Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Wiborg

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: ons 15 apr 2026, 18:28

LIF:s glädjebesked: NHL-debuterna ger klubben miljoner

...står det högst upp på FK-sporten (Senaste LIF-nytt).

* * *

skärpning
15 april 2026, 18:13
NHL debutanter ger klirr i kassan👍
Från FK:

Natten till tisdag gjorde svenskdoldisen Viking Gustafsson Nyberg, som aldrig spelat seniorhockey i Sverige, NHL-debut för Minnesota Wild.
Eftersom Värmdösonen spelade säsongerna 2021/22 och 2022/23 i Leksands J20-lag innebär det att LIF får ett tillskott på 157 500 US dollar, knappt 1,4 miljoner kronor med onsdagens växelkurs, i utbildningsbidrag.
Felix Unger Sörums debut gör också att pengar trillar in på LIF:s konto. Här handlar det om hela 230 250 dollar, drygt 2,1 miljoner kronor.
Utbildningsbidragen betalas ut enligt en fastställd tariff om 78 750 dollar per säsong till klubbarna spelaren tillhört de fyra sista åren innan han skrev NHL-kontrakt. 100 000 kronor dras av för att tillfalla spelarens moderklubb.
NHL betalar ut pengarna till Svenska Ishockeyförbundet i sommar som sedan fördelar bidraget mellan klubbarna.

Men FUS fick vi väl betalt för när han skrev på NHL-kontraktet? Eller har jag missförstått det med hur det funkar. Jag har tolkat det som att vi får betalt för spelaren oavsett om han spelar i NHL eller farmarligan så länge som han skrivit på ett NHL-kontrakt. Så jag har hela tiden trott att det bara är spelare som skriver sitt första NHL-kontrakt inom 4 år från att de spelat i Leksand som vi får betalt för.

Pain is temporary, glory is forever
deatknut

Inlägg av deatknut »

halva summan när man skriver på och resten vid eventuell nhl debut

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Sniper skrev: ons 15 apr 2026, 18:28

LIF:s glädjebesked: NHL-debuterna ger klubben miljoner

...står det högst upp på FK-sporten (Senaste LIF-nytt).

* * *

skärpning
15 april 2026, 18:13
NHL debutanter ger klirr i kassan👍
Från FK:

Natten till tisdag gjorde svenskdoldisen Viking Gustafsson Nyberg, som aldrig spelat seniorhockey i Sverige, NHL-debut för Minnesota Wild.
Eftersom Värmdösonen spelade säsongerna 2021/22 och 2022/23 i Leksands J20-lag

Bild

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

deatknut skrev: Igår, 07:37

halva summan när man skriver på och resten vid eventuell nhl debut

Ok, det hade jag ingen koll alls på.

Pain is temporary, glory is forever
PellePaltnacke

Inlägg av PellePaltnacke »

Önskar att jag kunde spola tillbaka tiden till innan OS-94, skulle aldrig sett Tomas Jonsson och Sigge Svensson lira backpar och aldrig sett Sigges mål i finalen eller Tomas kyliga straff... Var detta som fick mig att börja heja på Leksand när alla andra uppe i Jämtlands skogar började heja på Modo eller Luleå.
Inte visste jag då att Leksand IF för all evig framtid bestå av ett gäng sopor och massa "hem till gården" drama som den evighetslånga serie som gick på fyran på eftermiddagar.. Önskar jag kunde heja på ett normalt hockeylag utan all denna inkompetens, inavel och totala frånvaro av intriger.
Borde skicka in en stämningsansökan mot Tomas, Sigge och Jonas Bergqvist... Dem har sabbat min barndom, ungdom, tid som ung vuxen och nu som snart medelålders...

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

John Doe99
16 april 2026, 20:47

Davemaster skrev:
(...)
Alla har väl följt turerna hur Sven Rosén genom sitt bolag försökt föreslå att de som största aktieägare ska kunna utse styrelseledamöter?

Haha vilka turer? Menar du Emils pinsamma blogg där han slog på stora trumman, skulle berätta hemskheter om Sven Rosén uppdelat på två delar och fick det att låta som att han hade information i paritet med Julian Assange? I del 1 stod det att Rosén hade skickat in förslag på styrelsemedlemmar, något som står varje medlem fritt att göra. Del 2 väntar vi fortfarande på.

Hade jag fått välja mellan Sven Rosén och Emil eller någon annan Superstars-fjant i bestämmande position hade jag valt Rosén 1000 gånger av 1000.

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

PellePaltnacke skrev: Igår, 20:40

Önskar att jag kunde spola tillbaka tiden till innan OS-94, ...

Haha! Om det är till någon tröst så är du knappast ensam om att känns så, vi är nog många som känner likadant. Men tack för att du sätter ord på eländet!

Vad gäller ovanstående inlägg: Emil och Sven Rosén vill nog båda ungefär samma sak; lycka och välgång för LIF. Problemet är att de båda anser att lyckan kommer snabbast om de själva får vara med och kladda i syltburken.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.