2023-12-28 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand 1-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

2023-12-28 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand 1-4

Inlägg av Sniper »

Tur att man alltid kan damma av den här bilden, när man inte har annat att säga direkt efter annandagsvinst:

Vi ska klippa deras tung, klippa ören...

Bild

...sen efter det ska vi ge dom till jinxpolisen utan huvud du vet.

* * *

Trådstart 2: När jag tittat närmare på uppgiften.

Efter att länge varit på nedåtgående har Malmö plötsligt två övertygande segrar 19 & 26 december.

Malmö-Timrå 4-1
Luleå-Malmö 2-3

Det här blir ingen enkel uppgift :-B

* * *

Passa på att titta nu - man vet aldrig när det blir roligt nästa gång.

Bild
Senast redigerad av Sniper den tor 28 dec 2023, 21:08, redigerad totalt 1 gång.
SteelSky
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:10

Re: 2023-12-28 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av SteelSky »

Ja vi vann sist mot dessa grötapågar. Då var de i en svacka och det syntes, särskilt i deras försvar. Men förra bortamatchen mot hökarna gick vi lottlösa ifrån. Blir nog inte lätt.
Två bra matcher från deras sida får räcka nu, så dags att tabellen börjar sätta sig något. En övre och undre halva alltså där vi nu visar vilken halva vi tänker tillhöra. #25 visar vägen i skåneland.
Kanske en Björn på läktaren också för lite extra krut. Hoppas!
- Ni har inte en challe
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-12-28 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av Gösen »

PC I FK

Med tanke på att Leksand haft uppehåll inför båda succématcherna mot Linköping och Modo ser Peter Cehlárik nu fram emot lite tätare matchschema.

– Vi har tre matcher den här veckan, nu har vi kvar Malmö och Timrå borta kvar, vilket är den värsta roadtripen enligt mig. Men om vi fortsätter jobba som vi gör och om Vejdemo kanske kan komma tillbaka så… Vi har jättekul just nu, så vi får bygga på det.

Vad är det som gör det till den värsta roadtripen?

– Att flyga rätt in till Malmö. Benen brukar inte vara med från start där, men om vi tar smarta beslut på isen och jobbar tillsammans kommer vi göra succé den här veckan, men det är aldrig lätt.

En sak som skulle underlätta skulle vara ett bra powerplay.

När hittar ni som lag kemin i PP?

– Bra fråga. Vi hade inte många tidigare i december men mot Modo hade vi möjligheten. Vi har bytt lite folk här och där och vi har inte haft tid att träna på det under landslagsuppehållet, men vi måste fortsätta jobba på rörelse. Det kommer att vända med några fula mål, där vi bara går rakt på mål.

Cehlárik har funderat över sin egen roll i spelformen.

– Det är konstigt, jag och Kalle (Östman) som ska skjuta direktskott har inte gjort ett enda mål den här säsongen, normalt kanske vi gör 15 eller 20 powerplaymål. Vi måste hitta rätt setup och jobba på det varje dag. Det kommer inte av sig självt.

Han är ändå tillfreds med sättet som Leksand spelar fem mot fem.

– Jag gillar hur vi har skapat bra vanor kring spelet i egen zon nu, med fällor och spelet framför eget mål. Det blir inga målchanser emot oss, när vi kan gå kontrollerat därifrån och framåt skapar vi också fler målchanser. Det är en stor skillnad mot förra året i hur vi kan kontrollera matcherna.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-12-28 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av Sniper »

Leksand klättrade till en elfteplats i hemmatabellen igår. Det finns alla möjligheter att avancera ytterligare (bara enstaka poäng upp till en mittenplacering).

Men i morgon gäller det att försvara förstaplatsen i bortatabellen (närmsta hotet Färjestad spelar borta mot Luleå).

Formtabellerna blir mindre intressanta att åberopa när vi ligger topp 4 i huvudtabellen. Men jag kan väl nämna att vi innehar placering 2-4 i 5-30 senaste. Om det fanns en formtabell för tre senaste skulle vi vara 1:a.

Nämnd i annan tråd är redan Elvenes andraplacering i poängligan (två poäng upp till förstaplatsen). Cehlarik är 7:a, men det är ett getingbo och han kan lägga sig bakom Elvenes om #25 assisterar #34 till några mål före nyår.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-12-28 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av Sniper »

Folk har märkvärdigt svårt att ange källa:
Hotstar
27 december 2023, 13:19
Vejdemo spelar inget den här veckan, Ashton är långt borta från spel enl Berglund och MK är tillbaka 11 januari mot Modo borta. Mest troligt är väl FUS och Anton också tillbaka 11 januari. Vi har inte råd med skador de kommande matcherna.
Inte för att jag betvivlar uppgifterna i det här fallet men utelämnandet av källa irriterar mig. Den här gången är jag redan grundgrinig pga Vejdemo-uppdateringen.
Senast redigerad av Sniper den ons 27 dec 2023, 14:10, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2023-12-28 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av bjernagris »

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-12-28 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av Sniper »

Ashton är långt borta från spel enl Berglund
Kanske var Tomten rätt ute?
tomten blå
6 december 2023, 12:04
Vad jag har hört bröt Ashton armen och skulle vara tillbaka efter nyår någon gång
Sedan fick jag höra att det upptäckts att ett mindre ben i handleden / handen också hade gått sönder när de tog av gipset.
Jag är idag inte 100% säker på det sista, men det är en källa som bör vara säker.

Stämmer det så blir frånvaron längre, säkert betydligt längre.
Men som sagt , inte 100% säker då det har varit stendött om detta.
Någon som hört detta mer?
Så här lät det från LIF 21 november:
Carter Ashton

- Den här veckan går Carter in i nästa fas av sin rehab och prognosen för när han kan återgå till full träning är densamma, det vill säga runt jul.
https://www.leksandsif.se/article/xplas4g-30ead/view
Användarens profilbild
Catami
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:05

Re: 2023-12-28 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av Catami »

Typiskt. Man skriver två nya år med en spelare och "poff" är denne borta ett år pga en fraktur.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
Catami
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:05

Re: 2023-12-28 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av Catami »

SteelSky skrev: ons 27 dec 2023, 03:01 Ja vi vann sist mot dessa grötapågar. Då var de i en svacka och det syntes, särskilt i deras försvar. Men förra bortamatchen mot hökarna gick vi lottlösa ifrån. Blir nog inte lätt.
Två bra matcher från deras sida får räcka nu, så dags att tabellen börjar sätta sig något. En övre och undre halva alltså där vi nu visar vilken halva vi tänker tillhöra. #25 visar vägen i skåneland.
Kanske en Björn på läktaren också för lite extra krut. Hoppas!
Den där sista vore trevlig och trolig!
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2023-12-28 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av bjernagris »

Catami skrev: ons 27 dec 2023, 22:46 Typiskt. Man skriver två nya år med en spelare och "poff" är denne borta ett år pga en fraktur.
Har Carter Ashton förlängt? Eller vad menar du?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-12-28 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av Gösen »

Dagens Lundell får bli trudelutten Lazarus. Inte för att den handlar om Malmö utan för att jag tror detta blir Östmans kväll.

Lazarus 12 minuter och 12 sekunder.


Förövrigt erfar FK via källor att Armalis står ikväll.
Inte någon högoddsare kanske (rätt tråd)
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-12-28 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tor 28 dec 2023, 09:18
Leksing i vargaland skrev: tor 28 dec 2023, 09:09 ***Text***
Fairytale of Sunne?
Bild

Vad vi ska fokusera på här är dock inte Sunne utan flygplanet.
Med tanke på att Leksand haft uppehåll inför båda succématcherna mot Linköping och Modo ser Peter Cehlárik nu fram emot lite tätare matchschema.

– Vi har tre matcher den här veckan, nu har vi kvar Malmö och Timrå borta kvar, vilket är den värsta roadtripen enligt mig. Men om vi fortsätter jobba som vi gör och om Vejdemo kanske kan komma tillbaka så… Vi har jättekul just nu, så vi får bygga på det.

Vad är det som gör det till den värsta roadtripen?

– Att flyga rätt in till Malmö. Benen brukar inte vara med från start där, men om vi tar smarta beslut på isen och jobbar tillsammans kommer vi göra succé den här veckan, men det är aldrig lätt.
Vad menar han med "rätt in till Malmö" och varför är det negativt?

Bild
21 min (28,6 km) via E65

Hade han/de hellre åkt buss Leksand -> Malmö?

* * *

2021-11-01:
Efter vändningen mot Malmö i kväll – 13:e raka poänggivande matchen – kliver Leksand upp i serieledning.
– Väldigt viktig seger för oss eftersom vi kliver upp i topp, säger Matt Caito i C More efter 5–3-segern.https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... iten-lever
Efter den matchen var det inte så viktigt att behålla serieledningen - åtminstone märktes det inte - eftersom nedgången inleddes.

Hur viktigt är det att behålla fjärdeplatsen, och kanske t.o.m klättra till 3:e? Chansen är god, då Linköping har Örebro borta.

Men då får man inte negga inför match och tala i termer av "värsta roadtripen" och "Benen brukar inte vara med från start där".

Själv tycker jag att det är mycket viktigt att ligga minst 4:a också efter denna omgång. Men det är klart: jag ska inte "flyga rätt in till Malmö". Jag ska på min höjd flyga upp från soffan och hämta en Barebells Salty Chocolate, vilket är matchens vara.

Bild
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-12-28 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tor 28 dec 2023, 09:57

Vad är det som gör det till den värsta roadtripen?

– Att flyga rätt in till Malmö. Benen brukar inte vara med från start där, men om vi tar smarta beslut på isen och jobbar tillsammans kommer vi göra succé den här veckan, men det är aldrig lätt.
sniper skrev: Vad menar han med "rätt in till Malmö" och varför är det negativt?



Hade han/de hellre åkt buss Leksand -> Malmö?

* * *


"Vi flyger in och det är bekvämt. Man slipper åka den sträckan med buss. Det är en annan typ av laddning än man är van med när vi åker buss. Det kan vara positivt också."

Säger Armalis i dagens FK.

Jobbigt för forwards och chill för målvakter?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-12-28 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av Sniper »

Text-tv dröjde i det längsta med att uppdatera SHL-tabellen. Så sent som igår kväll var det fortfarande tabellen före annandagen som var uppe. Men nu på morgonen hade de ändrat https://www.svt.se/text-tv/358

Var det en Timrå-supporter som jobbade annandagen och vägrade acceptera raset ner från topp 6?

Jag tar upp detta av två anledningar. Sådant här får inte förekomma, då det kan finnas ett intresse hos vissa leksingar att kopiera tabellen när vi ligger på fin placering (något jag inte kunde göra häromdagen och tvingades istället klistra in alternativ tabell i trådstarten). Det andra handlar om Timrå, som jag kommer hålla ett öga på ikväll när de möter Skellefteå borta. De har en negativ formkurva med två förluster 19 & 26 december och det blir intressant att se om de förlorar ytterligare en match inför mötet med Leksand på lördag.

Leksands statistik i nyårsmatcher sedan knappa tjugo år tillbaka är som bekant iögonfallande bra (segersviten har visserligen brutits på slutet men året efter har vi studsat tillbaka). Timrå borta kändes svårt när jag såg spelschemat första gången. Men ett Timrå ur form kanske vi kan besegra i roadtripmatch 2 och tillika kalenderårets sista match.

Oavsett utgång i kväll vill jag att någon annan startar nästa matchtråd. Jag har redan sagt vad jag vill säga om lördagsmatchen. Same procedure as last year: Sniper pratar upp nyårsmatchen.
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: 2023-12-28 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av Chris »

Gösen skrev: tor 28 dec 2023, 10:07
Sniper skrev: tor 28 dec 2023, 09:57

Vad är det som gör det till den värsta roadtripen?

– Att flyga rätt in till Malmö. Benen brukar inte vara med från start där, men om vi tar smarta beslut på isen och jobbar tillsammans kommer vi göra succé den här veckan, men det är aldrig lätt.
sniper skrev: Vad menar han med "rätt in till Malmö" och varför är det negativt?



Hade han/de hellre åkt buss Leksand -> Malmö?

* * *


"Vi flyger in och det är bekvämt. Man slipper åka den sträckan med buss. Det är en annan typ av laddning än man är van med när vi åker buss. Det kan vara positivt också."

Säger Armalis i dagens FK.

Jobbigt för forwards och chill för målvakter?
..flyga rätt in i Malmö måste betyda att de byter om i Leksand. Borde i och för sig vara bökigare för målvakterna men vad vet jag. Men det är väl det de menar med annan typ av laddning..