2023-11-16 Torsdag 19:00 Örebro - Leksand 1-2

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-11-16 Torsdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Gösen »

Mats_ume skrev: ons 15 nov 2023, 14:33
Wiborg skrev: ons 15 nov 2023, 14:05
Mats_ume skrev: tis 14 nov 2023, 18:45 Härligt att få sätta sig på bussen och glida igenom platser som Bastkärn och Fanthyttan :X Och direkt därefter få åka igenom Askersund och Motala!
Så jäval tråkigt bara att riksvägen passerar utanför Lindesberg och inte går igenom ;)

Viktigt med seger imorgon för mitt eget välbefinnande under arbetsdagen på fredag!
Tur att Lantmäteriet tillhandahåller kartor från det gyllene året 1975 då "Förbifart Lindesberg" inte var färdigställd!
Det måste väl varit betydligt senare? 88-89?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Ställbergarn
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 08:03

Re: 2023-11-16 Torsdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Ställbergarn »

Gösen skrev: ons 15 nov 2023, 15:32
Mats_ume skrev: ons 15 nov 2023, 14:33
Tur att Lantmäteriet tillhandahåller kartor från det gyllene året 1975 då "Förbifart Lindesberg" inte var färdigställd!
Det måste väl varit betydligt senare? 88-89?
Enligt Wikipedia så byggdes den på tidiga 80-talet. Jag är osäker på att jag kan minnas att jag åkt genom Linde för att komma till Örebro, så tidigt 80-tal känns rimligt.

Däremot körde man genom Kopparberg (och Bångbro tror jag) fram till 88, då den förbifarten byggdes.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-11-16 Torsdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Gösen »

Ställbergarn skrev: ons 15 nov 2023, 15:41
Gösen skrev: ons 15 nov 2023, 15:32
Mats_ume skrev: ons 15 nov 2023, 14:33
Tur att Lantmäteriet tillhandahåller kartor från det gyllene året 1975 då "Förbifart Lindesberg" inte var färdigställd!
Det måste väl varit betydligt senare? 88-89?
Enligt Wikipedia så byggdes den på tidiga 80-talet. Jag är osäker på att jag kan minnas att jag åkt genom Linde för att komma till Örebro, så tidigt 80-tal känns rimligt.

Däremot körde man genom Kopparberg (och Bångbro tror jag) fram till 88, då den förbifarten byggdes.
Vi stannade ofta där på familjetripper söderöver och käkade korv. 88-89 var jag nog inte med på några sådana. Så jag kan låta Wikipedia få rätt den här gången. 🌭 :-B
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2023-11-16 Torsdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: ons 15 nov 2023, 15:51
Ställbergarn skrev: ons 15 nov 2023, 15:41
Gösen skrev: ons 15 nov 2023, 15:32

Det måste väl varit betydligt senare? 88-89?
Enligt Wikipedia så byggdes den på tidiga 80-talet. Jag är osäker på att jag kan minnas att jag åkt genom Linde för att komma till Örebro, så tidigt 80-tal känns rimligt.

Däremot körde man genom Kopparberg (och Bångbro tror jag) fram till 88, då den förbifarten byggdes.
Vi stannade ofta där på familjetripper söderöver och käkade korv. 88-89 var jag nog inte med på några sådana. Så jag kan låta Wikipedia få rätt den här gången. 🌭 :-B
Jag är född -82 och kan inte minnas att den inte funnits, men när man är under 6 år tänker man väl inte på sånt?
Pain is temporary, glory is forever
Rocket Lang#14
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 22 sep 2023, 11:58

Re: 2023-11-16 Torsdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Rocket Lang#14 »

Kommer ihåg när man besökte Prästtorpet som barn, man fick åka flera mil på grusväg, tyckte man.
Tiden går fort, 10 år sen man sålde sitt hus i Lindesberg
Edit, gick gymnasiet i Örebro och bodde i Nora när dom byggde förbifarten, Linde ville man INTE till då som Norabo
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2023-11-16 Torsdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Wiborg »

Rocket Lang#14 skrev: ons 15 nov 2023, 19:45 Kommer ihåg när man besökte Prästtorpet som barn, man fick åka flera mil på grusväg, tyckte man.
Tiden går fort, 10 år sen man sålde sitt hus i Lindesberg
Edit, gick gymnasiet i Örebro och bodde i Nora när dom byggde förbifarten, Linde ville man INTE till då som Norabo
Haha, ja Prästtorpet kommer man ihåg att man åkte till. De har dock nu flyttat in i centrum...

Mig veterligen har det aldrig funnits något agg mot Nora från vårt håll i Lindesberg, däremot Örebro är man ju uppväxt med att spela mot i alla möjliga sporter så där blev det lite mer rivalitet.
Pain is temporary, glory is forever
Wibbe
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:41

Re: 2023-11-16 Torsdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Wibbe »

Wiborg skrev: tor 16 nov 2023, 06:49 Mig veterligen har det aldrig funnits något agg mot Nora från vårt håll i Lindesberg, däremot Örebro är man ju uppväxt med att spela mot i alla möjliga sporter så där blev det lite mer rivalitet.
Det är det typiska lillebrorskomplexet att en del folk från Nora inte gillar Linde, men Lindeborna gillar Nora. Och där tycker jag vi avslutar diskussionen om lillebrorskomplex...
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-11-16 Torsdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Gösen »

Wibbe skrev: tor 16 nov 2023, 08:36 Och där tycker jag vi avslutar diskussionen om lillebrorskomplex...
Vilken typisk sak för någon med Lillebrorskomplex att säga😉

På tal om Lillebrorskomplex så är det dax att slå de där gnälliga småglinen nu och visa vem som är störst. Eller nåt. Gäller bara att vara på tå hela matchen, spela cyniskt med tålamod. Chanserna kommer. Annars kommer de dela ut ett tjyvnyp så fort de får chansen. Filip i mål?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-11-16 Torsdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tor 16 nov 2023, 09:37 På tal om Lillebrorskomplex så är det dax att slå de där gnälliga småglinen nu och visa vem som är störst. Eller nåt.
1979-03-04 Örebro IK - Leksands IF 1 531 (0-0, 0-3, 2-1) 2-4
http://www.ishockeytabeller.se/matcher-1978-79
Klubben nådde Kvalserien till Elitserien såväl säsongen 2010/2011 som 2011/2012. Säsongen därpå, 2012/2013, lyckades man inte bara nå kvalet, utan nådde hela vägen till ett Elitserieavancemang. Det är första gången sedan 1979 som staden Örebro fick ett lag i högsta ligan: den gången var det Örebro IK som spelade i Elitserien.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96rebro_HK
2-4 (0-0, 0-3, 2-1) låter gångbart. Vi har gjort några starka andraperioder under hösten, och Örebro brukar forcera bra. Tremålsunderläge blir dock för svårt.

Vi gick upp samtidigt 2012/13 och Örebro har till skillnad från oss inte åkt ur sen dess - men det gör dem inte till storebror. Att de gång på gång övertrumfat oss på senare år beror till största delen på Niklas Erikssons "ess i rockärmen".
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-11-16 Torsdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Sniper »

Wiborg skrev: ons 15 nov 2023, 16:25 Ofattbart hur några nollor kan betyda så mycket egentligen...
Wibbe
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:41
Gösen
Inlägg: 400
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-11-16 Torsdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tor 16 nov 2023, 11:46
Wiborg skrev: ons 15 nov 2023, 16:25 Ofattbart hur några nollor kan betyda så mycket egentligen...
Wibbe
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:41
Gösen
Inlägg: 400
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43
:d
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2023-11-16 Torsdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Stjärnan »

Matchkväll.

Så ska LIF bryta de negativa trenderna i omstarten
Örebro–LeksandHar förlorat 12 av 16 omstarter: ”Måste lita på spelarna”
Från Vegas till Dalälven – nu har Elvenes hittat hem: ”Älskar Leksand”
TV: Nye tränaren: ”Jag har sett en hel del”

Är några rubriker från dt.se
Har vi ändå vunnit 4 omstarter sedan vi gick upp? Då är det inte så dåligt som jag trodde. Gillar för övrigt det i fet stil.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-11-16 Torsdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: tor 16 nov 2023, 13:28 Matchkväll.

Så ska LIF bryta de negativa trenderna i omstarten
Örebro–LeksandHar förlorat 12 av 16 omstarter: ”Måste lita på spelarna”
Från Vegas till Dalälven – nu har Elvenes hittat hem: ”Älskar Leksand”
TV: Nye tränaren: ”Jag har sett en hel del”

Är några rubriker från dt.se
Har vi ändå vunnit 4 omstarter sedan vi gick upp? Då är det inte så dåligt som jag trodde. Gillar för övrigt det i fet stil.
Det närmaste man kommer rubriken i artikeln är;

På plats i Leksand återfick Elvenes glädjen till hockeyn igen.

– När jag kom hit så blev jag gladare direkt. Mitt självförtroende var lite nere från den tiden. Jag fick förtroendet direkt att spela med bra spelare. Spela powerplay och sånt som är min styrka där ute på isen. Så jag var överlycklig. Jag fick visa vad jag kan.

Och trots att Lucas Elvenes menar att hans fysik aldrig har varit ett problem i hans hockeyspelande berättar han om LIF:s-fystränare, Jesper Gillerås, betytt mycket för att hitta mer rätt i ligan.

– Jag älskar vad han håller på med. Han har hjälpt mig så in i bomben nu. Denna sommar och nu under säsongen. Han har koll och han ser det att vissa grejer passar den spelaren bättre. Och andra grejer passar den spelaren bättre.

Det är Challe (Karlberg) och Challe (Berglund) som vi har nu. Hur underbara som helst. Jag tycker de är suveräna tränare båda två. Båda har spelat på hög nivå. Och jag tycker att jag har visat vad som är min grej där ute på den här tiden jag har varit här.

– Mitt självförtroende stärks. Det är så här vi ska spela hela tiden. I alla tre zoner, mid-zone, defensiv och offensiv så tycker vi gör allt korrekt. Vi är ihop som ett lag och vi använder vår fantasi när vi väl kan använda den. Och spelar enkelt när vi väl ska spela enkelt.

Med sina mjuka handleder och passningar bakom ryggen får Elvenes ofta publiken i Tegera att hålla andan.

– Han ger mig gråa hår ibland. Men, det handlar om att få honom att göra alla de där grejerna i rätt situation, säger Charles Berglund.

Vågar ni prata om ett SM-guld i laget?

– Det är självklart. Det finns jättebra lag i SHL som Färjestad och alla de som ligger högt upp. Vi vet att när vi spelar som bäst slår vi vilket lag i SHL som helst.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: 2023-11-16 Torsdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Fjodor »

Vad skönt att äntligen kunna titta på lite riktig hockey ikväll igen. Och då menar jag inte någon jippohockey i Globen. Löjeväckande priser för en överreklamerad produkt.

Tacka vet jag svensk hockey och ikväll ser vi till att visa att vi även kan vinna omstarter. 4-1 seger låter som ett bra resultat.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: 2023-11-16 Torsdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Sundsvalll »

Gösen skrev: tor 16 nov 2023, 13:40
Stjärnan skrev: tor 16 nov 2023, 13:28 Matchkväll.

Så ska LIF bryta de negativa trenderna i omstarten
Örebro–LeksandHar förlorat 12 av 16 omstarter: ”Måste lita på spelarna”
Från Vegas till Dalälven – nu har Elvenes hittat hem: ”Älskar Leksand”
TV: Nye tränaren: ”Jag har sett en hel del”

Är några rubriker från dt.se
Har vi ändå vunnit 4 omstarter sedan vi gick upp? Då är det inte så dåligt som jag trodde. Gillar för övrigt det i fet stil.
Det närmaste man kommer rubriken i artikeln är;

På plats i Leksand återfick Elvenes glädjen till hockeyn igen.

– När jag kom hit så blev jag gladare direkt. Mitt självförtroende var lite nere från den tiden. Jag fick förtroendet direkt att spela med bra spelare. Spela powerplay och sånt som är min styrka där ute på isen. Så jag var överlycklig. Jag fick visa vad jag kan.

Och trots att Lucas Elvenes menar att hans fysik aldrig har varit ett problem i hans hockeyspelande berättar han om LIF:s-fystränare, Jesper Gillerås, betytt mycket för att hitta mer rätt i ligan.

– Jag älskar vad han håller på med. Han har hjälpt mig så in i bomben nu. Denna sommar och nu under säsongen. Han har koll och han ser det att vissa grejer passar den spelaren bättre. Och andra grejer passar den spelaren bättre.

Det är Challe (Karlberg) och Challe (Berglund) som vi har nu. Hur underbara som helst. Jag tycker de är suveräna tränare båda två. Båda har spelat på hög nivå. Och jag tycker att jag har visat vad som är min grej där ute på den här tiden jag har varit här.

– Mitt självförtroende stärks. Det är så här vi ska spela hela tiden. I alla tre zoner, mid-zone, defensiv och offensiv så tycker vi gör allt korrekt. Vi är ihop som ett lag och vi använder vår fantasi när vi väl kan använda den. Och spelar enkelt när vi väl ska spela enkelt.

Med sina mjuka handleder och passningar bakom ryggen får Elvenes ofta publiken i Tegera att hålla andan.

– Han ger mig gråa hår ibland. Men, det handlar om att få honom att göra alla de där grejerna i rätt situation, säger Charles Berglund.

Vågar ni prata om ett SM-guld i laget?

– Det är självklart. Det finns jättebra lag i SHL som Färjestad och alla de som ligger högt upp. Vi vet att när vi spelar som bäst slår vi vilket lag i SHL som helst.
Tackar för det. Va bra att vi fått fysbiten att fungera. Men tänkte på en sak skulle vi kunna använda Björn som individ utvecklare? Dvs en som specifikt jobbar mot varje enskild individ med dom små saker