2025-12-06 Lördag 18:00 Örebro - Leksand 3-0

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Re: 2025-12-06 Lördag 18:00 Örebro - Leksand 3-0

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: Igår, 13:26
Stjärnan skrev: Igår, 13:21

Som väntat.

Halva serien kvar och man ska komma ihåg att vi inte bara behöver ta 7 poäng mer på andra halvan än vi tog i första, utan det krävs det dubbla. Då skulle vi kunna vara med och ha chansen att undvika kval.
Men det vet jag inte om någon tror på. Vi har ju bedrövligt svårt att ens göra mål i matcherna, än svårare att ta poäng.

Så det enda nu vore att sluta sikta på något annat än kval. Förbereda oss för det.
Allt annat får ses som bonus.

Vilken fantastisk losermentalitet.

Det är skillnad på losermentalitet och att se realistiskt på saker och ting. Jag kan tänka mig att det var människor av din kaliber som satt i ledningen när diverse bonusar godkändes med motiveringen att det skulle lösa sig genom att vi gick minst till semifinal. Alla eventuella motargument slogs säkert ner med motiveringen att det var losermentalitet. Och se var vi är idag. Losermentalitet är att.värja sig för verkligheten tills man en dag verkligen ÄR en loser.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
CMB

Inlägg av CMB »

Wittgenstein skrev: Igår, 18:29
Gösen skrev: Igår, 13:26
Stjärnan skrev: Igår, 13:21

Som väntat.

Halva serien kvar och man ska komma ihåg att vi inte bara behöver ta 7 poäng mer på andra halvan än vi tog i första, utan det krävs det dubbla. Då skulle vi kunna vara med och ha chansen att undvika kval.
Men det vet jag inte om någon tror på. Vi har ju bedrövligt svårt att ens göra mål i matcherna, än svårare att ta poäng.

Så det enda nu vore att sluta sikta på något annat än kval. Förbereda oss för det.
Allt annat får ses som bonus.

Vilken fantastisk losermentalitet.

Det är skillnad på losermentalitet och att se realistiskt på saker och ting. Jag kan tänka mig att det var människor av din kaliber som satt i ledningen när diverse bonusar godkändes med motiveringen att det skulle lösa sig genom att vi gick minst till semifinal. Alla eventuella motargument slogs säkert ner med motiveringen att det var losermentalitet. Och se var vi är idag. Losermentalitet är att.värja sig för verkligheten tills man en dag verkligen ÄR en loser.

Jag känner inte Gösen mer än via vad som skrivs här på forumet. Men jag kan nog med hög säkerhet säga att är det någon som skulle vara restriktiv med bonusar så är det Gösen. Vad gäller losermentalitet så är det att inte göra sitt bästa "för det är ju ändå redan kört". Jag antar att du Wittgenstein vill hävda att det smarta är att förbereda sig för kval redan nu. I mina ögon så är den bästa förberedelsen att spela bättre hockey som ger mål framåt och börjar vinna matcher. Till skillnad från dig så tror jag att denna trupp är bra nog att kunna göra det redan nästa match. Och/eller nästa. Jag är irriterad på att inte spelarna levererar bättre, men det innebär inte att jag inte tror de kan det. Du tycker du är realistisk. Jag vill att LIF går till anfall och vinner nästa match. Och jag tror de kan göra det. Faller de med flaggan i topp så kan man säga att de förlorade, men det var då fan inte i så fall pga losermentalitet.

Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

CMB skrev: Igår, 19:05

Jag antar att du Wittgenstein vill hävda att det smarta är att förbereda sig för kval redan nu. I mina ögon så är den bästa förberedelsen att spela bättre hockey som ger mål framåt och börjar vinna matcher. Till skillnad från dig så tror jag att denna trupp är bra nog att kunna göra det redan nästa match. Och/eller nästa. Jag är irriterad på att inte spelarna levererar bättre, men det innebär inte att jag inte tror de kan det. Du tycker du är realistisk. Jag vill att LIF går till anfall och vinner nästa match. Och jag tror de kan göra det. Faller de med flaggan i topp så kan man säga att de förlorade, men det var då fan inte i så fall pga losermentalitet.

Jag vill också att de vinner nästa match och nästa och nästa. Om jag tror att de kommer göra det? Knappast. Att ta sig ur det läge de försatt sig i nu skulle kräva en rejäl förbättring över en längre tid och jag kan inte se att så skulle ske. Därför tror jag att det bästa skulle vara att börja fundera över hur vi kan maximera våra chanser att vinna ett kval redan nu. Om du vill kalla mig loser för det så, sure gör det. Jag skulle kanske inte säga att de är på väg att falla "med flaggan i topp" så som det ser ut nu, men vi tycker så klart olika.

"Losermentalitet" är något som ofta slängs mot folk som antingen tappar tron eller som vill ha både hängslen och livrem. Jag tillhör ofta båda kategorierna. Just nu har jag definitivt tappat tron. Och vad gäller hängslen och livrem så tycker jag att LIF oftare borde tänka i worst case scenarion och t.ex. alltid ha en handlingsplan att sjösätta vid nedflyttning. Men då är man väl en loser, bättre att alltid alltid tro att magin slår in och allt bara vänder - som ni riktiga vinnare tänker.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
CMB

Inlägg av CMB »

Wittgenstein skrev: Igår, 20:08
CMB skrev: Igår, 19:05

Jag antar att du Wittgenstein vill hävda att det smarta är att förbereda sig för kval redan nu. I mina ögon så är den bästa förberedelsen att spela bättre hockey som ger mål framåt och börjar vinna matcher. Till skillnad från dig så tror jag att denna trupp är bra nog att kunna göra det redan nästa match. Och/eller nästa. Jag är irriterad på att inte spelarna levererar bättre, men det innebär inte att jag inte tror de kan det. Du tycker du är realistisk. Jag vill att LIF går till anfall och vinner nästa match. Och jag tror de kan göra det. Faller de med flaggan i topp så kan man säga att de förlorade, men det var då fan inte i så fall pga losermentalitet.

Jag vill också att de vinner nästa match och nästa och nästa. Om jag tror att de kommer göra det? Knappast. Att ta sig ur det läge de försatt sig i nu skulle kräva en rejäl förbättring över en längre tid och jag kan inte se att så skulle ske. Därför tror jag att det bästa skulle vara att börja fundera över hur vi kan maximera våra chanser att vinna ett kval redan nu. Om du vill kalla mig loser för det så, sure gör det. Jag skulle kanske inte säga att de är på väg att falla "med flaggan i topp" så som det ser ut nu, men vi tycker så klart olika.

"Losermentalitet" är något som ofta slängs mot folk som antingen tappar tron eller som vill ha både hängslen och livrem. Jag tillhör ofta båda kategorierna. Just nu har jag definitivt tappat tron. Och vad gäller hängslen och livrem så tycker jag att LIF oftare borde tänka i worst case scenarion och t.ex. alltid ha en handlingsplan att sjösätta vid nedflyttning. Men då är man väl en loser, bättre att alltid alltid tro att magin slår in och allt bara vänder - som ni riktiga vinnare tänker.

Jag håller med dig, självklart så ska (måste!) en plan för hur man gör vid en degradering finnas så att föreningen kan fortsätta sin verksamhet även om det sker. Där antar jag att "planen" finns med mer och mer i arbetet på kontoret med tanke på tabelläget. Den sportsliga förberedelsen tycker jag är alldeles för tidig. Om det ens finns nån förberedelse som är bättre än att dagligen försöka utveckla sig och bli bättre.

Halva säsongen kvar, och 7 poäng att ta igen till att slippa kval. Att redan sportsligt ge upp... ja, i min värld är det vad jag bl a definierar som losermentalitet. Däremot absolut inte att man på kontoret har hängslen och svångrem redo om de börjar behövas (eller kanske redan behövs och används).

Om t ex Gidlöf inte kommer tillbaka från skadan eller visar sig vara ur form så kommer jag ropa högt efter att värva en målvakt, ända till värvningsfönstret stängs. Eller tills LIF säger att pengar ej finns att tillgå. Från då kommer jag tro på de målvakter vi har, och jag kommer tro på seger.

Detta lag har kapacitet att lyfta i tabellen. Det är därför jag för tillfället svär så mycket i matchinläggen, skärp er LIF och skjut högt! :YMPARTY:

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

När Björn Borg i Davis cup 1972 till slut besegrade Onny Parun med 3-2 i set så låg han efter så nära halva matchen man kan komma under med 0-2 i set och 0-3 i game. Istället för att ge upp och förbereda sig inför skolan på måndag så knöt han näven i fickan och slog hårdare bollar från baslinjen och jobbade sig metodiskt in i matchen. Vinnarmentalitet.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: Igår, 21:51

När Björn Borg i Davis cup 1972 till slut besegrade Onny Parun med 3-2 i set så låg han efter så nära halva matchen man kan komma under med 0-2 i set och 0-3 i game. Istället för att ge upp och förbereda sig inför skolan på måndag så knöt han näven i fickan och slog hårdare bollar från baslinjen och jobbade sig metodiskt in i matchen. Vinnarmentalitet.

Det där handlar om att vända en match. Att fortsätta försöka och inte ge upp en singel match. Det förvånar mig att Gösen inte greppade detta men så här menar jag:

Jag menar inte att vi ska sluta spela när motståndarna gör första målet (det är iofs exakt det som sker) Jag menar att fortsätta försöka vinna varje match, men mer se det som en träning inför den stora finalen i mars.
Skulle sedan detta innebära det jag hoppas, att axlar faller ner och man hittar tillbaka till glädjen igen istället för alla krav och ångestkänslor..... och därmed börjar klättra igen, så är det en fin bonus.

Nu ser ju spelarna livrädda ut när de kliver ut på isen. Så kan vi inte ha det. Lika bra att ta bort kraven för tillfället och se om det kan hjälpa.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg

Re: 2025-12-06 Lördag 18:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Wiborg »

Pellefant skrev: lör 06 dec 2025, 18:36

Mest pinsamt är att vi så ofta i egn zon till synes har pucken under kontroll, men ändå hamnar den i Örebros äga kort därefter. Vi är helt otroligt stressade och dåliga i egen zon.

Jag tycker inte ens att det ser stressat ut, utan mer nonchalant och att man gör det enkelt för sig och lägger över ansvaret på någon annan att reda upp det. Vet inte hur många gånger man bara stått i ena sarghörnet utan någon jättepress på sig och bara slår den hårt i andra rundeln utan några som helst problem för motståndarbacken att stoppa pucken och de får tid att sätta upp spelet. I såna lägen är det ju till och med bättre att låsa fast pucken och böka i sarghörnet, eller så slår man bara en lösare puck där man har chans att vinna tillbaka pucken om man nu inte klarar av att hitta någon att passa till trots att man inte är fastcheckad.

Klas skrev: lör 06 dec 2025, 18:44
Pellefant skrev: lör 06 dec 2025, 18:36

Mest pinsamt är att vi så ofta i egn zon till synes har pucken under kontroll, men ändå hamnar den i Örebros äga kort därefter. Vi är helt otroligt stressade och dåliga i egen zon.

Oftast det som är upprinnelsen till målen i arslet, så även idag. Åtminstone resulterade det i ett BP som sedan blev mål.

Det är ju om inte annat ett bra sätt att inte skapa spelvändningar åt sig själv...

Klas skrev: lör 06 dec 2025, 19:11
Ludde skrev: lör 06 dec 2025, 19:10

Tråkigt, såg rätt bra ut tills vi drog på oss utvisningen.

Vi har alltså inte ens fått iväg ett skott på mål i andra perioden efter 12 minuter?

Är väl så där det ser ut nu för tiden. Vi ser rätt bra ut, fram till vårat första misstag. Vilket ju kommer, ofta rätt tidigt. Sen är det ridå.

Jag hävdar fortfarande att det ser bra ut fram till första målet, sedan skiter det sig mentalt oavsett vem som gör målet. Gör vi första målet då blir man så jävla rädda för att tappa ledningen så man vågar inte fortsätta gå framåt och sätta press för man är livrädd för spelvändningar och hamnar på mellis och får just det emot sig istället. Gör motståndarna första målet då blir man ännu skörare och klarar inte av att slå en tvåmeterspassning istället. Så uppenbart att det mentala verkligen inte är på rätt plats.

Wittgenstein skrev: lör 06 dec 2025, 19:15

Det är detta lag som Tjomme tror kan ta 6 - 7 raka vinster. Det börjar kännas avlägset att vi skulle vinna en enda.

Klarar vi 2-3 vinster på rad (på något mirakulöst sätt) så tror jag 6-7 kan komma av bara farten. 2-3 vinster tror jag skulle lätta några mentala spärrar och lossar de så kan det göra underverk för spelet. Men jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna vända just nu. De är så mentalt nerkörda verkar det som.

Klas skrev: lör 06 dec 2025, 19:28

Är väl bara ett be en stilla bön att Gidlöf blir frisk, och hinner spela och träna ikapp. Vi behöver honom i kvalet.
Våra två målisar nu gör en hel del bra, en ingen av dom är på den nivån man behöver i SHL. Allra minst om man är ett trubbigt bottenlag. Christofferson kommer ur position rätt ofta, lämnar kassen vidöppen. Det där ser så klart motståndarna och utnyttjar.

De få matcher vi har vunnit på slutet har ju ändå i princip varit målvaktsvinster. Att räkna med att de ska vinna ännufler matcher åt oss är lite väl höga förhoppningar tycker jag. Utan att de glänser så är det är ofta målvakterna som är de bästa spelarna i laget så det är ju verkligen inte där problemet ligger. Sedan uppehållet har vi gjort 8 mål på 8 matcher ifall jag har räknat rätt. Det är egentligen helt fantastiskt att man lyckats ta poäng över huvud taget med den målskörden och det är tack vara Cristofferssons insats mot Luleå vi har att tacka för de två poängen. Jag har svårt att se att vi skulle tagit så många fler poäng ens med Lasse Johansson i målet. Kanske Strauss Mann som håller nollan i typ varannan match, men tveksamt om någon av dem hade haft samma facit med tanke på de lägen som vi släpper till.

Stjärnan skrev: Idag, 07:36

Det där handlar om att vända en match. Att fortsätta försöka och inte ge upp en singel match. Det förvånar mig att Gösen inte greppade detta men så här menar jag:

Jag menar inte att vi ska sluta spela när motståndarna gör första målet (det är iofs exakt det som sker) Jag menar att fortsätta försöka vinna varje match, men mer se det som en träning inför den stora finalen i mars.
Skulle sedan detta innebära det jag hoppas, att axlar faller ner och man hittar tillbaka till glädjen igen istället för alla krav och ångestkänslor..... och därmed börjar klättra igen, så är det en fin bonus.

Nu ser ju spelarna livrädda ut när de kliver ut på isen. Så kan vi inte ha det. Lika bra att ta bort kraven för tillfället och se om det kan hjälpa.

Det är väl lite det där som är problemet. Spelarna säger att de tror på processen och tar en match i taget. Men det är verkligen så uppenbart att de inte gör det för då hade det inte sett ut såhär på planen. Man måste verkligen börja ta en match i taget, ett byte i taget, en kamp i taget. Skita i vad som hänt tidigare och vad som kan hända senare. Börjar man göra det så har man chans att vända hela säsongen. Men just nu är det ju inget som tyder på det. Jag är just nu mer inne på att jag hoppas snarare än tror att det kommer vända i tid. Men som några säger att man ska förbereda sig för kval redan nu, förklara gärna vad det är man ska göra i så fall. För mig är ju bästa sättet att förbereda sig för kval att försöka ta en match i taget och spela den matchen så bra som möjligt. Eller vad menar ni att man ska göra? Lämna WO/spela med juniorlaget några matcher och bara träna istället? Nej, jag tror ju på att fortsätta försöka vinna matcher är det absolut bästa sättet att lära sig vinna matcher.

Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: Idag, 08:39

Men som några säger att man ska förbereda sig för kval redan nu, förklara gärna vad det är man ska göra i så fall. För mig är ju bästa sättet att förbereda sig för kval att försöka ta en match i taget och spela den matchen så bra som möjligt. Eller vad menar ni att man ska göra? Lämna WO/spela med juniorlaget några matcher och bara träna istället? Nej, jag tror ju på att fortsätta försöka vinna matcher är det absolut bästa sättet att lära sig vinna matcher.

Du fick ju en (min) förklaring i ditt citat..?

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Korven

Inlägg av Korven »

Wiborg skrev: Idag, 08:39

Men som några säger att man ska förbereda sig för kval redan nu, förklara gärna vad det är man ska göra i så fall. För mig är ju bästa sättet att förbereda sig för kval att försöka ta en match i taget och spela den matchen så bra som möjligt. Eller vad menar ni att man ska göra? Lämna WO/spela med juniorlaget några matcher och bara träna istället? Nej, jag tror ju på att fortsätta försöka vinna matcher är det absolut bästa sättet att lära sig vinna matcher.

Jag kan ha fel, men när man säger förbereda sig menar man inte då den mentala inställningen snarare än taktik och vad man gör på isen? Alltså typ visualisera att det är i kval man kommer att hamna och förlika sig med den tanken. Förhoppningsvis gör det att man kan spela mer avslappnat eftersom poängen här och nu blir mindre viktig. Om det är rätt strategi eller ej vet jag inte, men jag kan tänka mig att det är det som menas.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: Idag, 07:36

Okej.
Det bästa sättet att börja vinna matcher är att vinna några matcher och kanske är ditt sätt också ett sätt. Men det finns ju inte (ska inte finnas) i en elitidrottares huvud att inte ha inställningen att man ska vinna när man kliver ut till match. En match kan ju dessutom vara 52 set x3 gem lång utspritt över en hel vinter.

78 poäng kvar att spela om och även om vi satt oss i en prekär situation så är det inget lägga sig ner och dö läge. Du har såklart rätt när du säger att det inte räcker med att spela in sju poäng fler än i första halvan. Men ett snitt på 1,4 för 62 poäng kommer räcka. 4 vinster för varje femte förlust. Det är görbart.

Skulle jag sätta odds just nu så blir det naturligtvis lägre på kval. Det är många parametrar som behöver justeras. Framförallt inställning och självförtroende. Saker som enbart individen kan ändra på men vi har gått från en sista plats efter halva serien till toppen tidigare med ett "billigt" uträknat lag så det är som sagt görbart.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Vi ska inte lägga oss ner och dö men vi behöver göra en förändring. Chansa lite. Ny kapten på skutan (inte Den skutan)...
Något i tränarstaben behöver göras då många spelare spelar under sin nivå.
Dessutom hoppas jag att man har en visselblåsarfunktion, typ. Är det någon i laget/organisationen som drar ner stämningen? Bort med denne i så fall.
Har vi råd men en toppspelare? Det lät på Tjomme som att han sonderar terrängen iaf. Verkar inte finnas några spelare just nu men det kanske dyker upp något.

Sen så är det som ni skriver (en blandad bild), att kavla upp ärmarna, sänka axlarna, ha kul och spela hockey så får vi se om vi har vunnit fler matcher och gjort något mål framåt i pp när serien ska summeras. Och om vi då även slipper, eller är förberedda för kvalspel.

Södra Siljan speglar vinnare