2024-01-30 Tisdag 19:00 Leksand - Skellefteå 1-5

Matchtrådar för alla matcher.
Runntur
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 15:06

Re: 2024-01-30 Tisdag 19:00 Leksand - Skellefteå 1-5

Inlägg av Runntur »

harfager skrev: ons 31 jan 2024, 11:31
Runntur skrev: ons 31 jan 2024, 11:02
MLM skrev: ons 31 jan 2024, 10:16

Ojojoj!!
Den killen måste ha petat dig/din son eller leget med din flickvän/fru.
AJ är inte Lindholm och ska inte vara det heller.
Han är ung och ojämn men har knappast något med lagets totala prestation att göra. Normalt spelar han 3e backpar och gör det bra, jämför gärna med 3e i annat lag.
Jisses vilka slutsatser. Du kan ju försöka uppföra dig i alla fall. Var det de bästa du hade som svar?

Problemet är att AJ måste bli bedömd som en seniorspelare i A-laget. AJ måste ha samma kravbild på sig som alla andra seniorspelare, givet rollen och istiden han ges. Det fungerar inte att AJ ska ha mindre krav på sig än andra. AJ har absolut inte presterat "svinbra" som en seniorspelare i Leksands A-lag, tvärtom har han varit bedrövlig utifrån kravbild och vilka krav vi säller på andra i omgivningen med samma kravbild.

Nej han presterar inte bra som en 1 av 2 i 3e backpar. Han presterar inte ens ok för att vara 7e back.

Givet dessa förutsättningar så platsar inte AJ i vårt lag helt enkelt. Det är inte svårare än så.
Men det är din åsikt. Andra kan ha en annan oavsett hur säker du är på din förmåga att bedöma hockeyspelare. Vad tyckte du om hans insats mot Färjestad?

Min åsikt? Jag hoppas verkligen inte att det bara är jag som tycker at vi ska ha samma kravbild på alla backar i laget, och at alla bedöms som seniorspelare. Vidare att den bästa spelaren ska spela, osv.

Jag har svårt att förstå hur man kan anse hans dyngspridning som bra insatser.

Han lyckades med att vara medioker och gjorde inte bort sig mer än vanligt borta mot FBK. Även om han inte klarar att skuta från blå utan att dra pucken 1 meter över mål och träffa rundeln.

Men det var ju knappast en insats som borde belönas med 1a backpar och 21 min speltid matchen efter.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-01-30 Tisdag 19:00 Leksand - Skellefteå 1-5

Inlägg av Gösen »

AJ är handen i handsken för Leksands anfallsspel.
Precis den sortens back vi behöver för att få det snurr vi får i anfallszon.

Var fler som gjorde en högst medioker andraperiod igår.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Hockeyekul99
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 30 jan 2024, 21:12

Re: 2024-01-30 Tisdag 19:00 Leksand - Skellefteå 1-5

Inlägg av Hockeyekul99 »

Runntur skrev: tis 30 jan 2024, 22:05 Jag höll käft fram till omgång 10, sen kunde jag inte vara tyst längre. För jo, det är precis vad AJ har varit.

Klappkass. Hela. Säsongen.

Hans spel och slumppuckar kostar oss allt för mycket. Passningar med dålig eller utan adress. Ska vara skön. Hårda uppspel studsande på hälarna på medspelare. Skjuter en meter över mål med puck i rundeln som åker ur zon. (Vinkel på klubban?).
Ett uppspel från AJ kan kosta oss 1-2 min försvarsspel i egen zon, match efter match. Osv osv osv osv.

Vi kan inte ha en spelare som ”alla” andra spelare uppfattar som en sabotör och en som inte platsar, men som ändå spelar eftersom alla vet varför. Det dödar viss typ av gruppdynamik och moral.

AJ spelade 2 min i JVM, när Sveriges final var över och han kunde få en fight och ett matchstraff. De tog beslut vi inte vågar ta (en annan chef?).

Den här killen kan potentiellt kosta oss hela slutspelet.
Herrejösses!!! Vi kan tycka olika om spelares insatser men detta är ett fult påhopp på en av våra unga lovande spelare!

Jag tycker AJ överlag gör bra insatser, han har bra statistik om man tittar på SHL.se! Ung spelare som är under utveckling där misstag görs - även mycket bra aktioner på isen! Igår ett skott på mål som styrdes in av Östman.

Att han ’är en sabotör och dödar gruppdynamik och moral’ - Är du själv på plats i Omkl rum?
Att påstå att AJ kan kosta Leksand matcher och hela slutspelet - bara för din info, det handlar om en lagsport

AJ är en ung kille som är draftad av Detroit, om han utvecklas i rätt riktning och blir signad innebär det en stor peng tillbaka till Leksands IF
Han var 1 av 7 i 04/05 kullen som blev uttagen till JVM oavsett hur speltiden fördelas och detta efter ett antal turneringar och insats i Leksand!
Kan inte tänka mig att hans pappa har någon som helst möjlighet att påverka detta! Dina inlägg kan tolkas som du tycker att AJ åker gräddfil pga pappa är GM?

Min sista fråga till dig, ska vi utveckla våra egna talanger eller ska vi värva dyrt???
Runntur
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 15:06

Re: 2024-01-30 Tisdag 19:00 Leksand - Skellefteå 1-5

Inlägg av Runntur »

Hockeyekul99 skrev: ons 31 jan 2024, 12:40
Runntur skrev: tis 30 jan 2024, 22:05 Jag höll käft fram till omgång 10, sen kunde jag inte vara tyst längre. För jo, det är precis vad AJ har varit.

Klappkass. Hela. Säsongen.

Hans spel och slumppuckar kostar oss allt för mycket. Passningar med dålig eller utan adress. Ska vara skön. Hårda uppspel studsande på hälarna på medspelare. Skjuter en meter över mål med puck i rundeln som åker ur zon. (Vinkel på klubban?).
Ett uppspel från AJ kan kosta oss 1-2 min försvarsspel i egen zon, match efter match. Osv osv osv osv.

Vi kan inte ha en spelare som ”alla” andra spelare uppfattar som en sabotör och en som inte platsar, men som ändå spelar eftersom alla vet varför. Det dödar viss typ av gruppdynamik och moral.

AJ spelade 2 min i JVM, när Sveriges final var över och han kunde få en fight och ett matchstraff. De tog beslut vi inte vågar ta (en annan chef?).

Den här killen kan potentiellt kosta oss hela slutspelet.
Herrejösses!!! Vi kan tycka olika om spelares insatser men detta är ett fult påhopp på en av våra unga lovande spelare!

Jag tycker AJ överlag gör bra insatser, han har bra statistik om man tittar på SHL.se! Ung spelare som är under utveckling där misstag görs - även mycket bra aktioner på isen! Igår ett skott på mål som styrdes in av Östman.

Att han ’är en sabotör och dödar gruppdynamik och moral’ - Är du själv på plats i Omkl rum?
Att påstå att AJ kan kosta Leksand matcher och hela slutspelet - bara för din info, det handlar om en lagsport

AJ är en ung kille som är draftad av Detroit, om han utvecklas i rätt riktning och blir signad innebär det en stor peng tillbaka till Leksands IF
Han var 1 av 7 i 04/05 kullen som blev uttagen till JVM oavsett hur speltiden fördelas och detta efter ett antal turneringar och insats i Leksand!
Kan inte tänka mig att hans pappa har någon som helst möjlighet att påverka detta! Dina inlägg kan tolkas som du tycker att AJ åker gräddfil pga pappa är GM?

Min sista fråga till dig, ska vi utveckla våra egna talanger eller ska vi värva dyrt???

Ja det är helt korrekt att han åker gräddfil tack vare pappa GM. GM som givetvis inte direkt påverkar, men gör det oavsett tack vara sin position och vem han är. Vi ska såklart utveckla våra egna talanger. AJ skulle inte befinna sig i vår förening* över huvudvtaget utan nuvarande GM, vilket ger definitionen ”egna talanger” en bredare betydelse. *Min åsikt.

Jag har förklarat problemet ganska klart och tydligt.

Vi ska ställa samma krav på alla våra spelare, givet de rollerna och den istiden dom får. När vi inte gör det så påverkas gruppdynamiken.

Det är en väldigt dålig taktik innom gruppdynamik att ställa olika krav på olika personer, där andra kvalifikationer än prestation på isen spelar roll.

Jag anser inte att vi lever upp till detta just nu, och önskar en förändring. Oavsett mina tidigare ordval, så står jag för detta till 100%.
Hockeyekul99
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 30 jan 2024, 21:12

Re: 2024-01-30 Tisdag 19:00 Leksand - Skellefteå 1-5

Inlägg av Hockeyekul99 »

Runntur skrev: ons 31 jan 2024, 12:58
Hockeyekul99 skrev: ons 31 jan 2024, 12:40
Runntur skrev: tis 30 jan 2024, 22:05 Jag höll käft fram till omgång 10, sen kunde jag inte vara tyst längre. För jo, det är precis vad AJ har varit.

Klappkass. Hela. Säsongen.

Hans spel och slumppuckar kostar oss allt för mycket. Passningar med dålig eller utan adress. Ska vara skön. Hårda uppspel studsande på hälarna på medspelare. Skjuter en meter över mål med puck i rundeln som åker ur zon. (Vinkel på klubban?).
Ett uppspel från AJ kan kosta oss 1-2 min försvarsspel i egen zon, match efter match. Osv osv osv osv.

Vi kan inte ha en spelare som ”alla” andra spelare uppfattar som en sabotör och en som inte platsar, men som ändå spelar eftersom alla vet varför. Det dödar viss typ av gruppdynamik och moral.

AJ spelade 2 min i JVM, när Sveriges final var över och han kunde få en fight och ett matchstraff. De tog beslut vi inte vågar ta (en annan chef?).

Den här killen kan potentiellt kosta oss hela slutspelet.
Herrejösses!!! Vi kan tycka olika om spelares insatser men detta är ett fult påhopp på en av våra unga lovande spelare!

Jag tycker AJ överlag gör bra insatser, han har bra statistik om man tittar på SHL.se! Ung spelare som är under utveckling där misstag görs - även mycket bra aktioner på isen! Igår ett skott på mål som styrdes in av Östman.

Att han ’är en sabotör och dödar gruppdynamik och moral’ - Är du själv på plats i Omkl rum?
Att påstå att AJ kan kosta Leksand matcher och hela slutspelet - bara för din info, det handlar om en lagsport

AJ är en ung kille som är draftad av Detroit, om han utvecklas i rätt riktning och blir signad innebär det en stor peng tillbaka till Leksands IF
Han var 1 av 7 i 04/05 kullen som blev uttagen till JVM oavsett hur speltiden fördelas och detta efter ett antal turneringar och insats i Leksand!
Kan inte tänka mig att hans pappa har någon som helst möjlighet att påverka detta! Dina inlägg kan tolkas som du tycker att AJ åker gräddfil pga pappa är GM?

Min sista fråga till dig, ska vi utveckla våra egna talanger eller ska vi värva dyrt???

Ja det är helt korrekt att han åker gräddfil tack vare pappa GM. GM som givetvis inte direkt påverkar, men gör det oavsett tack vara sin position och vem han är. Vi ska såklart utveckla våra egna talanger. AJ skulle inte befinna sig i vår förening* över huvudvtaget utan nuvarande GM, vilket ger definitionen ”egna talanger” en bredare betydelse. *Min åsikt.

Jag har förklarat problemet ganska klart och tydligt.

Vi ska ställa samma krav på alla våra spelare, givet de rollerna och den istiden dom får. När vi inte gör det så påverkas gruppdynamiken.

Det är en väldigt dålig taktik innom gruppdynamik att ställa olika krav på olika personer, där andra kvalifikationer än prestation på isen spelar roll.

Jag anser inte att vi lever upp till detta just nu, och önskar en förändring. Oavsett mina tidigare ordval, så står jag för detta till 100%.
Men då förstår jag dina fula påhopp på en enskild spelare i vår förening! Det har ingenting att göra med hans insatser utan enkom att han är son till GM.
OM det tom är så att det går tillbaka till HG intag….

Då är det helt ok med denna smutskastning av en ung talang i Leksands IF……

Sluta då och skriv om AJs insatser på isen för där är du ute och cyklar eller tyvärr visar att dina hockey kunskaper är väldigt låga!
Runntur
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 15:06

Re: 2024-01-30 Tisdag 19:00 Leksand - Skellefteå 1-5

Inlägg av Runntur »

Hockeyekul99 skrev: ons 31 jan 2024, 13:12
Runntur skrev: ons 31 jan 2024, 12:58
Hockeyekul99 skrev: ons 31 jan 2024, 12:40
Herrejösses!!! Vi kan tycka olika om spelares insatser men detta är ett fult påhopp på en av våra unga lovande spelare!

Jag tycker AJ överlag gör bra insatser, han har bra statistik om man tittar på SHL.se! Ung spelare som är under utveckling där misstag görs - även mycket bra aktioner på isen! Igår ett skott på mål som styrdes in av Östman.

Att han ’är en sabotör och dödar gruppdynamik och moral’ - Är du själv på plats i Omkl rum?
Att påstå att AJ kan kosta Leksand matcher och hela slutspelet - bara för din info, det handlar om en lagsport

AJ är en ung kille som är draftad av Detroit, om han utvecklas i rätt riktning och blir signad innebär det en stor peng tillbaka till Leksands IF
Han var 1 av 7 i 04/05 kullen som blev uttagen till JVM oavsett hur speltiden fördelas och detta efter ett antal turneringar och insats i Leksand!
Kan inte tänka mig att hans pappa har någon som helst möjlighet att påverka detta! Dina inlägg kan tolkas som du tycker att AJ åker gräddfil pga pappa är GM?

Min sista fråga till dig, ska vi utveckla våra egna talanger eller ska vi värva dyrt???

Ja det är helt korrekt att han åker gräddfil tack vare pappa GM. GM som givetvis inte direkt påverkar, men gör det oavsett tack vara sin position och vem han är. Vi ska såklart utveckla våra egna talanger. AJ skulle inte befinna sig i vår förening* över huvudvtaget utan nuvarande GM, vilket ger definitionen ”egna talanger” en bredare betydelse. *Min åsikt.

Jag har förklarat problemet ganska klart och tydligt.

Vi ska ställa samma krav på alla våra spelare, givet de rollerna och den istiden dom får. När vi inte gör det så påverkas gruppdynamiken.

Det är en väldigt dålig taktik innom gruppdynamik att ställa olika krav på olika personer, där andra kvalifikationer än prestation på isen spelar roll.

Jag anser inte att vi lever upp till detta just nu, och önskar en förändring. Oavsett mina tidigare ordval, så står jag för detta till 100%.
Men då förstår jag dina fula påhopp på en enskild spelare i vår förening! Det har ingenting att göra med hans insatser utan enkom att han är son till GM.
OM det tom är så att det går tillbaka till HG intag….

Då är det helt ok med denna smutskastning av en ung talang i Leksands IF……

Sluta då och skriv om AJs insatser på isen för där är du ute och cyklar eller tyvärr visar att dina hockey kunskaper är väldigt låga!
Nej du verkar inte alls förstå desvärre.

Hans insatser på isen är inte alls i nivå med att vara seniorspelare i Leksands A-lag. Det har jag också förklarat, och varför.

Det är tydligt beskrivet hur dessa insatser är koplade till kravbilder och gruppdynamik.

Om du tycker mina hockeykunskaper är låga så bör du ta en titt på dina egna läskunskaper.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-01-30 Tisdag 19:00 Leksand - Skellefteå 1-5

Inlägg av Gösen »

Självfallet spelar massvis av andra faktorer roll mer än bara prestationen på isen. Tar man inte med det i lagbygget så har man inget lag oavsett hur bra spelare man har.

Nu presterar ju AJ bra på isen och vad jag kan se och förstå även i omklädningsrummet, på träningar och utanför arenan. Så heja! :YMPARTY: :YMHUG:
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-01-30 Tisdag 19:00 Leksand - Skellefteå 1-5

Inlägg av Sniper »

Gösen
Inlägg: 1000
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43
Bild
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-01-30 Tisdag 19:00 Leksand - Skellefteå 1-5

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: ons 31 jan 2024, 13:26
Gösen
Inlägg: 1000
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43
Bild
Hur länge har den legat i pipelinen? :d
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: 2024-01-30 Tisdag 19:00 Leksand - Skellefteå 1-5

Inlägg av Klas »

Sniper skrev: ons 31 jan 2024, 13:26
Gösen
Inlägg: 1000
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43
Bild
c19241d164a648783553772d463f42c3.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: 2024-01-30 Tisdag 19:00 Leksand - Skellefteå 1-5

Inlägg av Klas »

Runntur skrev: ons 31 jan 2024, 12:58
Hockeyekul99 skrev: ons 31 jan 2024, 12:40
Runntur skrev: tis 30 jan 2024, 22:05 Jag höll käft fram till omgång 10, sen kunde jag inte vara tyst längre. För jo, det är precis vad AJ har varit.

Klappkass. Hela. Säsongen.

Herrejösses!!! Vi kan tycka olika om spelares insatser men detta är ett fult påhopp på en av våra unga lovande spelare!


Ja det är helt korrekt att han åker gräddfil tack vare pappa GM.
Jag har förklarat problemet ganska klart och tydligt.

Vi ska ställa samma krav på alla våra spelare, givet de rollerna och den istiden dom får. När vi inte gör det så påverkas gruppdynamiken.

Det är en väldigt dålig taktik innom gruppdynamik att ställa olika krav på olika personer, där andra kvalifikationer än prestation på isen spelar roll.

Jag anser inte att vi lever upp till detta just nu, och önskar en förändring. Oavsett mina tidigare ordval, så står jag för detta till 100%.
Finns väl ingen som härinne påstått att vi ska ha olika kravbilder på olika spelare? Klart som fan att kravbilden är, och ska vara, hög i en elitförening. Däremot kan man naturligtvis förvänta sig olika utfall, beroende på en väldig massa faktorer. Ålder, personlighet, spelstil....och en massa fler. ett lag består av individer och individer reagerar olika helt enkelt. Men tror du en spelare blir bättre av att sparkas och skickas? Var hade Lunkan spelat i dag om han inte fått alla de chanserna fått under flera säsonger? Vissa matcher vår kanske bästa back!
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Hockeyekul99
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 30 jan 2024, 21:12

Re: 2024-01-30 Tisdag 19:00 Leksand - Skellefteå 1-5

Inlägg av Hockeyekul99 »

Runntur skrev: ons 31 jan 2024, 13:19
Hockeyekul99 skrev: ons 31 jan 2024, 13:12
Runntur skrev: ons 31 jan 2024, 12:58


Ja det är helt korrekt att han åker gräddfil tack vare pappa GM. GM som givetvis inte direkt påverkar, men gör det oavsett tack vara sin position och vem han är. Vi ska såklart utveckla våra egna talanger. AJ skulle inte befinna sig i vår förening* över huvudvtaget utan nuvarande GM, vilket ger definitionen ”egna talanger” en bredare betydelse. *Min åsikt.

Jag har förklarat problemet ganska klart och tydligt.

Vi ska ställa samma krav på alla våra spelare, givet de rollerna och den istiden dom får. När vi inte gör det så påverkas gruppdynamiken.

Det är en väldigt dålig taktik innom gruppdynamik att ställa olika krav på olika personer, där andra kvalifikationer än prestation på isen spelar roll.

Jag anser inte att vi lever upp till detta just nu, och önskar en förändring. Oavsett mina tidigare ordval, så står jag för detta till 100%.
Men då förstår jag dina fula påhopp på en enskild spelare i vår förening! Det har ingenting att göra med hans insatser utan enkom att han är son till GM.
OM det tom är så att det går tillbaka till HG intag….

Då är det helt ok med denna smutskastning av en ung talang i Leksands IF……

Sluta då och skriv om AJs insatser på isen för där är du ute och cyklar eller tyvärr visar att dina hockey kunskaper är väldigt låga!
Nej du verkar inte alls förstå desvärre.

Hans insatser på isen är inte alls i nivå med att vara seniorspelare i Leksands A-lag. Det har jag också förklarat, och varför.

Det är tydligt beskrivet hur dessa insatser är koplade till kravbilder och gruppdynamik.

Om du tycker mina hockeykunskaper är låga så bör du ta en titt på dina egna läskunskaper.
Lite rolig statistik från matchen igår med tanke på vår diskussion, ser ut som AJ hade en rätt bra match igår med en hög GS:

https://x.com/puckaddata/status/1752602 ... 3X4VETJPsA
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2024-01-30 Tisdag 19:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: tis 30 jan 2024, 21:01
Ludde skrev: tis 30 jan 2024, 20:58 Antar att spelarna likt vissa supportrar tyckte att vi var världsmästare efter att ha vunnit mot ett otroligt formsvagt FBK så den här matchen bara skulle lösa sig.
Lite så, ja. Sen späddes den tron på efter vårt spelövertag mot ett blekt saik i första.
Tröstmål av Östman på pass av kvällens hackkyckling AJ.

Skönt ändå att inte bli nollade.
Förstår inte riktigt hackandet på AJ, tycker inte han var sämre än någon annan och gjorde en hel del bra.
Stjärnan skrev: tis 30 jan 2024, 21:16 Målskillnaden är ju inte viktig så vi plockar målvakten och bjuder på ett till mål. Trodde de på allvar att vi kunde göra tre med vårt pp? Trodde de att vi kunde göra ett?!

När matchen ändå är körd så undrar jag vad syftet är?
Träna pp?
Träna på situationer man kan hamna i framöver? En avgjord match behöver inte vara en onödig match om man lär sig något av den.
Lillgud skrev: tis 30 jan 2024, 21:29 Målskillnad +23 Skellefteå
Målskilllnad +25 Leksand

Det skiljer 1poäng mellan lagen…

Tar man inte ut målvakten….Då slutar det 1-4 istället för 1-5…..
Då är det istället +22 Skellefteå
Och istället +26 Leksand

Stor skillnad på att ha 4måls försprång….
Än att bara ha 2måls försprång….
I en jämn tabell där målskillnad i slutändan kan bli avgörande….

Naiv lekstuga….
Men eftersom det var en `slutspelsmatch´….
Och i slutspelet betyder inte målskillnaden något….
Och i ett sånt läge i slutspel…då chansar man ju med målvakten även i ställning 1-4….

Men lite sunt förnuft och realistisk uppfattning….hade nog inte skadat här i detta läge….
Hade vi gjort mål hade det blivit 2-4 istället, då hade det varit +21 Skellefteå och +27 Leksand. Vi kan sitta och hitta på scenarion hela dagen, ingen vet hur det hade slutat om vi inte tagit ut målvakten. Blir bara löjligt att sitta och prata målskillnad med över 10 omgångar kvar. Tittar man ett steg längre så är det även bra att träna på att jaga reducering/kvittering i riktiga matcher. Så jag vet inte vilket sunda förnuft och realistiska uppfattningen du syftar på som saknas, tycker det fanns väldigt mycket vettigt i att plocka ut målvakten om man ser längre än bara live-tabellen.
Runntur skrev: tis 30 jan 2024, 22:05 Jag höll käft fram till omgång 10, sen kunde jag inte vara tyst längre. För jo, det är precis vad AJ har varit.

Klappkass. Hela. Säsongen.

Hans spel och slumppuckar kostar oss allt för mycket. Passningar med dålig eller utan adress. Ska vara skön. Hårda uppspel studsande på hälarna på medspelare. Skjuter en meter över mål med puck i rundeln som åker ur zon. (Vinkel på klubban?).
Ett uppspel från AJ kan kosta oss 1-2 min försvarsspel i egen zon, match efter match. Osv osv osv osv.

Vi kan inte ha en spelare som ”alla” andra spelare uppfattar som en sabotör och en som inte platsar, men som ändå spelar eftersom alla vet varför. Det dödar viss typ av gruppdynamik och moral.

AJ spelade 2 min i JVM, när Sveriges final var över och han kunde få en fight och ett matchstraff. De tog beslut vi inte vågar ta (en annan chef?).

Den här killen kan potentiellt kosta oss hela slutspelet.
Nu tog du väl ändå i så du sket ner dig? Så där rutten som du beskriver är han verkligen inte. Någon måtta får det väl ändå vara på det onyanserade?
Stjärnan skrev: tis 30 jan 2024, 22:07
Bagarn skrev: tis 30 jan 2024, 21:38 0-0 mot seriens bästa PP lag.
Vi har vårt första boxplay.
Med båset på andra sidan rinken.
SAIK har puck.
Då åker vår 27 för att hämta en klubba alltså.
Ja, vad ska man säga om det egentligen.

Har aldrig sett det innan och tror inte man får se det igen.
Jättemärkligt. Trodde det var Ashton men nästan värre om det var Hrivik. Jösses. Brist på hockey iq nr 2 för kvällen.
Kan tyckas konstigt men man kan även se på det på annat sätt. Att spela utan klubba i BP är i princip som att spela med ytterligare en man mindre. Hrivik gör en chansning och åker och hämtar en ny klubba som borde ta knappt 5 sekunder, det är 5 sekunder som man måste klara i 3 mot 5, det borde inte vara omöjligt och så spelar man vidare 4 mot 5 efter det. Istället riskerar man att spela 3,5 mot 5 i nästan två minuter. Väger man riskerna mot varandra där så är jag nog inne på att Hrivik tog rätt beslut med den fakta som fanns tillgängligt. Sedan är det klart att med facit i hand så blev det inte bra, men jag tycker inte det var ett så horibelt beslut som det låter här.
harfager skrev: ons 31 jan 2024, 11:31
Runntur skrev: ons 31 jan 2024, 11:02
MLM skrev: ons 31 jan 2024, 10:16

Ojojoj!!
Den killen måste ha petat dig/din son eller leget med din flickvän/fru.
AJ är inte Lindholm och ska inte vara det heller.
Han är ung och ojämn men har knappast något med lagets totala prestation att göra. Normalt spelar han 3e backpar och gör det bra, jämför gärna med 3e i annat lag.
Jisses vilka slutsatser. Du kan ju försöka uppföra dig i alla fall. Var det de bästa du hade som svar?

Problemet är att AJ måste bli bedömd som en seniorspelare i A-laget. AJ måste ha samma kravbild på sig som alla andra seniorspelare, givet rollen och istiden han ges. Det fungerar inte att AJ ska ha mindre krav på sig än andra. AJ har absolut inte presterat "svinbra" som en seniorspelare i Leksands A-lag, tvärtom har han varit bedrövlig utifrån kravbild och vilka krav vi säller på andra i omgivningen med samma kravbild.

Nej han presterar inte bra som en 1 av 2 i 3e backpar. Han presterar inte ens ok för att vara 7e back.

Givet dessa förutsättningar så platsar inte AJ i vårt lag helt enkelt. Det är inte svårare än så.
Men det är din åsikt. Andra kan ha en annan oavsett hur säker du är på din förmåga att bedöma hockeyspelare. Vad tyckte du om hans insats mot Färjestad?
Tror du talar inför döva öron... En åsikt som tas för en sanning och har man inte samma åsikt så har man inga krav och då kommer snart "saft och bulle-verksamhetsargumentet" som ett brev på posten snart. Det ska bara vara så att alla yngre spelare givetvis ska behandlas precis på samma sätt som äldre direkt och man ska vara en fullvärdig SHL-spelare från första skäret man tar på en SHL-rink. Annars ställer man inga krav.
Runntur skrev: ons 31 jan 2024, 12:58 Ja det är helt korrekt att han åker gräddfil tack vare pappa GM. GM som givetvis inte direkt påverkar, men gör det oavsett tack vara sin position och vem han är. Vi ska såklart utveckla våra egna talanger. AJ skulle inte befinna sig i vår förening* över huvudvtaget utan nuvarande GM, vilket ger definitionen ”egna talanger” en bredare betydelse. *Min åsikt.
Du pratar om att andra inte kan uppföra sig. Snacka om att kasta sten i glashus.

Jag har nog aldrig sett SAIK så tillbakapressade som de var i första perioden. De får tacka Söderström för att det inte var 2-3 mål i baken för dem. Hade vi fått hål på honom i första hade det blivit en helt annan match tror jag. Andra är inte vår sämsta period den här säsongen, men långt ifrån bra. Fram till timeouten så är det riktigt dåligt men vi spelar upp oss lite efter den. Tredje försöker man men det finns väl inget lag som är bättre än SAIK på att spela på ledning, möjligtvis att Växjö är snäppet svårare.

Skönt att se Ashton spela igen och väldigt kul att se honom vara jävligt jobbig för motståndarna. Lite matchträning på det här så hoppas jag han kommer bli en viktig kugge i slutspelet. Mindre skönt att se Norén kliva av, men det var väl väntat. Finns inte på kartan att vi ska få ha fullt lag någon gång...
Pain is temporary, glory is forever
Runntur
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 15:06

Re: 2024-01-30 Tisdag 19:00 Leksand - Skellefteå 1-5

Inlägg av Runntur »

Min åsikt: AJ platsar inte, och bör behandlas därefter.

Jag ska vara tystare framöver, inte skriva i affekt eller vara obekväm. Uppföra mig som sig bör. Jag ska inte peka på en kravbild jag anser att vi behöver ha. Osv.

Men jag står fast vid min linje osvsett hur jag har valt mina ord.
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: 2024-01-30 Tisdag 19:00 Leksand - Skellefteå 1-5

Inlägg av Pellefant »

Det är helt horribelt om man vill skylla gårdagens match på AJ. Absolut inte han som gjorde de stora misstagen igår, tvärtom var han kanske en av de bättre igår. AJ gör såklart misstag och är inte felfri generellt sett, men vem är det? AJ behöver bygga på sig lite muskler, gärna lite snabbhet och rutin så kommer han bli riktigt bra, sånt tar sin tid och därmed inte sagt att han är dålig nu. Min åsikt är också att Juniorer behöver också vila från matchandet ibland, det tar också tid att lära sig att ladda om från match till match över en hel säsong. I får var det dessutom extra jobbigt för våra backar som bara var fem i mer än halva matchen, det är jobbigare och besvärligare än man tror.
Senast redigerad av Pellefant den ons 31 jan 2024, 16:42, redigerad totalt 1 gång.