Rykten har i flera år florerat om att LIF överväger att fimpa det gula i matchdressarna. När vi nu närmar oss säsongstart är ryktena särskilt intensiva och mycket tyder på att vi i Allsvenskan återigen får bevittna ett enbart blåvitt matchställ på leksingarna. Som säkert bekant för medresenärerna är jag en ivrig förespråkare för det gula. Under mina, vad som brukar kallas formativa år, spelade LIF alltid i matchdressar prydda av, och skulle jag säga förskönade av, gula inslag. Men, till min förfäran, kommer så, med största sannolikhet, inte vara fallet under kommande säsong. Vad tycker då Leksandsfärjan och alla resenärer ombord om detta? Även om jag har en stark åsikt i frågan så är jag inte sämre än att jag tycker att saken ska avgöras demokratiskt. Innan ni trycker på röstknappen vill jag hänvisa till trådarna Matchtröjorna, Matchtröjor genom åren och Matchställ och klubbmärken. Lite extra inspiration får ni säkert också genom att ögna igenom succetråden Kulturella och mediala spår av LIF. Min tanke var först att låta denna omröstning inledas med en parad av matchdressar, men jag tycker ovanstående trådar fyller den funktionen väl.
Lite snabbfakta; LIF:s matchdress är vitblå i sitt ursprung, även om historiker talar om en röd era (!) (Vilket också indikeras i Färjans arkiv, se lästips ovan). Matchdressen var enbart vitblå vid första SM-guldet 1969. En övergång till det vitblågula sker, utifrån vad det tycks, 1971-72. Orsaken är oklar men med trolig inspiration ifrån andra sidan pölen (St. Louis Blues). Vitblågula tröjor pryder svenska mästarna 1973, 1974 och 1975. (Tre av fyra SM-guld är alltså vunna med gula inslag på matchdressen). Det vitblågula fortsätter så att pryda LIF:s hockeyspelare under hela 80-talet och varje säsong fram till 1999/00 då laget återgår till det enbart vitblå. Det gula lyser sen med sin frånvaro under nedtåg såväl som upptåg under hela 00-talet och, som bekant, fram till 100-årsjubileumet och den Tjommerska-eran i SHL.
Så, nu har ni lite kött på benen och kan låta rösten falla. Jag låter röstningen vara öppen i en vecka. Rösta, debattera och svinga gärna hejvilt i tråden! Det är tillåtet att ändra sin röst fram till att röstningen stänger. Den exakta frågeställningen stjäl jag av Intendenten så att misstanke om gul "propaganda" eller styrning av frågeställningen inte kan misstänkas.