Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Gösen

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

leksluthor skrev: tis 24 mar 2026, 23:51
Ludde skrev: tis 24 mar 2026, 23:16
Sniper skrev: tis 24 mar 2026, 23:12

Hoppas de har täckning för de orden.

Reflekterar mest över att vi tävlar på hög nivå på intäktssidan, där finns det ju en del att ifrågasätta. Men oavsett hur bra intäktssidan är så kan man ju fundera lite på hur vi ska hantera och finansiera kostnaden på arenan? Kanske inte bara sälja namnrättigheterna, kanske sälja den till högstbjudande?

Existerar den här uttågsersättningen fortfarande som man införde när Dif åkte ut? Eller försvann den sedan så de skulle slippa betala när de gick upp igen?

Fallskärmen på 7 miljoner är borta.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Chioote

Inlägg av Chioote »

Ludde skrev: tis 24 mar 2026, 23:16
Sniper skrev: tis 24 mar 2026, 23:12

Hoppas de har täckning för de orden.

Tack vare föreningens supportrar, det stora medlemsantalet och vårt starka företagsnätverk är vi även i fortsättningen med och tävlar på en hög nivå på intäktssidan. Det gör att vi kommer att stå starka trots tidigare säsonger med för höga kostnader.

Vi ska göra vårt yttersta för att utmana om en plats i SHL säsongen 2027/2028. Vi har både en plan och en budget för att vara en stark aktör i Hockeyallsvenskan nästa säsong. Målsättningen är att spela final och ta tillbaka vår plats i högsta serien.
https://www.leksandsif.se/article/qutatce-30ead/view

Reflekterar mest över att vi tävlar på hög nivå på intäktssidan, där finns det ju en del att ifrågasätta. Men oavsett hur bra intäktssidan är så kan man ju fundera lite på hur vi ska hantera och finansiera kostnaden på arenan? Kanske inte bara sälja namnrättigheterna, kanske sälja den till högstbjudande?

Ja det beror väl på hur man ser det.
Kollade intäkter senaste årsredovisningen kontra Färjestad.
Dom har reklam och sponsorintäkter på 43 736 000, vi har på 26 783 000
Dom har på restaurang & Kiosk 47 112 000, vi har 5 981 000

Dom omsätter 85 mijoner mer än oss, varav kiosk och sponsring står för drygt 60 av dom

Men bra föreningen är nöjd i alla fall. Vi ligger i nivå med Timrå på dom posterna och då har vi 1300 i högre publiksnitt

Användarens profilbild
Ställbergarn

Inlägg av Ställbergarn »

Gösen skrev: mån 23 mar 2026, 18:59
Masjavel_ skrev: mån 23 mar 2026, 18:16

F5 på denna sidan https://www.allabolag.se/konkurser?location=Dalarna

När dyker Lif upp där tror ni?

Juni 2026 - juni 2027 om vi inte går upp igen.

Det tidigare om vi inte hittar hjälp att klara likviditeten under spelfria månader. Det senare om vi inte går upp och allt däremellan om vi inte klarar att banta kostymen tillräcklig.
Det bör i vart fall finnas tillräcklig incitament för att banken ska få ge amorteringsfritt.

Det finns väl egentligen inget som tydligt visar exakt hur läget ser ut? Mer än luddiga uttalanden från föreningen? Man skulle ju vilja ha ett ärligt utlåtande från Leksands IF nu där man säger att i och med uttåget så är risken för konkurs ca XX%. Nog fan måste styrelsen ha så pass bra koll på läget och kunna vara ärliga mot alla och säga det. För den här jävla ovissheten om ekonomin börjar få mitt supporterskap att vackla och jag börjar tröttna. Å andra sidan, om man får ett svar likt i början av säsongen "vi behöver skära ner si och så i spelarbudget och sen ska det gå att lösa den ekonomiska situationen" så kommer jag fan inte tro särskilt mycket på att man då får hela sanningen ändå. Jag är inte så dum att jag tror man skulle gå ut med ärlig info, men jag skulle lik förbannat behöva det för att leksandshjärtat inte nu efter 40 år som supporter ska få en infarkt och sluta slå för det vita-blå dalalaget. För jag vet fan inte hur mycket mer jag orkar nu. Jag är ofta en obotlig optimist (förutom just efter sura förluster), men nu...ja..

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

• "Att veta så mycket skit som de flesta inte vet"
  • "Tala ur skägget för en gångs skull"

Leksands IF
tomten blå
25 mars 2026, 11:31

Kopierat från FB
Niva Sjöqvist skrev:

Jag har tagit ett kliv tillbaka från hockeyn denna säsong av flera skäl, bland annat för mitt eget psykiska välmåendes skull. Hockeyn blev för mig till slut en källa till negativitet, ångest och irritation. Att veta så mycket skit som de flesta inte vet, att se allt internt tjafsande i sociala medier, att utsättas för det påhopp som SVT skamlöst stod för osv osv… Det var inte roligt längre. Det var smaklöst. Och energin tar slut - särskilt när man ser samma misstag upprepas och samma personer stå i centrum (eller kulisserna då) år efter år efter år.

De goda ger upp och dårarna står kvar i ett sådant universum. Tyvärr. Jag själv var knappast felfri men jag ville gott och jag ville bidra till en högre kravställan och större transparens. Tyvärr är det saker som många ledande personer inom och runt LIF konsekvent hyser förakt gentemot.

Och tyvärr var det just det som fällde oss till slut. Amatörmässig styrning ledde till att bilen körde i diket. Det var väl kanske oundvikligt. Och kanske har folk rätt som säger att Leksand är för litet för SHL? Åtminstone verkar vi aldrig lära av våra misstag.

Jag har, för första gången i mitt 40-åriga liv, inte sett en match på plats denna säsong. Och sjukt nog känns det skönt. Jag har fått andas, har fått mental distans. För det var onekligen dessutom rätt säsong för mig att backa med facit i hand.

Det är ju inte ofta man ser ett lag som förtjänar att åka ur så pass som vi gör denna säsong. En bedrövligt skött förening resulterar i ett fuskbygge som helt enkelt saknar spetskompetens. Vi hade ett allsvenskt lag som förståeligt nog inte räckte till.

Det är ledsamt, det är det. Sorgligt. Onödigt.

Nu börjar nästa kamp. Att undvika konkurs mer eller mindre. Att ordförande Gärdsback ler och säger annat i TV4 betyder inte ett skit i min värld. Det känns bara verklighetsfrånvänt och som något han säger för att han tror att det behöver sägas. Han inger inte direkt förtroende hos mig, milt sagt.

Och om vi ror ihop ekonomin för övrigt: hur slagkraftigt lag får vi i Allsvenskan? En topplacering lär vi bara kunna drömma om. Jag blir på riktigt irriterad när Gärdsback står och säger att vi kan slåss om en SHL-plats nästa år. Återigen: det känns som han säger det för att han måste. Det är bara onödigt gjort.

Det är snudd på respektlöst rentav. Vi ska pynta ut med uppemot 30 mille i sign off-bonusar (hur man inte kan budgetera för sådant från start kommer jag aldrig att komma över, den jävla dumheten är obeskrivligt vansinnig) utöver det ekonomiska tapp en degradering betyder i övrigt. Expressen skriver att det ryktas om rekonstruktion.

Det skulle inte skada om han istället, för ovanlighetens skull i Leksand, var öppen och ärlig. Våga be om hjälp. Våga lägga ribban på en rimlig nivå. Jag är övertygad om att man skulle mötas av en acceptans och förståelse från supportrar och sponsorer om man var öppen på ett genuint sätt. För utan hjälp lär LIF inte överleva oavsett.

Svälj stoltheten för helvete och tala ur skägget för en gångs skull. Sluta yra om att vi faktiskt gör ett bra resultat i år (vilket jag hoppas är sant förvisso) och om att vi ska slåss om SHL nästa år. Säg att nu börjar ett stenhårt jobb för att ro ihop ekonomin och att vi behöver allas hjälp för att fixa det! Öppna upp! Det är nu vi behöver tjata om ”tillsammans” mer än någonsin!

Men jag hyser litet hopp. Det lär snurra på i samma banor som förr: alla tillgängliga kronor ska läggas på det sportsliga efter att de nödvändiga skulderna betalats (med hjälp av gåvor i vanlig ordning pga fantasi till något annat saknas). Investeringar skjuts på framtiden, taket lagas med silvertejp tills arenan blåser omkull och sportsligt siktas aldrig mot något annat än SM-guld. Vision 2019 osv.

Ni som har energi kvar: ställ krav. Engagera er i årsmöten. Bekämpa den inkompetens som växt sig fast som en sjukdom på kansliet genom åren.

Vår förening förtjänar så oerhört mycket bättre. Leksands IF nu och för alltid. ❤️

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Sniper skrev: Igår, 11:40
  • "Att veta så mycket skit som de flesta inte vet"
  • "Tala ur skägget för en gångs skull"

Leksands IF
tomten blå
25 mars 2026, 11:31

Kopierat från FB
Niva Sjöqvist skrev:

Jag har tagit ett kliv tillbaka från hockeyn denna säsong av flera skäl, bland annat för mitt eget psykiska välmåendes skull. Hockeyn blev för mig till slut en källa till negativitet, ångest och irritation. Att veta så mycket skit som de flesta inte vet, att se allt internt tjafsande i sociala medier, att utsättas för det påhopp som SVT skamlöst stod för osv osv… Det var inte roligt längre. Det var smaklöst. Och energin tar slut - särskilt när man ser samma misstag upprepas och samma personer stå i centrum (eller kulisserna då) år efter år efter år.

De goda ger upp och dårarna står kvar i ett sådant universum. Tyvärr. Jag själv var knappast felfri men jag ville gott och jag ville bidra till en högre kravställan och större transparens. Tyvärr är det saker som många ledande personer inom och runt LIF konsekvent hyser förakt gentemot.

Och tyvärr var det just det som fällde oss till slut. Amatörmässig styrning ledde till att bilen körde i diket. Det var väl kanske oundvikligt. Och kanske har folk rätt som säger att Leksand är för litet för SHL? Åtminstone verkar vi aldrig lära av våra misstag.

Jag har, för första gången i mitt 40-åriga liv, inte sett en match på plats denna säsong. Och sjukt nog känns det skönt. Jag har fått andas, har fått mental distans. För det var onekligen dessutom rätt säsong för mig att backa med facit i hand.

Det är ju inte ofta man ser ett lag som förtjänar att åka ur så pass som vi gör denna säsong. En bedrövligt skött förening resulterar i ett fuskbygge som helt enkelt saknar spetskompetens. Vi hade ett allsvenskt lag som förståeligt nog inte räckte till.

Det är ledsamt, det är det. Sorgligt. Onödigt.

Nu börjar nästa kamp. Att undvika konkurs mer eller mindre. Att ordförande Gärdsback ler och säger annat i TV4 betyder inte ett skit i min värld. Det känns bara verklighetsfrånvänt och som något han säger för att han tror att det behöver sägas. Han inger inte direkt förtroende hos mig, milt sagt.

Och om vi ror ihop ekonomin för övrigt: hur slagkraftigt lag får vi i Allsvenskan? En topplacering lär vi bara kunna drömma om. Jag blir på riktigt irriterad när Gärdsback står och säger att vi kan slåss om en SHL-plats nästa år. Återigen: det känns som han säger det för att han måste. Det är bara onödigt gjort.

Det är snudd på respektlöst rentav. Vi ska pynta ut med uppemot 30 mille i sign off-bonusar (hur man inte kan budgetera för sådant från start kommer jag aldrig att komma över, den jävla dumheten är obeskrivligt vansinnig) utöver det ekonomiska tapp en degradering betyder i övrigt. Expressen skriver att det ryktas om rekonstruktion.

Det skulle inte skada om han istället, för ovanlighetens skull i Leksand, var öppen och ärlig. Våga be om hjälp. Våga lägga ribban på en rimlig nivå. Jag är övertygad om att man skulle mötas av en acceptans och förståelse från supportrar och sponsorer om man var öppen på ett genuint sätt. För utan hjälp lär LIF inte överleva oavsett.

Svälj stoltheten för helvete och tala ur skägget för en gångs skull. Sluta yra om att vi faktiskt gör ett bra resultat i år (vilket jag hoppas är sant förvisso) och om att vi ska slåss om SHL nästa år. Säg att nu börjar ett stenhårt jobb för att ro ihop ekonomin och att vi behöver allas hjälp för att fixa det! Öppna upp! Det är nu vi behöver tjata om ”tillsammans” mer än någonsin!

Men jag hyser litet hopp. Det lär snurra på i samma banor som förr: alla tillgängliga kronor ska läggas på det sportsliga efter att de nödvändiga skulderna betalats (med hjälp av gåvor i vanlig ordning pga fantasi till något annat saknas). Investeringar skjuts på framtiden, taket lagas med silvertejp tills arenan blåser omkull och sportsligt siktas aldrig mot något annat än SM-guld. Vision 2019 osv.

Ni som har energi kvar: ställ krav. Engagera er i årsmöten. Bekämpa den inkompetens som växt sig fast som en sjukdom på kansliet genom åren.

Vår förening förtjänar så oerhört mycket bättre. Leksands IF nu och för alltid. ❤️

Bra skrivet av Niva, men man önskar ju att nån av de där som säger sig veta så jävla mycket själva också lever upp till den öppenhet dom förespråkar. Emil är ju ett typexempel på det.
säger som Kusin Masen (klok typ .. ;) ) vi väntar på del 2...

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Ludde

Inlägg av Ludde »

Transparens ska bara verka åt ena hållet, tycker det tyder på att dom tror sig veta massor men inte riktigt vet egentligen.

Superstars själva har dock aldrig förespråkat transparens, har pengarna som drogs på autogiro till drömliraren från mångas konton dykt upp igen efter att dom lånade det till annat?

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Klas skrev: Igår, 12:12

Bra skrivet av Niva, men man önskar ju att nån av de där som säger sig veta så jävla mycket själva också lever upp till den öppenhet dom förespråkar. Emil är ju ett typexempel på det.
säger som Kusin Masen (klok typ .. ;) ) vi väntar på del 2...

Det är svårt för oss utomstående att göra något när det inte är någon som berättar vad det är som de vet som är så förfärligt. Vilka är de onda krafterna och varför är de onda? Varför är "ni" de goda krafterna och vad vill ni göra? För mig låter det bara som någon som är bitter för att den inte får vara med och bestämma, mer information än så har jag inte tills de är lika transparenta som de tycker att alla andra ska vara.

Ludde skrev: Igår, 12:30

Transparens ska bara verka åt ena hållet, tycker det tyder på att dom tror sig veta massor men inte riktigt vet egentligen.

Superstars själva har dock aldrig förespråkat transparens, har pengarna som drogs på autogiro till drömliraren från mångas konton dykt upp igen efter att dom lånade det till annat?

Precis det här jag menar, det är lättare att peka på andra än att efterleva det själv.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Fortsättningsvis, om det blir nån fortsättning, så måste kompetens värderas högre än supporterskap när det kommer till positioner och tjänster av betydelse för föreningens välmående.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Wittgenstein skrev: Igår, 14:32

Fortsättningsvis, om det blir nån fortsättning, så måste kompetens värderas högre än supporterskap när det kommer till positioner och tjänster av betydelse för föreningens välmående.

Man kan tycka det, men ska det till så måste antagligen stadgarna ändras igen då man numera måste varit medlem i minst ett år innan man kan bli invald i styrelsen.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Wiborg skrev: Igår, 14:58
Wittgenstein skrev: Igår, 14:32

Man kan tycka det, men ska det till så måste antagligen stadgarna ändras igen då man numera måste varit medlem i minst ett år innan man kan bli invald i styrelsen.

ren och skär idioti.. skulle man praktisera det inom politiken, skulle väl hälften av alla politiker ej blivit tillsatta. Kanske lika så bra i just det exemplet iofs... ;) Inom företagsvärlden är det väl vanligt att nya styrelsemedlemmar köper aktier i "sitt nya" bolag för att visa att man är lojal och tror på bolaget (inte den enda anledningen så klart, men viktigt som symbolvärde). Om kravet varit att man skulle äga aktier i ett år innan man valdes...ja, alla förstår väl hur det skulle sluta...

Mats GBG

Inlägg av Mats GBG »

Expressen har upprepade gånger försökt nå den tidigare vd:n Andreas Hedbom, som var ansvarig i klubben mellan säsongerna 2018 och 2024. Han svarar via sms:

”Jag har sedan en lång tid inte en funktion i Leksands IF, därav att jag avböjer en intervju.”

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -i-krisen/

Ludde

Inlägg av Ludde »

Det här med vilka som är ”onda” och ”goda” kan bara framtiden utvisa. I nästan alla konflikter så anser sig bägge parter vara på den goda sidan.

Just nu, även om jag kan tycka mycket, så vet jag inte om Superstarsfalangen eller Rosénfalangen är på den goda sidan, lutar nog åt ingen av dem är lösningen på våra problem egentligen.

Så i sak så hade ju transparens varit väldigt bra när man ska bilda sig en uppfattning om vad som har hänt, problemet är väl att varje sida/individ kommer försköna sin del i det.

En granskning av neutral part samt en rapport för allmän beskådan hade varit något.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: Igår, 16:31

Dessutom har det varit ett svårt läge för styrelsen att tillsätta en klubbdirektör när man inte säkert vetat vilken division klubben tillhör nästa säsong.

Det har även varit stormigt på kansliet och på ett möte i förra veckan frågade oroliga medarbetare vad som händer om Leksand åker ur.

Den frågan föll inte väl ut och svaret från klubbledningen blev ett hårdfört ”det gör vi inte”. Givetvis finns det en oro bland civilanställda i klubben som funderar på om de har ett jobb att gå tillbaka till nästa vecka.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... g-tillbaka

Helt jävla makalöst.
Vi behöver inte gräla om huruvida Hedberg ska vara kvar eller ej. Vad spelar det för roll vem som står i båset när människor som Wiklund leder klubben.

Att segra är banalt.

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Ludde skrev: Igår, 16:33

En granskning av neutral part samt en rapport för allmän beskådan hade varit något.

Helt rätt, en neutral haverikommision. Tyvärr skulle det aldrig funka. En vecka efter att kommissionen tillsatts skulle det börja ryktas om att en medlem av kommissionen synts hälsa på Sven Rosén på Ica och sen skulle stora bygrälet dra igång igen. Snart skulle kommissionen bestå till 80 procent av the usual suspects av gamla supporterprofiler.

Att segra är banalt.

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Wittgenstein skrev: Igår, 16:53
Sniper skrev: Igår, 16:31

Dessutom har det varit ett svårt läge för styrelsen att tillsätta en klubbdirektör när man inte säkert vetat vilken division klubben tillhör nästa säsong.

Det har även varit stormigt på kansliet och på ett möte i förra veckan frågade oroliga medarbetare vad som händer om Leksand åker ur.

Den frågan föll inte väl ut och svaret från klubbledningen blev ett hårdfört ”det gör vi inte”. Givetvis finns det en oro bland civilanställda i klubben som funderar på om de har ett jobb att gå tillbaka till nästa vecka.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... g-tillbaka

Helt jävla makalöst.
Vi behöver inte gräla om huruvida Hedberg ska vara kvar eller ej. Vad spelar det för roll vem som står i båset när människor som Wiklund leder klubben.

Verkligen. Minns inte vem som sa det eller var jag läste det (om jag inte likt en gammal trollkärring har drömt det själv efter en afton med hallucinogena svampar), men ett lag presterar inte bättre än vad en styrelse tillåter. I vårat fall är det ju så jävla mycket så, klart det blir piss på isen när det ständigt är en jävla kavalkad av clowner i bestämmande position i föreningen. Fan, jag trodde i min enfald för nåt år sedan att vi kanske äntligen kunde lämna det här bakom oss, men där hade jag ju uppenbarligen överjävligt mycket fel.