2026-03-05 Torsdag 19:00 Leksand - Luleå 3-1

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Einar Berg

Re: 2026-03-05 Torsdag 19:00 Leksand - Luleå

Inlägg av Einar Berg »

bender skrev: tor 05 mar 2026, 21:01

Östman.. Det är lika varje gång han får pucken. Man älskar skottet, men är det värt det?

Grejen med Östman är att det enda han har i skallen är att skjuta eller att passa tillbaka till pointen. När skottläget inte finns och pointen inte är passningsbar, så låser det sig i hans skalle.
I detta läge hade han ett lysande läge att slå en stenhård passning på bladet på han som stod inne i höga slottet. Det var vidöppet där.
Men det sket sig ju...

Stjärnan

Re: 2026-03-05 Torsdag 19:00 Leksand - Luleå 3-1

Inlägg av Stjärnan »

Vid 3-1 målet. Luc sitter på bänken och surar över sin missade chans sekunderna innan. I love it!
Nej så var det nog inte.. but still love it!

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Ludde skrev: tor 05 mar 2026, 21:20

Det här påminner om när Alsenfelt anslöt, hade Filip kommit till juluppehållet istället så hade vi klättrat upp ovanför strecket. Det är för lite matcher kvar för att det ska räcka hela vägen fram är jag rädd.

Precis så. Känns som det var för sent. I kvalet lär vi få gummiben som vanligt. Men får filip stå resten och orkar det så….

Sun taught me,
Keep RISING!
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Vilken draghjälp vi får från de andra lagen...

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: tor 05 mar 2026, 18:25

Har ni ingen Swehockey-rutin? 8-) Det är ofta - ja, jag skulle säga nästan alltid - tre målvakter uppsatta.

Ja, jag tänkte säga det också. Det har hänt ett antal gånger tidigare den här säsongen. Framförallt vid hemmamatcher.

Klas skrev: tor 05 mar 2026, 20:09

Och vad gjorde Koblar för fel där?

Ska hans klubb-lyft vara mer spelförstörande än alla jävla screens man ser konstant?

Vad har vi lärt oss under säsongen? Underskatta aldrig domarnas inkompetens! Det är nästan så att man kan sluta kommentera dem när de är dåliga och abra skriva när de är bra så behöver vi bara prata om dem 1-2 ggr per säsong.

bender skrev: tor 05 mar 2026, 20:44

Fyfan Lang.. Det är sådär man åker ur SHL. Så ofattbart dålig disciplin.

Helt enig om att det är dålig disciplin, men samtidigt förstår jag frustrationen att alltid bli fasthållen utan åtgärd från domarna. Denna var väl dock en av de tveksammare interference-situationer man sett så kanske fel tillfälle men ändå förstår jag att man lackar ur till slut. Men klumpigt av Lang i det läget vi befinner oss i. Tack och lov resulterade det inte i att vi tappade matchen tack vare Caitos 2-1 även om det inte var långt ifrån att vi kanske hade haft 1-2 istället för 2-1.

Klas skrev: tor 05 mar 2026, 20:58

Se på fan, man blåser för en interference? :shock:
Helt otroligt. Det där ser man ju hela tiden. Men nu trillade leksingen förstås. :?

Ja, och det är ju helt sjukt att man ska behöva ramla för att få med sig en utvisning i 95% av fallen. Inte konstigt att spelare filmar...

Östman.. Det är lika varje gång han får pucken. Man älskar skottet, men är det värt det?

Det där med snabba enkla passningar som jag alltid tjatat om.

Stjärnan skrev: tor 05 mar 2026, 23:55

Vid 3-1 målet. Luc sitter på bänken och surar över sin missade chans sekunderna innan. I love it!

Det var precis det jag noterade också, precis som att han sitter och tänker att det skulle varit jag som var sådär jävla glad och nu får jag bara vara sur istället. Jag vet inte om jag gillar det, en viss sida av mig säger att det är bra att man aldrig är nöjd med att missa målchanser medan en annan sida säger att det är en lagsport och det viktigaste är att laget vinner och man firar när laget gör mål. Kluven.

Jag tycker man gör en stabil match och spelar man såhär imorgon går vi om HV. Litet fall bakåt i PP igen, men det är fortfarande klart bättre än för en månad sedan, nu kommer vi in i anfallszon i alla fall utan några extrema problem som tidigare. Stabilt bakåt även i BP trots ett mål i baken. 3 mot 4 är svårt med enorma ytor, kanske till och med svårare än 3 mot 5 då motståndarna ofta sänker tempot för mycket när man har två spelare mer. 3 mot 4 är samma ytor men eftersom de bara är en mer så håller de kvar pucktempot som gör att det blir svårt att försvara sig. Jävligt bra skymning av Shinnimin på målet också och även om jag önskar honom all olycka så får man ändå ge honom att skymningar är han grymt bra på.

Larsson stabil! Lang avstängd när han väl börjar komma igång?

Pain is temporary, glory is forever
VonGustaf

Inlägg av VonGustaf »

Stjärnan skrev: tor 05 mar 2026, 23:55

Jag tänkte precis samma sak…..

Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!

"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
8mars73

Inlägg av 8mars73 »

Einar Berg skrev: tor 05 mar 2026, 21:40

Grejen med Östman är att det enda han har i skallen är att skjuta eller att passa tillbaka till pointen. När skottläget inte finns och pointen inte är passningsbar, så låser det sig i hans skalle.
I detta läge hade han ett lysande läge att slå en stenhård passning på bladet på han som stod inne i höga slottet. Det var vidöppet där.
Men det sket sig ju...

Till Östmans försvar vill jag påpeka att under hela matchen igår så fick han inte en enda vettig passning som det gick att skjuta direkt på. Hela tiden lite bakom den punkt där han ska träffa pucken. Han vänder sig lite mot passningsläggaren men pucken ska ju fortfarande sättas mot skridskorna, inte mot klubbladet. Då måste Kalle ta emot och lägga pucken tillrätta först.
Kanske därför vi får så många dragskott mot mål istället för bomber i krysset.
Om det inte helt enkelt bara var ett fladder som kom i Kalles riktning....
Ingen som övar "Swedish flip" där pucken landar på den flata sidan?

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: fre 06 mar 2026, 08:18

Jag tycker man gör en stabil match och spelar man såhär imorgon går vi om HV. Litet fall bakåt i PP igen, men det är fortfarande klart bättre än för en månad sedan, nu kommer vi in i anfallszon i alla fall utan några extrema problem som tidigare.

Man ska också komma ihåg att Luleå attackerade mer i BP än vad Dif gjorde vilket störde oss mer, men vi klarade ändå av det hyfsat tycker jag.
Men utan mål så kommer vi snart vara tillbaka i dvalan igen i den spelformen, oavsett hur bra det har sett ut. Så vi behöver göra fler PP mål. Vi kan inte gå in i ett kval med en hyfsad chans om PP håller under 10%. Det går bara inte.

Sun taught me,
Keep RISING!
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Det var precis det jag noterade också, precis som att han sitter och tänker att det skulle varit jag som var sådär jävla glad och nu får jag bara vara sur istället. Jag vet inte om jag gillar det, en viss sida av mig säger att det är bra att man aldrig är nöjd med att missa målchanser medan en annan sida säger att det är en lagsport och det viktigaste är att laget vinner och man firar när laget gör mål. Kluven.

Lite draget till sin spets, men det är den attityden som är skillnaden mellan spelare som Forsberg, Crosby, Ovechkin, McGregor och Lang. De som är nöjda och gömmer sig bakom laget förblir medelmåttiga SHL-spelare.. Vill 100% se en irriterad och uppkäftig Koblar. Vi har saknat den attityden och inställningen han visar upp under många år. Ett lag med enbart svärmorsdrömmar kommer aldrig platsa på högsta nivå.

8mars73 skrev: fre 06 mar 2026, 09:15
Einar Berg skrev: tor 05 mar 2026, 21:40

Men det sket sig ju...

Till Östmans försvar vill jag påpeka att under hela matchen igår så fick han inte en enda vettig passning som det gick att skjuta direkt på. Hela tiden lite bakom den punkt där han ska träffa pucken. Han vänder sig lite mot passningsläggaren men pucken ska ju fortfarande sättas mot skridskorna, inte mot klubbladet. Då måste Kalle ta emot och lägga pucken tillrätta först.
Kanske därför vi får så många dragskott mot mål istället för bomber i krysset.
Om det inte helt enkelt bara var ett fladder som kom i Kalles riktning....
Ingen som övar "Swedish flip" där pucken landar på den flata sidan?

Oh ja, helt enig. Passningarna han får är bedrövliga. Hade vi haft en riktig point på blålinjen som kunde slå passningar, så hade vi sett Östmans sinnessjuka direktskott varje PP. Men nu har vi tyvärr inte det, och istället blir alla Östmans svagheter smärtsamt exponerade.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

bender skrev: fre 06 mar 2026, 10:56

Lite draget till sin spets, men det är den attityden som är skillnaden mellan spelare som Forsberg, Crosby, Ovechkin, McGregor och Lang. De som är nöjda och gömmer sig bakom laget förblir medelmåttiga SHL-spelare.. Vill 100% se en irriterad och uppkäftig Koblar. Vi har saknat den attityden och inställningen han visar upp under många år. Ett lag med enbart svärmorsdrömmar kommer aldrig platsa på högsta nivå.

Absolut, och det är ju därför jag är kluven.

Pain is temporary, glory is forever