Det som talar för oss är att HV inte mäktat med att spela så konsekvent som dom gjorde igår ens hel match förut så detta tror jag att vi har medicinen till om vi drar upp tempot litegrann.
Det som talar emot oss är att Anton Blomqvist och HV spelar såna här matcher för tredje säsongen i rad och har rutin som vi ej har varken på bänken eller i laget. Lite orolig för Hedbergs förmåga att coacha slutspelsmatcher.
Trots att säsongen sett ut som den gjort så hittade vi ju en stabilitet över flera matcher till slut som vi bara behöver hitta tillbaka till.
Som sagt, jag gillar egentligen sättet vi tog oss an matchen på, kan vi bara vässa omställningarna så kommer vi göra fler mål också.
Tror också stenhårt på att dra upp tempot. Vi såg märkligt ”lugna” ut i första perioden. Icke tagna av stundens allvar. Lite som när ett fotbollslag försöker dra ner tempot mot övermäktigt motstånd.
Trist att vi inte har ett par till bra klasslirare bland forwards. Karlberg lirkar ju inte upp en öppen garagedörr. Och en Caito som inte är på allvarlig glid vore ju kul.
Trist att vi inte har ett par till bra klasslirare bland forwards.
Lindqvist är just nu bättre och mer självlysande än jag någonsin inbillade mig när han värvades. Varje gång han återvände till båset i tredje för att vila och kameran zoomade in honom tänkte jag: jaja, nu har du vilat nog. Ut på isen igen. Dubblera. Spela non-stop.
Har jämfört de här matcherna med att gå på begravning. Det är jobbigt men det känns bra att vara på plats. Jönköping imorgon och i Leksand på söndag. Får hoppas att pojkarna slår på offensiven från start imorgon.
Min uppfattning är att vi ser överraskade ut av tempot i dom 2 första perioderna. Ungefär som att man trodde det skulle vara som i en seriematch. HV vet vad som gäller och går ut och spelar slutspelshockey, men vi är kvar i serielunken. När vi väl har fattat det och matchar HVs tempo i 3e så blir det en jämnare match. Men fram dit gör HV det bra. Våra "uppspel" består stort sett konsekvent av att få pucken över röd och dumpa. Antingen är vi då för trötta och tar chansen att byta eller så blir vi förbispelade av HVs backar. HV har gjort hemläxan och är jättesnabba med att hämta pucken och spela den förbi våran 1 och 2 pressande spelare.
Vi hamnar konsekvent i situationen där vi är för trötta för att gå till anfall och hellre byter än att pressa fast pucken djupt i HVs zon. Då får HV gå till nytt anfall, och våra inbytta spelare får börja med att använda sina krafter på försvarsspel.
Jag hoppas våra tränare ser sånt här och skruvar på vår taktik och bjuder på moteld nu, för vi har inte många chanser kvar.
Men prio ett måste vara att vi matchar tempot och spelar slutspelshockey vi också.
Om detta hade varit starten på ny matchtråd hade jag skrivit:
Vinst i morgon och vi har momentum.
Förlust och vi är i brygga och halvvägs i avgrunden.
Ja, exakt så är det, skulle jag påstå.
Absolut, visst är det så. Men skulle vi ändå vinna första hemma sedan så kan vi få tillbaka tron och lika gärna vinna andra hemma och då är direkt HV mer i brygga. Bara tron på att vi är starka på hemmaplan kan göra att man hittar ny energi och kan ta igen 2-0 till 2-2. Halvvägs i avgrunden, absolut, men definitivt inte hela vägen ner i avgrunden.
Men för att slippa spekulera i det så är det väl bäst om vi bara vinner imorgon?