte pausas då de inte inte möter varandra månadsvis.

För att värna om bilden av rivaliteten skulle givetvis inte denna utlåning genomföras. Det skadar båda klubbarna och är ett steg från det som är fint med svensk hockey.

Sedan ska man inte heller blanda ihop urban kultur med rural kultur.

Leksingtillsjagdör!

Inlägg av Leksingtillsjagdör! »

Mats_ume skrev: lör 11 okt 2025, 11:27
Aggeman skrev: lör 11 okt 2025, 08:50

Jag förstår att folk som inte är från Dalarna inte har samma känsla för vikten av rivalitet mot Mora nu när vi inte är i samma division och inte varit det på länge. Men för oss från Dalarna har det betydelse oavsett divison och den rivalitet är väl värd att bevaras. Hockey är känslor och engagemang och rivalitet. Utan den kan vi lika gärna lägga ner.

Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Inlägg av Mats_ume »

Leksingtillsjagdör! skrev: lör 11 okt 2025, 12:10
Mats_ume skrev: lör 11 okt 2025, 11:27

Jag förstår att folk som inte är från Dalarna inte har samma känsla för vikten av rivalitet mot Mora nu när vi inte är i samma division och inte varit det på länge. Men för oss från Dalarna har det betydelse oavsett divison och den rivalitet är väl värd att bevaras. Hockey är känslor och engagemang och rivalitet. Utan den kan vi lika gärna lägga ner.

Kanske sant, men nu är det inte det jag säger. Jag säger att de kulturyttringar vi sett på läktarna i samband med övergången är av en urban art som importerats till landsbygden.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Ludde skrev: fre 10 okt 2025, 21:14

Jag tänker att man måste hänga med in i framtiden för att överleva, NHL med allt vad det innebär drar ju trots allt åskådare, världens bästa hockeyspelare och större lönekuvert än en svensk klubb någonsin kommer vara i närheten av trots kisscams och avsaknaden av ståplats.

Baksidan är ju då såklart att inte en normal människa har råd att gå på hockey och kön till säsongskorten är flera år lång. Så ja, det finns en baksida av allt.

Men kanske ett mellanting är bra ändå, där även svensk hockey blir mer kommersiell.

Oavsett så är min övertygelse att ingenting blir bättre av bakåtsträvare oavsett om det är en ishockeyförening eller ett multinationellt bolag. Vi kanske har något att lära av våra nemesis om man bara vågar lyfta blicken och se in i framtiden.

Tack! Det tog 20 år men äntligen får jag ett embryo till medhåll. Om 30 år till kanske vi är i majoritet.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Makalöst att man ger sig på en klubblegendar (Hedberg) med anledning av utlåningen av en junior.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: lör 11 okt 2025, 17:06

Makalöst att man ger sig på en klubblegendar (Hedberg) med anledning av utlåningen av en junior.

Var det detta du tänkte på bland annat?

Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: lör 11 okt 2025, 23:35
Wittgenstein skrev: lör 11 okt 2025, 17:06

Var det detta du tänkte på bland annat?

Ja.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Ullvi, typ skrev: lör 11 okt 2025, 09:03

Men om mora hade varit i allsvensk final 2025. Hade Tjomme lånat ut sin stjärnmålvakt till dom? Nej, aldrig. Att han gjorde det till dif är fortfarande det mest skandalösa han gjort på alla år.

Det är ju lite det här som är problemet. För dig är Djurgården uteslutet, för mig är Örebro uteslutet, för någon annan är Brynäs uteslutet för att inte tala om Färjestad. Det finns inte så många alternativ kvar om alla ska få som de vill. Visst, Mora är största rivalen för de som är uppväxta i Leksand, men för så många andra av oss är det Brynäs som är det lag som vi ser som största antagonisten. Jag tycker det blir ltie larvigt att man inte ska kunna låna ut spelare som behöver speltid till det lag som anses bästa alternativet för spelaren bara för att några tycker att det är en rivalitet som dör om man lånar spelare av varandra. En väldigt skör rivalitet i så fall om det står och faller med enstaka spelare lite då och då.

Leksingtillsjagdör! skrev: lör 11 okt 2025, 12:10

Som jag skrev ovan, den rivaliteten dör inte av att enstaka spelare lånas ut ibland.

Pain is temporary, glory is forever