Styrelser samt ekonomi

Sisu

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sisu »

lil'masen skrev: Igår, 14:33

https://www.leksandsif.se/article/9ygatdw-30ead/view

Vad har vi på honom?

EDIT: Han har väldigt mycket säljerfarenhet och verkar ha väldigt lite koppling till Leksand och hockeyn? Har sett i Gefle IFs styrelse men mer än så kan jag inte se. Exakt det Leksand behöver.. någon som inte har färgade ögon i de hela.

Hans förra Vd post på Transtema… ja det är inget att skryta om, en aktie som tok dykt (mycket folk som säljer stora mängder där och köper in när kursen kraschar, sånt skulle jag undvikt). ett resultat på 14tkr 2024… Ett bolag som flitigt diskuterades på aktie poddar, går säkert finna om ni vill lyssna

Lite mer på det, sitter med i fyra bolags styrelser??? Alla går med underskott… går att finna på internet om ni är intresserade, hitta.se.

Sålt fiber… har någon här inte haft strul med det? Falska underleverantörer…

VD i Gefle IF är ungefär som vara VD för Mörrum Hockey, det är ingen merit om ni frågar mig…

”Jag är stolt över att ha fått förtroendet från styrelsen att leda Leksands IF framåt och ser fram emot att starta mitt uppdrag efter sommaren”

• Hur kan styrelsen göra en lösning som blir permanent efter årsmötet? Vad händer om styrelsen röstas bort?

”I rollen som vd kommer Gabriel Edelbrock att arbeta nära styrelse, ledning och medarbetare för att omsätta föreningens strategiska mål i praktisk verksamhet. Ett särskilt fokus kommer att ligga på att skapa tydlighet, stabilitet och framtidstro i hela organisationen.”

• Försöker vi förklara vad en VD gör? Är väl bara skriva har övergripande ansvar över organisationen. Men istället väljer den som skriver detta att säga… arbeta nära styrelsen… och Ledare? Vilka är ledare? Hedberg?.. jo bra framtidstro man får…

Detta kommande årsmöte är riggat 100%…

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Jag hyser ingen riktigt tilltro till män i helskägg, de är ofta lite barnsliga. Men jag ska ge honom chansen. Men kommer Superstars-falangen det? Han är från Gävle. Sist gick de ju i taket när en moring skulle in i styrelsen.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.

Erik Boy

Inlägg av Erik Boy »

lil'masen skrev: Igår, 14:33

https://www.leksandsif.se/article/9ygatdw-30ead/view

Vad har vi på honom?

EDIT: Han har väldigt mycket säljerfarenhet och verkar ha väldigt lite koppling till Leksand och hockeyn? Har sett i Gefle IFs styrelse men mer än så kan jag inte se. Exakt det Leksand behöver.. någon som inte har färgade ögon i de hela.

Lite dåliga vibbar angående ekonomin. Har för mig bolag i hans närhet går dåligt. Men hoppas han överraskar positivt!

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Lustigt val…..av kandidat…

Edelbrock är alltså med och leder ur Gefle IF från Superettan till Division 1.

I punkt ett vill supporterföreningen att hela styrelsen ställer sina platser till förfogande och att det ska komma in nya personer med högre sportslig kompetens.

Där har Edelbrock redan i augusti ställt ut sin plats till förfogande på grund av att hans jobb tar mer tid än han önskat. Annars menar han att han gärna fortsatt och varit med på resan framåt.
– 26nov 2024 - Jag har inte den tid jag skulle vilja lägga men skulle inte lämna i ett sådant här läge annars. Jag tycker absolut inte att det är för lite sportsligt fokus i styrelsen nu. Sedan kan det saknas lite sportslig erfarenhet och det håller jag med om, alla har inte spelat elitfotboll men vi har byggt styrelsen efter de verksamhetsgrenar som finns. Nu blir det en fråga för valberedningen hur de vill föreslå ledamöter.

***Efter årsmötet den 11 mars 2025 klev han alltså av… Han tyckte inte att han hade tid över****

———

När man trodde ett kval mot Falu BS var höstmörkt, deppigt och ångestfyllt för GIF.
Vad ska man ens säga om utsikterna då när rekonstruktion och definitiv nedflyttning allt mer framstår som ett troligt alternativ?
Jag tror ordet jag letar efter är: haveri!

Det är ett fruktansvärt mörkt scenario som Sportens källor målar upp och som ordförande Robert Strid till stor del bekräftar. Att GIF:s utgångsläge var dåligt visste vi alla från start när styrelsen la en budget på minus en miljon och dessutom dåvarande klubbchefen Daniel Kraft redan innan säsongen aviserade sin avgång och sällade sig till avgående styrelseordförande Gabriel Edelbrock

Kanske anade dessa herrar att verkligheten såg betydligt mycket svartare ut än den tidiga prognosen?
För här står vi: Gefle IF kvalar för sin överlevnad i division ett men föreningen ser inte ut att överleva oavsett i nuvarande skepnad. Med röda siffror på mellan tre och fyra miljoner spelar det knappast någon roll om man spelar i division ett eller två, kassaflödet kommer torka ut som klimatkatastrofens värsta öken i takt med att skulderna ska betalas tillbaka och planhyrorna aviseras att höjas.

Det verkar också en rad starka externa finansiärer hålla med om. De vill starta om, genomgå någon typ av rekonstruktion och förhandla bort en del av ett växande skuldberg. Det är så klart i ett tidigt skede och sätten det här kan ske på är många. Men om det "bara" skulle innebära en nedflyttning till division två på herrsidan (om kvalet vinns) så känns det som ett billigt pris att betala för lite nyvunnen ekonomisk trygghet.

För längre bort i horisonten så är det inte ljuset i tunneln man ser, det är tåget. Med destination konkurs.

————

Senast redigerad av Lillgud den ons 22 apr 2026, 18:57, redigerad totalt 1 gång.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

I samband med degraderingen sa GIF-styrelsens ordförande Gabriel Edelbrock att satsningen på Micke Bengtsson i en managerroll var ett misslyckande. Något som Bengtsson reagerade på.

– Det är märkligt att styrelsen vinklar det som att det var en ny roll eftersom det inte var det. Under de fem år som jag jobbat i GIF har jag haft exakt samma arbetsuppgifter i fyra av dom (inte 2023 då Andreas Dahlén var sportchef på deltid). Det var bara en ny titel.
Han är också irriterad på att styrelsen duckar ansvar för degraderingen.
– Jag hade en stor dragning i våras om att det var vi Oddevold och Skövde som hade sämst budget och att det var stor risk att vi skulle åka ur serien. De får det till sig och säger bara att vi får ta den risken. Så jag tycker det är märkligt att inte någon gått ut och tagit det ansvaret.

——-

Gefle IF bekräftar att Jonas Sköldberg lämnar föreningens styrelse med omedelbar verkan.
Såhär säger Gefle IFs ordförande Gabriel Edelbrock om Jonas beslut:

– Det här är ett beslut som Jonas har tagit själv, det var inget som vi övriga ville. Jag personligen tycker att det är ett väldigt tråkigt beslut.
– Men det är så att det funnits delade meningar i vissa frågor under våra möten. Jonas har inte varit helt nöjd med alla majoritetsbeslut så tillslut valde han då att kliva av, säger Gabriel.

Jonas Sköldberg avböjer att kommentera saken närmare. Men han skriver i ett sms till sporten att han fortfarande har ett stort GIF-hjärta och verkligen önskar föreningen lycka till framöver.

——-

Användarens profilbild
Masjavel_

Inlägg av Masjavel_ »

Var "Uncle Gabe" den enda sökande?

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Oj då Edelbrock, det här har inte börjat bra.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.

fisherman

Inlägg av fisherman »

[quote=

Vad har vi på honom?
[/quote]

Enligt Ratsit har han kursat tre bolag dom senaste åren

Sisu

Inlägg av Sisu »

Nu förstår jag efter läst mera. Vi har tagit honom för han har erfarenhet med lägga ner saker, så en del snack med konkurs förvaltare och så vidare vilket resten i Leksand inte har… Nästan så man tror på det när man skriver det…

Seriöst var detta det sämsta alternativet? Hade varit bättre ge Gösen VD rollen, Lillgud som Vice VD och resten av forumet som styrelse.

Brynäs tog in Ikeas VD… Vi tar in en konkursexpert…

Varenda jäkel tryck på få till digitalt möte nu. Vi (iaf de flesta) är medlemmar i klubben. Ge oss ett digitalt möte så ALLA kan delta. Och alla som kan… gå på årsmötet, det kan vara det sista årsmötet på länge för denna förening…

Edit: Kul se dig Lillguden, synd det inte är i silly season världen som innan med dina magiska inlägg om spelar statistik.

lil'masen

Inlägg av lil'masen »

:-??

Framåt Masar!

Sisu

Inlägg av Sisu »

För er som inte hinner lyssna:

• Flexibilitet med årsmötet datumet diskuteras (kan bli ändring?)
  • Styrelse bestämmer om fysiskt/digitalt (det är hybrid nu) är ett förslag, tydlig indikator på att man vill enbart ha den fysiskt… Leksand Mao snart…
  • Vill man inte att medlemmar ska vara med på årsmöten? Podden är emot detta.
  • Man ska inte kunna nominera styrelseledamöter efter ett visst datum, trots att vi inte har en framröstad valberedning. Ska man nominera dig själv är det dags göra det nu. Podden ser detta som ett sätt att inte kunna komma till årsmötet och rösta fram en egen kandidat. Samtidigt så kan bra kandidater försvinna när tiden begränsas.
  • 2,5 dygn förvarning enbart och bara fysiskt för möte som var nyligen? Ändrade till digitalt efter påtryckning.(telefon ringde här så klart)
  • Svag ledare Peter Wiklund
  • Kastar folk under bussen för sig själv
  • 2 person som styr, Peter Wiklund och ordförande för bolaget. Går man emot dessa åker man ur.
  • Försöker ge beröm till Peter angående ekonomin men inser sen hur icke öppna de är just nu om den.

Lyssnade inte vidare på sportdelen. Det var inte positivt direkt… man börjar fundera på om konkurs hade varit bättre… får hoppas det blir bättre tider nu med solen framme och sommarkänslan närmar sig.