Styrelser samt ekonomi

Ludde

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Ludde »

Tämligen övertygad om att aktivister, oavsett vilken sida man står på, ej är lämpliga beslutsfattare på någon position i någon organisation. Det kräver även ett ledarskap som står emot alla påverkansoperationer för att det ska leda till strategiskt långsiktig framgång.

Kärnan i Superstars placerar jag i aktivistfacket, man argumenterar med hjärta istället för hjärna helt enkelt. Beslutsfattare bör vara så fria från känslor som möjligt.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Klas skrev: tor 02 apr 2026, 13:13
Wittgenstein skrev: tor 02 apr 2026, 12:57
Klas skrev: tor 02 apr 2026, 11:43

Jag lyssnade oxå på denna podd i går. Det som Sniper citerar var intressant, men i övrigt….

Emil tar faktiskt upp den kritik som kommer om hans/superstars inblandning i styrelsegate, men avfärdar all kritik med en jävligt raljant ton. “ den kommer från personer med 7 följare på Twitter..” varpå Mårthen brister ut i skratt och verkar tycka att det var en riktigt skarp kommentar.. :?

Tro fan att föreningen sitter fast i sina gamla cementerade skyttegravar när den del av den informella (?) makten öppet är precis lik jävla arrogant och ointresserad av andra perspektiv än sina egna som de man kritiserar, gubbarna på Siljan och liknande….

Kolans bidrag i podden var däremot bra.

Just ovanstående reagerade jag också på. Supporterprofilerna har verkligen utvecklats till den nya gubbligan. Självsäkra, övertygade om sin egna briljans och supersugna på att få så mycket makt som möjligt inom LIF.

Dom återkommer hela tiden till att man måste rensa ut fel folk och in med rätt. Men har svårare att svara på vad/vem som är rätt. Men det är klart, hur ska nån som jag, som har 7 följare på X, kunna förstå det…? :roll: 8-)

Jag tror Emil är en sån som är väldigt duktig på att ge kritik och kanske inte på ett pedagogiskt sätt och kanske inte på ett konstruktivt sätt. Det är nog också därför han råkar ut för dom kommentarer från andra han nämner i podden (kommer inte ihåg just nu vad det var för ett bemötande han pratade om). Han kan nog ha rätt i sak i flera fall men borde kanske stanna upp och tänka efter hur han låter och hur han uppfattas av andra i olika sammanhang.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Ludde skrev: tor 02 apr 2026, 21:05

Tämligen övertygad om att aktivister, oavsett vilken sida man står på, ej är lämpliga beslutsfattare på någon position i någon organisation. Det kräver även ett ledarskap som står emot alla påverkansoperationer för att det ska leda till strategiskt långsiktig framgång.

Kärnan i Superstars placerar jag i aktivistfacket, man argumenterar med hjärta istället för hjärna helt enkelt. Beslutsfattare bör vara så fria från känslor som möjligt.

Jo. Så är det kanske.
Det utesluter däremot 80% av Sveriges BNP som utgörs av mestadels småföretagare såsom pizzabagare, smålivs, frisörer, hantverkare etc. Samt medelstora företag som Ejendals och lite mindre medelstora företag som Leksands IF Hockey AB där alla nämnda företagskonsellationer i princip alltid är känslostyrt.

Jag förstår tanken. Kan även sympatisera men förstår också var du kommer ifrån. Du har något ouppklarat med Superstars och vill ge dem varje stöt i sidan du kan.

Jag kommer ut som någon försvarare för dem. Det är jag verkligen inte. Har aldrig haft något med dem att göra. Jag känner ytterst ytligt både Emil och Tobbe men har nog aldrig diskuterat Leksand med dem ( mer än typ, 'hur går det ikväll då") .

Du skrev häromdagen ett väldigt bra inlägg som summerar även mitt engagemang. Blir det ett Rotcod Redbull Leksand HC så tynar nog även mitt engagemang. Som i allt annat är det pengar och makt som gäller. Emil och Superstars vill ha makt för att bibehålla föreningsdemokrati. Sven o company vill ha makt för pengar och maktens skull.

Vi är båda av åsikten att båda sidorna är skadliga för oss. Om jag läser dig rätt.
Men sanningen är väl att avsaknaden av kontinuitet med styrelse och ledning som kan parera dessa grupper är den springande punkten. Någon junta behöver nog slå ner den andra och ta kontroll för en överskådlig tid om vi någonsin ska få ordning på det mest fundamentala som gör framgångsrika SHL-klubbar framgångsrika.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Ludde

Inlägg av Ludde »

Skulle inte kalla det ouppklarat, snarare att delar av dem håller på att förvandlas till det dom skyr mest och är på god väg att ta över taktpinnen.

Håller helst bägge parter utanför styrelserummet, men utan fakta att bedöma så föredrar jag än så länge att ha sidan med mest ekonomiska muskler i min ringhörna.

En av frågorna jag ofta ställer mig är på vems uppdrag Mats Aspemo agerade, om återköpet av arenan satte oss i situationen vi är i idag eller om det räddat oss från en ännu mer prekär situation.

Tvivlar dock inte på att bägge sidor gör det man gör pga välvilja och har samma mål, vägen dom anser leda dit skiljer sig dock markant åt.

Jag är beredd att offra mitt supporterskap om det innebär att Leksands IF kommer leva vidare och bli en maktfaktor i svensk hockey.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Ludde skrev: tor 02 apr 2026, 22:19

Skulle inte kalla det ouppklarat, snarare att delar av dem håller på att förvandlas till det dom skyr mest och är på god väg att ta över taktpinnen.

Håller helst bägge parter utanför styrelserummet, men utan fakta att bedöma så föredrar jag än så länge att ha sidan med mest ekonomiska muskler i min ringhörna.

En av frågorna jag ofta ställer mig är på vems uppdrag Mats Aspemo agerade, om återköpet av arenan satte oss i situationen vi är i idag eller om det räddat oss från en ännu mer prekär situation.

Tvivlar dock inte på att bägge sidor gör det man gör pga välvilja och har samma mål, vägen dom anser leda dit skiljer sig dock markant åt.

Jag är beredd att offra mitt supporterskap om det innebär att Leksands IF kommer leva vidare och bli en maktfaktor i svensk hockey.

Håller med.
Men enbart för att jag bor Här.
Ett Rotcod Redbull Leksand HC (mer realistiskt än vad de flesta tror) känns däremot rätt utlakande. Om jag var bosatt i Stockholm hade jag lika väl valt Nocco Gevalia FC eller Avicci pepsi Globe clube i en kommersiell framtid.
Därav håller jag på tanken att en viss föreningsdemokrati hur urhålkad den än må vara finns kvar.

Mats Aspemo var Ejendals gubbe.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Allt skit, precis all skit som drabbar föreningen beror på att -trumvirvel- Leksands ort är för liten. En byavischa. Ute i skogen. Där längsta granne bor på enbart 15 minuters promenad.

Jag har tjatat om detta sedan hockeyn blev kommersiell för drygt 25 år sedan. Det går inte att driva en elithockey i en kommersiell högstaliga i dylikt omfång. Om 10 år kommer det inte ens gå att driva det i andraligan.

Det beror inte på att orten är för liten i sig utan pga folket som styr en sådan klubb är för ovärldsvana. Det är Olle, och Gunnar och Gösta från lokala pizzahaket som till slut styr allt.
Det är en helt omöjlig ekvation. Att vi ens fick 5-6 år till beror delvis på den ytterst starka lokala traditionen som fortfarande hägrar, men framförallt för att någon hade modet att plocka in en stark sportchef utifrån. Visserligen en totalt handlingsförlamad sådan, men det gav oss en handfull år till. Samma dag i princip han fick sparken åkte vi ur. När han anställdes gick vi upp.

TJ hade sina brister i just handlingen men han var den som gav oss våra år. Nu ska vi ha en egen produkt på den posten… Good luck.

Vi har en tränarduo från juniorleden…. Good luck.

Vi har tamefan ingen professionalism öht kvar i föreningen. Vi hade en chans att få in en sådan i kanske den viktigaste delen, styrelsen, men det gick ju inte heller, pga den trångsynta Emil/Tobbefalangen.
Vi har folk som inför tysta minuter inför livsviktiga matcher.
Vi har folk som anser att två målvakter ska dela jämnt på matcherna, oavsett skills..
Vi har folk som förespråkar kullerbyttans dag, som uppdatering på sm efter vi åkt ur..
Vi har folk som inte sparkar folk som aldrig tar timeout (enda ggr det skedde gjorde vi mål)

Men vi kan definitivt göra ett bra år i allsvenskan. Kanske 3-4, max 5 hyfsade år. Sen kommer det gå rätt fort utför igen. Vi kommer inte ens konkurrera om den serien om 10 år är min spådom. Då slåss vi i ettan.

Vår enda chans till upprättelse är att halka upp redan nästa år, sparka tränarna, sparka alla, och börja kavla upp ärmarna som krävs för att leka med de stora orterna. Anställ kunnigt folk utifrån. Och första steget dit är att byta ut styrelsen. Och första steget dit blir att ändra stadgarna från det ytterst urlöjliga kravet (som bara måste komma från en miniort) att ledamöterna måste vara Leksingar.

Men i en liten by som Leksand så tvivlar jag på att det går.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Ludde

Inlägg av Ludde »

Tack till både Stjärnan och Gösen för ytterst intressanta inspel och jag tror, även om jag tycker att det är tragiskt, att föreningslivet är på väg utför, hockeyn är redan idag kommersiell och kommer utvecklas ännu mer åt det hållet trots att många stretar emot så mycket det går för att behålla det som varit.

För att svensk hockey, inte bara Leksand, ska gå stärkta in i framtiden så behöver vi gå på den affärmässiga stigen är jag rädd. Risken är att vi annars står här om x antal år framåt i tiden och drömmer om stora mästerskap där Tre Kronor var en toppkandidat till gulden, likt vi gör idag med Leksand.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Kolan tyckte att vi hade för bråttom. Var det nödvändigt med så storslagna visioner så snabbt? Kunde vi inte ha nöjt oss med att vara ett mittenlag under x antal år och sedan utmana framåt våren - som alla lag har chansen att göra om de slutar topp 10. Som stabilt mittenlag är man också etablerade. Varför måste man vara ett etablerat topplag som ständigt är topp 4 i grundserien? Dit kan man sträva när man har ekonomi för det.

I topplagsvisionen kände sig vissa tvungna att chansa med ekonomin - nalla på konton och hoppas på att vi skulle gå långt i slutspel och få tillbaka pengarna när publikintäkterna var stora.

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Tack för ett mycket bra inlägg Stjärnan. Har ibland haft lust att skriva något liknande men orkar inte bli kölhalad av Gösen. Bara att vi sitter här och diskuterar Emil som f.d. klackledare, anställd, styrelseledamot (i flera omgångar väl?) och nuvarande supporterinfluencer säger väl något om litenheten. Det är en väldigt liten krets individer som dyker upp överallt och hela tiden. Gösen får säga vad han vill, men jag tror inte att det är samma sak i låt säga Frölunda.

Falangstriden är väl också ett uttryck för bymentaliteten. Alla vi supportrar sitter spridda över landet och följer bygrälet på distans.

Ibland oroar jag mig för att bymentaliteten också sprider sig till exempelvis marknad och souvenirer. Jag beställer inte ofta souvenirer men de få gånger jag gjort det har det oroväckande ofta blivit fel och ibland fullständigt galet vilket i slutändan kostat föreningar ett par slantar i frakt unt so weiter.

Med det sagt, nog borde Leksand kunna driva ett lag i Allsvenskan. Hockeyn är en liten sport som nog haft sin storhetstid. På allsvensk nivå är Leksand inte unika i sin litenhet. Vad gäller den absoluta toppnivån har du nog rätt. Vilket inte minst påvisas av att föreningen inte vunnit SM-guld sedan Gösen gick i kortbyxor.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Ja det kanske i grund och botten är det stora problemet, att vi fortfarande tror att Leksands IF kan bli lika stora och dominanta som på 60/70-talet. Vi kunde ju inte ens fylla vår alldeles för stora arena när vi spelade i shl.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: Igår, 09:39

Falangstriden är väl också ett uttryck för bymentaliteten. Alla vi supportrar sitter spridda över landet och följer bygrälet på distans.

Några av oss gör det med intresse. Majoriteten bryr sig inte. "LIF:s fantastiska fans" är inte så engagerade (åtminstone inte i styrelse- och ekonomifrågor). Emil och Mårthen har en demokrativision. Emil söker inte makt - tvärtom hade han nog önskat att hans röst marginaliserades och ersattes av en polyfoni av röster. Dels fler i debatten, men framför allt fler som röstar under årsstämmor. Men det är rätt långt till det senare när bara bara typ 3% av medlemmarna deltar.

Emil vet sina begränsningar. "Kommunikation kan jag, räkna kan jag inte".

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: Igår, 09:39

litenheten. Det är en väldigt liten krets individer som dyker upp överallt och hela tiden. Gösen får säga vad han vill, men jag tror inte att det är samma sak i låt säga Frölunda.

Frölunda har folk från de egna leden på de flesta positionerna. Ordförande är visserligen från Partille men vad som gör dem framgångsrika är kontinuiteten. Han (Mats Grauers) och Kurt Carlsson har drivit styrelsearbetet sedan 2011 på samma sätt som vi gjorde på vår storhetstid med Gösta som satt i 39 år följt av Doverskog d.ä.

Sedan 2001 när vi åkte ur högstaligan första gången har vi haft 8? Ordföranden och ännu fler VDs där fler har kommit utifrån än tvärtom.
Sen har många av dem valt att bo kvar men det är en annan sak. Det är orsaken till att vi inte klarar att etablera oss ordentligt nån gång. Vi börjar på en ny röd tråd vartannat år där de nya inte vet vad de tidigare har gjort.

Emellanåt är det säkerligen bristande kompetens på vissa stolar men bemanningen eller urvalet av personer är inte problemet. Även om den pensionerade bilhandlaren från Stockholm verkar tycka att det inte finns en enda person i hela Sverige som kan axla hans roll.

Däremot håller SteveYs resonemang om att vi är ett för litet samhälle för att fylla hallen. Nu när man ser alla matcher på TV och betalar lika mycket för det som ett säsongskort så åker inte lika många från Hedemora, Säter, Borlänge, Falun etc. längre.

CMB

Inlägg av CMB »

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -paniklan/

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... jattelanet

https://www.sverigesradio.se/artikel/4827777

Dessa "byfalanger" har levererat sporten spelarbudget som i HA gränsat till ekonomisk doping, och i SHL i toppskiktet (med undantag denna säsong då det "bara" var på nedre halvan). Spela bättre hockey för i helvete!

Senast redigerad av CMB den fre 03 apr 2026, 11:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Jag vill inte sitta här och diskutera enskilda supporterprofiler, då blir vi en del av byagrälet till slut. Vad vi borde diskutera är: vad vill vi att Leksands IF ska vara? Ska Leksands IF "bara" vara den lilla föreningsgemenskapen där en stor del av supporterkretsen kommer på föreningsstämman? Om vi vill det kommer vi inte konkurrera med jättarna, det tror jag vi kan slå fast. Ska vi fylla arenan måste föreningen också attrahera marginalsupportrar som ger blanka fan i nån stämma, som bara vill köpa en halsduk och se lite hockey. Vill vi spela i Allsvenskan och nöja oss med det eller vill vi bevara drömmen om att bli bäst? Jag tror nog det är frågan vi bör ha i bakhuvudet när supporterprofiler diskuterar demokrati.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Om demokratin däremot bara är ett instrument för att hejda Sven Roséns och andras framfart vill jag nog gärna veta vad det är som gör dem så destruktiva. Tala ur skägget så vi har något att ta ställning till.