Allt skit, precis all skit som drabbar föreningen beror på att -trumvirvel- Leksands ort är för liten. En byavischa. Ute i skogen. Där längsta granne bor på enbart 15 minuters promenad.
Jag har tjatat om detta sedan hockeyn blev kommersiell för drygt 25 år sedan. Det går inte att driva en elithockey i en kommersiell högstaliga i dylikt omfång. Om 10 år kommer det inte ens gå att driva det i andraligan.
Det beror inte på att orten är för liten i sig utan pga folket som styr en sådan klubb är för ovärldsvana. Det är Olle, och Gunnar och Gösta från lokala pizzahaket som till slut styr allt.
Det är en helt omöjlig ekvation. Att vi ens fick 5-6 år till beror delvis på den ytterst starka lokala traditionen som fortfarande hägrar, men framförallt för att någon hade modet att plocka in en stark sportchef utifrån. Visserligen en totalt handlingsförlamad sådan, men det gav oss en handfull år till. Samma dag i princip han fick sparken åkte vi ur. När han anställdes gick vi upp.
TJ hade sina brister i just handlingen men han var den som gav oss våra år. Nu ska vi ha en egen produkt på den posten… Good luck.
Vi har en tränarduo från juniorleden…. Good luck.
Vi har tamefan ingen professionalism öht kvar i föreningen. Vi hade en chans att få in en sådan i kanske den viktigaste delen, styrelsen, men det gick ju inte heller, pga den trångsynta Emil/Tobbefalangen.
Vi har folk som inför tysta minuter inför livsviktiga matcher.
Vi har folk som anser att två målvakter ska dela jämnt på matcherna, oavsett skills..
Vi har folk som förespråkar kullerbyttans dag, som uppdatering på sm efter vi åkt ur..
Vi har folk som inte sparkar folk som aldrig tar timeout (enda ggr det skedde gjorde vi mål)
Men vi kan definitivt göra ett bra år i allsvenskan. Kanske 3-4, max 5 hyfsade år. Sen kommer det gå rätt fort utför igen. Vi kommer inte ens konkurrera om den serien om 10 år är min spådom. Då slåss vi i ettan.
Vår enda chans till upprättelse är att halka upp redan nästa år, sparka tränarna, sparka alla, och börja kavla upp ärmarna som krävs för att leka med de stora orterna. Anställ kunnigt folk utifrån. Och första steget dit är att byta ut styrelsen. Och första steget dit blir att ändra stadgarna från det ytterst urlöjliga kravet (som bara måste komma från en miniort) att ledamöterna måste vara Leksingar.
Men i en liten by som Leksand så tvivlar jag på att det går.