Styrelser samt ekonomi

Stjärnan

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: tis 27 jan 2026, 17:26

Flaggade för rejäl miljonvinst – kan skrivas ner
27 januari 2026 14:35

Leksands IF var på väg mot sex till sju miljoner kronor i vinst i december – men redan nu kan prognosen vara på väg att skrivas ner.
– Det gäller att våra supportrar och medlemmar ställer upp nu, säger klubbens vd, Peter Wiklund.
https://www.falukuriren.se/2026-01-27/f ... rivas-ner/

Det gäller att man använder sig av relevanta prognostiseringar gällande publiksnittet skulle jag vilja säga, istf att dra till med fantasisiffror som 7000.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Stjärnan skrev: tis 27 jan 2026, 17:53

Leksands IF var på väg mot sex till sju miljoner kronor i vinst i december – men redan nu kan prognosen vara på väg att skrivas ner.
– Det gäller att våra supportrar och medlemmar ställer upp nu, säger klubbens vd, Peter Wiklund.

Det gäller att man använder sig av relevanta prognostiseringar gällande publiksnittet skulle jag vilja säga, istf att dra till med fantasisiffror som 7000.

Något som man slås av är att Leksands organisation oftast inte tänker på att många Leksandsfans bor en bra bit bort och ute i landet, det kan vara både en tillgång och ett problem i olika situationer. Jag tycker och tror att man inte använder det på rätt sätt och förstår mekanismerna bakom den detaljen på rätt sätt.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Jag kan inte rekommendera nån att jobba i den här föreningen (...)

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: tis 27 jan 2026, 17:53

För nyanseringens skull får vi väl denna dag - när Wiklund står i skottgluggen - ta honom lite i försvar också. Och då tänker jag inte på det där med publiksnittet utan vad han faktiskt sagt och inte sagt i länkade, låsta artikeln. Alla som läst intervjun vet ju att beskrivningen nedan är skev och ord läggs i Wiklunds mun som han överhuvudtaget inte sagt:

McIWAR
27 januari 2026, 18:51

Leksands VD Wiklund ger en reviderad syn på det förväntade resultatet , plus 6 - 7 MSEK i dagens FK .
Förhoppningen på ett ” snitt ” på 7000 åskådare ser ut att spricka .

I och för sig inte helt oväntat då antalet besökare nog måste anses vara en ren glädjekalkyl. Men … Wiklund verkar oförstående och ställer sig frågande till publiken - som han tycker sviker laget . Han förstår inte varför inte publiken kommer ?

Ett tips - det beror naturligtvis på dåliga resultat - men då måste andra verktyg utnyttjas • INFORMATION !!! Allting går att sälja med Mördande Reklam !

Men som det skrevs redan i somras:

theyellowking
18 juli 2025, 19:19

Finns det någon Facebook-grupp för alla oss som vill ha fler klockrena takes från McIWAR

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Det där med publiksnittet beror väl mest på en skev beräkningsgrund och dålig kommunikation. Som jag förstår det , vilket inte är helt lätt, är att man utgår från förra årets publikintäkter. Alltså intäkter och räknar om det till årets höjda priser. Låter helt galet. Men så har jag förstått det.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: ons 28 jan 2026, 10:44

Det där med publiksnittet beror väl mest på en skev beräkningsgrund och dålig kommunikation. Som jag förstår det , vilket inte är helt lätt, är att man utgår från förra årets publikintäkter. Alltså intäkter och räknar om det till årets höjda priser. Låter helt galet. Men så har jag förstått det.

Jag vill minnas att det i höstas pratade om att man numera räknar totala intäkterna per besökare och inte enbart biljettpriset och att det inte är just antalet som är det viktiga. Vilket ju känns ganska logiskt då 1000 gratisbiljetter till skolbarn genererar mindre än 100 biljetter till restaurangplatserna. Sedan kan inte alla sitta i restaurangen så det går ju lite hand i hand ändå och fler "medelåskådare" genererar såklart mer pengar än få "medelåskådare".

Pain is temporary, glory is forever
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

GMK94
30 januari 2026, 23:00
Kollade just årsredovisningen. Från säsongen 2023/2024 till 2024/2025 (förra säsongen) har ersättningarna till styrelse och vd gått från 1 100 000 till 1 900 000 kronor (+ 800 000)

Det står också att arvodet till styrelsen under samma period ökat från 60 000 till 460 000.
Ni som kan – hur kan det ha ökat så mycket mitt i en brinnande ekonomisk kris?

Såg detta inlägg i förbifarten….
Någon som hade reagerat lite där på något avvikande….

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Lillgud skrev: lör 31 jan 2026, 06:53

GMK94
30 januari 2026, 23:00
Kollade just årsredovisningen. Från säsongen 2023/2024 till 2024/2025 (förra säsongen) har ersättningarna till styrelse och vd gått från 1 100 000 till 1 900 000 kronor (+ 800 000)

Det står också att arvodet till styrelsen under samma period ökat från 60 000 till 460 000.
Ni som kan – hur kan det ha ökat så mycket mitt i en brinnande ekonomisk kris?

Såg detta inlägg i förbifarten….
Någon som hade reagerat lite där på något avvikande….

Vi får nog kolla med egna ögon att det verkligen stämmer. Kan man inte skilja på Emil och Kolan kan man nog göra andra feltolkningar också (Kolan är överhuvudtaget inte intresserad av ekonomi- och styrelsefrågor).

GMK94
31 januari 2026, 10:04

Soffmasen skrev:
Skicka ner Kolan i båset.

Verkligen. Lyssnat på podden och tror det var Mattias KOLAN Karlsson som hade fått koll på problemen med ekonomin nästan 1 år före det blev officiellt. Han lät väääääldigt besviken på föreningen.

Han verkar det vara drag i, koll på ekonomi och backar 🫰 In me han

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Jaha….

Nu ska vår viktigaste sak avgöras för säsongen då…..

TJ sparkade inte ens tränaren förra gången….
Först just styrelsen tryckte på om det….

Så nu vilar vårt öde i dessa människors händer…..
Gärdesback sen tidigare lämnat….
Övriga medlemmar i styrelsen….
www.leksandsif.se/article/61uat1p-30ead/view

Så i övrigt är det dessa människor nu som ska avgöra alla fans och föreningens öde……
Hoppas det känns tryggt och förtroende ingivande….
Men dessa utvalda människor….som nu ska avgöra vårt öde…

Styrelse-snubbar som hur ofta då ser Leksands matcher eller följer laget intensivt….
Och bryr de sig ens helhjärtat….
Blundar de öppet för de sportsliga resultaten och anser att det inte är deras bord att lägga sig i just det…..
Hur stort samlat hockeykunnande har dessa…..

Med tanke på dess kompetens på andra områden….och hur mycket tid vissa av dessa lägger på andra uppdrag.
Vore de nästan `super-människor´ om de även skulle var experter på just hockey….
Och fullt insatt i situationen i denna klubb….

Så lyssnar de mer på vad munlädret och snackpåsen TJ säger än de tar in egna intryck tro….
Deras spets kompetens är i första hand tyvärr inte då sporten….
Det är inte ens för den kompetensen som de sitter med i styrelsen….

Men nu står vi vid ett avgörande vägskäl i klubbens historia…..
Vilken sida vill man bli ihågkommen på att man stod på med facit i hand….
Att göra något…..är att visa att man försökte allafall…
Vill man försöka rädda klubben kvar i SHL , eller bryr man sig inte alls om det sportsliga.
Det nu det kommer visa sig vilken skepnad som döljer sig bakom dessa människor.

Nu är det dags att visa varför ni blivit tilldelad en plats i styrelsen….
Att ni verkligen vill försöka hjälpa klubben…..och även vågar ta svåra beslut fast det kanske är ett område utanför er comfort-zone. Men gå på er magkänsla , inte vad TJ eller Johan Hedberg kan säga som ursäkter till klubbens haveri. För det vi bevittnat inför öppen ridå i år det är på många vis värre och mer bekymmersamt än hur det sett ut när vi åkt ur tidigare år.
Hur det nu ens är möjligt…. Vi som vart med och upplevt vi vet…vi glömmer ej vår historia.

Men mannen i båset…. Bygdens son…. Bär ett stort ansvar för detta haveri modell större i år.…
Förenklat uttryck…. I vår sport går det ut på att vinna matcher för att nå lycka och framgång…
Vårt problem är att vi inte kan vinna matcher alls…. Vi är inte ens i närheten av att kunna matcha övriga lag i denna serie. Ett allsvenskt topplag hade kunnat matchat det vi presterat i år.
Det är något som är allvarligt fel…inte ens vi skall vara så här extremt dåliga egentligen.

Men ert främsta mål måste vara att jobba för då föreningens bästa….
För att Leksand skall fortsatt kunna försöka ha ett lag kvar i den högsta serien i Sverige…

Så lycka till… ni utvalda….
Och att ni kommer fram till ett bra beslut för klubben under morgondagen….

Ellen Gräfnings, 42/43 år, Falun
Snarf Carina Helldén, 56/57 år, Ullvi. (Leksand)
Arne Skog, 60/61 år, Stockholm/Malaga
Peter Wiklund, 66/67 år, Tällberg/Bromma
Lars Blecko, 67/68 år, Houston/Röjeråsen
Lars Andersson, 64/65 år, Leksand
Ulf Rydell, 57/58 år, Leksand

Eftersom Gärdesback lämnat….
Så är en plats ledig…
Så antagligen har en av suppleanterna en tyckande röst-rätt då med….
Jakob Forsell, 33/34 år, Stockholm
Johan Söderström, 43/44 år, Leksand

Användarens profilbild
Masjavel_

Inlägg av Masjavel_ »

Digital medlemsträff för Lif ikväll. Mötet ska börja 18.00 och jag får ett mail med anslutningslänk 19.36 och mötet verkar vara avslutat för jag blir inte insläppt trots 20min väntan.

Är det fler som varit med om detta ikväll? ”Transparensen” och seriositeten man vill stå för verkar inte vara på topp

Maxwell

Inlägg av Maxwell »

När klockan var 18 hade jag inte fått någon länk. Jag mailade då till medlem@leksandsif.se. Fick länken någon minut senare. Missade första 5 minuterna.