Flaggade för rejäl miljonvinst – kan skrivas ner
27 januari 2026 14:35
Leksands IF var på väg mot sex till sju miljoner kronor i vinst i december – men redan nu kan prognosen vara på väg att skrivas ner.
– Det gäller att våra supportrar och medlemmar ställer upp nu, säger klubbens vd, Peter Wiklund. https://www.falukuriren.se/2026-01-27/f ... rivas-ner/
Det gäller att man använder sig av relevanta prognostiseringar gällande publiksnittet skulle jag vilja säga, istf att dra till med fantasisiffror som 7000.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Leksands IF var på väg mot sex till sju miljoner kronor i vinst i december – men redan nu kan prognosen vara på väg att skrivas ner.
– Det gäller att våra supportrar och medlemmar ställer upp nu, säger klubbens vd, Peter Wiklund. https://www.falukuriren.se/2026-01-27/f ... rivas-ner/
Det gäller att man använder sig av relevanta prognostiseringar gällande publiksnittet skulle jag vilja säga, istf att dra till med fantasisiffror som 7000.
Något som man slås av är att Leksands organisation oftast inte tänker på att många Leksandsfans bor en bra bit bort och ute i landet, det kan vara både en tillgång och ett problem i olika situationer. Jag tycker och tror att man inte använder det på rätt sätt och förstår mekanismerna bakom den detaljen på rätt sätt.
För nyanseringens skull får vi väl denna dag - när Wiklund står i skottgluggen - ta honom lite i försvar också. Och då tänker jag inte på det där med publiksnittet utan vad han faktiskt sagt och inte sagt i länkade, låsta artikeln. Alla som läst intervjun vet ju att beskrivningen nedan är skev och ord läggs i Wiklunds mun som han överhuvudtaget inte sagt:
McIWAR
27 januari 2026, 18:51
Leksands VD Wiklund ger en reviderad syn på det förväntade resultatet , plus 6 - 7 MSEK i dagens FK .
Förhoppningen på ett ” snitt ” på 7000 åskådare ser ut att spricka .
I och för sig inte helt oväntat då antalet besökare nog måste anses vara en ren glädjekalkyl. Men … Wiklund verkar oförstående och ställer sig frågande till publiken - som han tycker sviker laget . Han förstår inte varför inte publiken kommer ?
Ett tips - det beror naturligtvis på dåliga resultat - men då måste andra verktyg utnyttjas • INFORMATION !!! Allting går att sälja med Mördande Reklam !
Men som det skrevs redan i somras:
theyellowking
18 juli 2025, 19:19
Finns det någon Facebook-grupp för alla oss som vill ha fler klockrena takes från McIWAR
Det där med publiksnittet beror väl mest på en skev beräkningsgrund och dålig kommunikation. Som jag förstår det , vilket inte är helt lätt, är att man utgår från förra årets publikintäkter. Alltså intäkter och räknar om det till årets höjda priser. Låter helt galet. Men så har jag förstått det.
Det där med publiksnittet beror väl mest på en skev beräkningsgrund och dålig kommunikation. Som jag förstår det , vilket inte är helt lätt, är att man utgår från förra årets publikintäkter. Alltså intäkter och räknar om det till årets höjda priser. Låter helt galet. Men så har jag förstått det.
Jag vill minnas att det i höstas pratade om att man numera räknar totala intäkterna per besökare och inte enbart biljettpriset och att det inte är just antalet som är det viktiga. Vilket ju känns ganska logiskt då 1000 gratisbiljetter till skolbarn genererar mindre än 100 biljetter till restaurangplatserna. Sedan kan inte alla sitta i restaurangen så det går ju lite hand i hand ändå och fler "medelåskådare" genererar såklart mer pengar än få "medelåskådare".