De som varit med en lång tid och kollat hockey ser tyvärr ganska tydliga tecken på att vi är vid vägs ände.
Ändringar måste ske. Sparkar man inte JH så måste man ta bort pajen och Printz iaf. I mitt tycke så behöver alla tre försvinna. Hallberg ser jag som ett tydligt alternativ att ingå i teamet som ska leda laget. Huvudtränare: budget till high end Bemström—-> Jönsson—-> Filander
Tränarna
-
VonGustaf
Re: Tränarna
"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
-
Stjärnan
Hedberg har sagt att Leksand inte mår dåligt av att spela i allsvenskan. Det här är inte sagt i nutid. Mer för typ 10 år sedan. Det uttalandet gör förstås inte att han likgiltigt ser på när vi rasar ur men om han fortfarande har den åsikten någonstans i sig så kanske han saknar den sista desperationen att undvika det.
Nu tror jag Hedberg gör vad han kan men det är tyvärr helt uppenbart att han och övriga två inte räcker till.
Jag har sagt det förr och tjatar vidare. Med nuvarande tränare på bänken kommer vi förmodligen åka ur med dunder och brak. Kanske gör vi det även med nya, kanske inte. Men tiden att byta börjar bli knapp.
Det måste ske under uppehållet och kommer aldrig komma på tapeten om vi vinner ikväll. Skapligt antiklimax läge idag. Frågan är om TJ ens överväger det vid förlust ikväll? Två års lön till spillo studsar inte bra i vår eko-sits. Men alternativet är värre.
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
Gösen
Stjärnan skrev: Igår, 08:55Hedberg har sagt att Leksand inte mår dåligt av att spela i allsvenskan. Det här är inte sagt i nutid. Mer för typ 10 år sedan. Det uttalandet gör förstås inte att han likgiltigt ser på när vi rasar ur men om han fortfarande har den åsikten någonstans i sig så kanske han saknar den sista desperationen att undvika det.
Nu tror jag Hedberg gör vad han kan men det är tyvärr helt uppenbart att han och övriga två inte räcker till.Jag har sagt det förr och tjatar vidare. Med nuvarande tränare på bänken kommer vi förmodligen åka ur med dunder och brak. Kanske gör vi det även med nya, kanske inte. Men tiden att byta börjar bli knapp.
Det måste ske under uppehållet och kommer aldrig komma på tapeten om vi vinner ikväll. Skapligt antiklimax läge idag. Frågan är om TJ ens överväger det vid förlust ikväll? Två års lön till spillo studsar inte bra i vår eko-sits. Men alternativet är värre.
Fast vill man ha en ny röst i båset. Vilket det i detta läge handlar om så borde det gå att lösa utan någon större ekonomisk verkan. Man får höja Bemströms lön så den blir SHL-mässig. Hedberg kommer vilja ha uppdrag på så hög nivå som möjligt och kommer självmant söka sig vidare till nästa säsong. Alternativt att man kontrakterar Filander även över nästa säsong med Bemström som assisterande.
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
-
Stjärnan
Gösen skrev: Igår, 10:44Stjärnan skrev: Igår, 08:55Hedberg har sagt att Leksand inte mår dåligt av att spela i allsvenskan. Det här är inte sagt i nutid. Mer för typ 10 år sedan. Det uttalandet gör förstås inte att han likgiltigt ser på när vi rasar ur men om han fortfarande har den åsikten någonstans i sig så kanske han saknar den sista desperationen att undvika det.
Nu tror jag Hedberg gör vad han kan men det är tyvärr helt uppenbart att han och övriga två inte räcker till.Jag har sagt det förr och tjatar vidare. Med nuvarande tränare på bänken kommer vi förmodligen åka ur med dunder och brak. Kanske gör vi det även med nya, kanske inte. Men tiden att byta börjar bli knapp.
Det måste ske under uppehållet och kommer aldrig komma på tapeten om vi vinner ikväll. Skapligt antiklimax läge idag. Frågan är om TJ ens överväger det vid förlust ikväll? Två års lön till spillo studsar inte bra i vår eko-sits. Men alternativet är värre.Fast vill man ha en ny röst i båset. Vilket det i detta läge handlar om så borde det gå att lösa utan någon större ekonomisk verkan. Man får höja Bemströms lön så den blir SHL-mässig. Hedberg kommer vilja ha uppdrag på så hög nivå som möjligt och kommer självmant söka sig vidare till nästa säsong. Alternativt att man kontrakterar Filander även över nästa säsong med Bemström som assisterande.
Jag vet inte hur det funkar. Får Hedberg sparken så tror jag inte han skyndar vidare direkt. Men klart han vill träna upp sitt ledarskap så han inte står där på bar backe när avtalet går ut. Vet ej hur snabbt han gick till Fbk från sparken i Örebro? Lät han avtalet gå ut först?
Men det räcker inte att byta ut Hedberg mot Bemström, även om jag gillar idén. Minst Pajen måste också bort. Printz vet jag inte. Har inte fått någon uppfattning om honom. Omtyckt? Idé-rik? Kunnig? Ingen aning faktiskt. Så jag är lite mer försiktig i min bedömning om honom.
Alternativet med Filander är kanske bra nästa år, men jag tror absolut inte han är rätt att ta in redan nu. Tror inte han kan vända på detta, mest baserat på att han inte hade verktygen att vända på Iko’s förlustsvit på 10 matcher senast. Nej, han är ingen idé att ta in nu anser jag.
Nej, jag vet faktiskt inte vad som ska göras annat än att nuvarande tränare måste bytas ut. Tur jag inte är sportchef.
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
Gösen
Stjärnan skrev: Igår, 11:04Jag vet inte hur det funkar. Får Hedberg sparken så tror jag inte han skyndar vidare direkt. Men klart han vill träna upp sitt ledarskap så han inte står där på bar backe när avtalet går ut. Vet ej hur snabbt han gick till Fbk från sparken i Örebro? Lät han avtalet gå ut först?
Men det räcker inte att byta ut Hedberg mot Bemström, även om jag gillar idén. Minst Pajen måste också bort. Printz vet jag inte. Har inte fått någon uppfattning om honom. Omtyckt? Idé-rik? Kunnig? Ingen aning faktiskt. Så jag är lite mer försiktig i min bedömning om honom.Alternativet med Filander är kanske bra nästa år, men jag tror absolut inte han är rätt att ta in redan nu. Tror inte han kan vända på detta, mest baserat på att han inte hade verktygen att vända på Iko’s förlustsvit på 10 matcher senast. Nej, han är ingen idé att ta in nu anser jag.
Nej, jag vet faktiskt inte vad som ska göras annat än att nuvarande tränare måste bytas ut. Tur jag inte är sportchef.
Vad jag menar är att man byter plats.
Jag vet inte heller hur kontraktet är utformat. Om det är inskrivet att han har huvudansvaret för A-laget eller om han enkelt uttryckt har kontrakt med Leksand I tre år. Är det det senare kan man byta plats rakt av på Bemström och Hedberg. Hittar man ingen tränare som man vill ha även kommande år så kan man även på assisterande plats/platser hitta någon tillfällig lösning. Det är som sagt nya röster som kan gjuta mod och bryta negativa mönster och tankar som behövs kortvarigt.
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
-
Pellefant
Stjärnan skrev: Igår, 11:04Gösen skrev: Igår, 10:44Stjärnan skrev: Igår, 08:55Hedberg har sagt att Leksand inte mår dåligt av att spela i allsvenskan. Det här är inte sagt i nutid. Mer för typ 10 år sedan. Det uttalandet gör förstås inte att han likgiltigt ser på när vi rasar ur men om han fortfarande har den åsikten någonstans i sig så kanske han saknar den sista desperationen att undvika det.
Det måste ske under uppehållet och kommer aldrig komma på tapeten om vi vinner ikväll. Skapligt antiklimax läge idag. Frågan är om TJ ens överväger det vid förlust ikväll? Två års lön till spillo studsar inte bra i vår eko-sits. Men alternativet är värre.Fast vill man ha en ny röst i båset. Vilket det i detta läge handlar om så borde det gå att lösa utan någon större ekonomisk verkan. Man får höja Bemströms lön så den blir SHL-mässig. Hedberg kommer vilja ha uppdrag på så hög nivå som möjligt och kommer självmant söka sig vidare till nästa säsong. Alternativt att man kontrakterar Filander även över nästa säsong med Bemström som assisterande.
Jag vet inte hur det funkar. Får Hedberg sparken så tror jag inte han skyndar vidare direkt. Men klart han vill träna upp sitt ledarskap så han inte står där på bar backe när avtalet går ut. Vet ej hur snabbt han gick till Fbk från sparken i Örebro? Lät han avtalet gå ut först?
Men det räcker inte att byta ut Hedberg mot Bemström, även om jag gillar idén. Minst Pajen måste också bort. Printz vet jag inte. Har inte fått någon uppfattning om honom. Omtyckt? Idé-rik? Kunnig? Ingen aning faktiskt. Så jag är lite mer försiktig i min bedömning om honom.Alternativet med Filander är kanske bra nästa år, men jag tror absolut inte han är rätt att ta in redan nu. Tror inte han kan vända på detta, mest baserat på att han inte hade verktygen att vända på Iko’s förlustsvit på 10 matcher senast. Nej, han är ingen idé att ta in nu anser jag.
Jag tror Hedberg helt enkelt inte har rätt personlighet för att vara huvudtränare, jag tror han har svårt för att vara den hårde och att ställa krav på var och en av spelarna, och det kan många gånger vara individuella krav.
Tror dessutom inte han har rätt spelidé för SHL, han är för NHL-influerad.
Som andretränare eller att bara utveckla individer kan han säkert funka, men tror han kanske inte är tillräckligt auktoritär för etablerade stjärnor och sk A-människor, men det är bara en känsla man får av att höra honom prata i de offentliga intervjuerna.
Vad vi behöver nu är någon som kan komma in och sätta grunderna, minimera misstagen i egen zon, Hedberg är ju lite inne på "tuta och kör"-hockey och som han har uttryckt det "inte tänka så mycket". Just nu tror jag att det är just tänka efter vi behöver göra, att inte slänga iväg passen hur som helst, att inte slå dessa pass som sätter lagkompisen i dålig sits, att försöka slå passen på bladet och i färdriktningen. Just nu klarar vi inte ens dessa banala saker som egentligen bara juniorer får missa på ibland och knappt det, helt enkelt de grundläggande principerna som nästan alla borde ha klart för sig sedan tidigare, varför i hela friden klarar vi inte detta? Förmodligen för att vi har en tränare som inte har verktygen att få spelarna att plocka fram och behålla dessa egenskaper i matcherna.
Varför passar vi tex "duttpass" i PP så att motståndarna lättare hinner med och bryta och sätta press på oss trots att dom.är en eller tom TVÅ (Växjömatchen svider ännu) spelare färre?
Det mest grundläggande sitter inte, nästan vilken tränare som helst (med rätt personlighet) tror jag kan gå in och fixa detta OM man bara kan förmedla och knyta kontakt och förtroende för spelarna.
-
VonGustaf
Tycker nästan att det syntes på Hedberg att han hade fått information att leverera idag eller du får gå…..
"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
-
Sniper
- Intendent
VonGustaf skrev: Igår, 18:13Tycker nästan att det syntes på Hedberg att han hade fått information att leverera idag eller du får gå…..
Ge mig inte hopp.
Jag orkar inte mer hopp.
-
CMB
-
VonGustaf
Förlåt…. Var bara att jag tycker att han var ovanligt rastlös och mer uppgiven i sin kroppshållning samt mer darrig på rösten i intervjun…
-
Sniper
- Intendent
VonGustaf skrev: Igår, 18:45Förlåt…. Var bara att jag tycker att han var ovanligt rastlös och mer uppgiven i sin kroppshållning samt mer darrig på rösten i intervjun…
Men har vi råd, det är frågan.
Och är någon av de tillgängliga tränarna villig?
Vi får se under morgondagen, för förändringen måste ske NU.
-
Lillgud
Fast råd….
Hedberg är mångmiljonär….
Han är bygdens son… Leksand är hans hem och moderklubb.
Varför skulle han vilja fortsätta mjölka pengar ur föreningen….
Han tar ut lön till sin sista arbetsdag….
Sen är det bra….
Så illa tror jag inte han vill behandla Leksand även om han får sparken…
Det har funnits tränare förr som sagt nej….
Till att fortsätta mjölka pengar….
Var det det inte bla tex norsken Sjur efter att han fick sparken….
Ganska snabbt in i säsongen….
Tackade nej till att fortsätta ta ut pengar….
Så storstilat gjort av honom….
Och då var han inte alls i en sån ekonomisk situation som Hedberg sitter i…..
Skulle Hedberg sitta hemma på altanen och mjölka ut pengar i 2år till från klubben det vore ett stort hån….
-
Lillgud
Snabb googling visade sig att mindes rätt….
(Det finns fler exempel från Hockeysverige med)
Det stämmer att Sjur Robert Nilsen, tidigare tränare i Leksands IF, valde att tacka nej till pengar (lön) från klubben i samband med att han fick sparken.
Här är detaljerna kring händelsen:
Händelsen inträffade i november 2015: Efter att Sjur Robert Nilsen blivit entledigad från sitt uppdrag som tränare, hade han rätt till lön under resterande del av sin kontraktstid.
Vägrade ta emot pengar: Nilsen valde dock att lämna klubben utan att göra anspråk på den lön han hade rätt till.
Motivering: Han uttalade att det skulle kännas fel att ta emot pengar efter ett misslyckande och uppgav: ”Skulle kännas fel att dra in pengar på ett misslyckande”.
Grym respekt till Sjur , det är exakt detta exempel som en sån som Hedberg borde leva upp till då med Annars är han verkligen en svikare….om han tänker fortsätta mjölka pengar…
-
Gösen
Sniper skrev: Igår, 18:53[.
Och är någon av de tillgängliga tränarna villig?
Vi får se under morgondagen, för förändringen måste ske NU.
I grund och botten rätt orelevant vem det blir.
Ny röst. Någon som ger förtroende (pondus) och kan gjuta mod och hopp i en allt mer skärrad trupp behövs. Allt från en omobil Melin till Abris funkar just nu. Någon som tar sig in i kidsens hjärnor och nollställer dem.
Det handlar inte om Hedberg. Det handlar inte om spelsystem. Det handlar inte om coachning. Det handlar om 15 cm mellan öronen. Hur de centimetrarna arbetar emot oss. Eller med oss.
Vi ska inte med åtta-tio matcher kvar eller vad det kan vara börja om med ett nytt spelsystem. Träna in nya uppspel m.m. Vi ska finslipa detaljer och stärka upp där det behövs. Men framförallt ska vi jobba hårdast där det behövs mest. Mellan öronen.