Leksands IF
tomten blå
25 mars 2026, 11:31
Kopierat från FB
Niva Sjöqvist skrev:
Jag har tagit ett kliv tillbaka från hockeyn denna säsong av flera skäl, bland annat för mitt eget psykiska välmåendes skull. Hockeyn blev för mig till slut en källa till negativitet, ångest och irritation. Att veta så mycket skit som de flesta inte vet, att se allt internt tjafsande i sociala medier, att utsättas för det påhopp som SVT skamlöst stod för osv osv… Det var inte roligt längre. Det var smaklöst. Och energin tar slut - särskilt när man ser samma misstag upprepas och samma personer stå i centrum (eller kulisserna då) år efter år efter år.
De goda ger upp och dårarna står kvar i ett sådant universum. Tyvärr. Jag själv var knappast felfri men jag ville gott och jag ville bidra till en högre kravställan och större transparens. Tyvärr är det saker som många ledande personer inom och runt LIF konsekvent hyser förakt gentemot.
Och tyvärr var det just det som fällde oss till slut. Amatörmässig styrning ledde till att bilen körde i diket. Det var väl kanske oundvikligt. Och kanske har folk rätt som säger att Leksand är för litet för SHL? Åtminstone verkar vi aldrig lära av våra misstag.
Jag har, för första gången i mitt 40-åriga liv, inte sett en match på plats denna säsong. Och sjukt nog känns det skönt. Jag har fått andas, har fått mental distans. För det var onekligen dessutom rätt säsong för mig att backa med facit i hand.
Det är ju inte ofta man ser ett lag som förtjänar att åka ur så pass som vi gör denna säsong. En bedrövligt skött förening resulterar i ett fuskbygge som helt enkelt saknar spetskompetens. Vi hade ett allsvenskt lag som förståeligt nog inte räckte till.
Det är ledsamt, det är det. Sorgligt. Onödigt.
Nu börjar nästa kamp. Att undvika konkurs mer eller mindre. Att ordförande Gärdsback ler och säger annat i TV4 betyder inte ett skit i min värld. Det känns bara verklighetsfrånvänt och som något han säger för att han tror att det behöver sägas. Han inger inte direkt förtroende hos mig, milt sagt.
Och om vi ror ihop ekonomin för övrigt: hur slagkraftigt lag får vi i Allsvenskan? En topplacering lär vi bara kunna drömma om. Jag blir på riktigt irriterad när Gärdsback står och säger att vi kan slåss om en SHL-plats nästa år. Återigen: det känns som han säger det för att han måste. Det är bara onödigt gjort.
Det är snudd på respektlöst rentav. Vi ska pynta ut med uppemot 30 mille i sign off-bonusar (hur man inte kan budgetera för sådant från start kommer jag aldrig att komma över, den jävla dumheten är obeskrivligt vansinnig) utöver det ekonomiska tapp en degradering betyder i övrigt. Expressen skriver att det ryktas om rekonstruktion.
Det skulle inte skada om han istället, för ovanlighetens skull i Leksand, var öppen och ärlig. Våga be om hjälp. Våga lägga ribban på en rimlig nivå. Jag är övertygad om att man skulle mötas av en acceptans och förståelse från supportrar och sponsorer om man var öppen på ett genuint sätt. För utan hjälp lär LIF inte överleva oavsett.
Svälj stoltheten för helvete och tala ur skägget för en gångs skull. Sluta yra om att vi faktiskt gör ett bra resultat i år (vilket jag hoppas är sant förvisso) och om att vi ska slåss om SHL nästa år. Säg att nu börjar ett stenhårt jobb för att ro ihop ekonomin och att vi behöver allas hjälp för att fixa det! Öppna upp! Det är nu vi behöver tjata om ”tillsammans” mer än någonsin!
Men jag hyser litet hopp. Det lär snurra på i samma banor som förr: alla tillgängliga kronor ska läggas på det sportsliga efter att de nödvändiga skulderna betalats (med hjälp av gåvor i vanlig ordning pga fantasi till något annat saknas). Investeringar skjuts på framtiden, taket lagas med silvertejp tills arenan blåser omkull och sportsligt siktas aldrig mot något annat än SM-guld. Vision 2019 osv.
Ni som har energi kvar: ställ krav. Engagera er i årsmöten. Bekämpa den inkompetens som växt sig fast som en sjukdom på kansliet genom åren.
Vår förening förtjänar så oerhört mycket bättre. Leksands IF nu och för alltid.