Styrelser samt ekonomi

harfager

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av harfager »

Gösen skrev: Igår, 18:07
Wittgenstein skrev: Igår, 17:43
Gösen skrev: Igår, 16:42

Läser man den här texten så inser man rätt snabbt att den är skriven och godkänd av folk som har rätt dålig koll på företagsekonomi.
Men essensen är ändå korrekt. Det blir kostsamt. Så klart. Och på sikt ett konkurshot om vi inte tar oss upp redan år ett.

Om det är styrelsebråket eller det faktum att nya revisorer tvingade fram och upp i ljuset undangömda play off bonusar låter jag vara osagt.

Det finns miljontals tänkbara fantastiska styrelser. Att just en av dem för ett par år sedan skulle vara top notch all high är väl ändå ett utopiskt tänkande.

Alla stridigheter sänker oss. En röd tråd, kontinuitet är det som gör föreningar framgångsrikt. Det vet vi genom att se på de som är framgångsrika. De som är på väg uppåt och på de som är på väg nedåt. Vi tillhör de sista. P.g.a. Interna stridigheter, nytt folk i styrelser och nya sportchefer och tränare när tålamod inte räcker till.

51% regeln är ett aber som blir svårt att runda.
Så länge den gäller så är det just så. Det som gäller. Man kan inte skylla på dem som tycker demokratin är viktig. Det är i så fall de som tycker man ska rundgå demokratin och försöker med militärkupp som ska beskyllas.

Jag ser i detta läge en möjlig väg att gå. Om man nu vill ha företagsägda klubbar.
Men det innefattar en helt ny liga utanför svenska hockeyförbundets armar, som inte är intressant från något SHL lag. Så det kommer krävas flera letter of intend från många miljardärer och en mångårig process innan det om ens är en möjlighet i Sverige.

Gilla läget.

Jag har ingen aning om den föreslagna styrelsen hade lyckats bättre, men utifrån dess meriter och erfarenheter tror jag den hade betydligt större potential att lyckas. Vad gäller stridigheterna har du helt rätt, men jag tror att striden då i grund och botten inte handlade om demokrati. Det handlade om att en av de föreslagna hade en bakgrund i Mora och nån annan inte verkade vara en så stor supporter. Då slog några supporterprofiler bakut och fick med sig svansen. Sen var hela cirkusen igång igen.

Att ständigt gilla läget kommer knappast ta oss framåt.

Jo. Men som jag återkommande återkommer till så var Morasaken oväsentlig i sak. Det var ett medel för veto. Och inget av vad jag redogjorde för har någonting med att gilla veto att göra. Önskar att nån klåpare från den sidan vågade stå upp för sina åsikter istället för att jag på 80 procentiga förståelser behöver stå på deras barrikad. Lite ynklig måhända.

Utan tvivel har ju Emil blivit tystad via piska eller morot. Han har ett regg här så varför inte tala ut? Ett fripass till 30-zon kanske?

Emil har jag slutat ta på allvar. Det har låtit så stort så många gånger att nu ska minsann sanningen komma fram och jag vet så mycket och sen försvinner han helt tills nästa gång någon inte gör som han vill. "Det låter stort när katten skiter" passar in väldigt bra på honom. Jag älskar Emil för det han gjort på läktaren och supporterkulturen men han kanske skulle låtit det stanna där. Har han blivit tystad så är han fegare eller mer falsk än vad jag tidigare trott om honom. Vill han Leksands bästa så får han ta bladet från munnen och spotta ur sig alla sanningar eller erkänna att han inte har något och bara vara tyst hädanefter.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

harfager skrev: Idag, 09:17
Gösen skrev: Igår, 18:07
Wittgenstein skrev: Igår, 17:43

Jag har ingen aning om den föreslagna styrelsen hade lyckats bättre, men utifrån dess meriter och erfarenheter tror jag den hade betydligt större potential att lyckas. Vad gäller stridigheterna har du helt rätt, men jag tror att striden då i grund och botten inte handlade om demokrati. Det handlade om att en av de föreslagna hade en bakgrund i Mora och nån annan inte verkade vara en så stor supporter. Då slog några supporterprofiler bakut och fick med sig svansen. Sen var hela cirkusen igång igen.

Att ständigt gilla läget kommer knappast ta oss framåt.

Jo. Men som jag återkommande återkommer till så var Morasaken oväsentlig i sak. Det var ett medel för veto. Och inget av vad jag redogjorde för har någonting med att gilla veto att göra. Önskar att nån klåpare från den sidan vågade stå upp för sina åsikter istället för att jag på 80 procentiga förståelser behöver stå på deras barrikad. Lite ynklig måhända.

Utan tvivel har ju Emil blivit tystad via piska eller morot. Han har ett regg här så varför inte tala ut? Ett fripass till 30-zon kanske?

Emil har jag slutat ta på allvar. Det har låtit så stort så många gånger att nu ska minsann sanningen komma fram och jag vet så mycket och sen försvinner han helt tills nästa gång någon inte gör som han vill. "Det låter stort när katten skiter" passar in väldigt bra på honom. Jag älskar Emil för det han gjort på läktaren och supporterkulturen men han kanske skulle låtit det stanna där. Har han blivit tystad så är han fegare eller mer falsk än vad jag tidigare trott om honom. Vill han Leksands bästa så får han ta bladet från munnen och spotta ur sig alla sanningar eller erkänna att han inte har något och bara vara tyst hädanefter.

Jag är lite inne på samma sak, han har ju lovat att sanningen ska komma fram flera gånger men sedan blir det tyst. Måhända att han stoppas av sin ADHD och inte får till det han vill få fram och att det då rinner ut i sanden, men han borde i så fall ha lärt sig att inte lova något innan det är klart. Han har som sagt gjort mycket bra för Leksand framförallt på läktaren men han borde bara ta ett steg tillbaka och arbeta i det tysta och låta andra ta hand om avslöjanden.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Jag instämmer i det.
Väntar fortfarande på The Sven Rosen story 2.
Men nån slags uppgörelse verkar gjord i.o.m. Att den helt verkar ha lagts ner.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

harfager

Inlägg av harfager »

Gösen skrev: Idag, 10:03

Jag instämmer i det.

Skulle det vara på det viset så är Emil en ynkrygg och går emot precis allt av den person som han så gärna ger sken av att vara.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

harfager skrev: Idag, 10:10
Gösen skrev: Idag, 10:03

Jag instämmer i det.

Skulle det vara på det viset så är Emil en ynkrygg och går emot precis allt av den person som han så gärna ger sken av att vara.

Yes.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Detta (igen):

Andreas Gärdsbacks svar på frågan om det ändå finns en liten oro för konkurs innerst inne.

- (lång tystnad) Vi har en massa gamla skulder och det gäller att vi kan hantera dem, få till en plan så det fungerar. Det är ingenting man kan lösa i förtid, utan det blir först om det blir ett skarpt läge, säger Andreas Gärdsback till Falu-Kuriren.
https://sportbloggare.com/leksands-ordf ... -i-konkurs

Det här med ekonomin är nästan kliniskt deprimerande - och har så varit sedan man förstod fulla innebörden av det oansvarigt hanterade sign off-kontot.

Med lite fingertoppskänsla, mod och mindre stjärnglansförblindelse hade vi kunnat slippa mycket av det. Vi fick en förhandstitt på Hrivik den där våren när han återvände från KHL och hade kunnat förstå att han var slut i kroppen och spelet. Samma egentligen med den andre trötte slovaken - även om det var svårare att förutse. Liksom de långa förlängningarna med Veronneau och Caito.

Lätt att vara efterklok? En riktigt bra sportchef hade kunnat förutse. Och haft integriteten och modet att gå emot supportertrycket. Men han var lika förblindad av de tidigare sejourerna som vi.

Istället för att tvätta bort Lyxfällan-epitetet - och äntligen tysta de tröttsamma motståndarsupportrarna - såg vi till att nidnamnet både blev sant och rättvist.