Pizza Hut öppnade sin första svenska restaurang 1987. Kedjan blev framför allt känd för sin amerikanska panpizza, sina restaurangbufféer och den generösa glassbuffén. https://www.fooddayme.se/2026/09/09/eft ... ar-stangt/
Finns det ett samband mellan Pizza Huts konkurs och den nyöppnade pizzerian i Grängesberg månntro?
Absolut.
Ätit pizza-hut en gång. Antagligen 1987.
Nästa ställe att stänga är de som tror att pizza kan vara något annat än pizza.
Bra kalljäst botten med mycket gluten. 00 mjöl, manitobo eller liknande. Väl nerkokt tomatsås som inte är dominant. Mozzarella blandat med hårdost typ peccorino. Absolut inte för mycket. Samt två toppings. Gul lök och salami funkar just nu.
Om inget oförutsett inträffar - som Madhawk brukar säga -
bjuder det sniperska köket ikväll på två sorters korv.
Slaktarkorv och chistorra https://kottkultur.se/tillagning/chistorra/
Med bröd, mos och gurksallad.
Bland annat är man skyldig en pizzeria över 12 000 kronor.
Leksands IF? Nej, tack och lov så gäller det norska hockeyklubben Sparta Sarpsborg.
Men tänk om det matvraken från den här tråden styrt LIF, då hade vi nog suttit i samma båt. Då kan man tänka sig mindre trevlig "feed back" från Leksandsfärjan.
Sniperska köket har skickat ut betalningspåminnelse till en hr Wittgenstein.
Detta för ett stort antal pizzor, kebabrätter, burgarmenyer under sensommaren
+ tilläggstjänsten Val av utkörare ("Snygg tjej i matchtröja med GULT").
Om summan betalats senaste dagarna kan påminnelsen lämnas därhän.
Om inte är sista betalningsdag 15 september.
Därefter går ärendet till inkasso.
För den som undrar hur det egentligen ser ut i den mytiska miljön
runt Matdax i Högdalen och det Hank's Heaven som Wittgenstein tjatar till leda om
kommer här färska bilder.
Direkt när vandringen påbörjas vid tunnebaneingången skymtar Hank's till höger
och vid nästa klipp passeras Matdax.
I Vargaland låg det älgfilé på grillen. Vad som låg på Hanks vill vi inte veta. Lugnare är det nog bortåt Bandängen, på min tid klipptes gräset där med häst, kanske är det så än på somrarna, vad vet jag. Vad jag dock vet är att om man lägger sig i gräset på Bandängen en varm höstkväll och tänker bort skrålet från Hanks och doften av halvfabrikat från det sniperska köket så kan man nog för ett ögonblick glömma bort allt elände i världen, t.o.m. Thomas Nord2 och hans nattsärkar, ta några djupa andetag och känna en stunds inre harmoni. Det tror jag kan behövas inför den vinter som väntar.