Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Wiborg

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: Igår, 18:28

LIF:s glädjebesked: NHL-debuterna ger klubben miljoner

...står det högst upp på FK-sporten (Senaste LIF-nytt).

* * *

skärpning
15 april 2026, 18:13
NHL debutanter ger klirr i kassan👍
Från FK:

Natten till tisdag gjorde svenskdoldisen Viking Gustafsson Nyberg, som aldrig spelat seniorhockey i Sverige, NHL-debut för Minnesota Wild.
Eftersom Värmdösonen spelade säsongerna 2021/22 och 2022/23 i Leksands J20-lag innebär det att LIF får ett tillskott på 157 500 US dollar, knappt 1,4 miljoner kronor med onsdagens växelkurs, i utbildningsbidrag.
Felix Unger Sörums debut gör också att pengar trillar in på LIF:s konto. Här handlar det om hela 230 250 dollar, drygt 2,1 miljoner kronor.
Utbildningsbidragen betalas ut enligt en fastställd tariff om 78 750 dollar per säsong till klubbarna spelaren tillhört de fyra sista åren innan han skrev NHL-kontrakt. 100 000 kronor dras av för att tillfalla spelarens moderklubb.
NHL betalar ut pengarna till Svenska Ishockeyförbundet i sommar som sedan fördelar bidraget mellan klubbarna.

Men FUS fick vi väl betalt för när han skrev på NHL-kontraktet? Eller har jag missförstått det med hur det funkar. Jag har tolkat det som att vi får betalt för spelaren oavsett om han spelar i NHL eller farmarligan så länge som han skrivit på ett NHL-kontrakt. Så jag har hela tiden trott att det bara är spelare som skriver sitt första NHL-kontrakt inom 4 år från att de spelat i Leksand som vi får betalt för.

Pain is temporary, glory is forever
deatknut

Inlägg av deatknut »

halva summan när man skriver på och resten vid eventuell nhl debut

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Sniper skrev: Igår, 18:28

LIF:s glädjebesked: NHL-debuterna ger klubben miljoner

...står det högst upp på FK-sporten (Senaste LIF-nytt).

* * *

skärpning
15 april 2026, 18:13
NHL debutanter ger klirr i kassan👍
Från FK:

Natten till tisdag gjorde svenskdoldisen Viking Gustafsson Nyberg, som aldrig spelat seniorhockey i Sverige, NHL-debut för Minnesota Wild.
Eftersom Värmdösonen spelade säsongerna 2021/22 och 2022/23 i Leksands J20-lag

Bild

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

deatknut skrev: Idag, 07:37

halva summan när man skriver på och resten vid eventuell nhl debut

Ok, det hade jag ingen koll alls på.

Pain is temporary, glory is forever