bender skrev: mån 15 dec 2025, 17:15
CMB skrev: mån 15 dec 2025, 16:27
Boxaren i röda byxor har överlägsen xG.

För övrigt håller jag inte alls med om att LIF har skapat så många farliga målchanser, tvärtom vill jag hävda. Då räknar jag iofs inte dragskott från blå med skymning framför mål som en meningsfull målchans.
Väl illustrerat.
Carnbro lyrisk över fyndet i röda byxor.
Fast ska den röda boxaren ha en chans så måste han ju mata slag, han kan inte vänta på att få ett enda läge för KO. Ska han sluta veva och krypa ihop och ta emot slag själv istället när han vet att den andra kan skada med varenda slag? Nej, precis han måste försöka mala på och trötta ut motståndaren med att försöka få in så många slag som möjligt för att till slut få in en eller flera fullträffar.
Jag förstår inte varför så många är så emot att man använder den statistik som finns tillgänglig. Det är ju inte så att den ersätter att titta på matcher, det är ett komplement. Sedan verkar man ha fastnat om att allt handlar om xG, men även det är ju bara en bråkdel av allt man tittar på. Man kollar på kontrollerade ingångar, dumpade puckar, passningar i egen zon, passningar i mittzon och så vidare och så vidare. Därifrån kan man se vilka saker som har funkat bra med vilka spelare och vice verca. Man kan upptäcka mönster som man kanske inte tänker på när man tittar på matcherna. T.ex. kanske man kan se att när Lang är inne tillsammans med Karlberg så kommer vi inte till målchans mer än en gång på tio medan om vi går in med den kontrollerat får en målchans tre gånger på tio, men målchansen när vi dumpar är ofta mycket bättre och resulterar i mål dubbelt så ofta. Så när Lang och Karlberg är inne ska vi dumpa pucken när vi får chansen för när vi väl skapar lägen så blir det bättre lägen. Men när Lang spelar med Veronneau kan det vara tvärtom. Det är den typen av detaljer som man kan grotta ner sig i med statistik som man kanske inte ser under match genom att bara titta på spelet.
Exempelvis hur många här skulle kunna gissa sig till hur många skott per mål båda lagen haft på en match om man inte skulle få den siffran presenterad för sig hela tiden? Skulle jag bara gå på känsla skulle jag garanterat gissa helt fel i stort sett varenda match och då är det ändå något som är väldigt lätt att se med blotta ögat. Och som jag sagt tidigare, det är ju inte en ersättare till att se matcherna, det är ett hjälpmedel.
Sedan blir jag lite konfunderad över att ett lag kan inte vara bra om man förlorar matcher trots att man har hög xG, men en målvakt kan inte spela bra om räddningsprocenten är dålig. Man väljer själv vilken statistik man tycker är facit. Kan man inte bara sluta se det i svart eller vitt och se det som ett bra komplement istället för en ersättare till att se det med egna ögon?