Hur funkar det när man sparkar en sportchef? Är det som ett vanligt jobb att man får tre månaders lön och sedan inget mer eller hur ser avtalet och avtalen ut?
Knappast. Det är ett yrke med kontrakt som sannolikt mer kan jämställas med spelarnas. Har du ett avtal över tre år är föreningen hårdraget skyldig att se till att du får betalt för den tiden. Sen gör man nog normalt någon form av uppgörelse i de här fallen, men att Tjomme bara skulle få lön för tre månader ser jag som en utopi. En annan lösning skulle kunna vara likt höga positioner i näringslivet, där lönen i sig upphör men en typ av "fallskärm" löses ut om man sparkas. Oavsett upplägg får nog Tjomme några kronor på kontot.
Hur funkar det när man sparkar en sportchef? Är det som ett vanligt jobb att man får tre månaders lön och sedan inget mer eller hur ser avtalet och avtalen ut?
Knappast. Det är ett yrke med kontrakt som sannolikt mer kan jämställas med spelarnas. Har du ett avtal över tre år är föreningen hårdraget skyldig att se till att du får betalt för den tiden. Sen gör man nog normalt någon form av uppgörelse i de här fallen, men att Tjomme bara skulle få lön för tre månader ser jag som en utopi. En annan lösning skulle kunna vara likt höga positioner i näringslivet, där lönen i sig upphör men en typ av "fallskärm" löses ut om man sparkas. Oavsett upplägg får nog Tjomme några kronor på kontot.
Man säger ju att man har gjort en överenskommelse inom ramen för budgeten, så jag antar att han fått/får en del pengar under denna säsong för någon annan budget har man ju inte att förhålla sig till. Sedan hur mycket pengar det handlar om kommer vi nog aldrig att få veta men förhoppningen är ju att det inte kommerpåverka framtida budgetar.
– Jag blev så himla glad när jag hörde Michael Lindqvist (LIF-forward) säga det efter ett par månader hos oss: ”Jag tyckte att Färjestad hade en otroligt familjär känsla, men det är fasiken bättre i Leksand”. Det är ett gott betyg för föreningen.
Vi fyller på:
– Har egentligen allt jag behöver och jag är inte ute efter att ha något flashigt och min livsstil funkar i Leksand. Allt med Leksand är fint och i harmoni, allt från materialare, fystränare, alla ledare i föreningen, bra människor rakt igenom. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... vs-bra-har
Så här i efterhand kan jag känna mig lite bitter över Thomas oförmåga att agera under säsongen. Han talade själv mycket om hur laget hade potential att vinna 7 - 8 matcher på raken men var helt ovillig att skruva på något för att få till en förändring. Vilket vi sett sen han fick gå, att små förändringar tycks ha gett stora resultat.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.
Så här i efterhand kan jag känna mig lite bitter över Thomas oförmåga att agera under säsongen. Han talade själv mycket om hur laget hade potential att vinna 7 - 8 matcher på raken men var helt ovillig att skruva på något för att få till en förändring. Vilket vi sett sen han fick gå, att små förändringar tycks ha gett stora resultat.
Ledsamt avslut på hans tid hos oss, oavsett utgång i kvalet. Han gjorde mycket gott, men årets säsong är ju svårt att snacka hem.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Ledsamt avslut på hans tid hos oss, oavsett utgång i kvalet. Han gjorde mycket gott, men årets säsong är ju svårt att snacka hem.
Jag tror med facit i hand att han aldrig skulle fått förlängt. Men som det blev nu så var det nog ändå rätt att sparka honom.
Jag är skeptisk till Ollas som sportchef dock. Tror vi med honom får se hemspelare som Martin Grön… vad heter han nu igen -borg?- och Janohls mfl. Tror vi är rökta framöver om han inte ersätts. Jag kan dock ha fel.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Jag tror med facit i hand att han aldrig skulle fått förlängt. Men som det blev nu så var det nog ändå rätt att sparka honom.
Jag är skeptisk till Ollas som sportchef dock. Tror vi med honom får se hemspelare som Martin Grön… vad heter han nu igen -borg?- och Janohls mfl. Tror vi är rökta framöver om han inte ersätts. Jag kan dock ha fel.
Jag är också tveksam till Ollas, men jag tror snarare att han kanske kommer satsa mer på spelare som är yngre och lovande i 20-25-årsåldern. Vilket jag tycker är helt rätt. Det jag är mer tveksam till är om han kan bygga ett lag med rätt karaktärer och det djup som behövs i spannet med allt från stjärnor till juniorer. Men samtidigt kanske han är helt rätt, sportchefsrollen måste ju vara det svåraste jobbet att analysera för oss utifrån då man inte vet ett jävla skit om vad som leder till värvningar/inställda värvningar.
Själv har jag svårt att tro för fem öre att Ollas är vår sportchef nästa säsong.
Han har ju gjort ett briljant jobb med vår juniorverksamhet, jävligt viktigt uppdrag det med.
Ja. Och tanken är väl förhoppningsvis att han återgår dit när vikariatet går ut.
Den snabba förändringen som behövde göras var att få bort Tjomme från Hedbergs axlar.
Mer troligt är väl att Pajen eller kanske Hedberg tillfördelas den rollen. Om man vill ha förändring i båset. Vilket jag tror.
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
Själv har jag svårt att tro för fem öre att Ollas är vår sportchef nästa säsong.
Han har ju gjort ett briljant jobb med vår juniorverksamhet, jävligt viktigt uppdrag det med.
Ja. Och tanken är väl förhoppningsvis att han återgår dit när vikariatet går ut.
Den snabba förändringen som behövde göras var att få bort Tjomme från Hedbergs axlar.
Mer troligt är väl att Pajen eller kanske Hedberg tillfördelas den rollen. Om man vill ha förändring i båset. Vilket jag tror.
Upp med Pajen och in med Bemström och Ritola tillsammans med Hedberg
det tror jag kan vara nåt! Hur Pajen är som sportchef vetefan, men vill han fortsätta som tränare kan han gärna gör det nånannanstans... Ritto och Bema, ja tack.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
det tror jag kan vara nåt! Hur Pajen är som sportchef vetefan, men vill han fortsätta som tränare kan han gärna gör det nånannanstans... Ritto och Bema, ja tack.
Han vart utsedd till HAs bästa sportchef 24/25.
Kan han och Ollas vara ett sportchefs-team kanske? Känns som att det borde kanske gå lite mer åt det hållet istället för en ensam sportchef.
Han vart utsedd till HAs bästa sportchef 24/25.
Kan han och Ollas vara ett sportchefs-team kanske? Känns som att det borde kanske gå lite mer åt det hållet istället för en ensam sportchef.
Ge honom vilken roll som helst, bara han lyfts bort från båset. Tom vd rollen skulle vara att föredra. Sen kan Hedberg få en liten roll att träna upp nykomlingar från juniorledet att ta steget till A-laget.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!