Gösen skrev: mån 27 okt 2025, 15:21Stjärnan skrev: mån 27 okt 2025, 15:16Gösen skrev: mån 27 okt 2025, 15:03SHL har sänkt nivån till 5% (?) I eget kapital.
Vad som gäller för HA vet jag inte.
Rent teoretiskt lever vi ju ett år till då framtida bortfallna intäkter syns först vid nästa Bokslut. Däremot så är det ju tämligen svårt att se någon som helst annan lösning än en konkurs som ett rimligt utfall om det centrala TV avtals stödet försvinner.OK. Så att så länge det egna kapitalet uppnår den procenten av... omsättningen antar jag, varje år (eller varannat kanske?) så är det lugnt ang licensen? Ingen hänsyn tas till resultatet i sig? Eller andra kriterier?
Vi lär väl ligga nära gränsen oavsett gissar jag.
Jo. Med minskad omsättning (HA) krävs ju också ett mindre kapital i reda pengar för att uppnå 5% eller 8 eller 10. Vad som nu gäller där?
Ja la till i det tidigare inlägget att just elitlicensen är nog rätt obetydlig i det stora sammanhanget. Att klara av betalningar för arena och nödvändig personal kommer fälla oss när det inte finns någon buffert utan snarare skulder som behöver betas av.
Förvisso, men nu tillhör vi SHL. Nåt annat pratar vi inte ens om här inne ![]()
Hittade denna info.
Vad är det som gör att de får licens?
– Det finns två krav för att få licens. Det ena är att man ska ha ett eget kapital som uppgår till fem procent av de totala intäkterna. Det andra är att man inte får vara på obestånd. Det finns ett antal andra krav på likviditet men det kan man inte bli degraderad på. Är man inte på obestånd och har fem procent i egna intäkter får man oftast licensen.
(Lif hade 8% i somras)