Klas skrev: mån 02 feb 2026, 14:04AIK sparkar Fredrik Hallberg. Han var väl mkt uppskattad när Han styrde vårat försvar för ett par år sedan?
Så här slutade sejouren, som alla minns https://www.leksandsif.se/article/qb37a ... jukskriven
Klas skrev: mån 02 feb 2026, 14:04AIK sparkar Fredrik Hallberg. Han var väl mkt uppskattad när Han styrde vårat försvar för ett par år sedan?
Så här slutade sejouren, som alla minns https://www.leksandsif.se/article/qb37a ... jukskriven
Filander + Hallberg kanske vore optimalt
En annan liten intressant detalj….och notering….
Detta lag har inte vunnit då många matcher….
MEN när huvudtränaren Johan Hedberg satt på läktaren… (Avstängd)
Och INTE fanns med i båset….
Då gick laget ut och vann med 2-0 mot Rögle…..
Laget är alltså 100%-iga när INTE Hedberg finns med i båset…..
Lillgud skrev: mån 02 feb 2026, 18:45En annan liten intressant detalj….och notering….
Detta lag har inte vunnit då många matcher….MEN när huvudtränaren Johan Hedberg satt på läktaren… (Avstängd)
Och INTE fanns med i båset….Då gick laget ut och vann med 2-0 mot Rögle…..
Laget är alltså 100%-iga när INTE Hedberg finns med i båset…..
Vi var väl även 100 procentiga mot Rögle senast. Med Hedberg i båset?
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
Nu drömmer AIK fans att Roger Melin gör ännu en comeback i båset.
Men så blir det inte.
– Jag visste inte att de gjort sig av med Fredrik. Det är dåligt av AIK och jag gillar inte när man sparkar tränare, säger han.
Han hoppade in i AIK under den förra säsongen och var endast några matcher ifrån att besegra Djurgården i den allsvenska finalen, men till slut blev Djurgården för starka.
Men det går inte att han gör ännu en comeback i båset. Kroppen håller inte.
– Först opererade jag mig för artros, sedan ramlade jag och slet sönder en ledkapsel. Så jag är inte så rörlig nu. Har knappt varit ute och promenerat på flera veckor. Jag lever pensionärsliv nu och har precis tagit en gubbvila, säger han.
En tränare som är tillgänglig nu är Martin Filander, som fått lämna sin schweiziska klubb. Han kan eventuellt vara ett aktuellt namn.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... igt-av-aik
Sniper skrev: mån 02 feb 2026, 19:39Nu drömmer AIK fans att Roger Melin gör ännu en comeback i båset.
Men så blir det inte.
– Jag visste inte att de gjort sig av med Fredrik. Det är dåligt av AIK och jag gillar inte när man sparkar tränare, säger han.
Han hoppade in i AIK under den förra säsongen och var endast några matcher ifrån att besegra Djurgården i den allsvenska finalen, men till slut blev Djurgården för starka.
Men det går inte att han gör ännu en comeback i båset. Kroppen håller inte.
– Först opererade jag mig för artros, sedan ramlade jag och slet sönder en ledkapsel. Så jag är inte så rörlig nu. Har knappt varit ute och promenerat på flera veckor. Jag lever pensionärsliv nu och har precis tagit en gubbvila, säger han.
En tränare som är tillgänglig nu är Martin Filander, som fått lämna sin schweiziska klubb. Han kan eventuellt vara ett aktuellt namn.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... igt-av-aik
Jag fötstår faktiskt inte varför det inte skriks högre och varför det inte ifrågasätts mer kring ansvarige/ansvariga för vårt PP, det är ju så undermåligt det kan bli och NEJ det kan INTE bero på dåligt spelarmaterial, för så dåligt som det är nu kan det inte vara oavsett, det går liksom inte skylla på enbart spelarna i detta.
Ta för guds skull in någon med fräscha. erfarna och dokumenterat bra kunskaper i ämnet, det borde inte vara omöjligt att hitta. Det skulle kunna räcka med att ta in en "konsulttjänst" från vart som helst i världen, jag menar människan behöver inte ens vara lös och ledig, någon som kan jobba lite extra i Leksand någon eller några dagar i veckan borde kunna hämtas in från nästan vart som helst i världen.
Skönt att de fortsätter tro på det…
5 min in.
Ja det är skönt.
Motsatsen vore rätt oskönt.
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
Eftersom det är alldeles uppenbart att spelarna inte tror på det längre så undrar jag mest vem han försöker lura, mer än sig själv.
Stjärnan skrev: tis 03 feb 2026, 22:06Eftersom det är alldeles uppenbart att spelarna inte tror på det längre så undrar jag mest vem han försöker lura, mer än sig själv.
Även om de inte skulle tro på det är det klart att det alltid kommer komma samma svar. Skulle de säga, "Nej, det här kommer vi inte fixa" hur skulle drevet gå då? Ser ingen vits med att lägga någon energi på uttalanden i media av den här typen lika mycket som jag tror på uttalanden om förtroende för tränaren osv. Det kommer aldrig sägas något annat än att man tror på det och att man har förtroende för tränaren.
Wiborg skrev: ons 04 feb 2026, 06:53Även om de inte skulle tro på det är det klart att det alltid kommer komma samma svar. Skulle de säga, "Nej, det här kommer vi inte fixa" hur skulle drevet gå då? Ser ingen vits med att lägga någon energi på uttalanden i media av den här typen lika mycket som jag tror på uttalanden om förtroende för tränaren osv. Det kommer aldrig sägas något annat än att man tror på det och att man har förtroende för tränaren.
Tydligen så är det ok att ljuga fansen rakt i ansiktet och till viss del kan jag förstå att de nästan tvingas göra det, på en rak fråga. Men varför dra upp det självmant?
Det borde ju betyda att han faktiskt tror på det. Och jag undrar hur man kan fortsätta envist tro på något som inte har visat det under 40 matcher, annat än i undantagsfall.
Man ser på JH hur han vrider sig när han uttalar orden. Antingen ett dyng-ljug eller så förstår han att hans tro är vansinnig.
Två raka nu bara så är vi med igen ![]()
Stjärnan skrev: ons 04 feb 2026, 07:39Tydligen så är det ok att ljuga fansen rakt i ansiktet och till viss del kan jag förstå att de nästan tvingas göra det, på en rak fråga. Men varför dra upp det självmant?
Det borde ju betyda att han faktiskt tror på det. Och jag undrar hur man kan fortsätta envist tro på något som inte har visat det under 40 matcher, annat än i undantagsfall.Man ser på JH hur han vrider sig när han uttalar orden. Antingen ett dyng-ljug eller så förstår han att hans tro är vansinnig.
Två raka nu bara så är vi med igen
Det är ju tydligt - framför allt i slutet på videon - att han försöker sälja in återstående hemmamatcher till publiken. Klubben är skakad av januari månads svaga tillströmning. Temat inför Timrå på lördag är en mix av desperation och tondövhet.
Tillsammans med Leksands IF Supporterklubb, Leksand Superstars och Leksand Tifo Crew firar vi vårt fantastiska supporterskap och medlemskap med en match dedikerad alla med ett stort hjärta för Leksands IF. (...) Vi vill att hela Sverige ska vara med och färga denna dag i vitt och blått! Klä dig i våra färger och visa upp ditt Leksandshjärta på plats.
https://www.leksandsif.se/article/7lbat9n-30ead/view
Lördag 7feb Leksand - Timrå (Hedbergs sista match i klubben)
Ett bra tillfälle vore då att skicka honom efter denna match.
Måndag 9feb (Leksand leds av en ny tränare)
Torsdag 19feb Skellefteå - Leksand
(Den nye tränaren fått här ca 10dagar att förbereda laget inför denna match , även Filip Larsson debuterar här i Leksands mål. Då får Tränaren totalt 10matcher på sig sen att få ihop laget som han föredrar inför kvalet)
21/2
24/2
26/2
28/2
——-
——-Det är 5dagar här i mellan…det är absolut sista chansen...Då får nye tränaren 5matcher.
——-
5/3
7/3
10/3
12/3
14/3
———
———
———
2026-03-18
Motståndare - Leksand
2026-03-20
Motståndare - Leksand
2026-03-22
Leksand - Motståndare
2026-03-24
Leksand - Motståndare
(2026-03-27)
Motståndare - Leksand
(2026-03-29)
Leksand - Motståndare
(2026-03-31)
Motståndare - Leksand
XXXXXXXXXXXXX
Hur ofta gör 0 mål = 7gånger (Förlora alla)
Hur ofta gör laget 1 mål = 12gånger (1vinst , 11förluster)
Hur ofta gör laget 2 mål = 9gånger (2vinster , 7förluster)
Hur ofta gör laget 3 mål = 5gånger (4vinster , 1förlust)
Hur ofta gör laget 4 mål = 5gånger (1vinst , 4förluster)
Hur ofta gör laget 5 mål = 2gånger (Vinst i båda)
Hur ofta förlaget 6 mål = Ej hänt
Hur ofta gör laget 7 mål = Ej hänt
Hur ofta gör laget 8 mål = 1V (Vinst blev)
Laget tragglar på lika segt helt hela tiden….
Första 10matcherna = 13p (4segrar)
Nästa 10matcherna = 7p (2segrar)
Och 10matcherna efter det = 7p (2segrar)
Och de senaste 11st matcherna = 11p (3segrar)
Bara 13gånger på 41matcher de gjort 3mål eller fler….(En av dom då en straff på overtime)
Intressant med att när de ibland gjort mål….som när de gör 4mål…
Då förlorar dom oftast ändå…. 4förluster när de gör 4mål… Och bara 1vinst vid 4mål.
3mål verkar vara lite vår grej…. (Just 3mål annars ganska vanligt att man gör i just hockey)
Men vi bara gjort det vid 5tillfällen på 41matcher….. Men när vi väl gör det… Då har vi bra vinstfeeling….4vinster och bara 1förlust.
Kikar man specifikt på vinst-resultaten: (11segrar)
1-0 (Rögle) Hedberg sitter på läktaren
3-0 (Linköping)
0-5 (Borta vinst mot Djurgården)
2-0 (Rögle)
3-0 (Malmö)
Så ser man att Leksand måste i princip `hålla nollan´ för att ha en chans att vinna en hockeymatch. Vid 5st av 11segrar krävdes det att vi höll nollan.
Sen har vi det konstiga ovanliga resultatet 8-5 mot (Skellefteå) som är en vinst.
Nu är vi uppe i 6st av totalt våra 11segrar….
Då fattar man att detta lag kan i princip inte ens vinna en vanlig match under Johan Hedbergs ledning.
Sen har vi vunnit med 1-2 (Borta mot Frölunda)
En gemensam nämnare mellan våra 2st enda 3poängare på bortaplan , det är att alla i Leksand har nog tänt till lite samtidigt till samma match , alla har då spelat lite över sin förmåga på ett `rent rus har dom gått´ då det på just dessa matcher har vart ovanligt stort bortafölje på matcherna.
Frölunda borta och Djurgården borta… (En upplevelse vart för samtliga spelare, det inte Hedberg som tänt laget till då våra enda 2st bortasegrar under ordinarie tid, det har vart invasionen av bortafans som gjort att laget presterat över förväntan vid just dessa 2st matcher)
Nu är vi uppe i totalt 7 av våra 11 segrar….
Det vi sett nu för att vi ska kunna vinna….
Det är att vår målvakt måste hålla nollan….och reda ut allt och lite till.
Alternativ en kaos-konstig match som aldrig inträffar igen 8-5 matchen….
Eller att Leksand ska fylla upp motståndar-arenan som det bara går att göra i princip i Scandinavium och Globen (Malmö skulle fungera med ,men inte testats i den utsträckning)
Jaha…och vad hände i de övriga 4 matcherna då….
Den ena är vår tredje bortavinst….och den tillkom efter en 2-2match…
Det var då vi vann på straffar i Luleå….2-3 Och inte heller då var allt under `normala förutsättningar´för då hade vi Vimmerbys reresrvmålvakt i vår kasse. Robin Christoffersson.
Hur nu det i sig påverkade tillställningen.
Nu är vi uppe i 8st av våra 11 segrar under säsongen…..
Nu har vi bara 3matcher kvar….
En av de matcherna var dock också en lite `udda match´….
Det var när lag 13och14 brakade samman i Leksand….
Leksand fick tex en smakstart med 1-0 efter 1,32….
Sen kommer även den galna ketchup-effekten när laget i den tredjeperioden…
Gör 3mål på 3minuter och 2sekunder…!!! (Laget som knappt under säsongen kunde gjort mål , men där kom de in i ett sjukt stim)
Leksand vann denna match med 5-4
Nu är vi uppe i 9segrar av 11matcher…..
Något speciellt har `krävts för att vi skall kunna vinna en match´
Och när gick det `normalt till då´ , och när blev det egentligen normala hockey-resultat….
Ja säsongen inleddes ju väldigt normalt…
Vi vann med normala gångbara hockey-vinst resultat som….
Med 3-2 mot Timrå i omg1
Sen vann vi med 4-2 mot Örebro i omg2
Sen i omg3…. Det är tydligt att ingen hämtat sig från detta än….
Millner ställer Hellsten i målet… Och vi tappar en 0-3 ledning…..nere i Malmö…
Vi leder med 0-3 efter 6min och 52sekunder…..
Efter det är allt svart mörkt katastrof-dåligt….
Efter det haveriet var bottenlags-uppträdandet stämplat i pannan på detta lag….
Och vägen var utstakad….
Och Hedberg har inte nycklarna för att vända på detta….
Det är så uppenbart tydligt….
Hedberg måste lämna , det är enda möjligheten att ev kunna få till ett mirakel…..
Det här laget känns helt dödsdömt under Hedberg….
Det är faktiskt uppenbart att han måste bort…..
2raka segrar som bäst under hela säsongen….
Det skedde i omg1 och omg2…..
Snälla någon ta över och försök hjälp detta lag ur misären….
En ny röst behövs som leder laget…..
Hedberg är egentligen uppe i 6st raka förluster med laget nu…..
(Eftersom han satt på läktaren vid 1-0 segern mot Rögle)
Och 6st raka förluster….är längsta förlust-sviten vid ett tidigare tillfälle under säsongen för laget.
Så torskar laget nu mot Timrå….
Då är Hedberg uppe i 7raka förluster i båset…. (Helt oacceptabelt att han då kan få fortsätta)
Han måste bort…. Han är en del av problemet just nu….
Ros (igen):
Styrelsen utsätts samtidigt för yttre påverkan från olika grupperingar som alltid cirkulerat kring Leksands IF. Klubben har genomfört en insamlingskampanj och fått in pengar från välbärgade leksingar. I vissa fall följer även krav med donationerna – exempelvis att pengarna ska användas till en målskytt eller att man vill påverka beslut på tränarbänken.
EXEMPELVIS, stod det. Fanns det fler exempel, och vilka var i så fall dessa? En målvakt (gärna Filip Larsson)? Att man inte bara "vill påverka beslut på tränarbänken" utan att man kräver att Hedberg ersätts om lagets kräftgång fortsätter?
I samma artikel (från 17 december) stod hur som helst också:
Utifrån det ekonomiska läget har Leksand i praktiken två alternativ: att sparka huvudtränaren Johan Hedberg eller att sparka sportchef Thomas Johansson. Enligt uppgift har styrelsen diskuterat kraftfulla åtgärder, men valt att ligga lågt.
För tillfället.