Laget 25/26

Henke Lif

Re: Laget 25/26

Inlägg av Henke Lif »

Wiborg skrev: fre 28 nov 2025, 09:54
SteveY skrev: fre 28 nov 2025, 09:34
Lampa skrev: fre 28 nov 2025, 07:13

Seriöst, Max V, vad har hänt? 12 matcher 3p

Tänk om Östman, Karlberg och Max spelat på iallafall godkänd nivå, 0,5 eller 0,6 PPG, då hade vi nog inte legat där vi gör.

Läge att försöka hitta något annat där? Max kanske behöver komma iväg till finland eller något och vi behöver verkligen någon annan som kan addera det han ska göra egentligen.

Hrivik-Syndrome? Signar ett alldeles för långt kontrakt och tappar motivationen.

Tycker även vi kan lägga till Lang i den skaran. Men det är också därför jag tror på att vi kan klättra, man kan göra mål bara man får in känslan och självförtroendet.

Mehh.. de har ju gått Ritolas avslutar kurs. 😆

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Enligt artikel igår:

"Utifrån det ekonomiska läget har Leksand i praktiken två alternativ: att sparka huvudtränaren Johan Hedberg eller att sparka sportchef Thomas Johansson. Enligt uppgift har styrelsen diskuterat kraftfulla åtgärder, men valt att ligga lågt.

För tillfället.

Styrelsen utsätts samtidigt för yttre påverkan från olika grupperingar som alltid cirkulerat kring Leksands IF. Klubben har genomfört en insamlingskampanj och fått in pengar från välbärgade leksingar. I vissa fall följer även krav med donationerna – exempelvis att pengarna ska användas till en målskytt eller att man vill påverka beslut på tränarbänken."

Enligt artikeln:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... varvningar

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Pellefant skrev: tor 18 dec 2025, 11:28

Enligt artikel igår:

"Utifrån det ekonomiska läget har Leksand i praktiken två alternativ: att sparka huvudtränaren Johan Hedberg eller att sparka sportchef Thomas Johansson. Enligt uppgift har styrelsen diskuterat kraftfulla åtgärder, men valt att ligga lågt.

För tillfället.

Styrelsen utsätts samtidigt för yttre påverkan från olika grupperingar som alltid cirkulerat kring Leksands IF. Klubben har genomfört en insamlingskampanj och fått in pengar från välbärgade leksingar. I vissa fall följer även krav med donationerna – exempelvis att pengarna ska användas till en målskytt eller att man vill påverka beslut på tränarbänken."

Enligt artikeln:

"Påverka beslut på tränarbänken..."

Men fy fan, rent ut sagt. Man kan tycka olika om JH, om Tjomme och en massa annat. Men har man man inte lärt sig nåt? Vad blir bra av att dessa olika grupperingar i tid och otid ska hålla på och ställa en massa ultimatum och liknande? Fan, jag orkar inte med mer av den där jävla cirkusen.. :evil:

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Klas skrev: tor 18 dec 2025, 13:28

Enligt artikel igår:

För tillfället.

Enligt artikeln:

Men fy fan, rent ut sagt. Man kan tycka olika om JH, om Tjomme och en massa annat. Men har man man inte lärt sig nåt? Vad blir bra av att dessa olika grupperingar i tid och otid ska hålla på och ställa en massa ultimatum och liknande? Fan, jag orkar inte med mer av den där jävla cirkusen.. :evil:

Jag hoppas ju innerligt att man vänligt men bestämt tackar nej till dessa donationer som innebär krav. Även om det skulle vara ett krav som går i linje med det man redan tänker så ska man inte tillåta att någon utifrån kan ställa krav bara man viftar med en bunt sedlar. Sedan är det ju givetvis beroende av vad det är för krav, säger man att "jag kan skänka en miljon kronor till en värvning men jag vill veta vem spelaren ni förhandlar med är först innan jag ger er pengarna", eller "jag tycker ni saknar en målskytt, ni får en miljon av mig för att värva en". Ja, då är det klart att det är skillnad mot att t.ex. "ni får en miljon om ni värvar X som ni sedan ska spela i försstakedjan med minst x antal minuter per match"

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Om vi plötsligt skulle värva två Vopat och en JLGP, så vet ni att det är SteveY som har vunnit på EuroJackpot.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: tor 18 dec 2025, 14:43
Klas skrev: tor 18 dec 2025, 13:28

Enligt artikel igår:

För tillfället.

Enligt artikeln:

Jag hoppas ju innerligt att man vänligt men bestämt tackar nej till dessa donationer som innebär krav. Även om det skulle vara ett krav som går i linje med det man redan tänker så ska man inte tillåta att någon utifrån kan ställa krav bara man viftar med en bunt sedlar. Sedan är det ju givetvis beroende av vad det är för krav, säger man att "jag kan skänka en miljon kronor till en värvning men jag vill veta vem spelaren ni förhandlar med är först innan jag ger er pengarna", eller "jag tycker ni saknar en målskytt, ni får en miljon av mig för att värva en". Ja, då är det klart att det är skillnad mot att t.ex. "ni får en miljon om ni värvar X som ni sedan ska spela i försstakedjan med minst x antal minuter per match"

Nog vore det bra om några skänkte en större summa utan förbehåll, men oftast vill man ju ha nånting för summan. Det kan vara en känsla av harmoni när laget går bra men är nog inget man ska ta för givet.
Jag tror att TJ ändå är glad över att få välja, så jag ser inget speciellt med detta. Det är ju som sagt bara att tacka nej om han anser sig ha råd med det.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Håller med om att det beror på vilka krav man har, ni får ett par miljoner men då vill vi ha insyn i ekonomin är inget orimligt krav tycker jag, man vill veta vem man matar med pengar helt enkelt. Eller alternativt att man vill veta lite om personen/spelaren man värvar innan man slantar in, det vore tråkigt att sponsra en spelare som exempelvis är en skitskalle och som man inte vill associeras med.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Pellefant skrev: tor 18 dec 2025, 22:36

Håller med om att det beror på vilka krav man har, ni får ett par miljoner men då vill vi ha insyn i ekonomin är inget orimligt krav tycker jag, man vill veta vem man matar med pengar helt enkelt. Eller alternativt att man vill veta lite om personen/spelaren man värvar innan man slantar in, det vore tråkigt att sponsra en spelare som exempelvis är en skitskalle och som man inte vill associeras med.

Ja, men det är precis så jag menar också. Men inget krav på att påverka någonting utöver just den värvningen.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Enligt artikel igår:

För tillfället.

Enligt artikeln:

Forumet har hittills bara diskuterat nedersta stycket - men övre då? Och det i mitten som hör samman med övre: "För tillfället".

Vad händer om de fortsätter förlora?
I morgon mot Örebro
I Globen på annandagen
Hemma mot Färjestad
Borta mot Timrå

--------------------Nyår---------------------

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: fre 19 dec 2025, 19:30

Enligt artikel igår:

För tillfället.

Enligt artikeln:

Forumet har hittills bara diskuterat nedersta stycket - men övre då? Och det i mitten som hör samman med övre: "För tillfället".

Vad händer om de fortsätter förlora?
I morgon mot Örebro
I Globen på annandagen
Hemma mot Färjestad
Borta mot Timrå

--------------------Nyår---------------------

Man kan inte skjuta sig mer i foten än att sparka Hedberg. Det är ungefär som att se en förfriskad ryss försöka släcka sitt brinnande hus med diesel. Vad vill man uppnå med det?

Än så länge jobbar alla tillsammans mot samma mål. Det finns förtroende och det finns tro. Varför bryta upp det? Vansinne. Speciellt när vi har ett lyhört ledarskap som tydligt förstår vad vi behöver vrida och ändra på.

Tillsätta spelare är också långt overdue. Det finns inga frälsare i detta läge. De vi kan få kommer enbart för en alldeles för hög lön och en tanke om att det faller ändå inte på mig om vi åker ur, skadan var redan skedd. 80% räcker gott som alibi. Vad kostar chipsen i Leksand?

Vi har satt oss i den här sitsen själva och får reda upp den bäst det går. Behåll lugnet, behåll glädjen, behåll att bli fly förbannade vid förlust så kommer detta gå även om säsongen slutar med kval.

Släng inte pengar på "spets". 80% av spets blir pets. Hellre bredd och fler axlar att avlasta. I båset kan man låta assisterande bedriva träningar och ta in någon mer som kan ställa krav och vara avslappnad samtidigt. Pondus i bås. Pondus på plan.

Förövrigt är jag just nu ute på polska landsbygden och letar efter CMB som jag senast såg i ett dike i närheten av Krakow.
Vart är vi på väg?

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

ta in någon [mer] som kan ställa krav och vara avslappnad samtidigt. Pondus i bås. Pondus på plan.

Är det 19 på ärmarna? I så fall kommer här ännu en lucka 19:

Bild
https://hockeysverige.se/shl/old-schoo- ... ger-melin/

Nu kommer det säkert in folk här som int' begrip' och börjar jiddra om ålder och annat
men bring it on.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: fre 19 dec 2025, 20:23

ta in någon [mer] som kan ställa krav och vara avslappnad samtidigt.

Bild

Nu kommer det säkert in folk här som int' begrip' och börjar jiddra om ålder och annat
men bring it on.

Med ålder kommer pondus.
Man behöver inte skrika längre.

Att leda ett lag engagerat under en hel säsong kräver ork och uthållighet. Mentalt och fysiskt.
Its a young mans game.
Komma in som föreläsare och personlig utvecklare är an old mans game.
Melin, Perra eller tom. Abris är möjligt i min fantasi.

Den svåra balansgången är att få alla att förstå allvaret utan att krampa. Management by fear är så lång bort vi vill vara. 2026 finns ingenting att hota med som leder till vinst.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
CMB

Inlägg av CMB »

Gösen skrev: fre 19 dec 2025, 20:55
Sniper skrev: fre 19 dec 2025, 20:23

ta in någon [mer] som kan ställa krav och vara avslappnad samtidigt.

Bild

men bring it on.

Med ålder kommer pondus.
Man behöver inte skrika längre.

Att leda ett lag engagerat under en hel säsong kräver ork och uthållighet. Mentalt och fysiskt.
Its a young mans game.
Komma in som föreläsare och personlig utvecklare är an old mans game.
Melin, Perra eller tom. Abris är möjligt i min fantasi.

Den svåra balansgången är att få alla att förstå allvaret utan att krampa. Management by fear är så lång bort vi vill vara. 2026 finns ingenting att hota med som leder till vinst.

Nej, jag vill inte ha in Melin. Hedberg får ta sig i kragen och inte vara så jäkla lat/bekväm och tro att han bara behöver dra de stora penseldragen och sen tro att spelarna alltid fixar/förstår hur man löser spelet. Han vill spela med stor press och det resulterar i att LIF pressar blint och mekaniskt i situationer där motståndaren har kontroll på puck, vilket ju är rent idiotiskt. Han spelar ett presspel med start och stopp, tacka fan för att spelarna blir trötta och/eller hamnar långt på efterkälken i hemjobbet (ofta två stillastående forwards bakom mål när motståndaren redan är på väg ur sin försvarszon, och det behöver inte ens vara en renodlad kontring). Smäll på när möjligheten finns, annars sväng av och behåll farten hemåt.

Detta vill jag se Hedberg införa, och då kommer jag bli nöjd (nåja...) :

1. Två händer på klubban, klubban i isen, svep pass och ta emot mjukt. I kamper vid sarg så gå in med två händer på klubban och skär in kroppen mellan motståndaren och puck och vinn kampen om pucken, ta i för sjutton. Detta har varit uruselt i LIF. Även konsertpianister tragglar fingerövningar.

2. Sätt press när läge är, sväng av och behåll fart hemåt om motståndaren har kontroll. Aggressivt men med smartness, typ som fiskmåsar dyker och svänger undan när läget blir fel, och de är ju mycket smarta, stjäl och äter korv dessutom.

3. Fortsätt att tro på och utveckla det passningsspel och rörelse som var stundtals mot Malmö. Se till att backarna deltar och attackerar mot mål i anfallszon (Lundqvist!).

4. Backar skjuter slagskott! Och alla skjuter högt! Alltid!!

Bonuspoäng:

Tvinga Eljas att spela med en längre klubba minst 5 matcher. Jag skrev på Superstarsforumtiden att Lang skulle korta av sin klubba, vilket han också efter en tid helt rätt gjorde. Så det är ingen fetisch för långa klubbor jag har... :mrgreen:

Verkställ.

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Själv är jag inne på att tränarbyte börjar bli nödvändigt. Laget spelar för dåligt och det tycks inte som att tränarna har i sin verktygslåda att ändra på det. Lite här och där men det blir inte tillräckligt bra.
Pp får vi inte heller till vilket är väldigt märkligt.
Några matcher till men de får anses vara ödesmatcher för tränarna.

"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill

Lampa

Inlägg av Lampa »

Bara inse, vi behöver tre nya forwards. Kanske en back, och en Gidlöf i form inför kvalet.

Dessutom inte Lindqvist på skadelistan.