Eastis skrev: mån 02 feb 2026, 22:09
SteveY skrev: mån 02 feb 2026, 22:02
Jag har väääldigt svårt att se hur vi ska kunna vinna ett kval.
Historisk sett åker vi alltid ur, och nu kommer pressen på laget nå nya höjder ”Leksands IF existens står på spel”.
Good luck, you gonna need it.
Enda chansen, som jag ser det, är att allt går våran väg.
Vi måste vara skadefria, ingen nyckelspelare får saknas.
Gidlöv måste stå på tårna, VARJE match.
Vi måste göra i pp, vi kommer inte vinna fyra matcher utan att gjort ett enda pp-mål.
Vi måste vinna match 1 OCH 2. Vinner vi första så kan vi ta andra av bara farten. Får 2-0 i matcher så har vi chansen. Jag tror inte vi kapacitet att vända en matchserie från underläge, framförallt mentalt.
Det kanske är just osannolikheten i att allt det där ska slå in som blir vår styrka.
Fast allt behöver inte slå in och jag ska försöka förklara varför på varje punkt:
1. Vi har presterat som bäst när vi haft spelare borta den här säsongen. Vi har ingen given nyckelspelare som producerar hela tiden och som vi förlitar oss på. Vi har ett kollektiv utan spelare som sticker ut. Våra tilltänkta nyckelspelare har varit våran svaghet då de inte blivit de nyckelspelare i alla fall jag trodde att de skulle vara. Vår svaghet har blivit vår styrka vid skador. Sedan är det klart att vi inte klarar hur många skador som helst och det är väl egentligen bara Linkan som är en spelare som känns som att han har det lilla extra som kan avgöra täta matcher.
2. Nej, inte varje match. 4 matcher av 7 räcker
3. Förhoppningsvis höjer man ribban på domarnivån som vanligt i kval och slutspel och vi kan klara oss med 2-3 utvisningar per match. Så vill det sig väl kommer inte PP avgöra åt något håll.
4. Vi kommer högst sannolikt att få börja på bortaplan och det är ingen match vi måste vinna. Vinner vi våra matcher hemma så kommer det bli mer och mer nerver i matchserien och jag tror att det talar till vår fördel oavsett vilka vi möter. Sen om det räcker i slutändan låter jag vara osagt, men så länge vi vinner våra hemmamatcher kommer vi ha en bra chans att sno en på bortaplan också.
Med det sagt menar jag inte att det kommer bli lätt eller att det är givet att vi kommer klara kvalet, men det är för många faktorer som spelar in för att man ska kunna se några punkter som måste falla in för att det ska lyckas. Vi har ett motståndarlag som vi kommer möta och de kommer ha minst lika mycket ångest som vi har. Det är massor med nerver inblandade och mycket handlar också om vilket lag som kan slappna av mest och minimera misstagen.