För mig är varför helt avgörande.
Sparkade de Tjomme för att han ville sparka Hedberg borde styrelsen sparkas.
Ville de senare sparka Hedberg men Tjomme stod emot förändrar det min syn.
Oavsett vad är det en sorgens dag - jag gillade i grund och botten Tjomme.
Ojojoj…
Kan det vara så att styrelsen ville byta tränare men Tjomme vägrade!? Ryker Hedberg också inom kort?!
Det är den tolkningen som jag har gjort i alla fall. Tycker inte om ifall det är så att styrelsen går in och petar i det sportsliga, i så fall behöver vi ingen sportchef. Men det lär väl bli uppenbart framöver vad som händer. Oavsett vad man tycker om beslutet så är det ju spännande att se vad som händer.
Oavsett vad man står i frågan om TJ’s storhet alt. Misslyckande, så är jag rädd att den här panikförändringen nu enbart gör mer skada än nytta.
Är man missnöjd med TJ sätt att jobba så ska man ändra så klart, men välj för bövelen en tidpunkt som funkar.
Och jag tänker mest på vad är det som ändrats sedan de förlängde kontraktet med honom? Det måste ju vara så att de själva tycker att de har bättre koll på sporten än vad han har. Om det som står på hemsidan stämmer så har man gått skilda vägar i samförstånd och då verkar det ju som att styrelsen vill göra något som TJ inte vill och anser sig då ha större kunskap om vad som behöver göras. Nej, det här var skit tycker jag. Oavsett om det är rätt eller fel att gå skilda vägar så är tidpunkten absolut sämsta möjliga. Det är ju nu man behöver förbereda och lägga upp planen för nästa säsong och det är ett jävla jobb att göra. Speciellt ifall vi skulle åka ur... Nej, hitta en ersättare kommer inte bli rätt.
TJ har ju minst sagt misslyckats med sitt jobb så att han får bära ansvaret är i min mening inte konstigt. Dock saknar jag också den kortsiktiga lösningen som fler av er efterlyser.
Han gavs ju inte direkt de bästa förutsättningarna med den budget han fick så i första hand är det väl styrelsen som har misslyckats?
Leksands IF sparkar Thomas ”Tjomme” Johansson – nu har FK-sporten uppgifter om att sportchefen tvingas bort av flera tunga samarbetspartners.
– Det har inte kommit fram till mig, säger LIF:s ordförande Andreas Gärdsback. https://www.falukuriren.se/2026-02-12/u ... t-klubben/
AvestaMasen
12 februari 2026, 12:28
Nu har FK-sporten uppgifter om att krafter runt föreningen varit med och styrt händelseutvecklingen under flera år i och runt klubben.
Thomas ”Tjomme” Johansson har varit starkt ifrågasatt av flera tunga namn runt LIF sedan han kom in 2018 – trots sportsliga framgångar.
I samband med att Leksands IF:s general manager sparkade tränaren Leif Carlsson under sin första säsong fanns påtryckningar från externa krafter att tränaren skulle bort.
Tjomme valde till slut att gå kraven till mötes och sparkade Leif Carlsson.
Laget lyfte i Hockeyallsvenskan och tog därefter steget upp i SHL.
Det blev dock en tuff sportslig återkomst i SHL och mitt under säsongen fick tränaren Roger Melin sparken.
Inte heller då ville Tjomme göra sig av med tränaren – men efter ett ultimatum från krafter runt föreningen tvingades ledningen agera.
Here we go again. Suck! Det är sånt här som gör att mitt framtida engagemang i Leksand kan börja vackla.
Klarar vi att hålla oss kvar denna säsong tror jag det kommer bli minst lika tufft nästa säsong.
– Vi har faktiskt inte jobbat med den frågan. Jesper får den här säsongen på sig att jobba i den här positionen, sedan får vi utvärdera ihop med Jesper och titta på hur vi vill ha det framåt. Här och nu så är Jesper den absoluta bästa lösningen, säger Andreas Gärdsback.
Ingen som helst plan framåt och han ska alltså sätta en trupp för nästa säsong innan han utvärderas över fyra dagars arbete?
– Vi har faktiskt inte jobbat med den frågan. Jesper får den här säsongen på sig att jobba i den här positionen, sedan får vi utvärdera ihop med Jesper och titta på hur vi vill ha det framåt. Här och nu så är Jesper den absoluta bästa lösningen, säger Andreas Gärdsback.
Ingen som helst plan framåt och han ska alltså sätta en trupp för nästa säsong innan han utvärderas över fyra dagars arbete?
Ja. Luktar skaplig panik.
Med all respekt för Jesper Ollas så är jag rädd att vi nästa säsong får se Martin Janohls, Martin Grönborg och Martin Karlsson som första line. Men det är mest en rädsla. Kanske har han oväntade ess i ärmen.
Oavsett vilket känns inte situationen ett dugg bättre nu än för några timmar sedan. "Den här säsongen" innebär att Ollas inte är tillfällig i en övergångsperiod på några dagar. Hur ska detta bli om han inte är kvar längre än till maj? Hur ska det bli om han ÄR det?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Men detta skrämmer mig nog ännu mer:
Vad är det som gör att ni väljer att byta just den rollen och inte tränare som är det vanliga när man är i er utsatta position?
– Ja, men absolut. Vi har haft fullt förtroende för tränarna som har jobbat med laget, och det har vi fortsatt också. Då kände vi att då ändrar vi på den här positionen istället, som är med men ändå inte i båset.
Hur kan man ha fullt förtroende för tränarna när allt bara blir sämre och sämre?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
För mig är varför helt avgörande.
Sparkade de Tjomme för att han ville sparka Hedberg borde styrelsen sparkas.
Ville de senare sparka Hedberg men Tjomme stod emot förändrar det min syn.
Oavsett vad är det en sorgens dag - jag gillade i grund och botten Tjomme.
När kommer 'The Sven Rosen story" del II ?
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
Men detta skrämmer mig nog ännu mer:
Vad är det som gör att ni väljer att byta just den rollen och inte tränare som är det vanliga när man är i er utsatta position?
– Ja, men absolut. Vi har haft fullt förtroende för tränarna som har jobbat med laget, och det har vi fortsatt också. Då kände vi att då ändrar vi på den här positionen istället, som är med men ändå inte i båset.
Hur kan man ha fullt förtroende för tränarna när allt bara blir sämre och sämre?
Floskler. Han säger ju i princip att han fortfarande hade förtroende för den han precis sparkat. Tror inte på många ord alls i den där intervjun förutom att de inte har en plan alls och bara agerat i panik och inte vet vad de håller på med.
Jahaja.. Med 4 dagar kvar så sparkar vi alltså GM. Vad i hela fridens namn ska det göra för skillnad, förutom att skapa oreda inför nästa säsong? Herregud, Cirkus Leksand. Det måste vara ett led i att göra förändringar i båset, annars får jag inte ihop det. Iof sällan jag får det kring Leksand nuförtiden, men ändå..
Jahaja.. Med 4 dagar kvar så sparkar vi alltså GM. Vad i hela fridens namn ska det göra för skillnad, förutom att skapa oreda inför nästa säsong? Herregud, Cirkus Leksand. Det måste vara ett led i att göra förändringar i båset, annars får jag inte ihop det. Iof sällan jag får det kring Leksand nuförtiden, men ändå..
Eller håller vi redan nu på att förbereda oss på en framtid i Allsvenskan? Vi monterar ner organisationen och anpassar oss redan nu?
Eller håller vi redan nu på att förbereda oss på en framtid i Allsvenskan? Vi monterar ner organisationen och anpassar oss redan nu?
Ja, jo.. Men tvivlar på att Tjomme går utan lön? Misstänker att vi får betala hela hans inför säsongen färska kontrakt ett par år till.. Eller i bästa fall så gick en god portion av värvningsbudgeten åt till att köpa ut honom.
Eftersom styrelsen nu formellt gett honom UNDERKÄNT i sitt jobb (dvs ställa ett slagkraftigt lag till förfogande), så får man gissa att de även har för avsikt att rätta till hans undermåliga jobb. Vart är nyförvärven?
Ja, jo.. Men tvivlar på att Tjomme går utan lön? Misstänker att vi får betala hela hans inför säsongen färska kontrakt ett par år till.. Eller i bästa fall så gick en god portion av värvningsbudgeten åt till att köpa ut honom.
Eftersom styrelsen nu formellt gett honom UNDERKÄNT i sitt jobb (dvs ställa ett slagkraftigt lag till förfogande), så får man gissa att de även har för avsikt att rätta till hans undermåliga jobb. Vart är nyförvärven?
Hur påverkar Tjommes sorti Leksands IF ekonomiskt?
– Vi följer den ekonomiska planen och det kommer inte att påverka alls. Thomas skulle ha varit med oss framåt enligt det kontraktet han hade och nu har vi gjort en uppgörelse, så det kommer inte att påverka utöver den budgeten vi redan har lagt.
- FK -
* * *
"Man ska inte avslöja rederiets företagshemligheter"
Senast redigerad av CMB den tor 12 feb 2026, 16:11, redigerad totalt 1 gång.
Leksands IF sparkar Thomas ”Tjomme” Johansson – nu har FK-sporten uppgifter om att sportchefen tvingas bort av flera tunga samarbetspartners.
– Det har inte kommit fram till mig, säger LIF:s ordförande Andreas Gärdsback. https://www.falukuriren.se/2026-02-12/u ... t-klubben/
Förtydligande:
Under sommaren 2025 fick LIF-ledningen besked från flera externa finansiärer att om de skulle skjuta till pengar för värvningar var det under förutsättningen att ”Tjomme” skulle bort.