Tränarna

Maxwell

Re: Tränarna

Inlägg av Maxwell »

Det verkar saknas vinnarskallar på alla nivåer i föreningen.

Min känsla är att ingen ställer krav. I alla fall inte så det märks.

Sportchefen är tyst och passiv. Tränarna låter klappkassa "stjärnor" spela match efter match oavsett hur det ser ut.

Spelarna är mellanmjölk. Ingen höjer rösten eller ställer krav.

Vd:n är orolig för publiksnittet men frågan är:

Varför ska supportrarna tagga till och bry sig när ledning och laget inte gör det?

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Maxwell skrev: lör 31 jan 2026, 20:28

Sportchefen är tyst och passiv. Tränarna låter klappkassa "stjärnor" spela match efter match oavsett hur det ser ut.

Varför ska supportrarna tagga till och bry sig när ledning och laget inte gör det?

Vad är just din lösning?

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Maxwell

Inlägg av Maxwell »

Gösen skrev: lör 31 jan 2026, 20:37

Vad är just din lösning?

Svårt att säga när man inte vet hur den ekonomiska situationen ser ut och vad det finns för möjligheter till olika åtgärder.

Men jag tror att en viktig sak är att ge supportrarna något att tro på. Visa på allvar att laget och ledningen inte gett upp. Beroende på rollen i föreningen har man olika möjligheter. Alla från VD, via sportchef, tränare och spelare borde ställa sig frågan hur de bäst kan agera för att förmedla framtidshopp.

Spelarna bör ta ett möte och komma överens hur de ska agera för att inte sätta varandra i skiten. Tränarna bör lägga upp grundläggande enkla system och vara tydliga med att de som inte köper det och agerar därefter sitter på läktaren.

Att vara bänkad i seriens sämsta lag är ingen merit när ett nytt lag ska hittas nästa år när kontraktet brutits om Leksand åker ut

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: sön 07 dec 2025, 11:48

När det gäller den andra typen av förändring - som inte är spelarvärvningar - är ju retoriken hos medias hockeytyckare sådan att det skulle bli negativ uppståndelse om Hedberg entledigades. Det har t.o.m. tangerat det löjliga:

MATTIAS KARLSSON

Anton Blomqvist i HV71 och Mikael Håkanson i Linköping har ifrågasatts under säsongen, borde inte Johan Hedberg ifrågasättas i Leksand också?

Va? Vad är det för jävla fråga? Det var lägsta nivå på fråga i panelen den här säsongen. Johan Hedberg är det bästa och viktigaste Leksand har. Det är en huvudcoach som har stort hjärta i klubben, jobbar stenhårt och tror på sina idéer. Johan Hedberg har den truppen han har och har som styrka att utveckla spelare. Ingen skulle göra det bättre. Låt honom nu fortsätta att jobba med det han har påbörjat. Allt går ut på att hänga kvar och vara förberett för eventuellt kval.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... hv71-sluta

Som sagt: tänk vad den här göken och andra kommer stimma om Hedberg mot förmodan får gå.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: sön 01 feb 2026, 10:47
Sniper skrev: sön 07 dec 2025, 11:48

När det gäller den andra typen av förändring - som inte är spelarvärvningar - är ju retoriken hos medias hockeytyckare sådan att det skulle bli negativ uppståndelse om Hedberg entledigades. Det har t.o.m. tangerat det löjliga:

MATTIAS KARLSSON

Anton Blomqvist i HV71 och Mikael Håkanson i Linköping har ifrågasatts under säsongen, borde inte Johan Hedberg ifrågasättas i Leksand också?

Va? Vad är det för jävla fråga? Det var lägsta nivå på fråga i panelen den här säsongen. Johan Hedberg är det bästa och viktigaste Leksand har. Det är en huvudcoach som har stort hjärta i klubben, jobbar stenhårt och tror på sina idéer. Johan Hedberg har den truppen han har och har som styrka att utveckla spelare. Ingen skulle göra det bättre. Låt honom nu fortsätta att jobba med det han har påbörjat. Allt går ut på att hänga kvar och vara förberett för eventuellt kval.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... hv71-sluta

Som sagt: tänk vad den här göken och andra kommer stimma om Hedberg mot förmodan får gå.

Ja. Definitivt vår enda minimala chans att klara oss kvar mot Örebro.

I övrigt väntar jag med min profetia tills huvudserien är färdigspelad, men inte ser det lovande ut inte.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

6januari 2025 utvärdering.

Det har många gånger diskuterats effekten av att sparka tränare i våra högsta serier i ishockey. Är det värt det och har det en positiv effekt?

Nu ska vi titta på fakta och det vi vet. En tränare har blivit sparkad. Vad gjorde laget för sportsliga resultat i form av inspelade poäng före han fick sparken respektive efter?

200 tränare har fått sparken under dessa 25 år mellan 2000 och 2024.
Det är åtta (!) per säsong i snitt i våra två högsta hockeyligor.
108 tillhörde SHL och 92 Hockeyallsvenskan.
169 var huvudtränare och 31 assisterande. Det har begränsats till dessa poster, målvaktstränare är inte inkluderade.

2008/09 var den värsta säsongen – inte mindre än 14 tränare fick gå.
Litet senare – 15/16 – var lindrigast, eller bäst, bara tre tränare fick lämna jobbet.

Fall med extremt tydliga positiva effekter av ett tränarbyte.

Leksand bla i Hockeyallsvenskan – tre gånger!
2 av gångerna de lyckats gått upp till SHL har de under säsongen tidigare kickat tränare. Och de nådde även till en final de förlorade mot Mora.

Sjur Robert Nilsson fick gå den 23 november säsong 2015/2016 då Leksand låg allra sist i Hockeyallsvenskan. Per-Erik ”Perra” Johnsson tog över och ledde laget från fjortonde till fjärde plats genom att spela in 58 poäng på 28 matcher, vinna den krångliga slutspelsserien och slutligen gå upp till SHL genom att vinna den otroliga finalen mot MoDo.

Leksand fick åter spela i Hockeyallsvenskan 2017/2018 då Markus Åkerblom fick gå efter bara nio poäng på åtta matcher och en tolfte plats i serien. Leif Carlsson kom in en vecka senare och med Jens Nielsen som assisterande så steg man upp till andra plats innan serien var slut. Den här gången föll man dock i direktkvalet mot Mora.

Carlsson fick själv lämna hösten därpå 2018/2019–
17 december – då Leksand återigen sladdade i inledningen av Hockeyallsvenskan. Roger Melin kom in och förde laget från nionde till fjärde plats efter att ha varit allra bäst i serien under hans tid. Sejouren kröntes med ännu ett krångel med slutspelsserie och playoff innan man kunde få revansch mot Mora och gå upp i SHL.

XXXXXX

3gånger under senare år har även klubbar tagit SM-Guld som tidigare valde att kicka sin tränare under säsongen….

Färjestad (x2) och Skellefteå vann SM-guld 2006, 2022 respektive 2013 efter att Leif Strömberg (18 januari), Johan Pennerborn (25 februari) och Anders Forsberg (4 februari) fick lämna sina uppdrag.

XXXXXXXXX

Blir det överlag bättre då?
För att ta reda på det har det använts metoden ”poäng i snitt per match”. Dels före entledigandet och dels efter för klubben. För samtliga sparkade tränare i SHL/Allsvenskan.

Fakta är då att ett tränarbyte är positivt i 67% av fallen. Det vill säga två gånger av tre.

XXXXXXXXX

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

I Siljan News-podden sa Hedberg att det blir oroligt i ett lag där alla är tillbaka från skador och det är övertaligt (spelarna undrar oroligt "Kommer jag att få spela?"). Inte ett ord om angenäma problem och att ökad konkurrens är bra.

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Gösen skrev: lör 31 jan 2026, 20:37

Vad är just din lösning?

Inte till mig, men min lösning får tyvärr bli att byta tränare.
Anledningen till det är bevisen. Dvs, att så många spelare sänkt sig i år och lyckas inte släppa upp.
Även om det kan vara att det saknas en första femma så tycker jag att spelarna som är kvar borde gjort bättre ifrån sig. Över tid så är det just tränarnas uppgift.

Sen vill jag ju även ha in någon bra spelare också. We'll see.

"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Jag och många med mig vill ju så gärna att Hedberg ska lyckas och att det är just han som höjer Leksand till sin högsta prestationsnivå. Han är stora uppsida sägs vara att utveckla unga talanger, jag vet inte vart man ser dessa meriter och hans talang för det? Men kanske är det just Hedberg som är orsaken till att vi just nu har flera unga i laget som verkligen spelar bra, ja kanske är bäst i laget?
Ja men kan ingen övertala herr Hedberga att just ta den rollen i klubben och i A-laget? Att ta ett steg bakåt från huvudtränare till "Utvecklare av upcomings som ska ta sista steget till fullfjädrad senior", inte ett helt prestigelöst uppdrag tycker jag? På så sätt behåller vi byggdens son och frontman i föreningen.

Det är dock svårt att blunda för alla tillkortakommanden i övrigt. Visst lyckas A-laget ibland skärpa till sig och i stunder och ibland hela matcher (på hemmaplan) spela hyfsat bra hockey och vinna en och annan match.
Vi får till vissa dåliga moment och tar tillsyne steg framåt, men tappar i samma veva två andra moment och lyckas nästan aldrig hålla samman helheten med försvar och anfall mm.
Många spelare (etablerade) underpresterar inte bara i ett steg utan flera och PP börjar se direkt pinsamt ut (har 5-3 mot växjö i färskt minne) och det ska verkligen knappt kunna se så dåligt ut hur dåligt spelarmaterial man än skyller på att man har.
Även BP haltar och dessa spelformer är extremt viktiga i synnerhet i ett kvalspel.
Vi har märkbart ofta svårt att spela oss ur egen zon och blir långa stunder nedtryckat i egen zon oavsett vilket motstånd vi möter.
Ja dessa är väl det tydligaste punkterna som jag tycker pekar mot Hedberg som huvudtränare men som "utvecklare av unga spelare" säger jag ändå "JA" än så länge.
Jag böjar tro att ny tränare är det enda rätta och enda möjligheten att få detta lag att komma upp i sin rätta potential, men gärna med Hedberg kvar. En tränare klarar sällan helheten.

Senast redigerad av Pellefant den mån 02 feb 2026, 13:57, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Jag hoppas huvudtränaren är kvar enbart för att det inte är helt lätt att knyta till sig ny. Den marknaden är också tunn. Bara för att många vill ha Filander är det inte säkert att han är intresserad. Söderström känns för motvillig och Melin är försent (han behöver mer tid).

Sedan måste ju en av de assisterande ersättas också. Ansvarig för forwards och pp. Enbart fem mot tre-debaclet i lördags är skäl nog att skilja honom från sin tjänst.

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Sniper skrev: mån 02 feb 2026, 11:26

Jag hoppas huvudtränaren är kvar enbart för att det inte är helt lätt att knyta till sig ny. Den marknaden är också tunn. Bara för att många vill ha Filander är det inte säkert att han är intresserad. Söderström känns för motvillig och Melin är försent (han behöver mer tid).

Sedan måste ju en av de assisterande ersättas också. Ansvarig för forwards och pp. Enbart fem mot tre-debaclet i lördags är skäl nog att skilja honom från sin tjänst.

Ja, kanske är den stora skillnaden att byta de assisterande? Är spelarna nöjda i övrigt med Hedberg (och det verkar de vara fortfarande?) Är det kanske rätt injektion att ta in en ytterligare/eller byta en eller två assisterande?
Någon som verkligen kan lyfta PP och någon som verkligen kan få ordning på spelet vid press i egen zon och minimera det STORA misstagen i egen zon är väldigt önskvärt.
....dock inget chanstagande på dessa punkter nu heller, vi måste in med kvalitet och etablerade på den egenskapen, finns sådana att få tag på?
Dvs framförallt ingen avdankad sportchef på dessa inför kvalet viktiga punkter.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Pellefant skrev: mån 02 feb 2026, 11:49

Ja, kanske är den stora skillnaden att byta de assisterande? Är spelarna nöjda i övrigt med Hedberg (och det verkar de vara fortfarande?) Är det kanske rätt injektion att ta in en ytterligare/eller byta en eller två assisterande?
Någon som verkligen kan lyfta PP och någon som verkligen kan få ordning på spelet vid press i egen zon och minimera det STORA misstagen i egen zon är väldigt önskvärt.
....dock inget chanstagande på dessa punkter nu heller, vi måste in med kvalitet och etablerade på den egenskapen, finns sådana att få tag på?

Janne Larsson? https://hockeynews.se/nyheter/han-str-i ... ande-ssong

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Sniper skrev: mån 02 feb 2026, 11:56
Pellefant skrev: mån 02 feb 2026, 11:49

Janne Larsson? https://hockeynews.se/nyheter/han-str-i ... ande-ssong

Går han få loss redan nu så absolut

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

AIK sparkar Fredrik Hallberg. Han var väl mkt uppskattad när Han styrde vårat försvar för ett par år sedan? Plocka honom som ass till JH, och ta in Pelle Presteberg som PP-coach.

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.