2025-11-27 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand 2-3 str

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Wiborg

Re: 2025-11-27 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Wiborg »

Runntur skrev: tor 27 nov 2025, 15:08

Jag håller med dig vad du skriver angående självförtroende. Vår fina start på säsongen gav självförtroende och det tog efter det ganska många matcher att hamna där vi är nu. Finns en del situationer som har stått oss dyrt både i poäng och sjävförtroende. En icing borta mot Timrå, en utebliven 6 mot 3 borta mot Brynäs osv. osv.

Men jag håller inte med att vi måste förbättra små saker i det befintliga systemet som enda lösning. Förbättringar och utveckling ska hända varje dag i den dagliga verksamheten oavsett.

Jag menar att när vi nu ligger dyngsist efter 22 omgångar så behöver vi justera systemet och förändra något av det (givetvis inte allt). Ge spelarna en ny giv och en ny tro genom det. Skapa en vi mot världen känsla eller nåt. Ska vi jobba med detaljer i det befintliga systemet i ytterligare 22 omgångar till så är seriespelet snart slut och kval väntar.

Alternativet är att vi får lite medstuds och medgång i några matcher och klarar att få tillbaks lite självförtroende att bygga på. Problemet med den idén är att det finns motståndare på andra planhalvan som tycker det är en jättedålig idé och motarbetar den. Vi har inte makten över den förändringen.

Givetvis måste man jobba med förbättringar varje dag, det hoppas och tror jag man gör även när det går bättre. Men vi ligger inte som du säger dyngsist (beror ju givetvis på vad man menar med dyngsist, min tolkning är att man har ett jättegap upp till nästa ovanför, vi ligger bara sist varken mer eller mindre). Att ge spelarna en ny giv och en ny tro behöver inte vara att man ändrar saker. Det kan även ske genom att man visar upp det man gör bra och kan säga att jobbar ni på det här sättet hela tiden så kommer det att vända. Men det är ju något som man måste känna av i omklädningsrummet och det är väl det som det handlar om när man pratar om att tränaren har eller inte har tappat förtroendet. Känner man att spelarna tror på "processen" (världens tråkigaste ord) så kan det snarare slå ännu mer fel om man försöker ändra systemet helt. Givetvis får man ta sakerna med en nypa salt av det som står i tidningarna men känslan är ju inte att spelarna tappat förtroendet för Hedberg utan tror på att det kommer vända.

Sedan är vi kanske inte så långt ifrån varandra i tankarna egentligen heller, kanske har mer med hur vi definerar spelsystem, stora och små förändringar och så vidare. Kan varje spelare höja sig 5% kan det vara skillnaden mellan 0 och 3 poäng.

Stjärnan skrev: tor 27 nov 2025, 16:01
Runntur skrev: tor 27 nov 2025, 15:08

Jag håller med dig vad du skriver angående självförtroende. Vår fina start på säsongen gav självförtroende och det tog efter det ganska många matcher att hamna där vi är nu. Finns en del situationer som har stått oss dyrt både i poäng och sjävförtroende. En icing borta mot Timrå, en utebliven 6 mot 3 borta mot Brynäs osv. osv.

Men jag håller inte med att vi måste förbättra små saker i det befintliga systemet som enda lösning. Förbättringar och utveckling ska hända varje dag i den dagliga verksamheten oavsett.

Jag menar att när vi nu ligger dyngsist efter 22 omgångar så behöver vi justera systemet och förändra något av det (givetvis inte allt). Ge spelarna en ny giv och en ny tro genom det. Skapa en vi mot världen känsla eller nåt. Ska vi jobba med detaljer i det befintliga systemet i ytterligare 22 omgångar till så är seriespelet snart slut och kval väntar.

Alternativet är att vi får lite medstuds och medgång i några matcher och klarar att få tillbaks lite självförtroende att bygga på. Problemet med den idén är att det finns motståndare på andra planhalvan som tycker det är en jättedålig idé och motarbetar den. Vi har inte makten över den förändringen.

Hittills tycker jag att det är uppenbart antingen att spelarna inte kan spela det som JH vill. Eller så är det ett dåligt spelsätt.
Oavsett vilket så ser jag två lösningar. Antingen behöver vi byta spelsätt för att förändra något.
Men KAN Johan ändra det? Är det inte exakt detta han har utövat i sina klubbar?

Eller så behöver spelarna lära sig det. De har en halv säsong på sig. Sen måste vi kunna slå ett annat bottenlag i bäst av 7. (Om de inte lär sig det tidigare)

Fast vi har ju sett att man klarat av att spela på det sättet i perioder, det borde ju inte vara omöjligt att lära sig spela det spelet över tid heller. Givetvis med dippar då och då, men längre toppar och kortare dalar än vad det varit hittills.

Är jag orolig att man inte kommer lyckas? Klart jag är det! Men jag är ändå övertygad om att fortsätta jobba på det sätt man gör är det bästa man kan göra i det långa loppet. Jag är dock mest orolig för att man avviker från vägen och börja köpa sig till snabblösningar som jag tror skadar mer än det hjälper. Är det någon spelarförändring som behövs till så är det klart att jag är öppen för det bara det hålls inom ramen för vad man har råd med. Ty Rattie t.ex. är inte omöjligt att det skulle vara en tunga på vågen som får det att vända, men beroende på vem som petas så kan det ha motsatt effekt också.

Jag är jävligt taggad på match ikväll i alla fall!

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Bild

Christoffersson står.
- Swehockey -

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

wolfhunter2 Idag 4:26 pm

Har en känsla av att det blir åka av ikväll. Storpisk är min gissning. Taket lyfter på lineupen och Levtchi sätter den 28 sekunder in i första? ;)
https://www.luleahockeyforum.com/t2859- ... ea-leksand

Storpisk för vilka? Först i tredje meningen förstod jag att han inte menade egna laget.

Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Har Kalle åkt på nåt jävla virus igen? Tröttsamt…

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Aggeman skrev: tor 27 nov 2025, 17:10

Har Kalle åkt på nåt jävla virus igen? Tröttsamt…

Ska vi skicka en flaska Kan Jang till Kalle?

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Intressant förstakedja med Knuts och Kaderli.
Dags för Eljas att hoppa på tåget bara.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Korven

Inlägg av Korven »

Wiborg skrev: tor 27 nov 2025, 13:57

Jag tycker ju att det är ganska stor skillnad på exemplen då det i första fallet med Leksand pekar på att det är ett strukturellt fel, att man utför sakerna och den dagliga verksamheten på fel sätt. Det i andra fallet är att du är missnöjd med utfallet och slutprodukten är dålig. Att resultatet är dåligt (förlorade matcher, dåliga förpackningar etc.), det är vi nog alla överens om men det du säger är att vi ska börja göra saker på ett annat sätt för att utvecklas. Visst, det kanske är så att sättet man jobbar på är fel, men utan den insynen så tycker jag det är väldigt svårt att kritisera det precis som jag inte kritiserar Arla för att de jobbar på fel sätt när deras gräddfil kladdar ner mina händer.

Jag tycker nog att det är jämförbart. I samtliga exempel är jag besviken på resultaten och ifrågasätter då att samma strukturer och metoder som har föranlett det, i framtiden istället ska ge ett annat resultat. Men jag kan agree to disagree om det. Vidare diskussion blir antagligen ointressant hårklyveri.

Precis som du säger så har jag ingen insyn, så jag kan då inte heller komma med lösningar. Så jag menar inte heller bestämt att de ska göra saker helt annorlunda. Kanske krävs bara små justeringar. Jag vet inte. Jag tror helt enkelt bara inte på "processen" som den ser ut nu, givet resultaten jag ser.

Det är klart att kurvan pekat neråt eftersom vi ligger sist, det tror jag ingen blundar för, men det har inte varit spikrakt neråt och vi har kurvor som pekat uppåt förut så varför ska det inte kunna peka uppåt igen?

Jag menar att kurvan har gått nedåt över tid, under omgång 1-22. Den har gått upp under vissa matcher, ja, men inte över längre tid än så väl? Det har i så fall kompenserats med en större dipp längre fram. Givet det så kan jag inte se att kurvan helt plötsligt vänder uppåt över tid, vilket är det som krävs för att lyfta.

harfager

Inlägg av harfager »

Ingen Anton heller.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Korven skrev: tor 27 nov 2025, 17:38

Jag tycker ju att det är ganska stor skillnad på exemplen då det i första fallet med Leksand pekar på att det är ett strukturellt fel, att man utför sakerna och den dagliga verksamheten på fel sätt. Det i andra fallet är att du är missnöjd med utfallet och slutprodukten är dålig. Att resultatet är dåligt (förlorade matcher, dåliga förpackningar etc.), det är vi nog alla överens om men det du säger är att vi ska börja göra saker på ett annat sätt för att utvecklas. Visst, det kanske är så att sättet man jobbar på är fel, men utan den insynen så tycker jag det är väldigt svårt att kritisera det precis som jag inte kritiserar Arla för att de jobbar på fel sätt när deras gräddfil kladdar ner mina händer.

Jag tycker nog att det är jämförbart. I samtliga exempel är jag besviken på resultaten och ifrågasätter då att samma strukturer och metoder som har föranlett det, i framtiden istället ska ge ett annat resultat. Men jag kan agree to disagree om det. Vidare diskussion blir antagligen ointressant hårklyveri.

Precis som du säger så har jag ingen insyn, så jag kan då inte heller komma med lösningar. Så jag menar inte heller bestämt att de ska göra saker helt annorlunda. Kanske krävs bara små justeringar. Jag vet inte. Jag tror helt enkelt bara inte på "processen" som den ser ut nu, givet resultaten jag ser.

Det är klart att kurvan pekat neråt eftersom vi ligger sist, det tror jag ingen blundar för, men det har inte varit spikrakt neråt och vi har kurvor som pekat uppåt förut så varför ska det inte kunna peka uppåt igen?

Jag menar att kurvan har gått nedåt över tid, under omgång 1-22. Den har gått upp under vissa matcher, ja, men inte över längre tid än så väl? Det har i så fall kompenserats med en större dipp längre fram. Givet det så kan jag inte se att kurvan helt plötsligt vänder uppåt över tid, vilket är det som krävs för att lyfta.

2 matcher i rad en gång, plus i en halv period direkt efter. Sen är det bara i enstaka matcher vi har spelat bra.
En blind kan ju se att det inte går. Vårt enda hopp är att både Hv och Linköping gör det ÄNNU sämre.

Få se om vi inte kan skrällvinna en av dessa två. Det vore behövligt, men jag tror inte det. Inte förrän nästa torsdag. Det är vår sista chans att vända detta. Kammar vi 0 på de tre kommande så måste tom JH förstå att spelarna inte kan tro på en hägring längre.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

harfager skrev: tor 27 nov 2025, 17:54

Ingen Anton heller.

Det är väl själva fan…. När man eventuellt skänker nåt ljus i vårat historiska PP-haveri, så försvinner Kalle Och AJ 😣
Det är fan inte meningen vi ska vinna några matcher i år 😡😩

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
CMB

Inlägg av CMB »

Kom igen LIF, mot seger!

Lampa

Inlägg av Lampa »

Vilket jävla lag vi ställer upp med. HA klass.

Chegr

Inlägg av Chegr »

Oj oj oj snart ringer det för luleå

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Min Belgare som inköptes som seger-öl får väl stå på tillväxt några dagar till.
Eller kan vi skrälla, med denna på papperet tunna uppställning?

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Man kan iaf fortsätta titta då vi åtminstone är med i starten ikväll. Alltså inte på förhand lika bra att stänga av.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!