Leksands besked att utestänga media från sina träningar måste få SHL som organisation att reagera. Uppmaningen till sportchefen Johan Hemlin:
”Ring Thomas Johansson, förklara att det här inte duger, att det inte är det här som SHL vill stå för.”
Kan SHL besluta att ligans tre bästa lag ska spela CHL-hockey så kan man självfallet vara lika tydlig med att supportrar ska respekteras, att media (deras förlängda arm) ska ges möjlighet att bevaka träningarna.
Det här är fotbollsfasoner.
Det här riskerar att få en snöbollseffekt om andra klubbar kommer på att ”Oj, så jobbigt för våra välbetalda spelare och tränare om de måste lägga fem minuter på att prata med reportrar.”
Vi i media överlever.
Det är supportrarna som drabbas.
I längden är det självfallet inte heller bra för en klubb; ett öppet klimat, en god dialog med media, det minimerar spekulationer och rykten.
Leksand har det tungt just nu, respekt för att det är jobbigt att förlora (tre poäng på senaste sex matcherna plus skador), men vägen fram är givetvis inte att ”skydda” spelare från några enkla frågor efter ett träningspass. Det är att göra ont värre, det är att göra situationen större än den är.
Leksand, berättar Falu-Kuriren, tänker bara släppa in media på onsdagar. Sportchefen Thomas Johanssons resonemang är inget annat än direkt löjeväckande:
Ur texten på falukuriren.se:
– Generellt från min sida är det med respekt för vår arbetsplats att inte vem som helst ska kunna springa runt här. Får vem som helst komma in på er arbetsplats?
Nej.
– Precis. Jag tror inte att andra arenor har det så heller. Skulle det hända saker av allvarligare dignitet när det är öppet hade det kunna blivit ett jäkla liv. Vi värnar om att det är vår arbetsplats helt enkelt.
Fotbollen har mer av en von oben-attityd till media. Hockeyn är något helt annat, en sport med fötterna på jorden, därmed helt underbar att bevaka. Jag hade nyligen den här texten.
För att undvika en obehaglig snöbollseffekt är det livsviktigt att SHL och Johan Hemlin snabbt reagerar.
Jon Dahl Tomasson stängde väl träningarna med fotbollslandslaget. Hur gick det, tycker ni?
SHL bör agera mot Leksand | RAKAPUCKAR.COM https://share.google/gjGrwm7iUtbWWQpl0
Det som skaver är att Siljan News är välkommen och i samma veva får vi veta att dom betalar till LIF.
Ska man kunna köpa sig till rättigheter att rapportera om ett lag?