Läktarkultur

Användarens profilbild
Aggeman

Re: Läktarkultur

Inlägg av Aggeman »

Masjavel_ skrev: sön 20 sep 2026, 18:03

Hur kan vi ha en säkerhetschef som inte vet nåt?

"det var en sammandrabbning i Sparbanksparken, men vilka som var inblandade har jag ingen aning om."

"Sen hände det någonting. Exakt var och när och hur vet jag inte, men det var något slagsmål i alla fall i Mora, säger Robert Kock."

Mycket märkligt.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

"det var en sammandrabbning i Sparbanksparken, men vilka som var inblandade har jag ingen aning om."

"Sen hände det någonting. Exakt var och när och hur vet jag inte, men det var något slagsmål i alla fall i Mora, säger Robert Kock."

Det är väl inte det väsentliga i detta.
Här fördömer man ssk fansen för idiotin att tända på i arenan, bara för att dagen efter se samma sak på LIFs bortastå.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Ja, vilka urbota idioter och töntar. Bara att stänga av och porta individerna. 1 år första gången, livstid andra gången.

Ludde

Inlägg av Ludde »

Börja utdela kollektiv bestraffning så kommer dom tas om hand om av dom egna leden.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Leksing i vargaland

Inlägg av Leksing i vargaland »

Ludde skrev: sön 20 sep 2026, 19:23

Börja utdela kollektiv bestraffning så kommer dom tas om hand om av dom egna leden.

Att bli omhändertagen av dom egna är den enda medicinen som hjälper på idioter. En idiot lär sig inget av böter dom lär sig bara av stryk.

Lat Värmlänning
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

För att hans ansvar är arenan inte Leksands by/stad och framförallt inte i Mora, han behöver bara få reda på att det finns risk för oroligheter när de anländer till arenan. Han behöver inte veta exakt vad som händer utan för arenan det är polisens jobb.

Leksing i vargaland skrev: sön 20 sep 2026, 20:19
Ludde skrev: sön 20 sep 2026, 19:23

Att bli omhändertagen av dom egna är den enda medicinen som hjälper på idioter. En idiot lär sig inget av böter dom lär sig bara av stryk.

Jag förstår ju inte vad det är de vill få ut av det. Lite blink och rök, är det något fantastiskt stämningshöjande som bidrar till en bättre klack?

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Från hemsidan:

UTTALANDE FRÅN LEKSANDS IF EFTER HELGENS HÄNDELSER UNDER OCH RUNT MATCHARRANGEMANG
Publicerad:
2026-09-22
2 min läsning
Nyhetsbild pressmeddelande
Ishockey är känslor, glädje, förtvivlan, nervositet, passion och allt däremellan. Men ishockey får aldrig innebära rädsla, våld eller hot. I samband med helgens herrmatcher i Leksand och Mora, inträffade ordningsstörningar och användning av otillåten pyroteknik. Det finns också uppgifter om slagsmål och andra händelser som kan ha utsatt människor för fara. Händelserna utreds av polisen, och Leksands IF kommer att bidra med den information som efterfrågas.
Vår hållning är tydlig: våld, hot, trakasserier och otillåten pyroteknik hör inte hemma i eller omkring ishockeyn. Det gäller oavsett vilken klubb man stödjer och oavsett om matchen spelas hemma eller borta. Leksands IF:s värdegrund är Engagemang, Gemenskap, Glädje och Öppenhet. Värderingar som ska levas och kännas i och runt klubbens verksamhet. Alla ska kunna gå på ishockey och känna sig trygga och välkomna, barnfamiljer, ungdomar, äldre besökare, hemmasupportrar och tillresta gäster. Vi vill ha engagemang, passion och känslor på läktarna, men aldrig på bekostnad av andra människors trygghet.

Leksands IF, Leksand Superstars och Leksands Supporterklubb står enade i denna fråga. De allra flesta av våra supportrar bidrar med ett fantastiskt stöd, och vi är stolta över den passion och gemenskap de skapar. Samtidigt måste vi agera när enskilda personer passerar gränsen.

Personer som identifieras och konstateras ha brutit mot lagar eller arenans ordningsregler kommer att hanteras enligt gällande regelverk och kan komma att stängas av från framtida arrangemang. Leksand Superstars och Leksands Supporterklubb kommer på motsvarande sätt att hantera medlemmar som har agerat i strid med organisationernas regler och värderingar.

Leksands IF kommer nu bland annat att:

Fortsätta och förbättra dialogen med våra supporterorganisationer om hur vi gemensamt värnar Leksands IF:s värdegrund och supporterkultur, och agerar när enskilda personer överskrider gränserna för ett acceptabelt beteende.
Bjuda in till samtal om supporterskap och om hur vi tillsammans vill ha det på och omkring våra matcher.
Ytterligare utveckla en redan stark dialog med polis, ligan, berörda klubbar och deras säkerhetsorganisationer.
Säkerställa synlig och tillgänglig personal på plats, så att besökare snabbt kan få hjälp eller uppmärksamma oss på något som inte känns rätt.
Vi vill vi värna den passion och gemenskap som gör ishockeyn speciell. En stark supporterkultur bygger på engagemang, men också på respekt, ansvar och omtanke om människorna runt omkring oss.

Tillsammans skapar vi den stämning som Leksands IF är känt för, en miljö där alla kan känna sig trygga och välkomna.

För Leksand, tillsammans!