Tjomme

Lillgud

Re: Tjomme

Inlägg av Lillgud »

Avdelning Kapten Tjomme….
Vi känner ingen stress……
Vi väljer att sitta lite lugna i båten och se hur allt utvecklar sig…..

Luleå….exempel.

Inledde med på de 18st första första matcherna….
11st 0-poängare…..
6st 3poängare….
1st 2poängare…
20p på 18matcher.

Sen gör de 3st värvningar…

2025-11-04
Ben Tardif ( F )
2025-11-23
Linus Omark ( F )
2025-12-01
Oskari Laaksonen ( D )

Kollar man då från datum efter att Ben Tardif som kom först anlände och framåt….
Då har Luleå…

De senaste 19st matcherna….med nyförvärven…
5st 0-poängare….
9st 3-poängare….
3st 2-poängare….
2st 1-poängare….
35p på 19matcher

———————————

Malmö….exempel.
Går in och agerar på målvaktsposten och får till ett lyckat målvaktsbyte…..

Oskar Blomgren 92,56%
Marek Langhammer 90,38
Marmenlind 84,96%

Malmö agerade och skickade iväg Marmenlind…. (Till DIF för att ersätta där den ännu sämre Hävelid)
Och tog in Blomgren……och kör han med Langhammer nu.

Blomgren har då 9 vinster på 12starter….
Langhammer har 12vinster på 20starter….
Marmenlind har 0 vinster på 5starter….

———————————

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Snart kommer vi även kunna se….
Färjestads-effekten…. Vid ett exempel på tränar-byte….
En klar förbättring och förstärkning med Cam istället för just då Jönsson som headcoach.

Man måste även komma ihåg vad Cam faktiskt gjorde för Rögle….
Folk minns ofta bara det senaste som hände….det minns vissa….
Sen som med allt….man kan aldrig behålla en tränare för länge….
Det fungerar inte till slut…. Man maler till slut sönder varandra.
Och tex spelarna som vart länge i klubben och de spelarna har ofta även även stort inflytande med på hela gruppen….
Och när de då slutar lyssna lite och inte riktigt tar in det och inte taggar till det där lilla extra som kan behövas…
För att man fått höra samma saker år ut och år in…
Det då det går utför….
Så det blev en oundviklig skilsmässa där till slut…

Men tänk på att Abbott ledde Rögle i 6år… (Inte en hälsosam tid ihop när det blir så lång period)
Han tog över under 17/18 när han kom in i November efter en svag Rögle-start fick Eldebrink då sparken från Rögle. Sen efter det lyfte han Rögle stadigt…i tabellen.
En otrolig resa med Rögle….bara respekt… Grymt bra headcoach…
Men folk minns det senaste bara att han `fått sparken´ från Rögle….
Man minns bara en sparkad tränare….ok en misslyckad tränare…
Nej alla tränare får sparken förr el senare oavsett….i princip….

Och ofta faktiskt vänder det vid då tränarbyten med…. Om inte laget är helt nersänkt i skorna och självförtroendet är totalt bortblåst och hoppet och engagemanget är helt bortblåst i gruppen….och spelarna tex redan börjat planera för nästa säsong och är ändå inte längre med på båten. Men en klubb agerar då på tok för sent… Det svårt att väcka upp ett lik liksom…

Rögle gick som sagt till SM-Final… Med Hansson en helt annan slags coach än sparkade Cam…
Men där och då mådde gruppen bra av det…. Och det fungerade där och då….
Men för det är inte Hansson en bättre headcoach än Cam….
Det finns inte på kartan….

Men kapaciteten fanns i truppen och de tände till det där lilla extra som behövs när sen slutspelet drog igång….
Nu de dock tillbaka lite mer åt Cam hållet igen med högre och tydligare kravbild under Tagnes ledning…..

Och tex Färjestad har tidigare tagit SM-Guld efter skickat iväg en tränare….
Så dom vet vad dom gör….de är då trygga i sitt beslut.
Cam har ju ett grymt bra driv och engagemang och inlevelse och vilja och hockeykunskap.
Men har du han i så många år…. Det kan bli påfrestande till slut….
Lätt hänt även gruppen blev lite mätt och det blev bakslag pga det med…
Efter deras framgångar…. Det var bara just SM-guldet som saknades….under Cams år…
Rögles framgångsrikaste år i historien…finns under just Cams ledning…

2023-2024 SHL 9 (Sparkades här i december)
Finalförlust

2022-2023   SHL   9     
Kvartsfinalförlust

2021-2022   SHL   1     /// 2021-2022 Även CHL-Guld-Vinnarna blev Rögle.
Semifinal förlust

2020-2021   SHL   2     
Final förlust

2019-2020   SHL   3     
Slutspelet inställt pga Corona…

2018-2019   SHL   9     
Åttonde finalen förlust

2017-2018   SHL   11    (Tog över efter att Eldebrink sparkats)
Tog sig inte till slutspel

——————————————-
Året innan CAM tog över….
2016-2017   SHL   13    
Då höll sig laget kvar via kval.
——————————————-

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

För Leksands-del…
Bästa lediga alternativ.

Önskemål 1 = Filander
Annars går på önskemål 2 = Karlin

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Lillgud skrev: ons 21 jan 2026, 18:48

För Leksands-del…
Bästa lediga alternativ.

Önskemål 1 = Filander

Filander drömde väl många om tidigare..? Vore en grym värvning. Karlin eller Jönsson som andra nämnt tror jag inte på.
Helst ser jag att Hedberg är kvar och räddar upp detta.
Troligt? Nja…

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Klas skrev: ons 21 jan 2026, 19:14
Lillgud skrev: ons 21 jan 2026, 18:48

För Leksands-del…
Bästa lediga alternativ.

Önskemål 1 = Filander

Filander drömde väl många om tidigare..? Vore en grym värvning. Karlin eller Jönsson som andra nämnt tror jag inte på.
Helst ser jag att Hedberg är kvar och räddar upp detta.
Troligt? Nja…

Ja men borde man inte kunna ta in Filander men ändå ha Hedberg kvar, eller är det en omöjlighet?

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Tjommes tålamod deluxe…..

Till skillnad från….

Marmenlind i Malmö fick 5starter = 5 förluster….. Tack å hej….
Hävelid i Djurgården fick 4starter = 4 förluster…. Tack å hej….

Hellsten har på sina totalt 19st senaste framträdanden i tröjan från start = 3 segrar…..
Det känns som en stabil kurva att bygga vidare på….på sikt blir det säkert bra….

Hade de övriga här ovan även fått hela 19chanser…
Så fick nog även de ihop sina 3 segrar till slut på ett eller annat vis…..
Men man måste kunna kräva lite mer av en målvakt….att den skall kunna vara lite mer tungan på vågen och ibland kunna stjäla en oväntad seger till laget…. Än att bara spela med vilken random målvakt som ändå inte håller måttet på SHL nivå….
Killen fått tränat i bästa miljö under 1,5 säsong nu….
Fan vad det går verkligen framåt…. Tålamod är dock ledordet….

Ludde

Inlägg av Ludde »

Jag jobbar i en relativt resultatinriktad bransch och om min avdelning skulle prestera liknande det vi gjort över större delen av säsongen så skulle jag haft x antal möten med min VD och mitt jobb skulle hänga så löst om jag inte redan blivit uppsagd.

Oavsett vad man tycker om ledare och spelare så är det Tjomme som har det yttersta ansvaret för det här haveriet.

Det finns två alternativ, antingen är han nöjd och tycker att han får ut vad han förväntar sig, vilket innebär att han borde få sparken för han misslyckats totalt att nå uppsatta mål.

Alternativ två är att han är lika missnöjd som oss övriga men är totalt inkapabel att få till en förändring, vilket innebär att han är en skitdålig chef och bör få sparken.

I min mening kan han inte vara kvar oavsett.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Ludde skrev: tor 22 jan 2026, 19:44

Jag jobbar i en relativt resultatinriktad bransch och om min avdelning skulle prestera liknande det vi gjort över större delen av säsongen så skulle jag haft x antal möten med min VD och mitt jobb skulle hänga så löst om jag inte redan blivit uppsagd.

Oavsett vad man tycker om ledare och spelare så är det Tjomme som har det yttersta ansvaret för det här haveriet.

Det finns två alternativ, antingen är han nöjd och tycker att han får ut vad han förväntar sig, vilket innebär att han borde få sparken för han misslyckats totalt att nå uppsatta mål.

Alternativ två är att han är lika missnöjd som oss övriga men är totalt inkapabel att få till en förändring, vilket innebär att han är en skitdålig chef och bör få sparken.

Vad är det uppsatta målet?

"Black as midnight on a moonless night"

Ludde

Inlägg av Ludde »

Gösen skrev: tor 22 jan 2026, 19:46

Kan inte du för en gång skull svara på vad du tror att det uppsatta målet är istället för att mästra alla som har en avvikande åsikt från din världsbild?

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Ludde skrev: tor 22 jan 2026, 19:48

Kan inte du för en gång skull svara på vad du tror att det uppsatta målet är istället för att mästra alla som har en avvikande åsikt från din världsbild?

Jag tror målet är att hålla sig kvar I SHL.
Knappast slutspel.
Men så trodde jag du var lastbilschaufför så jag kan ju ha fel.

Ludde

Inlägg av Ludde »

Gösen skrev: tor 22 jan 2026, 19:51
Ludde skrev: tor 22 jan 2026, 19:48

Jag tror målet är att hålla sig kvar I SHL.
Knappast slutspel.
Men så trodde jag du var lastbilschaufför så jag kan ju ha fel.

Nä lastbilschaufför var det längesen jag var, skulle säga åtminstone 10 år sen så det är inte riktigt aktuell information du har.

Rimligtvis var ju inte målet att missa slutspel förra året vilket är facit på ett misslyckande. Årets mål kan mycket väl vara satt till att undvika kval så i teorin kan han ju fortfarande nå det.

Lågpresterande grupper har nästan alltid en passiv ledare, jag sätter den stämpeln på Leksand över lång tid precis som du gör. Tydliga mål, ett tydligt ledarskap och en sund kravbild bygger hörpresterande grupper vilket Leksand saknat förutom en kort period med Hellkvist innan han insjuknade på nytt.

Sen faller ju såklart ansvaret även på VD och styrelse om dom inte jobbar med tydliga mål och krav.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Ludde skrev: tor 22 jan 2026, 20:13

Sen faller ju såklart ansvaret även på VD och styrelse om dom inte jobbar med tydliga mål och krav.

Jag säger inte emot.
Men om vi gör ett tankeexperiment att vi klonar seriens bästa ledarskap och ger samtliga lag samma styrelse, samma VD, samma sportchef och samma tränarstab så kommer vi ändå få en differentierad tabell lag 1-14. Vi skulle också kunna klona 22 spelare och ändå få en tabell med 14 olika resultat vilket betyder att det finns andra faktorer som spelar in. På rak hand kan jag komma på minst 20 till.

Så för min del klarar jag inte att göra det så lätt för mig att peka och lägga skulden på just en av dessa punkter. Enligt mig är det en välkokt soppa med väldigt många ingredienser.

Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Gösen skrev: tor 22 jan 2026, 21:22
Ludde skrev: tor 22 jan 2026, 20:13

Jag säger inte emot.
Men om vi gör ett tankeexperiment att vi klonar seriens bästa ledarskap och ger samtliga lag samma styrelse, samma VD, samma sportchef och samma tränarstab så kommer vi ändå få en differentierad tabell lag 1-14. Vi skulle också kunna klona 22 spelare och ändå få en tabell med 14 olika resultat vilket betyder att det finns andra faktorer som spelar in. På rak hand kan jag komma på minst 20 till.

Så för min del klarar jag inte att göra det så lätt för mig att peka och lägga skulden på just en av dessa punkter. Enligt mig är det en välkokt soppa med väldigt många ingredienser.

Jag tror ingen säger att ALLT ÄR TJOMMES FEL, eller tror att det är så enkelt.

Men med din syn, vad göra? Backa iväg från spisen? Låta såsen sjuda och hoppas på att den i bästa fall reder sig? Eller kan det vara idé att testa med att tillsätta någon ingredients, eller kanske till och med byta ut någon? Ser vi till senaste 3 matcherna så har såsen sett allt blekare och mer uppgiven ut.

Ingen vet vad utfallet blir av något av de alternativ som finns tillgängliga, men det känns definitivt bättre med handling än förlamning.

Personligen tror jag inte det har så stor effekt att byta ut Tjomme vid det här laget. Gillar verkligen Hedberg som person, och det hade varit otroligt att få se han lyckas som tränare i Leksand. Men.. Verkligheten ser annorlunda ut. Därför hade jag i det här läget valt ny tränare, som förhoppningsvis också tar med sig ett par spelare. Känns dock som att tiden för det alternativet också börjar rinna ut.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

bender skrev: tor 22 jan 2026, 23:14

Jag tror ingen säger att ALLT ÄR TJOMMES FEL, eller tror att det är så enkelt.

Fast i det här fallet fanns det bara två alternativ där bägge pekade på att Tjomme agerat fel och borde få gå oavsett vilket som stämde.

Personligen är jag för dåligt insatt för att veta vad som sägs eller görs bakom lyckta dörrar. Men allting har sin tid så har man någon man tror mer på så kanske det ska in nytt blod?

Sen säger man väl att en bra sås reder sig själv.
Genom att just sjuda länge.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

bender skrev: tor 22 jan 2026, 23:14

Därför hade jag i det här läget valt ny tränare, som förhoppningsvis också tar med sig ett par spelare. Känns dock som att tiden för det alternativet också börjar rinna ut.

Vi verkar ha pengar till en spetsspelare alternativt två mindre spetsiga spelare. Ponera att vi tar in en ny tränare, hur mycket av värvningsbudgeten bränner vi då? Har vi tur kan vi ha pengar kvar till en breddspelare typ Nilsson men antagligen inte ens det.

Pain is temporary, glory is forever