Det går att vända på skutan med en bra ledning och en del obekväma beslut på rätt ställen. Nu kanske inte denna artikel hör till denna tråd då det inte berör Leksand men det finns några gemensamma nämnare. Sen ska tilläggas så har Frölunda klarat sig från jojoåkandet mellan Allsvenskan och Eliteserien/SHL vilket i sig förvisso kan skapa någon slags trygghet över tid.
"Frölundas mångårige ordförande Mats Grauers, 80, valdes om för sitt sista år under tisdagskvällen.
När Mats Grauers tog över Frölunda HC på våren 2011 så var det en förening i kris. Det fanns 30 miljoner i skulder, landets mest folkkära hockeylag balanserade med den grönvitröda bussen på ruinens kant.
Sävehofs förre ordförande startade direkt en rensning, kalla det ett stålbad eller en klorering av grumliga vatten. Visst, det har stormat på vägen – och det svajade en del när Frölunda utan en bakgrundskoll eller medlemmarnas samtycke plockade fram ett taffligt klubbmärke via en reklambyrå.
Och 2026 har Frölunda under Mats Grauers styrning vunnit sju titlar i Sverige och Europa, lockar en rekordpublik till Scandinavium, har elitlag som spelar om SM-guld för både herrar och damer.
Men föreningen har framför allt 103 miljoner kronor på kontot. Lägg till det att föreningen köpt in spelarlägenheter för över 100 miljoner kronor – och byggt om Frölundaborgs innandömen ett flertal gånger.
Det är, med andra ord, en förening med högsta kreditvärdighet.
Visst finns det en del saker att irritera sig på, som bristen av en riktig ståplats eller den förbannade kiss cam under matcherna – men Frölunda HC är välskött.
Det går inte att påstå något annat." - Johan Rylander i GP.