Silly season 26/27

Användarens profilbild
SteveY

Re: Silly season 26/27

Inlägg av SteveY »

Något underhållande att titta på, det är det enda kravet jag har på sista forwardsplatsen

gulagrisen

Inlägg av gulagrisen »

ZebSag skrev: tor 09 jul 2026, 14:37
SteveY skrev: tor 09 jul 2026, 14:16

Håller med Wiborg, Angle är ett snäpp upp vad man hade hoppats på. Utan att vi vet facit så är han rent statistiskt kanske det bästa vi kunde hitta på HA-nivå. Ordinarie i AHL, fick chansen i NHL för två år sedan och endast 26år i sep.

Nu vågar man drömma om Danny Katic igen, som den sista pusselbiten bland forwards.

Jag tror inte alls på Katic, tror det är ett misstag att plocka stora tunga spelare från Nordamerika. Den spelstilen som dessa spelare tenderar till att ha passar mycket bättre på liten rink, så tror automatiskt de blir 30% sämre i snitt av att komma till större rink.

Annars krävs det exceptionellt bra scouting som motargumenterar varför just Katic är den som lyckas. Jag tar alla dagar i veckan en mindre spelare och skridskoskicklig spelare från Nordamerika då man kan få omvänd effekt.

Jag undrar om inte Ashton skulle kunna bli den större vingen? Han älskade ju Leksand, så borde gå att hitta en bra deal för bägge parter. 18 mål förra säsongen och är bra framför kassen, han bidrar med något vi annars kanske inte har.

Håller helt med om Ashton. Även jormakka skulle kunna passa bra som vinge, som en del diskuterar, men personligen tror jag mest på Ashton pga att han har mycket bättre size och grit. Man vet också vad man får av honom. Han har en bra lägsta-nivå. Som du säger, Ashton trivdes jättebra i Leksand. Känns som att han skulle kunna nappa direkt. Tror inte han har allt för många förslag på bordet pga sin ålder

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

En Dennis Altörn-intervju var uppe på hemsidan nyss
- gjord av Katharina Dalmalm -
men den plockades ner efter någon minut.

Varför? För att Angle ligger före i pipen?

* * *

Nej, nu kom den upp igen https://www.leksandsif.se/article/wb4athw-30ead/view
så det blir nog ingen lucka 9 (om den inte kommer upp kvällstid).

Sisu

Inlägg av Sisu »

Ashton, Zacke och Ahnelöv som tre sista pusselbitarna.

Zacke är väl av allt och döma klar. Ahnelöv är en defensiv general och ledare för våra ungdomar. Ashton gör skitjobbet framför mål.

Fördelen är alla 3 spelade med varandra i SSK förra säsongen.
Att alla tre spelat här behöver inte vara negativt. För rätt pris varför inte? Lägg undan lite pengar för att värva hem Forsberg om det blir aktuellt under säsongens gång istället för spendera allt nu.

Inte sexigt för fem öre men de vet hur man spelar hockey och presterar i ett slutspel ( dessa tre var bra i slutspelet av det jag såg). Alla 3 kan spela BP också. Vi måste bli bättre där med trots allt.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Tyler Angle för hela slanten första tio sekunderna.

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

SteveY :
- Jag hade valt Angle före Linköpings nya forward som Expressen kallar för ”spetsvärvning” i Shl.

============

Hm…puh…okej….
Just Marody…
Kommer faktiskt ändå med ganska skapligt stabila meriter…

Säsong 23/24
25plats i AHLs poängliga.

Säsong 21/22
32plats i AHLs poängliga…
(Men hela 18 av spelarna framför sig, har han ett högre poängsnitt än med sina 1,06)
55p på 52matcher…

Säsong 20/21
`covid-säsongen`….som var en förkortad säsong…
Det året gjorde han flest mål av alla spelarna i hela AHL… 21mål på 39matcher.
Och placerade sig 3a i poängligan… 36p på 39matcher.
5e bästa plus/minus i ligan hade på sina +17

Säsong 18/19
12plats i AHLs poängliga…
Gör dock färre matcher än i princip samtliga före sig i poängligan…
Och det BARA 1 spelare av dom högre upp i poängligan än han , som har ett högre poängsnitt än hans 1.10 från den säsongen.
64p på 58matcher
6e bästa plus/minus i hela ligan…+31

Säsong 17/18 poängligan med lite tidigare SHL/Allsvenska forwards-objekt från NCCA-ligan det året…
2. Max Véronneau 55p
3. Dylan Sikura 54p
5. Henrik Borgström 52p
6. Cooper Marody 51p (9nde bästa plus/minus i ligan , bara Max av övriga på listan hade bättre)
7. Brady Ferguson 49p
8. Dylan McLaughlin 48p
10. Adam Rockwood 48p
16. Nick Halloran 45p
24. Nolan Stevens 42p
37. Myles Powell 39p
48. Joe Snively 36p
63. Scott Pooley 34p
82. Tyler Vessel 32p
86. Nick Hutchison 31p
89. Logan Hutsko 31p

Marody 29år , totalt i AHL presterat…
359matcher 115mål, 193assist, 308poäng , ger ett fint stabilt 0,86poängsnitt.

Sen just säsong 24/25 lite frågetecken….då spelade han endast 6matcher….pga skada….
Men Broc Little….säger att de full koll på det och att det lugnt….

Han spelade knappt alls för två säsonger sedan.
– Nej, han drogs med ett bekymmer då. Men det är lugnt nu. Vi har gjort vår hemläxa.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Hårfint, men blåögd som jag är..
Absolut, Marody har grymma siffror innan skadan. Kommer han tillbaka till den nivån? Ja säger Broc.
Jag föredrar Angle tror han har piken av karriären framför sig.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

bender skrev: tor 09 jul 2026, 14:06
Wiborg skrev: tor 09 jul 2026, 13:53
ZebSag skrev: tor 09 jul 2026, 12:27

Jag håller med helt och hållet, tycker denna håller högre nivå än jag hade vågat hoppats på. Han borde absolut vara topptopp I hockeyallsvenskan. Känns som en 1p/match spelare, som inte har primär styrka att göra poäng. Riktigt bra!

Som jag skrev tidigare så kändes det inte som att det var den här typen av spelare vi letade efter, en spelare som varit på gränsen mellan AHL och NHL snarare än gränsen mellan ECHL och AHL. Helt klart ett steg upp.

Vill minnas att Ollas pratat om "på gränsen mellan AHL/NHL" som topptopp. Så känns inte helt som en blixt från klar himmel ändå. Man börjar nästan få lite sug efter träningsmatcher nu, ska bli väldigt spännande att se alla de här transatlanterna in action. :mrgreen:

Då kanske jag minns fel men har för mig jag läste att i SHL letade man efter AHL/NHL men i HA får man mer leta mellan ECHL/AHL men minet har svikit förr ;-)

SteveY skrev: tor 09 jul 2026, 23:13

Hårfint, men blåögd som jag är..
Absolut, Marody har grymma siffror innan skadan. Kommer han tillbaka till den nivån? Ja säger Broc.
Jag föredrar Angle tror han har piken av karriären framför sig.

Verkar vara lite olika spelartyper men ganska likvärdiga. Vet inte om jag föredrar den ena eller andra om man fick välja rakt av, men vi kan väl konstatera i alla fall att Angle är en klassvärvning på HA-nivå.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Ni har väl inte missat sommarhälsningen från Altörn?

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

SteveY skrev: fre 10 jul 2026, 08:30

Ni har väl inte missat sommarhälsningen från Altörn?

Först tog de alltså ner den.
Sen när den kom upp igen dröjde det inte länge förrän ursprungliga bilden ersattes av en annan.
Det tillkom också ett "m" i artikelförfattarens namn: Katharina Dalmalmm.

Vi blev blåsta på lucka 9. Kommer Angle som lucka 10 istället?
Precis som igår delegeras uppgiften till frivillig om jag inte är online.
Jag kan inte bevaka hemsidan hela dagarna
för att sedan upptäcka att det kommer sommarhälsningar istället för sportsliga nyheter.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Håller med Wiborg, Angle är ett snäpp upp vad man hade hoppats på. Utan att vi vet facit så är han rent statistiskt kanske det bästa vi kunde hitta på HA-nivå. Ordinarie i AHL, fick chansen i NHL för två år sedan och endast 26år i sep.

Nu vågar man drömma om Danny Katic igen, som den sista pusselbiten bland forwards.

Jag tror inte alls på Katic, tror det är ett misstag att plocka stora tunga spelare från Nordamerika. Den spelstilen som dessa spelare tenderar till att ha passar mycket bättre på liten rink, så tror automatiskt de blir 30% sämre i snitt av att komma till större rink.

Annars krävs det exceptionellt bra scouting som motargumenterar varför just Katic är den som lyckas. Jag tar alla dagar i veckan en mindre spelare och skridskoskicklig spelare från Nordamerika då man kan få omvänd effekt.

Jag undrar om inte Ashton skulle kunna bli den större vingen? Han älskade ju Leksand, så borde gå att hitta en bra deal för bägge parter. 18 mål förra säsongen och är bra framför kassen, han bidrar med något vi annars kanske inte har.

Fast Ashton är ingen "fysisk ytter", han är stor men han är inte fysisk, åtminstone inte längre. En skadefri Ashton är en spetsforward på HA-nivå, men Ollas letar alltså efter en fysisk ytter. Detta blir en spelare med relativt låg lön då han inte kommer spela på topp 6.
Tror inte det blir Katic då han knappast signar med en klubb där han inte får en offensiv roll och hyfsat betalt. Det kommer bli någon som accepterar den rollen han får, som tar sig an utmaningen.
Tror det bli en spelare från ECHL, möjligtvis med några enstaka AHL-matcher förra säsongen (ju fler AHL-matcher ju dyrare blir det). En spelare med relativt lågt poängsnitt senaste säsongerna. Ollas har nämnt "fysisk" och "size", så minst 185cm lång är väl troligt.
Lagom fysisk, vi ska inte värva någon slagskämpe, men en aggressiv hårt jobbande forward som kommer vara en nagel i ögat på motståndarna varje match.

ZebSag

Inlägg av ZebSag »

SteveY skrev: fre 10 jul 2026, 11:13

Fast Ashton är ingen "fysisk ytter", han är stor men han är inte fysisk, åtminstone inte längre. En skadefri Ashton är en spetsforward på HA-nivå, men Ollas letar alltså efter en fysisk ytter. Detta blir en spelare med relativt låg lön då han inte kommer spela på topp 6.
Tror inte det blir Katic då han knappast signar med en klubb där han inte får en offensiv roll och hyfsat betalt. Det kommer bli någon som accepterar den rollen han får, som tar sig an utmaningen.
Tror det bli en spelare från ECHL, möjligtvis med några enstaka AHL-matcher förra säsongen (ju fler AHL-matcher ju dyrare blir det). En spelare med relativt lågt poängsnitt senaste säsongerna. Ollas har nämnt "fysisk" och "size", så minst 185cm lång är väl troligt.
Lagom fysisk, vi ska inte värva någon slagskämpe, men en aggressiv hårt jobbande forward som kommer vara en nagel i ögat på motståndarna varje match.

Ashton är ju stor på sitt vis, få spelare är större till sitt spel än Ashton framför mål. Och får jag välja på en nagel i ögat på motståndarna som gör 7 p på en säsong eller Ashton för samma peng så vet jag vad jag väljer. Men det bygger på att Ashton vill tillbaka till Leksand och att ingen annan klubb vill ge han mycket pengar pga hans skadehistorik och ålder.

Tycker inte det är helt orimligt att vi kan få ett riktigt kap i förhållande till kostnad.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

ZebSag skrev: fre 10 jul 2026, 11:23
SteveY skrev: fre 10 jul 2026, 11:13

Ashton är ju stor på sitt vis, få spelare är större till sitt spel än Ashton framför mål. Och får jag välja på en nagel i ögat på motståndarna som gör 7 p på en säsong eller Ashton för samma peng så vet jag vad jag väljer. Men det bygger på att Ashton vill tillbaka till Leksand och att ingen annan klubb vill ge han mycket pengar pga hans skadehistorik och ålder.

Tycker inte det är helt orimligt att vi kan få ett riktigt kap i förhållande till kostnad.

Precis som jag skrev, stor men inte fysisk. Ollas vill ha en fysisk forward.
En spelare som gör 7 poäng? Låter som en junior. Tror inte Ashton spelar för 30000kr/mån, men gör han det så håller jag med dig fullständigt.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Sniper skrev: fre 10 jul 2026, 11:59

Julikalendern - lucka 10:

Bild