Korven skrev: tor 27 nov 2025, 12:31
Wiborg skrev: tor 27 nov 2025, 07:20
Korven skrev: ons 26 nov 2025, 18:04
Jag har ingen aning om vad man ska göra, och jag är väldigt glad att det inte är mitt jobb att lösa. Jag menar bara att jag inte köper resonemanget att om man bara fortsätter att göra samma grejer som inte har funkat hittills, så kommer det att funka längre fram istället. Jag vet heller inte vad som talar för att just våra spelare kommer att ha bättre utvecklingskurvor än andra lags spelare.
Ursäkta om tonen låter neggig, det är inget jag eftersträvar bara för sakens skull. Men jag är lite trött på den naiva tron att "om bara x, y och z kanske eventuellt kan inträffa så kommer säsongen troligtvis inte sluta så illa". Nästan halva serien är spelad och kurvan har i princip bara gått åt ett håll över tid.
Nej, det är inte ens jobb att lösa men det är lite typiskt dagens samhälle att bara säga att det här duger inte men man har ingen som helst åsikt på vad man kan göra bättre. Jag håller med om att vi inte bara kan fortsätta att inte göra mål och förlora matcher. Men vägen till att göra fler mål och vinna fler matcher kanske är att fortsätta göra precis det man gör i den dagliga verksamheten. Hela tiden träna för att bli bättre på de små detaljerna som avgör matcher. Det är därför det är viktigare att kolla på de underliggande siffrorna för att se vad det är man behöver korrigera. Har man skidåliga underliggande siffror, ja då är det säkert spelsystemet som behöver justeras även om man är bra på detaljerna i spelet. Har man bra underliggande siffror så är det detaljerna man behöver bli bättre på. Och är det det senare så är det bara nöta och nöta på detaljerna som jag är övertygad om att de gör.
Och den där kurvan tycker jag inte bara har gått åt ett håll, den har gått väldigt upp och ner om man ser både till prestationerna och resultaten, inte alltid att de går åt samma håll heller. Men fortsätter vi på samma spår som mot Frölunda så tror jag båda kurvorna kommer peka uppåt. Kanske inte som en raket som Caito förutspådde, men ändå snett uppåt.
Jag tycker nog att det är var och ens rätt att kritisera diverse saker utan att behöva sitta på lösningen. Jag får tycka att det avdragsbara folielocket på gräddfilen är jättedåligt designat när det går sönder och gör att jag blir kladdig om fingrarna när jag försöker dra loss det. Vet jag hur man gör det bättre? Absolut inte, men jag gör heller inte anspråk på att kunna det. Jag får också tycka att mitt favoritband har släppt en jättedålig låt, utan att veta hur man skriver och framför en bättre. Larviga exempel kan tyckas, men jag tycker det är samma sak.
De underliggande siffrorna är säkert ett bra verktyg av många för att få det att bli bättre framöver. Men jag känner ingen trygghet i att de ser bra ut, när det inte har gett någon avkastning i poängkolumnen efter halva säsongen.
Kurvan har gått upp och ned om man zoomar in på enstaka matcher och perioder, ja. Men över tid har den ju gått nedåt. Eller såhär, själva lagets kurva kanske har gått upp och ned över tid också. Men i förhållande till de andra lagen så har man ju inte hängt med och utvecklats i samma takt över säsongen, och det är väl det som räknas tycker jag.
Men jag hoppas att du har rätt och jag har fel. Jag pudlar gärna längre fram om det visar sig vara så.
Jag tycker ju att det är ganska stor skillnad på exemplen då det i första fallet med Leksand pekar på att det är ett strukturellt fel, att man utför sakerna och den dagliga verksamheten på fel sätt. Det i andra fallet är att du är missnöjd med utfallet och slutprodukten är dålig. Att resultatet är dåligt (förlorade matcher, dåliga förpackningar etc.), det är vi nog alla överens om men det du säger är att vi ska börja göra saker på ett annat sätt för att utvecklas. Visst, det kanske är så att sättet man jobbar på är fel, men utan den insynen så tycker jag det är väldigt svårt att kritisera det precis som jag inte kritiserar Arla för att de jobbar på fel sätt när deras gräddfil kladdar ner mina händer.
Det är klart att kurvan pekat neråt eftersom vi ligger sist, det tror jag ingen blundar för, men det har inte varit spikrakt neråt och vi har kurvor som pekat uppåt förut så varför ska det inte kunna peka uppåt igen?
Jag vill inte heller påstå att det garanterat kommer bli bra i slutändan om vi fortsätter som vi har gjort (och då menar jag hur man jobbar dagligen) men jag tror chansen är större att det funkar på det här sättet än ifall vi ska börja om med något helt nytt. Som jag sagt tidigare så är det inte spelet i sig som är problemet utan vissa detaljer.
Runntur skrev: tor 27 nov 2025, 13:01
Den 4e oktober skrev jag efter 1-2 vinst borta mot Frölunda att:
"Gedigen insats, mycket bra! Men vi bör få till lite fler heta lägen. Tror inte vi ska förlita oss på sånna här mål i varje match framöver."
I brist på skapandet av målchanser är det fortfarande precis den typen av mål vi förlitar oss på (flip-handledare från back på blå). Som jag ser det måste vi förändra något i vårt spel som gör att vi skapar fler målchanser, för det har sett likadant ut i varenda match sedan dess. Jag vet inte vad vår XG relativt andra lag i SHL är, men hög kan den inte vara. Ska det bli fler mål av oss måste vi förändra något. Att ställa Kalle och Nilsson på varsin kant och skjuta i PP är en bra start, låt dom stå där och skjuta resten av säsongen. Den taktiken fungerar bättre än valfri taktik vi har haft i PP så här långt. (Alla vet vad Ovechkin ska göra i PP, men lik förbaskat har han gjort 327 PP mål i sin karriär eftersom målvakten måste respektera möjligheten från passande spelare).
Nästa sak vi måste förändra är att träna på befinna oss i heta lägen, och att träna på att värdera om vi ska skjuta eller tänka ett steg längre och kanske passa. Som det är idag är det så unikt att vi skapar en klar målchans att vi får total panik och bare MÅSTE få iväg ett avslut så inte chansen går förlorad. Vi har kommit 3 mot 0 och lagt en pass i sidled och skott (av en back). Det är med guds försyn den pucken går in mellan benen på målisen. Lunkan (eller en forward) måste fatta att det trots allt är ett bättre alternativ att passa tilbaks pucken en gång till så får Vernneau öppet mål istället. Då blir det mål 99 gånger av 100, ett pass och skott blir mål på vadå, 30% av gångerna vid 3 mot 0? 3 mot 0 är väldigt ovanligt och det här är bara ett exempel på hur vi värderar möjligheter vid våra målchanser.
Jag har inte gett upp helt än. Men vi måste förändra något för om vi förlitar oss på samma system och saker som vi hittills har förlitat oss på, då blir det kval 100 gånger av 100 den här säsongen.
Det är väl lite det här jag försöker få fram även om vi ser olika lösningar på problemet, det är detaljer i avgörande lägen som vi behöver bli bättre på. I det här stadiet på säsongen är jag ganska säker att en hel del har med självförtroende att göra. Spelare med självförtroende tänker inte utan bara sprätter in pucken på instinkt. Ta en sån som Max, han gjorde ju mål på allt innan han skadade sig och fick en förstörd säsong i Nord Amerika efter det och har inte kommit tillbaka sedan dess. Har han blivit en så markant mycket sämre hockeyspelare på den tiden? Visst, lite sämre kanske han blivit men inte så mycket sämre så att han knappt kan göra mål alls. Detsamma med Cehlárik, Östman, Karlberg och Lang. Det är alla spelare som bevisat att de kan göra mål men vi har ett så dåligt självförtroende både som grupp och som individ att man slår en passning för mycket/för lite, skjuter en halvsekund försent istället för att nypa till direkt o.s.v. så målen uteblir. Jag säger inte att vi kommer se målrekord av spelarna men med självförtroende i gruppen så kommer målen komma lite av sig själv om man fortsätter spela på sättet man gjorde mot Frölunda.
Jag ser det inte som att vi inte kan förlita oss på det system som vi gör, utan att förbättra detaljerna i systemet. När ska vi sätta press, när ska vi backa av, när ska vi pincha, när ska vi inte pincha, när ska vi skjuta istället för att passa osv osv.