Pellefant skrev: lör 06 dec 2025, 18:36
Mest pinsamt är att vi så ofta i egn zon till synes har pucken under kontroll, men ändå hamnar den i Örebros äga kort därefter. Vi är helt otroligt stressade och dåliga i egen zon.
Jag tycker inte ens att det ser stressat ut, utan mer nonchalant och att man gör det enkelt för sig och lägger över ansvaret på någon annan att reda upp det. Vet inte hur många gånger man bara stått i ena sarghörnet utan någon jättepress på sig och bara slår den hårt i andra rundeln utan några som helst problem för motståndarbacken att stoppa pucken och de får tid att sätta upp spelet. I såna lägen är det ju till och med bättre att låsa fast pucken och böka i sarghörnet, eller så slår man bara en lösare puck där man har chans att vinna tillbaka pucken om man nu inte klarar av att hitta någon att passa till trots att man inte är fastcheckad.
Klas skrev: lör 06 dec 2025, 18:44
Pellefant skrev: lör 06 dec 2025, 18:36
Mest pinsamt är att vi så ofta i egn zon till synes har pucken under kontroll, men ändå hamnar den i Örebros äga kort därefter. Vi är helt otroligt stressade och dåliga i egen zon.
Oftast det som är upprinnelsen till målen i arslet, så även idag. Åtminstone resulterade det i ett BP som sedan blev mål.
Det är ju om inte annat ett bra sätt att inte skapa spelvändningar åt sig själv...
Klas skrev: lör 06 dec 2025, 19:11
Ludde skrev: lör 06 dec 2025, 19:10
Tråkigt, såg rätt bra ut tills vi drog på oss utvisningen.
Vi har alltså inte ens fått iväg ett skott på mål i andra perioden efter 12 minuter?
Är väl så där det ser ut nu för tiden. Vi ser rätt bra ut, fram till vårat första misstag. Vilket ju kommer, ofta rätt tidigt. Sen är det ridå.
Jag hävdar fortfarande att det ser bra ut fram till första målet, sedan skiter det sig mentalt oavsett vem som gör målet. Gör vi första målet då blir man så jävla rädda för att tappa ledningen så man vågar inte fortsätta gå framåt och sätta press för man är livrädd för spelvändningar och hamnar på mellis och får just det emot sig istället. Gör motståndarna första målet då blir man ännu skörare och klarar inte av att slå en tvåmeterspassning istället. Så uppenbart att det mentala verkligen inte är på rätt plats.
Wittgenstein skrev: lör 06 dec 2025, 19:15
Det är detta lag som Tjomme tror kan ta 6 - 7 raka vinster. Det börjar kännas avlägset att vi skulle vinna en enda.
Klarar vi 2-3 vinster på rad (på något mirakulöst sätt) så tror jag 6-7 kan komma av bara farten. 2-3 vinster tror jag skulle lätta några mentala spärrar och lossar de så kan det göra underverk för spelet. Men jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna vända just nu. De är så mentalt nerkörda verkar det som.
Klas skrev: lör 06 dec 2025, 19:28
Är väl bara ett be en stilla bön att Gidlöf blir frisk, och hinner spela och träna ikapp. Vi behöver honom i kvalet.
Våra två målisar nu gör en hel del bra, en ingen av dom är på den nivån man behöver i SHL. Allra minst om man är ett trubbigt bottenlag. Christofferson kommer ur position rätt ofta, lämnar kassen vidöppen. Det där ser så klart motståndarna och utnyttjar.
De få matcher vi har vunnit på slutet har ju ändå i princip varit målvaktsvinster. Att räkna med att de ska vinna ännufler matcher åt oss är lite väl höga förhoppningar tycker jag. Utan att de glänser så är det är ofta målvakterna som är de bästa spelarna i laget så det är ju verkligen inte där problemet ligger. Sedan uppehållet har vi gjort 8 mål på 8 matcher ifall jag har räknat rätt. Det är egentligen helt fantastiskt att man lyckats ta poäng över huvud taget med den målskörden och det är tack vara Cristofferssons insats mot Luleå vi har att tacka för de två poängen. Jag har svårt att se att vi skulle tagit så många fler poäng ens med Lasse Johansson i målet. Kanske Strauss Mann som håller nollan i typ varannan match, men tveksamt om någon av dem hade haft samma facit med tanke på de lägen som vi släpper till.
Stjärnan skrev: Idag, 07:36
Gösen skrev: Igår, 21:51
När Björn Borg i Davis cup 1972 till slut besegrade Onny Parun med 3-2 i set så låg han efter så nära halva matchen man kan komma under med 0-2 i set och 0-3 i game. Istället för att ge upp och förbereda sig inför skolan på måndag så knöt han näven i fickan och slog hårdare bollar från baslinjen och jobbade sig metodiskt in i matchen. Vinnarmentalitet.
Det där handlar om att vända en match. Att fortsätta försöka och inte ge upp en singel match. Det förvånar mig att Gösen inte greppade detta men så här menar jag:
Jag menar inte att vi ska sluta spela när motståndarna gör första målet (det är iofs exakt det som sker) Jag menar att fortsätta försöka vinna varje match, men mer se det som en träning inför den stora finalen i mars.
Skulle sedan detta innebära det jag hoppas, att axlar faller ner och man hittar tillbaka till glädjen igen istället för alla krav och ångestkänslor..... och därmed börjar klättra igen, så är det en fin bonus.
Nu ser ju spelarna livrädda ut när de kliver ut på isen. Så kan vi inte ha det. Lika bra att ta bort kraven för tillfället och se om det kan hjälpa.
Det är väl lite det där som är problemet. Spelarna säger att de tror på processen och tar en match i taget. Men det är verkligen så uppenbart att de inte gör det för då hade det inte sett ut såhär på planen. Man måste verkligen börja ta en match i taget, ett byte i taget, en kamp i taget. Skita i vad som hänt tidigare och vad som kan hända senare. Börjar man göra det så har man chans att vända hela säsongen. Men just nu är det ju inget som tyder på det. Jag är just nu mer inne på att jag hoppas snarare än tror att det kommer vända i tid. Men som några säger att man ska förbereda sig för kval redan nu, förklara gärna vad det är man ska göra i så fall. För mig är ju bästa sättet att förbereda sig för kval att försöka ta en match i taget och spela den matchen så bra som möjligt. Eller vad menar ni att man ska göra? Lämna WO/spela med juniorlaget några matcher och bara träna istället? Nej, jag tror ju på att fortsätta försöka vinna matcher är det absolut bästa sättet att lära sig vinna matcher.