Vad som är bra är att vi delar upp moderationsarbetet på flera personer.Wiborg skrev: ↑ons 20 sep 2023, 14:14Mats_ume skrev: ↑ons 20 sep 2023, 13:52 Intressanta frågor från bägge av er. Jag måste ändå säga att det primära sättet att styra forumet är att styra det genom kultur snarare än att åberopa formella regler, även om sådana kanske också behövs. Jag är pragmatiker och empiriker, snarare än rationalist.Jag ser ju ett problem och flera möjligheter. Ett problem är att det just nu hänger på att du har tid och ork samt att inget oförutsett händer med dig. Därav borde det ju finnas en eller ett par fler moderatorer. Och med att slippa formella regler så är ju Gösens förslag utmärkt då det är ganska lätt att moderera forumet om troll hittar hit.Mats_ume skrev: ↑ons 20 sep 2023, 13:47 Tyvärr får jag inget epostmeddelande, det är en av buggarna vi har. Kan göra med att denna server inte tillåts skicka mail av diverse spamlistor och blocklists och det tredje med det fjärde som inte var ett problem under phpBB:s heydaydagar för 10-20 år sedan.
Jag får en notifiering, likt de ni får när ni blir citerade. Just nu har jag rätt bra med tid, men från och med i morgon blir det färre besök för min del, Förutom under matchen.
Exempel: 5 anmälningar på ett enskillt inlägg resulterar i en varning, 3 varningar resulterar i time out i en vecka, 2 time outer är utkastad från forumet för alltid (tills man registrerat ny mailadress/kapat nytt IP-nummer)
Vad som är bra är att vi använder någon form av kvantitativ hjälp i bedömningen, eller rättare sagt i metabedömningen (bedöma vad som ska bedömas). Dvs något som får många anmälningar hamnar högre upp i prioriteringslistan.
Vad jag vänder mig emot är att postulera ett regelverk som sedan ska fungera som ett gyllene rättesnöre. Vi riskerar då få en helt onödig metadiskussion där fokuset kommmer ligga på hur reglerna ska tolkas. Istället får vi hantera fall till fall och bygga en erfarenhetsbaserad rätt. Glöm inte att moderatorernas främsta uppgift är att lugna ner (moderera) diskussionen snarare än att vara rättsskipare. Det räcker ganska långt med att peka på att Superstars forum fungerade under flera år utan aktiv rättskipning, och att den kulturen ska utvecklas här på Färjan. Det är ingen demokratisk rättighet att få skriva på forumet och vi som driver forumet behöver inte ge en sammanhängande juridisk motivering till varför vi stänger av folk, lika lite som en pub inte behöver motivera varför ett fyllo kastas ut.