LIF i media

Stjärnan

Re: LIF i media

Inlägg av Stjärnan »

Hejalif skrev: tis 14 okt 2025, 18:29
Sniper skrev: tis 14 okt 2025, 15:06

Dörren låst för FK - men artikeln olåst.

Edit: Nej, runt 16:00 låste FK också.

Beslutet – Leksand stänger sina träningar: ”Vår arbetsplats”
Leksands IF stänger ute medier från sina träningar.

Endast på onsdagar är Tegera arena öppen för allmänheten.

– Vi värnar om att det är vår arbetsplats, säger sportchef Thomas ”Tjomme” Johansson.
https://www.falukuriren.se/2025-10-14/b ... betsplats/

Tur då att Hockeynews sammanfattar artikeln https://hockeynews.se/nyheter/stanger-n ... rbetsplats
Följt av Hockeysverige, Expressen, Aftonbladet.

Och hur gör fjanten med siljansnews då? Visst glömde dom betala ju för att vara där. Men falukuriren drar folket

Jag måste bara säga att jag aldrig förstår vad du skriver/menar och gör inte det nu heller. Inte för att jag måste veta heller..

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

SN-sportens startsida:

Kommunikationschefens svar på varför Leksands IF stänger Tegera Arena
https://www.siljannews.se/leksands-if/d ... lmanheten/

Kommunikationschefen är ju Erik Yström. Vad han säger vet jag inte - men jag vet hur han ser ut på den uppdaterade sidan för personalen. Marcus Gidlöfs mamma finns nu på bild https://www.leksandsif.se/personal

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Väldans tråkigt, måste jag säga. Men det är ju så här samhället ser ut i dag. Man stänger, låser, sätter upp bevakningskameror. Finns inte en jävla dörr på en enda skola som man tar sig igenom utan tagg/kod.

Får vi ett lugnare/ finare klimat? Nja, jag är skeptisk…snarare ökar väl detta på rädslan och ibland ilskan. Och i detta fall, ett hockeylag som tränar…va fan. Om nåt borde väl föreningen vara tacksam över att det finns intresse för att kolla.

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

1957
14 oktober 2025, 19:07
Jag ställde frågan 11september om arenan skulle vara öppen för att titta på träningarna denna säsongen.
Fick svar samma dag att det var endast onsdagar som gällde.
Så inget som är nytt för dagen.

Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Stjärnan skrev: tis 14 okt 2025, 18:32
Hejalif skrev: tis 14 okt 2025, 18:29
Sniper skrev: tis 14 okt 2025, 15:06

Dörren låst för FK - men artikeln olåst.

Edit: Nej, runt 16:00 låste FK också.

Tur då att Hockeynews sammanfattar artikeln https://hockeynews.se/nyheter/stanger-n ... rbetsplats
Följt av Hockeysverige, Expressen, Aftonbladet.

Och hur gör fjanten med siljansnews då? Visst glömde dom betala ju för att vara där. Men falukuriren drar folket

Jag måste bara säga att jag aldrig förstår vad du skriver/menar och gör inte det nu heller. Inte för att jag måste veta heller..

Synd du är och läskunnig då
Nyhetssajten Siljan News inleder en ny satsning på bevakning av Leksands IF. En del av prenumerationsintäkterna kommer samtidigt att gå till att ekonomiskt sponsra klubben.

Den reporter som ansvarar för bevakningen har tidigare arbetat som pressansvarig för LIF. Klubben har samtidigt kritiserats för att bojkotta medier som ställer kritiska frågor.

Men Siljan News ansvarige utgivare, Thorbjörn Carlsson, avfärdar kritiken.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Utöver Falu-kuriren är det Siljan News som oftast är på plats på lagets träningar. Enligt tillförlitliga källor fick dock en reporter på Siljan News vara på plats idag som vanligt medan Falu-kurirens reporter fick vända i dörren.
https://www.expressen.se/sport/blogg/sa ... a-i-foten/

Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Inlägg av Pastis »

Sniper skrev: tis 14 okt 2025, 21:19

Utöver Falu-kuriren är det Siljan News som oftast är på plats på lagets träningar. Enligt tillförlitliga källor fick dock en reporter på Siljan News vara på plats idag som vanligt medan Falu-kurirens reporter fick vända i dörren.

Oj, det här känns inte bra! Vilken dårskap av Leksand, mitt lag! :shock:

Bild
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Pastis skrev: tis 14 okt 2025, 21:55
Sniper skrev: tis 14 okt 2025, 21:19

Oj, det här känns inte bra! Vilken dårskap av Leksand, mitt lag! :shock:

Men som vanligt hade det varit intressant med lite perspektiv. Hur gör andra klubbar?
Och varför slår Bonniers hårt på trumman just nu om det varit samma regler som gäller ändå sedan premiären i början av september?

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Henke Lif

Inlägg av Henke Lif »

Hade en jobbarkompis från Ludvika som åkte upp till Dalarna på semester 2014. Bestämde sig för att åka upp till Tegera för att känna om dörren var öppen. Det var den och han gick in och kikade. Där mötte han någon som frågade vad han gjorde där. Han sa han numera bor i Småland och var på semester. Då fick han en guidad tur därinne och avslutade genom att vara med på matchgenomgång med då Andreas Appelgren och gänget inför Djurgårdsmatch. Så från att känna på dörren till att vara med på matchgenomgång. Dennahistoria brukar jag drar för vänner. Synd att vi stänger inne oss.Folkets lag.

Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Leksands besked att utestänga media från sina träningar måste få SHL som organisation att reagera. Uppmaningen till sportchefen Johan Hemlin:

”Ring Thomas Johansson, förklara att det här inte duger, att det inte är det här som SHL vill stå för.”

Kan SHL besluta att ligans tre bästa lag ska spela CHL-hockey så kan man självfallet vara lika tydlig med att supportrar ska respekteras, att media (deras förlängda arm) ska ges möjlighet att bevaka träningarna.

Det här är fotbollsfasoner.

Det här riskerar att få en snöbollseffekt om andra klubbar kommer på att ”Oj, så jobbigt för våra välbetalda spelare och tränare om de måste lägga fem minuter på att prata med reportrar.”

Vi i media överlever.

Det är supportrarna som drabbas.

I längden är det självfallet inte heller bra för en klubb; ett öppet klimat, en god dialog med media, det minimerar spekulationer och rykten.

Leksand har det tungt just nu, respekt för att det är jobbigt att förlora (tre poäng på senaste sex matcherna plus skador), men vägen fram är givetvis inte att ”skydda” spelare från några enkla frågor efter ett träningspass. Det är att göra ont värre, det är att göra situationen större än den är.

Leksand, berättar Falu-Kuriren, tänker bara släppa in media på onsdagar. Sportchefen Thomas Johanssons resonemang är inget annat än direkt löjeväckande:

Ur texten på falukuriren.se:

– Generellt från min sida är det med respekt för vår arbetsplats att inte vem som helst ska kunna springa runt här. Får vem som helst komma in på er arbetsplats?
Nej.
– Precis. Jag tror inte att andra arenor har det så heller. Skulle det hända saker av allvarligare dignitet när det är öppet hade det kunna blivit ett jäkla liv. Vi värnar om att det är vår arbetsplats helt enkelt.

Fotbollen har mer av en von oben-attityd till media. Hockeyn är något helt annat, en sport med fötterna på jorden, därmed helt underbar att bevaka. Jag hade nyligen den här texten.

För att undvika en obehaglig snöbollseffekt är det livsviktigt att SHL och Johan Hemlin snabbt reagerar.

Jon Dahl Tomasson stängde väl träningarna med fotbollslandslaget. Hur gick det, tycker ni?

SHL bör agera mot Leksand | RAKAPUCKAR.COM https://share.google/gjGrwm7iUtbWWQpl0

Det som skaver är att Siljan News är välkommen och i samma veva får vi veta att dom betalar till LIF.
Ska man kunna köpa sig till rättigheter att rapportera om ett lag?

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

En sak jag undrar över, och som jag inte sett/läst nåt om….

Har Leksands IF haft problem med en öppen hall? Tjomme pratar om att man inte har personal att ta hand om, inga vakter osv…
Absolut, det förstår jag. Men har det skett incidenter? Skadegörelse? Spelare som störs i sitt arbete? Ligger FK med teleobjektiv och tar bilder ur för spelarna ogynnsamma vinklar? Vem vill se ful ut i tidningen menar jag…

Eller är detta endast en proaktiv åtgärd för att få vara ifred….?

Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Fan vad stort det där blev då. Skriva krönika om detta och jämföra med Trump är befängt. Jag tycker det är larvigt och uppförstorat.

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Aggeman skrev: Igår, 09:50

Fan vad stort det där blev då. Skriva krönika om detta och jämföra med Trump är befängt. Jag tycker det är larvigt och uppförstorat.

Sanny är ju inte den som missar en chans att blåsa upp till storm direkt… 8-)

CMB

Inlägg av CMB »

LIF får träna och jobba ifred, och tidningarna får klick i mängder. Alla är arga och nöjda.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Undrar vad det var för källa som berättade för Sanny att Rasmus Näsman vistades därinne i värmen medan FK-reportrarna inte släpptes in? FK själva som dröjde sig kvar i bil likt civilpolisens span och såg Näsman slinka ut eller en läcka inom LIF:s organisation?

Hur som helst tror jag allt detta handlar om pengar. Leksands IF är mån om varje krona. Om FK inte kan rapportera från träningarna är supportrarna helt hänvisade till Siljan News och MÅSTE teckna en prenumeration om de vill veta vilka spelare som deltar på träningen. Och det vill vi ju veta. Musslan berättar långt ifrån alltid på hemsidan. Inte heller Gösen.

* * *

Noterade ni förresten att Siljan News var de enda som inte skrev om Altörn-gate (åtminstone inte ägnade artikel specifikt åt det). Och apropå Altörn-gate tänkte jag igår tanken att LIF:s låsta arena - som väl inte bara är låst under träningar? - inte alls handlade om journalister utan för att utestänga Leksand Tifo Crew som väl alltid använt arenan för att måla?

Vem skrev förresten Leksand Tifo Crew's X-inlägg?

(...) så då lägger jag tiden på att skriva här, måla en eller ett par flaggor och podda i Cirkus Leksand.https://www.trottoarbiten.se/2025/10/ja ... if-langre/