Hur vill du att LIF:s matchställ ska färgsättas? Leksandsfärjans stora omröstning om färgerna på matchdressen

Vill du att LIF:s matchställ ska vara vitt, blått och gult eller vitt och blått enbart?

Omröstningen varar till tor 06 aug 2026, 11:11

Jag vill att LIF:s matchställ ska vara vitt, blått och gult

30
91%

Jag vill att LIF:s matchställ ska vara vitt och blått enbart

3
9%

Antal röster: 33

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Hur vill du att LIF:s matchställ ska färgsättas? Leksandsfärjans stora omröstning om färgerna på matchdressen

Inlägg av Wittgenstein »

Rykten har i flera år florerat om att LIF överväger att fimpa det gula i matchdressarna. När vi nu närmar oss säsongstart är ryktena särskilt intensiva och mycket tyder på att vi i Allsvenskan återigen får bevittna ett enbart blåvitt matchställ på leksingarna. Som säkert bekant för medresenärerna är jag en ivrig förespråkare för det gula. Under mina, vad som brukar kallas formativa år, spelade LIF alltid i matchdressar prydda av, och skulle jag säga förskönade av, gula inslag. Men, till min förfäran, kommer så, med största sannolikhet, inte vara fallet under kommande säsong. Vad tycker då Leksandsfärjan och alla resenärer ombord om detta? Även om jag har en stark åsikt i frågan så är jag inte sämre än att jag tycker att saken ska avgöras demokratiskt. Innan ni trycker på röstknappen vill jag hänvisa till trådarna Matchtröjorna, Matchtröjor genom åren och Matchställ och klubbmärken. Lite extra inspiration får ni säkert också genom att ögna igenom succetråden Kulturella och mediala spår av LIF. Min tanke var först att låta denna omröstning inledas med en parad av matchdressar, men jag tycker ovanstående trådar fyller den funktionen väl.

Lite snabbfakta; LIF:s matchdress är vitblå i sitt ursprung, även om historiker talar om en röd era (!) (Vilket också indikeras i Färjans arkiv, se lästips ovan). Matchdressen var enbart vitblå vid första SM-guldet 1969. En övergång till det vitblågula sker, utifrån vad det tycks, 1971-72. Orsaken är oklar men med trolig inspiration ifrån andra sidan pölen (St. Louis Blues). Vitblågula tröjor pryder svenska mästarna 1973, 1974 och 1975. (Tre av fyra SM-guld är alltså vunna med gula inslag på matchdressen). Det vitblågula fortsätter så att pryda LIF:s hockeyspelare under hela 80-talet och varje säsong fram till 1999/00 då laget återgår till det enbart vitblå. Det gula lyser sen med sin frånvaro under nedtåg såväl som upptåg under hela 00-talet och, som bekant, fram till 100-årsjubileumet och den Tjommerska-eran i SHL.

Så, nu har ni lite kött på benen och kan låta rösten falla. Jag låter röstningen vara öppen i en vecka. Rösta, debattera och svinga gärna hejvilt i tråden! Det är tillåtet att ändra sin röst fram till att röstningen stänger. Den exakta frågeställningen stjäl jag av Intendenten så att misstanke om gul "propaganda" eller styrning av frågeställningen inte kan misstänkas.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.

Användarens profilbild
Gösen

Re: Hur vill du att LIF:s matchställ ska färgsättas? Leksandsfärjans stora omröstning om färgerna på matchdressen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: Idag, 11:11

. Lite extra inspiration får ni säkert också genom att ögna igenom succetråden Kulturella och mediala spår av LIF.

misstanke om gul "propaganda"

Är det inte det ena så är det det andra. :mrgreen:

I'm the man with a fork in a world of soup

Jojjeerik

Re: Hur vill du att LIF:s matchställ ska färgsättas? Leksandsfärjans stora omröstning om färgerna på matchdressen

Inlägg av Jojjeerik »

Självklart ska det gula vara kvar. Tycker det gula lyfter upp tröjorna till en annan nivå. Bara vitt och blått blir så platt.

Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Inlägg av Pastis »

Klart det ska vara blå-vit-gult i tröjorna! Det borde stå i stadgarna! ;)

Bild
lvx

Inlägg av lvx »

Det ska vara vitt, blått (gärna mörkt) och en gnutta gult.

Jjax

Inlägg av Jjax »

Pastis skrev: Idag, 11:52

Klart det ska vara blå-vit-gult i tröjorna! Det borde stå i stadgarna! ;)

+1 på den

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Ska jag rösta för att retas som vanligt eller ska jag äntligen växa upp.
Får väl bli det senare. För nu.

Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Självklart ska det vara vitt, blått och gult.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein loggar in gång på gång
och tittar till sin omröstning
med samma kärleksfulla omsorg
som sin Tamagotchi på 90-talet.

Smackar förnöjt vid varje gul röst
men känner ett hugg i magen när vitblå tröstreducerar.

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: Idag, 21:58

Wittgenstein loggar in gång på gång
och tittar till sin omröstning
med samma kärleksfulla omsorg
som sin Tamagotchi på 90-talet.

Smackar förnöjt vid varje gul röst
men känner ett hugg i magen när vitblå tröstreducerar.

Ganska träffsäkert faktiskt, det får man ge dig!

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

"Som vanligt är det inte killen som har skrivit brevet som är med i filmen"
aka Wittgenstein i blåvit tröja ser inte vilket av alternativen ni röstar på.