Silly season 26/27

Användarens profilbild
Gösen

Re: Silly season 26/27

Inlägg av Gösen »

SteveY skrev: fre 31 jul 2026, 11:49
Gösen skrev: fre 31 jul 2026, 11:01
SteveY skrev: fre 31 jul 2026, 10:00

Vi har lastat alldeles för mycket pengar på Kelleher.

Total lönekostnad eller enbart hans lön?
På helår eller artist? Det senare så är det lika mycket till i bonusar.

Enbart hans lön, kan det bli mycket tydligare?
Du verkar insatt, förklara gärna lite mer kring artist och helår.
Tack på förhand

Varför jag frågade. Därav frågetecknet är att jag undrade. Frågan var inte direkt till dig utan till vem som helst som har koll på den här spelaren. Precis som nu. Jag har ungefär samma koll på kontrakt gällande spelare som spenderar >6 månader i Sverige som gemene man. Skatt på 15% med sign on, sign off bonusar "skattefritt" i hemlandet.

De flesta sådana uppgifter hämtas oftast från "taxeringskallendern" d.v.s. taxerad inkomst.
När det gäller artiklar om enskilda spelare brukar man ofta om det finns en seriös reporter gräva lite djupare och ta reda på den faktiska kostnaden för klubben. Därav min fråga.
Två vitt skilda siffror. 1,2 miljoner eller 2,6 miljoner i lönekostnader.

Som sagt. En seriös fråga som på inget sätt har med dig eller dina uppfattningar om mig att göra.

I'm the man with a fork in a world of soup

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Han spelar väl inte på artistkontrakt om han är på plats redan nu?

VonGustaf

Inlägg av VonGustaf »

Masjavel_ skrev: fre 31 jul 2026, 18:14

Vad var det för skada som höll honom borta från isen förra säsomgen?

Verkar inte finnas någon information någonstans på nätet om detta. Då kan man ju fråga sig om det verkligen är en skada eller något helt annat som gjort att han inte kunnat lira hockey…..

Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!

"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

SteveY skrev: Igår, 07:03

Lönen baserades väl på 2025 års deklaration?
Hursomhelst var det en lite bredare spaning att lönekostnader och eller löner redovisas på olika sätt i olika medier. Medan budget avser totala lönekostnaden. Sisu skrev att hans lön motsvarar 1/20 av budget. Jag tror betydligt mer.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Gösen skrev: Igår, 11:28
SteveY skrev: Igår, 07:03

Lönen baserades väl på 2025 års deklaration?
Hursomhelst var det en lite bredare spaning att lönekostnader och eller löner redovisas på olika sätt i olika medier. Medan budget avser totala lönekostnaden. Sisu skrev att hans lön motsvarar 1/20 av budget. Jag tror betydligt mer.

Ja, det måste såklart vara mer, alldeles för mycket.

– Han blev för dyr då han ville ha mer betalt än förra säsongen och det kunde vi inte matcha, säger Gradin till Örnsköldsviks Allehanda.

Som sagt, vi skulle fördelat dom slantarna på två forwards istället. En center och en RW.
Kelleher är säkert bra, men han är ingen 1p per match-spelare. Dessutom skadebenägen.

Användarens profilbild
Masjavel_

Inlägg av Masjavel_ »

VonGustaf skrev: Igår, 11:22

Verkar inte finnas någon information någonstans på nätet om detta. Då kan man ju fråga sig om det verkligen är en skada eller något helt annat som gjort att han inte kunnat lira hockey…..

Har nu sökt runt lite och det verkar vara underkroppskada i kvalet mot Tingsryd. Tvunget att opereras i Kanada och sen 4-5 månader rehab.

https://www.dagensvimmerby.se/sport/ish ... n-snurrig/

Diaco fick en puck i ansiktet och tvingades utgå en stund.
– Hela publiken jublade... Det får stå för dem. Hans näsa är inte så snygg, men det är lugnt med honom.
Värre kan det vara med Nathan Staios. Efter en tackling i sargen fick han hjälp av isen. Där rör det sig om en underkroppsskada, men mer vill VH-lägret inte säga.
– Vi ska diskutera med läkarna. Vi har ingen backbrist, så det känns tryggt ändå.
Är han helt borträknad?
– Nej, men han har ont. Vi får se. Det kan gå över om det bara är en smäll, men det ser kanske inte jättebra ut.

https://www.dagensvimmerby.se/sport/ish ... att-fa-in/

Succébacken fick opereras
Succébacken Nathan Staios skadade sig svårt i en av de sista matcherna mot Tingsryds AIF. När han kom hem till Nordamerika igen visade det sig också vara värre än befarat.
– Han behövde opereras i Kanada när han kom hem, men vi har kontakt med agenten kring rehabplanen. Det var en ganska allvarlig skada, men operationen har gått bra. Sedan måste man ta ett beslut kring rehabtiden och sådär.
Vad är prognosen?
– Det är fyra, fem månader innan han kan vara på is.
Men det finns ett intresse?
– Ja, han vill komma hit och bevisa något i Europa. Det var därför han kom hit, sedan blev det sönderhackat för honom, men det är klart att vi skulle vara nyfikna på att se hur det skulle se ut. Inget beslut tas här och nu, utan allt hänger på hur skadan läker för honom.

harfager

Inlägg av harfager »

Succébacken ändå.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

harfager skrev: Igår, 17:00

Succébacken ändå.

Blir han det?

VonGustaf

Inlägg av VonGustaf »

Masjavel_ skrev: Igår, 15:20
VonGustaf skrev: Igår, 11:22

Har nu sökt runt lite och det verkar vara underkroppskada i kvalet mot Tingsryd. Tvunget att opereras i Kanada och sen 4-5 månader rehab.

https://www.dagensvimmerby.se/sport/ish ... n-snurrig/

Diaco fick en puck i ansiktet och tvingades utgå en stund.
– Hela publiken jublade... Det får stå för dem. Hans näsa är inte så snygg, men det är lugnt med honom.
Värre kan det vara med Nathan Staios. Efter en tackling i sargen fick han hjälp av isen. Där rör det sig om en underkroppsskada, men mer vill VH-lägret inte säga.
– Vi ska diskutera med läkarna. Vi har ingen backbrist, så det känns tryggt ändå.
Är han helt borträknad?
– Nej, men han har ont. Vi får se. Det kan gå över om det bara är en smäll, men det ser kanske inte jättebra ut.

https://www.dagensvimmerby.se/sport/ish ... att-fa-in/

Succébacken fick opereras
Succébacken Nathan Staios skadade sig svårt i en av de sista matcherna mot Tingsryds AIF. När han kom hem till Nordamerika igen visade det sig också vara värre än befarat.
– Han behövde opereras i Kanada när han kom hem, men vi har kontakt med agenten kring rehabplanen. Det var en ganska allvarlig skada, men operationen har gått bra. Sedan måste man ta ett beslut kring rehabtiden och sådär.
Vad är prognosen?
– Det är fyra, fem månader innan han kan vara på is.
Men det finns ett intresse?
– Ja, han vill komma hit och bevisa något i Europa. Det var därför han kom hit, sedan blev det sönderhackat för honom, men det är klart att vi skulle vara nyfikna på att se hur det skulle se ut. Inget beslut tas här och nu, utan allt hänger på hur skadan läker för honom.

Fraktur på fotled eller svår knäskada med ledband och grejer då antar man.

Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!

"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Succébacken ändå.

Bra hittat av Masjavel_
Bra hittat av Leksand också?

harfager

Inlägg av harfager »

SteveY skrev: Igår, 17:38

Succébacken ändå.

Blir han det?

Han var det enligt artikeln. Vad han blir återstår att se.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Nathan Staios fick till slut göra debut för Vimmerby. Tränaren var nöjd med vad han fick se av backen.

– Jag hann bli lite orolig i första bytet som han gjorde. Då var både han och Oskar Lindgren uppe och jagade högt upp i offensiv zon. Men han hittade rätt sedan och jag tror att han kommer tillföra mycket framöver.

Staios själv var glad över att äntligen ha fått chansen på isen, men besviken över att segern inte räckte hela vägen.

– Ja, det känns väldigt konstigt att ha vunnit, men ändå inte kunna känna någon glädje, sa han.

Hur var det att spela?

– Jag behövde den första perioden för att komma in i det. Det var ändå mer än en månad sedan jag spelade match senast. Sedan kändes det allt bättre. Jag är imponerad av hur laget presterade och vi kan ta med oss en bra känsla in i kvalspelet.
https://www.vimmerbytidning.se/sport/is ... t/rx7pxoyl

2 stjärnor: Nathan Staios

Kanadensarens bästa insats i VH-dressen. Backen matade framförallt på framåt och visade att han är en skicklig spelare.
https://www.vimmerbytidning.se/sport/is ... g/jp2ggwkr

Istället fick de förlita sig på sitt powerplay där Vimmerby till viss del ändrat i formationerna – med lyckat resultat. Nathan Staios fick chansen och han tillförde ytterligare en dimension i den här spelformen. Tillsammans med landsmannen George Diaco visade de flera gånger upp sig från sin bästa sida.

– Det är två skickliga spelare och det kändes rätt att spela dem tillsammans. De är lite matchvinnartyper båda två.
https://www.vimmerbytidning.se/sport/is ... l/lyvzemvl

2 stjärnor: Nathan Staios

Tuff, hård säker med pucken. Kanadensaren visade stor pondus i spelet och var farlig när han satte fart offensivt. Utgick dock skadad i tredje perioden och lämnade isen med smärtor. Vi får avvakta och se vad det rör sig om för skada.
https://www.vimmerbytidning.se/sport/is ... t/r043o5kl

Vi får se om Nathan Staios är med då. Backen som var en av matchens främsta tvingades utgå skadad efter en hård tackling i slutdelen av matchen. Han fick hjälpas av isen och det såg inte bra ut.

Bild
https://www.vimmerbytidning.se/sport/is ... t/lzz26wpl

Som det snackas, surras och ryktas om detta Vimmerby Hockey. Man kan tro att vi fortfarande befinner oss mitt i brinnande säsong, att det är match var och varannan dag. Så är det ju inte. Den allsvenska säsongen tog slut för en dryg månad sedan då kontraktet säkrades i den sjunde och avgörande matchen i VBO Arena, då Tingsryd skickades ner i ettan.

Nu är vi mitt i en annan säsong.

Det är silly season-tider, med allt vad det innebär.

(...)

Jag utgår från att de kommer fortsätta på det transatlantiska spåret. Diaco gjorde dundersuccé och Nathan Staios visade hur bra han är innan han blev skadad under sin korta sejour i klubben.
https://www.vimmerbytidning.se/sport/kr ... r/rx7e7wyl

Lampa

Inlägg av Lampa »

Jacob Olofsson är fortfarande kontraktslös, inte min drömspelare med han hade tillfört i detta läget. Ändra er och bredda laget när chansen fortfarande finns!

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: fre 31 jul 2026, 22:41

Som sagt. En seriös fråga som på inget sätt har med dig eller dina uppfattningar om mig att göra.

Min fråga för sisådär en tio sidor sedan var också seriös, men antogs nog som ironisk..

Men försöker igen. Vad har föreningen för mål i år? Är det uttalat?

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: Igår, 21:27
Gösen skrev: fre 31 jul 2026, 22:41

Min fråga för sisådär en tio sidor sedan var också seriös, men antogs nog som ironisk..

Men försöker igen. Vad har föreningen för mål i år? Är det uttalat?

Förlösande nog så hoppas jag inte det.
Internt är det såklart att gå upp direkt.