Tränarna

Lillgud

Re: Tränarna

Inlägg av Lillgud »

Jag tycker inte vi får då hjälpen av media heller….
Som skulle kunna vara den sista extra knuffen över kullen…
Som får styrelsen att till slut gå in och agera….

En sån som Johan Mr Madhawk Svensson…
Når väldigt många med sina uttalanden i Expressen….

Minns vad han tyckte om Johan Hedberg i Örebro….

1. Niklas Eriksson tar över som huvudtränare i Örebro när Johan Hedberg nu sparkats. Är du förvånad?

JOHAN SVENSSON
Det var bara en fråga om när.
Nu såg det spelmässigt rätt illa ut och när jag blickade ner mot båset såg jag inte ett lag som hade någon energi till eller gentemot sin huvudtränare.
Känslan var att de inte satt ihop alls och då är det bara att genomföra förändringen.

Jag hade efter Frölundamatchen en känsla av att det bara var en tidsfråga, nu kom det efter en seger och det säger mig egentligen bara att beslutet var fattat oavsett utgång.

XXXXX
Frågan har inte lyfts om ett annat bottenlag, Leksand, ska skicka i väg Johan Hedberg, så nu kommer den: Ska Leksand sparka sin tränare?

JOHAN SVENSSON Detta skrev dock 24nov.
– Verkligen inte. Hedberg är hockeytränare, han är inte trollkarl.
Så Hedberg ska ingenstans.

XXXXX

Man skulle vilja ha en uppdatering om vad han tänker kring Hedberg….
Ser han inte det alla andra ser…. Att samma sak han såg hända i Örebro…
Faktiskt ju hänt i Leksand med….

Sen lite lustigt att samma tränare…får ta kritik av han senaste säsongen han är huvudtränare.
Där laget inte verkar spela för sin tränare… Energin finns inte där , laget sitter inte ihop alls ute planen osv… (Men i vår förening han pratat som om han är oersättlig , trots att helt saknar meriter)
Men som sagt när det sen upprepas och händer igen…när han ställer sig i båset som huvudtränare…för oss….

Det hade vart så befriande om han bara kunde skriva ut det i Expressen med….
Att historien med Hedbergs lag upprepar sig….

XXXXX

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Hedberg som huvudtränare....
Har ALDRIG överraskat NÅGONSIN....
Och vunnit en slutspels-duell......när hans lag vart sämre rankat än motståndar-lagets ranking....

Resultaten har alltid gått som tabell-placeringen indikerat....
(Och vi kommer ju sluta på plats 14...och möta plats 13....så vi är i utsatt läge... Dålig kombo med Hedbergs slutspels facit som huvudtränare)

Hedberg med Mora...första säsongen....
Laget slutade 6a i serien....
UT DIREKT mot 3an Björklöven....3-1 i matcher....

Säsongen efter...
Laget slutade då 7a... Så behövde gå en sån åttondel bäst av tre...för att vara med i slutspelet....
De fick då möta ett sämre rankat lag.... Lag 10an i serien Tingsryd...
Då lyckades Mora vinna...med 2-1 i matcher...
Men direkt när de sen ställdes mot 3an Karlskoga i kvartsfinal...då åkte de ur igen 4-1 i matcher....

Sista säsongen för Hedberg i Mora...
Då slutar laget 3a... Så fick inleda kvartsfinalspelet...mot sämre motstånd.
Då vinner de i kvartsfinal mot det sämre rankade laget Södertälje som hade slutat 5a...
Sen åker de ut mot 1an Modo i semifinal med 4-0 i matcher...

XXXX
Men sen lite intressant.... Hermansson tar då över i Mora (Han som är i Skellefteå sen)
Laget slutar då 5a i tabellen.... De får möta 3an i tabellen AIK...
Mora som då är i "Ranknings-underläge" slår då ut AIK i kvartsfinalen... Och vinner med 4-2 i matcher.....
Sen ställdes Mora mot Djurgården i semifinalen.... Djurgården som kom 4a slog då ut 5an Mora med 4-2 i matcher....
XXXX

Maxwell

Inlägg av Maxwell »

Vad sägs om att ta in Jalonen som tränare till nästa säsong? Att lyckas med Leksand är väl i paritet med att lyckas med Italien svårighetsmässigt.

lil'masen

Inlägg av lil'masen »

Maxwell skrev: tor 12 feb 2026, 08:09

Vad sägs om att ta in Jalonen som tränare till nästa säsong? Att lyckas med Leksand är väl i paritet med att lyckas med Italien svårighetsmässigt.

Njaa, det är nog svårare med Leksand.

Framåt Masar!

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Känns mellan raderna som att Hedberg då inte kommer sparkas….
Ibland undrar man hur smarta denna styrelsen är….
Blir och visa sig de närmaste dagarna….
Men det är också typiskt Leksand…att som nu behålla `bygdens omtyckte son´ och hellre offra den mer utomstående från familjen TJ. Man håller ihop internt…få vill stöta sig med Hedberg.
(Vi slipper dom här svåra sparkningarna , om man inte har anställda som känner allt och alla på bygden och det kommer för nära inpå och privata relationer kan riskera påverkas)

Och om de nu vill ha in Ollas….så som de pratar om han…
Då borde han väl blivit assisterande tränare och de kunde då satt Pajen på TJs post.
Det låter mer som de pratar om Ollas som en tränare….och det är väl i båset en ny röst gör mest nytta. Så jätte märkligt hur de pratar och agerar. Om Hedberg velat haft råd av just Ollas kunde de bara bytt ord ändå…
Och om nu Ollas sitter på såna magiska lösningar….han fanns redan i lokalerna och klubben…
Han kunde fått tagit till ordet ändå….utan att behöva göra denna oväntade rockad.

– Vi har känt och vi har följt det sportsliga arbetet hela vintern och de har kämpat på jättebra, tränarna, Thomas och hela ledarstaben runt laget, men nu känner vi att vi behöver få till en förändring: få in en ny röst, lite nya idéer och ett nytt synsätt för att vi ska kunna skapa resultat under våren, helt enkelt, säger LIF-ordföranden Andreas Gärdsback till Sporten.

Vad är det som gör att ni väljer att byta just den rollen och inte tränare som är det vanliga när man är i er utsatta position?
– Ja, men absolut. Vi har haft fullt förtroende för tränarna som har jobbat med laget, och det har vi fortsatt också. Då kände vi att då ändrar vi på den här positionen istället, som är med men ändå inte i båset.

Vad får ni i Jesper Ollas?
– Vi får lite andra tankar som bollplank till Johan och teamet i båset. Han ser på hockeyn på ett lite annat sätt än vad Thomas gör. Sen är det att bryta mönster också, att få in en ny röst och nya idéer. Det är jätteviktigt ibland när man har kört fast lite grann och inte har kommit vidare.

Ordföranden: "Förväntade oss att ligga högre upp"
– Vi har såklart följt sporten hela vintern, som man alltid gör, och sett att vi inte haft resultaten med oss. Vi har haft en jättebra dialog hela tiden med Thomas. Styrelsen har fått info hela tiden om vad de gör, hur de försökt med olika lösningar och nya tankar för att lösa upp knutar för att vinna mer matcher. Det vi nu kände är att vi vill prova något annat. Vi tar in Jesper, som kommer med en ny röst, nya idéer och nya synsätt. Han blir en ny person som Johan (Hedberg, huvudtränaren) och staben kan bolla med för att få till de sista pusselbitarna.

Vi ska fortsätta på den inslagna linjen att vi ska ha stabilitet och arbetsro för laget, och så tillför vi en ny röst och lite nya idéer och ny energi in i gruppen genom att ta dit Jesper, säger han till FK och fortsätter om varför man inte agerar på tränarsidan istället.
– Vi har haft fullt förtroende för tränarna som har jobbat med laget, och det har vi fortsatt också. Då kände vi att då ändrar vi på den här positionen istället, som är med men ändå inte i båset.

XXXXX

– Förtroende är där tills man inte har det längre. Men jag har inte känt något annat än stöd från ”Tjomme”, Andreas Gärdesback, och Peter Wiklund.
Vi har jobbat väldigt bra som ett team och jag har aldrig känt själv en oro för den biten.
(Hedberg uttalade sig , konstigt att Hedberg kan leverera resultat som han gör men inte alls känna sig orolig för att få sparken) Alla i hans sits…borde vara lite nojiga…

XXXXX

Sanny Lindström

Belyser lite olika åsikter här mellan tidigare sportchef och tränare….
Jag vet att Johansson den senaste tiden har försökt att trycka på för en förändring för att till exempel få mer puckar mot mål. Hedberg har stått på sig och velat spela det spel som man kom överens om inför säsongen. (Hedberg är envis det vet vi då med….de två skapta i samma form på det viset)

XXXXX

Under sommaren 2025 fick LIF-ledningen besked från flera externa finansiärer att om de skulle skjuta till pengar för värvningar var det under förutsättningen att ”Tjomme” skulle bort.
Enligt Falu-Kuriren fick Leksands ledning besked under sommaren om att dessa finansiärer skulle skjuta till pengar. Men bara om Thomas Johansson lämnade.

Det är då man undrar…. Blidkar dom de just nu… När Filip anlänt och snart gör debut….
Är det en del av det som gör att Tjomme ryker precis just nu….!!
ELLER är de beredda nu att betala de pengar som finnarna begär för att släppa någon spelare…
Och att vi nu får se när Tjomme är borta…. Att vi kommer värva något nytt med nya färska pengar….

En annan sak vad tänker Filip nu… Undrar han vart han kommit… Och redan nu tänker på vart han istället kanske ska spela nästa säsong….

XXXXX

Media protesten från sportchefen:
Thomas ”Tjomme” Johansson valde att inte prata alls med medier under hela fem månaders tid.

XXXXX

Johan Svensson
Känslan är att Johanssons energi gått ner mer och mer det senaste året. Egentligen från avslutningen av förra årets grundserie då man missade slutspel. Han har gått sina egna vägar, och min bild är att han lagt energi på andra saker än det sportsliga. Fokuserat på att inte uttala sig på media, vara irriterad på lokalmedia, och göra sig oanträffbar. Han har inte varit i harmoni. Och det är något helt annat än han varit tidigare under sin tid i klubb, då han varit väldigt anträffbar och tillgänglig, med en positiv syn på allt.

– Jag tror att både Leksand och Thomas Johansson mår bäst av den här förändringen. Sedan är det egentligen inte Johansson som ska bära hundhuvudet för att laget är där man är, utan att styrelsen plötsligt drog i den ekonomiska handbromsen, när stora delar av truppen var satt, och man tvingades värva allsvenska spelare på spetspositioner, och minska budgeten med 10 miljoner, om inte mer.

Jennifer Engström
Jag tycker det är rätt beslut av klubben att våga göra den här förändringen. ”Tjomme” har det yttersta ansvaret och har inte lyckats med lagbygget. Det handlar inte bara om i år, utan även hur kontrakten skrivits de senaste åren. ”Tjomme” har också haft stor makt internt och kunnat göra lite ”vad han vill”.

Samtidigt har han känts pressad ända sedan förra säsongen och varit en del av de negativa rubrikerna som blivit runt klubben. Därför är det här rätt besked, för båda parter.
Jag trodde att man skulle vänta ut den här säsongen, men fördelen med att beslutet tas nu är att ”Tjomme” inte blir beslutsfattare över nästa säsongs lagbygge. Det här ger Leksand möjlighet att börja om på något nytt.

Sanny Lindström
Det är styrelsens fel att Leksand har det på papperet svagaste laget.
Sedan går det så klart att argumentera för att Peter Cehlarik, Matt Caito och Max Véronneau sitter på för långa och dyra avtal sett till prestation.

Det ska dock sägas att Thomas Johansson haft en helt annan framtoning det senaste året. Jag upplever det att han nästan blivit personligt emot lokalmedia och andra personer som uttalat sig negativt om honom eller Leksand. Det är lite ovärdigt och faktiskt inte likt den Johansson som jag känner sedan tidigare. Johansson får bära hundhuvudet för att Leksand har misskött ekonomin och får nu foten. Det var inte helt oväntat sett till att något behövde göras.

Mattias Persson
– Den kommer i ett oväntat läge på säsongen, med bara tre dagar kvar av transferfönstret och ett kval runt hörnet. Samtidigt är det svårt att se att man tar ett sådant beslut utan att något mer ligger bakom. Antingen har det funnits en intern spricka, eller så har styrelsen känt att man behövde markera och försöka skapa en ny energi inför det som väntar.

– Thomas Johansson har suttit starkt länge och haft ett stort förtroende, inte minst med kontraktet till 2028. Därför sticker tajmingen ut. Hade det handlat enbart om sportsliga resultat hade man kunnat agera tidigare, eller väntat till efter säsongen. Nu känns det mer som att något förändrats den senaste tiden.

XXXX

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Om kikar Ollas lite….
Han har ju i princip bara spelat i Leksand…
Så det finns inte så mycket att `fiska hem från han´.

Dock en intressant sak dyker lite upp…

Säsong 11/12 hans första år i Brynäs….
Ollas har då Janne Larsson som tränare…

Så Ollas har då en koppling till den ledige tränaren Janne Larsson….
Trots att han har en ingång där….. Gör han inget….

Även säsong 2…. 12/13 i Brynäs… Har han Janne Larsson…..

Även säsong 3…. 13/14 i Brynäs… Har han Janne Larsson….

Så Ollas har haft Janne Larsson i 3säsonger……
Han kan jämföra honom bra då mot de 3st nickedockor som står i Leksands bås….
Men Ollas tänker inte ens tanken att sin gamla tränare skulle kunna tillföra något till Leksand…
Det är lite överraskande märkligt….då många sagt bra saker om Larsson….
Men Ollas upptäckte kanske ingen särskild egenskap som vi skulle kunna haft nytta av nu….

XXX
Brynäs rensade i båset – men Janne Larsson blev kvar.
Inför debuten ikväll pekar nye tränaren Thomas "Bulan" Berglund på sin assistent som nyckeln till framgång.
– Han är nästan a och o, utan Janne skulle det vara mycket mer svårjobbat, säger Berglund.
XXX

Janne Larsson återvänder som assisterande tränare till Rögle. Han har skrivit på ett kontrakt som sträcker sig över resten av säsongen.
– En mycket kompetent tränare som kommer komplettera vår nuvarande ledarstab på ett jättebra sätt, säger Hampus Sjöström, tillförordnad sportchef i Rögle.
Janne Larsson är ett bekant ansikte i Rögle. 58-åringen var assisterande tränare mellan 2019-22 innan han bestämde sig för att lämna klubben. Förra säsongen kom han tillbaka när Lasse Johansson och Rögle skiljdes åt vid jul.

– Vi tror stenhårt på den här lösningen. Janne har ingen startsträcka utan kan komma in och köra direkt. Han känner flera spelare i laget och spelarna känner honom. Jag tror att alla vet vad han bidragit med här tidigare och vi är väldigt glada över att han återvänder hit, säger Sjöström.

Janne fyller i många av de boxarna. Han har lång erfarenhet från SHL och från att coacha och har en stor vinnarskalle. Han kommer komplettera ledarstaben på ett bra sätt. Vi tror att han kan bidra till att vi höjer vår nivå under resten av den här säsongen, säger Sjöström.

XXX

Trots succén efter nya intåget blir Janne Larsson inte kvar i Rögle.
Detta bekräftar tränaren för Helsingborgs Dagblad.
– Nej, jag vill vara i Gävle, säger han till tidningen.

När Janne Larsson kallades in i januari var det andra gången på kort tid som han återvände till Rögle. Sedan dess har laget gjort en enorm resa, från kris till en semifinal i SM-slutspelet. Ändå ser det inte ut som att han blir kvar nästa säsong.

– Jag har bestämt så. Jag har familj som gör att jag vill vara i Gävle, berättar han.

XXXX

Janne Larsson har bestämt sig för att bryta sitt kontrakt med Rögle för att flytta hem till Gävle. Larsson har varit assisterande tränare i Rögle de senaste tre säsongerna.
– Jag har haft tre fantastiska år här med Rögle och fått vara med om en otroligt rolig resa. Vi har utvecklats både som lag och som klubb med ombyggd arena och allt. Vi har haft bra lag och ett fantastiskt stöd runt omkring. Men ibland tar livet andra svängar. Vad jag ska göra, det vet jag inte riktigt ännu. Det får framtiden utvisa, säger Larsson.

Larsson kom till Rögle inför säsongen 2019-20 och har sedan dess varit bredvid Cam Abbott, och under gångna säsongen David Printz, i Rögle-båset. Med Larsson i tränarstaben har Rögle tagit sig till SM-final (2021), vunnit grundserien i SHL (2022) och vunnit CHL (2022). Larsson har varit med och etablerat Rögle i toppen.

– Det är naturligtvis väldigt tråkiga nyheter att Janne väljer att lämna Rögle. Vi har haft ett kanonsamarbete under de här tre åren och hade hoppats att det kunde fortsätta. Han har varit väldigt involverad i hur vi utvecklat spelet och laget. Men ibland är livet viktigare och det respekterar vi fullt ut, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

XXX

Brynäsikonen Janne Larsson blir ny tränare i Rögle.

Därmed är Ängelholmsklubbens tränarstab spikad efter att Roger Hansson tidigare bestämt sig för att flytta till Schweiz.

– Janne är en analytisk och erfaren ledare som vunnit både som ledare och spelare. Han kommer med sin profil passa in bra hos oss, säger Rögles vd Marcus Thuresson

XXX

Brynäs sparkar tränarna Tommy Sjödin och Janne Larsson med omedelbar verkan, meddelar klubben på måndagen.

XXX

Janne Larsson har även vart med och tagit 1 SmGuld som assisterande tränare i Brynäs.
Även 2 SmGuld som spelare har

XXX

Vi har en otroligt orutinerad tränar-trio…..
Ollas har dock en person i sin närhet med värdefull erfarenhet….
Men han lyfter inte ens luren….
För Ollas tror att bara hans egna närvaro som sportchef gör att laget kan lyfta mot nya höjder…

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Ollas 1säsong gör med Leksand i SHL 05/06 = Leksand åker ur (Som spelare)

Ollas igen 1säsong gör med Leksand i SHL 16/17 =Leksand åker ur (Som spelare)

Detta är de enda 2st säsonger han representerat Leksand i SHL….

25/26 =1säsong som sportchef i Leksand…. Laget åker ur….antagligen…

Snyggt facit allafall…att stoltsera med….
Han är då konsekvent….måste man säga….
Varje gång han är med kring laget….så åker vi ur…
Känns lovande…..

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Ollas har kanske det bästa track record i Leksand någonsin.

Senaste sex åren. Lyft vår juniorverksamhet från den kvicksand vi trampade där till den absoluta topp vi innehar i Sverige idag.

Tur eller vad som helst. Han har ett öga för talanger. Otvivelaktigt.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Är han ett långsiktigt vinnande koncept.
Så klart inte. Från nuvarande jakttorn.
Jag kan se fel...

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

14feb 06:02 Falu Kuriren

Kvar finns tränartrion som Thomas Johansson rekryterat; huvudtränaren Johan Hedberg, backtränaren David Prinz och assisterande tränaren med ansvar för bland annat powerplay, Niklas Persson.
– Det är klart jag har förtroende för dem. Det är inget att snacka om. Vi ska jobba tillsammans med det här, säger Jesper Ollas.

Hur mycket förbereder ni er redan nu för ett eventuellt kval?
– Det är också en sak. Det är klart man måste vara ärlig och se att det kan hända.

Nu återstår två dagar innan transferdeadline vid midnatt natten till måndag.
Men nyförvärv står inte högst upp på Jesper Ollas lista.
– Det är väl lite som jag nämnde tidigare: Jag tror vi kan få ut mer av varje individ. Det är det jag framför allt kommer att fokusera på. Det är klart att det blir mycket snack om deadline. Jag kommer att titta på det, men känner inte att det kommer vara så aktivt från mitt håll. Jag tror på det vi har och att många kan lyfta sig mer. Det är det jag vill kunna hjälpa till att locka fram, säger han.

XXXXX

Hedbergs bästa uttalande annars var detta han levererade tidigare….
Här är han verklighetsförankrad… Så vill ge Hedberg cred för just detta.

Han plockar verkligen ner Ollas…. (Tvärtemot vad det Ollas yrar runt om)

Hur tror du att det här kommer påverka laget? Kan det bli någon form av injektion?
– Jag tror inte att vi behöver någon sådan injektion. Vi inser hur situationen är. Det är också omöjligt för Jeppe (Ollas) att komma in och påverka det som händer på isen.

– Men han känner de flesta i laget. Många har gått igenom systemet i juniorerna och haft Jeppe, så det blir en bra övergång så. Men sen att tro att Jeppe ska vara inne och påverka i matcher och så – jag tycker att man överskattar den rollen lite.

Samtidigt…. Jag vet inte om han hade vågat sagt så där när TJ var kvar….
(Jag tycker att man överskattar sportchefs rollen lite)
Känns lite som att Hedberg även nu ser sin chans när TJ är borta att flytta fram sina positioner och makt ytterligare inom klubben…. (Tyvärr)

Sen är frågan vad TJ egentligen tyckte om när Hedberg petade Nolan och Max just inför mötet med Timrå…när vi hade chans att dra in dom i bottenstriden….ett lag vi hade bra tidigare statistik emot… Då valde Hedberg att spela en 17åring….
Blev det mer spänt mellan dom efter den rockaden…
Det ändå TJs värvningar som Hedberg förnedrar lite och inte ens väljer att använda….
Spädde det på att TJ sen just fick sparken… Att Hedberg lite visade styrelsen att spelarna är ju så dåliga att jag vill inte ens använda dom….

XXXX

Det inte heller förvånande att Tomas Jonsson uttalar sig som han gör…
Den här `Leksands-familjen´ som alltid håller ihop och skyddar varandra om ryggen är livsfarlig för klubben. Och det borde vi ha lärt oss från årens gång men vi har tappat allt det vi hade när det var bra. TJ och Helllvist var utomstående personer som inte sugs in i den inre sfären…
Det behövs utomstående personer på de viktiga posterna.

Orden som Jonsson tex säger….ger rysningar….
Var det rätt beslut att sparka Tjomme ?
-Jag tycker ju det. Det går MASSA RYKTEN både hit och dit , men Thomas har gjort bra grejer också naturligtvis. Men han har valt överskridit budgeten bla.

• Jesper Ollas har full koll på verksamheten i föreningen jag tror det kommer att bli jättebra.
    Dels är han en Leksandskille som vet vad det betyder för hela bygden och hela hockeydalarna. Det tror jag stenhårt på….

Även Bibic lite mer motiverat bra ger TJ en känga…
-Jag har inte känt igen Thomas Johansson. Utåt mot media och den bild han har sålt av Leksand har varit jättemärklig. Då tänker jag på när han även sätter en otroligt hög ribba inför säsongen.
Men det har nog varit den lättaste analysen för samtliga i Hockeysverige att cementera Leksand i botten. Och det är något som alla har sett förutom just han.
Att stänga ute lokalmedia och sen öppna upp för vissa tider osv.
Och han har verkligen känts tom på energi.

Sen tycker Bibic.
Att Leksand borde tagit hjälp av Tony Mårtensson i sportchefsrollen , som har ett mycket bra hockeyöga. Efter att han valde lämna LHC då de sparkade iväg Jakobsson.
Då han bor så nära i just Mockfjärd.

XXXX

Men TJ åker lite med sin överlägsna attityd att han stod lite över alla…
Så sjukt som han har tyckt att han kunnat agerat….

Falu Kuriren skriver tex:
Istället för att vara tillgänglig och svara på frågor , som det givetvis förväntas av någon som får det stora förtroendet att vara general manager för ett elitidrottslag.

Har han ena dagen låtit som en kränkt lokal trubadur som fått dåliga recensioner.
Nästa gång har han låtit som en lättkränkt Trump.
Och under fem krismånader förra året bojkottade Tjomme helt FaluKuriren och andra medier.

XXXX