Tränarna

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: Tränarna

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: Igår, 06:32

Media gör precis allt utom att ifrågasätta Hedberg

Fridlysning
Hedblomster är fridlyst i hela landet.

Det är förbjudet att

plocka, gräva upp eller på annat sätt ta bort eller skada exemplar av växten
ta bort eller skada frön eller andra delar.
https://www.naturvardsverket.se/amnesom ... dblomster/

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Vaktmästarartikeln inte längre högst upp på FK-sporten.

Därför bänkades stjärnorna: ”Det gäller allihopa”
8 februari 2026 07:00

Falu-Kuriren avslöjade att Leksand skulle bänka Max Véronneau och Nolan Stevens mot Timrå.

Efter matchen förklarade Johan Hedberg varför.
https://www.falukuriren.se/2026-02-08/d ... -allihopa/

De borde ha bänkats för länge sen - vid lämpligt tillfälle.
Detta var inte ett sådant, när Cehlarik och Kaderli saknades.

Ska han börja leka kravställare helt plötsligt?
Då kan jag också ställa krav: sparka Hedberg.

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Snälla Johan Hedberg...
Hur mycket vill du skada vår förening och plåga dig själv....

Ibland kanske man även själv måste inse att man har kört fast...
Och att saker och ting faktiskt blir bara sämre och sämre....
Även om du är extremt envis och vill tro att allt löser sig bara man fortsätter att traggla på....

Men bryr du dig det minsta om din moderklubb , låt någon annan få chansen att prova att leda laget...
Det behöver inte vara så farligt att testa... Minns du vad som hände när du senast satt på läktaren...
Klubben vann då en match.... Det är vår enda seger på våra 8st senaste matcher....

Ta ditt förnuft till fånga och skada inte vår förening mer.....

XXXXXXXX

Färjestad stod för ett fiasko och åkte ut i kvartsfinal i år igen.
Nu meddelar klubben att hela ledarstaben får lämna.
– Det här är ju den sortens besked som är allra värst att leverera, säger Färjestads sportdirektör Rickard Wallin.

Det blir en total förändring i Färjestads tränarstab efter kvartsfinalsfiaskot mot Skellefteå. Nu står det klart att huvudtränaren Tomas Mitell samt assisterande tränarna Johan Hedberg, Thomas Rhodin och målvaktstränaren Maciej Szwoch lämnar klubben.

Samtliga tränare satt på utgående kontrakt, och nu står det klart att ingen har erbjudits någon förlängning.
Det innebär att Färjestad kommer att bygga en helt ny tränarkonstellation till nästa säsong.

XXXXXXXXX

Fast förankrat i botten efter ännu ett ras.
Örebro hockeys tränare Johan Hedberg utrycker besvikelse men också oförståelse.
Lyssnar spelarna på dina idéer ?
-Jag hoppas ju det.
-Så här dåliga hockeyspelare är vi inte egentligen.
-Vi hade en bra start och vi var tidiga med att sätta ett spel.
-Och kanske truppen inte var riktigt bygd för den hockeyn som jag ville vi skulle spela.

XXXXXXXXX

Efter lockout säsongen... Hedberg väljer att som 31åring åka över igen....och inte hjälpa till och följa med Leksand upp till SHL.
Hedberg var erbjuden ett flerårskontrakt av Leksand , det bästa målvaktskontrakt klubben någonsin skakat fram.
Men Hedberg vill tillbaka till NHL.

Några år senare uttalar sig även Hedberg.
Alla Leksandsfans kan sluta drömma.....det kommer inte att bli någon comeback i klubben.

• Jag kommer inte att spela i Sverige igen när jag är klar här.
  • Jag har kämpat hårt för att hålla mig på den högsta nivån. Jag vet inte om jag vill göra samma sak på en lägre nivå.
  • Den dag jag längre inte får något nytt kontrakt i NHL , då kommer jag lägga av med ishockeyn.

(Han körde efter lockout-säsongen hela 8säsonger till på andra sidan , strömatch även den 9säsongen då han köptes ut från kontraktet)
-Jag hade inte haft en tanke på att sluta med hockeyn det året som jag sen blev utköpt under. Men då blev det slutet.

XXXXXXXXXX

Den envise Hedberg visar upp sin tjuriga sida...
NHL-målvakten var inte ens nära att komma med i förbundskapten Bengt-Åke Gustafssons OS-Trupp.
Hedberg fanns inte med bland de 6st målvakter som Gustafsson tog ut i sin första trupp.
Målvakter som Henrik Lundqvist , Mikael Tellqvist , Stefan Liiv , Daniel Henriksson , Johan Holmqvist och Tommy Salo rankas högre.
Ett beslut som gör att målvakten nu kommer att tacka nej till Tre Kronor i fortsättningen.

• Är jag inte intressant nu , då är landslaget ett avslutat kapitel.

XXXXXXXXXXX

Hedbergs ord om fiaskosäsongen då Leksand åkte ur SHL.

• Jag var ganska involverad med den rollen som jag hade, jag har varit delaktig i den långsiktiga planeringen.
  • Jag tycker att vi blev bättre och bättre under säsongen där många unga spelare fick chansen.
  • Sedan efter januari var det en stor missräkning och säsongen slutade definitivt inte bra.

XXXXXXXXXXX

Ett öppet bråk mellan två av Sveriges bästa målvakter genom tiderna blossade upp för drygt 5år sen.
Här talade Hedberg ut om dispyten med Salo.

-Jag skulle tro att Tommy är väldigt besviken på mig , och han har kanske all rätt att vara det.
-Han kanske känner att jag inte höll honom bakom ryggen som han tyckte jag borde gjort.
-Han hade nog förväntat sig att jag skulle stå bakom hans beslut mer , men jag hade andra tankar.
-Jag tyckte att saker och ting skulle skötas på andra sätt men så är det alltid. Alla har olika åsikter.

Satte du in en dolk i hans rygg är det, det du menar?
-Nej det tycker jag inte. Tommy ville att jag skulle ta hand om det yttre så att han kunde sköta sitt jobb utan påverkan från andra människor.

Vad innebär det?
-Vi hade en VD i Kruse som var väldigt duktig med ekonomi. Han hade en tanke , och Tommy hade sin ide över hur han vill forma saker och spendera pengar. Och jag hade min tanke som handlade om långsiktighet och lugn och ro.
-Det som gick fel då var kommunikationen.
-Hedberg utrycker en ledsamhet över att inte längre ha någon kontakt med sin tidigare landslagskompis-kompis.
-Salo gjorde det ju otroligt bra under sina 4år i Leksand som sportchef. Tommy hade en fingertoppskänsla med värvningar som Hersley och Ahlsenfelt och han tog upp Leksand till eliten.
-Jag och Tommy är dock väldigt olika som personer och ser på saker på olika sätt , medans han vill gå in och agera är jag en person som föredrar och tror på att det är bättre att hellre sitta lugn i båten.

(Lägg till att vi inledde serien med 7st raka förluster , och de avslutade säsongen med sen 13raka förluster när Salo redan hade lämnat skutan)

Sparkar Leksand verkligen rätt person?
Det sista de behövde nu var en en ny kris , just när allting vänt efter katastrofstarten.
Och den som räddade laget i det läget var inte Kjell Kruse. Det var Tommy Salo som själv tog tag i att rätta till felen i lagbygget.

XXXXXXXXXX

Johan Hedberg får sparken från San Jose.
En misslyckad roadtripp blev för mycket för Sharks ledning , klubben ser ut att missa slutspelet något som hänt bara 1gång på de senaste 16åren.
Klubben är även noterad för 5st raka förluster , vilket är enormt ovanligt under 2000-talet.
General managern ringde och berättade att han kommer göra flera förändringar i tränarstaben och att det inkluderade mig.

XXXXXXXXXXX

Sparken från Örebro.

-Det är ju ett misslyckande när man rekryterar en tränare som man tror ska tillföra en förändring som man velat.
-Men det har inte blivit rätt , vi har kommit till vägs ände.
-Man ser vad som händer. Allas skyldighet är att försöka justera saker. Vi har stöttat ledarskapet, det har pågått hela hösten.
-Men när man inte fått svar....alla har en skyldighet. Det är enklare att ta bort 1 person än halva laget.

Är det inte också en balansgång mellan att få sätta sin prägel och tålamod ?
-Det är komplext. Men vi har spelat 32omgångar och vi har inte sett det.
-Det har snarare gått åt motsatt håll. Då har vi tidigare tyckt att det är inte panik , det är 60poäng kvar att spela om.
-Men nu var tajmingen när beslutet vuxit fram.

-Jag tror det handlar väldigt mycket om tydlighet också. Spelarna behöver tydliga direktiv för att känna sig trygga i grundspelet.
-Sedan behöver man också hitta något i laget som gör att man verkligen spelar för att vinna.

Ni säger att det är bäst både på kort och lång sikt att sparka Hedberg , varför är han inte bäst för er på lång sikt?
-Vi har inte fått det vi har velat , det är en helhet. Mycket handlar ju om att vi har facit i hur det har varit.

XXXXXXXXXXX

Säsongen 92/93 ramlade Hedberg in i Leksands A-lagstrupp...
Wayne Flemming hade kommit till klubben...men sen blev Liljebjörn sjuk och andre målvakten Leven var skadad.
Då fick han debutera och de vann hemma mot Rögle.

Hur fungerade samarbetet mellan dig och dom inledningsvis när du klev upp som junior?
-Klart att det blev en konkurenssituation , men framförallt blev det ett taskigt läge för Levvan , då han blev nerskickad till juniorlaget.
-Medans Åke redan var i Leksand som en etablerad landslagsmålvakt. Klart att det blev tufft för dom båda när jag fick komma upp och börja stå matcher. (Liljebjörn 30matcher , Hedberg 11matcher , Leven 1match) Hedberg fick sen stå i båda slutspelsmatcherna.

-Sedan kom dock Åke tillbaka säsongen efter och var fantastiskt bra. Då förpassande han mig tillbaka till bänken istället.
Liljebjörn 23matcher och Hedberg 17matcher. Liljebjörn stod sen i samtliga 4st slutspelsmatcher.
Liljebjörn hade det året bäst räddningsprocent i hela ligan , Hedberg på en 9onde plats.

Liljebjörn fortsatte sen att ligga före även säsongen efter... Liljebjörn 6a i räddningsprocent i ligan , Hedberg var 10a.
Liljebjörn 23matcher och Hedberg 17matcher igen. Liljebjörn stod sen i slutspelet 4matcher och Hedberg fick 1st match.

Johan Hedberg kritisk till Salos uppträdande...
Det är tråkigt och det är att sätta sig själv framför föreningen. Ingen är större än föreningen Leksand ingen person är större.
-Tommy ställde ett ultimatum det var han eller Kruse i klubben. Och vi valde då Kruse.

Att Hedberg tidigare gjort nästan exakt samma sak i föreningen....
Hade han glömt och blundat för....
-Jag ska inte stå här och säga vad som är rätt eller fel. Jag vet hur det var för mig , jag ville till NHL till varje pris-

För sen kom kraven från Hedberg... Att det var lite han eller Liljebjörn i klubben...
Och att Hedberg krävde att han skulle stå i princip i alla matcher säsongen efter.
Han accepterade inte att vara bakom Liljebjörn längre då han stod lite i vägen för hans fram marsch , då hotade Hedberg att lämna , för att han behövde spela mer matcher än vad han fick för att utvecklas mer. Och säsongen efter fick Hedberg stå i 35 av 40matcher...och kom då 3a i räddningsprocenten i ligan. Och säsongen efter igen kom 3a i räddningsprocent i ligan med 38 av 50matcher i kassen.
När Hedberg sen lämnade för NHL...då kom Ludvika-bördige Liljebjörn tillbaka direkt till klubben igen och var förstemålvakt och stod 31matcher den säsongen.

(Ingen kan säga något annat...Hedberg levde upp till kraven och förväntningarna han hade satt på sig själv och levererade bra under dessa 2st säsonger utan någon konkurrens) Men det kostade samtidigt klubben ett SM-Guld...
Då Hedberg skadades och vi hade inget att ställa mellan stolparna... Den orutinerade och svage Per-Ragnar Bergqvist kastades då in i hetluften. Och målade rasade in... Leksand ledde med 2-1 i matcher i semifinalen och var på väg att ställas mot ett svagt Luleå i Finalen... Vi ledde med 0-3 i semifinalen....det var "bäst till 3 då".... Och vad händer Hedberg blir skadad...
Och resten är nattsvart "vårt givna guld" går i kras.... Och Bergqvist släpper in allt och lite till... Färjestad vänder 0-3 underläget och vinner restan av matcherna med.... Magnus Svensson bla sagt....hade vi bara slagit Färjestad där , då hade vi fått möta Luleå i final och då hade vi vunnit SM-Guld.
Det är jag helt säker på.

XXXXXXXXX

Senast redigerad av Lillgud den sön 08 feb 2026, 09:22, redigerad totalt 4 gånger.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: Igår, 08:43

Frågar åt en vän: när var det ett lämpligt tillfälle?

Det spelar nog ingen roll vad Johan gör just nu. Han kommer bli bespottad oavsett.
Jag tycker han gör och har gjort väldigt mycket av det som kritiserats under säsongen och även tidigare år. Och det här är väl ett exempel.
"Våga bänka stjärnorna" "ta in juniorer" etc.
Nu gjorde han det för att skicka signaler till samtliga i gruppen att alibi-spel inte är okej. Alla oavsett lönekuver måste chippa in.
För mig är det en förberedelse inför slutspurt och kval. Efter OS har vi en månad på oss att bli det bästa vi kan bli. Har vi dålig fysik får vi sätta oss på trampcykeln och har vi dåligt psyke så behöver vi förberedas mentalt.

Tränar vi det sistnämnda så kommer per automatik ett bättre passningsspel, ett bättre PP och ett bättre fysiskt spel.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Kluster

Inlägg av Kluster »

Sniper skrev: lör 07 feb 2026, 20:23

På frågan om vad laget nu ska gnugga på under OS-uppehållet – Leksand spelar nästa match den 19 februari – säger Hedberg:

– Vi ska gnugga på med vår forecheck och backcheck, och spel i egen zon. Vår mittzonstrap, jobba med att få folk på mål och ett PP och PK som funkar bättre, säger Hedberg.
https://hockeynews.se/nyheter/hedberg-a ... ju-punkter

Jag blir sjuk vid tanken på att det bara ska fortsätta.

Varför har han inte någon självinsikt och säger istället att de måste träna på precis allt. ALLT.

Det här med att först nu börja bänka spelare skulle ju ha tagits till klart och tydligt redan under försäsongsmatcherna. Nivån på kravprofilen känns som att den är lägre än mattkanten. Att gång på gång ställa till det t ex i egen zon och det blir inga konsekvenser av detta. Det är så familjärt så man blir illamående.

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Gösen skrev: Igår, 09:15
Sniper skrev: Igår, 08:43

Frågar åt en vän: när var det ett lämpligt tillfälle?

Det spelar nog ingen roll vad Johan gör just nu. Han kommer bli bespottad oavsett.
Jag tycker han gör och har gjort väldigt mycket av det som kritiserats under säsongen och även tidigare år. Och det här är väl ett exempel.
"Våga bänka stjärnorna" "ta in juniorer" etc.
Nu gjorde han det för att skicka signaler till samtliga i gruppen att alibi-spel inte är okej. Alla oavsett lönekuver måste chippa in.
För mig är det en förberedelse inför slutspurt och kval. Efter OS har vi en månad på oss att bli det bästa vi kan bli. Har vi dålig fysik får vi sätta oss på trampcykeln och har vi dåligt psyke så behöver vi förberedas mentalt.

Tränar vi det sistnämnda så kommer per automatik ett bättre passningsspel, ett bättre PP och ett bättre fysiskt spel.

Håller med Gösen! Bänka lönekuverten har ju ältats under åren, med rätta! Kan vä lmöjligen tycka att det skulle gjorts tidigare, och även andra spelare (Caito), men att dom bänkas är inte fel.

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Kluster skrev: Igår, 09:22
Sniper skrev: lör 07 feb 2026, 20:23

På frågan om vad laget nu ska gnugga på under OS-uppehållet – Leksand spelar nästa match den 19 februari – säger Hedberg:

– Vi ska gnugga på med vår forecheck och backcheck, och spel i egen zon. Vår mittzonstrap, jobba med att få folk på mål och ett PP och PK som funkar bättre, säger Hedberg.
https://hockeynews.se/nyheter/hedberg-a ... ju-punkter

Jag blir sjuk vid tanken på att det bara ska fortsätta.

Varför har han inte någon självinsikt och säger istället att de måste träna på precis allt. ALLT.

Det här med att först nu börja bänka spelare skulle ju ha tagits till klart och tydligt redan under försäsongsmatcherna. Nivån på kravprofilen känns som att den är lägre än mattkanten. Att gång på gång ställa till det t ex i egen zon och det blir inga konsekvenser av detta. Det är så familjärt så man blir illamående.

Man undrar, vad tränade vi på under försäsongen? Eller under de första 40 omgångarna?

Vi blir sämre och sämre för varje omgång. Truppen behöver ett kraftfullt och tydligt avbrott och nystart. Max och Nolan på läktaren är inte det, speciellt inte när Caito är kvar på isen. Så även denna ”markering” skickar otydliga signaler. Kanske om det va för 20 omgångar sedan, men inte nu.

För att förtydliga, helt rätt att ställa Max och Nolan vid sidan. Men det är a little too late och man vågar ändå inte gå hela vägen (caito).

VonGustaf

Inlägg av VonGustaf »

11.45 dagen efter Timrå matchen…. Har han blivit kickad ännu????

Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!

"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
CMB

Inlägg av CMB »

Nån som är på plats utanför Tegera?

Bild

Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Hur många gånger har ni uppdaterat den här tråden idag? :mrgreen:

VonGustaf

Inlägg av VonGustaf »

bender skrev: Igår, 14:05

Hur många gånger har ni uppdaterat den här tråden idag? :mrgreen:

Själv är jag uppe i tvåsiffrigt…. Men då har jag ju inte något vettigt att göra just idag….😎

Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!

"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

TJ som i princip aldrig kickar tränare kommer ju inte göra det på en day-off. Jag ger det till lunch i morgon innan det kommer ut.
TJ drar sig tills antingen före samlingen eller efter ispasset i morgon innan han samlar mod och knackar på tränardörren.

Har vi inte hört något kl 14 i morgon så kommer vi få dras med nuvarande tränartrio serien ut. Möjligen att trycket blir för stort inför kvalet men då är det för sent. Vår bästa chans är att byta nu, innan omstarten. Och sker det inte i morgon så kommer det inte ske innan sista seriematchen.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: Igår, 18:21

TJ som i princip aldrig kickar tränare kommer ju inte göra det på en day-off. Jag ger det till lunch i morgon innan det kommer ut.
TJ drar sig tills antingen före samlingen eller efter ispasset i morgon innan han samlar mod och knackar på tränardörren.

Har vi inte hört något kl 14 i morgon så kommer vi få dras med nuvarande tränartrio serien ut. Möjligen att trycket blir för stort inför kvalet men då är det för sent. Vår bästa chans är att byta nu, innan omstarten. Och sker det inte i morgon så kommer det inte ske innan sista seriematchen.

Ge inte upp söndagen än.
När Leif Carlsson fick gå kom nyheten efter 23 aktuella kvällen.
Dagen därpå ledde Melin sin första träning.
#uppesittarkväll

Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Ni väntar förgäves. Hedberg kommer inte få focken.

#lyssnapånyenostradamus

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
CMB

Inlägg av CMB »

Wittgenstein skrev: Igår, 21:14

Ni väntar förgäves. Hedberg kommer inte få focken.

#lyssnapånyenostradamus

Bild